shopify site analytics

lijnen afvallen

10 Grootste Fouten bij Gewicht Verliezen, Afslanken en Lijnen

Er wordt zo vreselijk veel geschreven over hoe je het beste af kunt vallen, en de ene methode is nog beter dan de ander. Maar denk eens logisch na: Als er zo veel effectieve methodes bestaan, waarom zijn we dan niet allemaal even slank?

Het antwoord is vrij eenvoudig: De meeste methodes en boeken gaan uit van een eenzijdig dieet, of willen té veel snijden in de koolhydraten. Erg lastig om vol te houden, en als je dan stopt krijg je onherroepelijk te maken met het jojo-effect.

Het geheim is om je lichaam in balans te brengen. Balans in je gewicht, je energie en je vitaliteit.

In dit artikel ga ik je uitleggen wat dit precies inhoudt. Daarnaast geef ik je een aantal veelgemaakte fouten bij het gewicht verliezen. Fouten die veel gemaakt worden, maar vaak niet als fout herkent worden.

Dé magische oplossing om af te vallen

Iedere dag weer zijn er steeds meer mensen die te maken hebben met overgewicht, of in ieder geval dénken dat ze overgewicht hebben. En iedere dag weer zijn er mensen die besluiten om hier iets aan te doen: Het voedingspatroon en de levensstijl aanpassen. De eerste reactie is om op internet te zoeken naar dat perfecte dieet, waarbij je heel snel veel kilo’s kwijt kunt raken, naar dat ultieme superfood, of een shake wat wonderen kan verrichten. En wat dacht je van de mensen die zoeken naar hét ultieme trainingsschema om zo snel mogelijk het doel te kunnen bereiken.

Ik kan je direct uit de droom helpen: Dé magische oplossing bestaat niet!

Er bestaat geen ultieme oplossing om af te vallen, er bestaat al helemaal geen dieet die jou gaat helpen om 5 kilo per week af te vallen. Deze magische oplossingen worden maar al te vaak aangeboden op het internet, maar helaas is het alleen maar je portemonnee die kilo’s gaat verliezen.

Ja natuurlijk, op de korte termijn zullen de meeste dieten en wonderpilletjes wel iets doen, tenminste als je de weegschaal gaat geloven. Maar het enige wat je in die eerste week verloren hebt is veel vocht. Maar wat gebeurt er werkelijk in je lichaam? Kilo’s kwijtraken is een prima doel, maar je wilt daarnaast toch ook gezond zijn en gezond blijven? Je wilt over 5 jaar toch nog steeds fit en vitaal zijn?

Je kunt dus kiezen voor een korte-termijn oplossing, waarbij je in enkele weken heel veel kilo’s kwijt gaat raken, maar tegen welke prijs? Waarschijnlijk zal dit ten koste gaan van je gezondheid! En om dan nog maar te zwijgen van het jojo-effect, waar je ongetwijfeld mee te maken gaat krijgen. De verloren kilo’s zullen weer terugkomen, en zelfs méér! Hierover later meer.

Het is in eerste instantie belangrijk om goed na te denken over je doel. Natuurlijk wil je afvallen, maar voor de langere termijn wil je je natuurlijk ook gezond voelen. Je wilt oud worden in goede gezondheid. Er is dan eigenlijk maar één advies mogelijk: Gezond en gevarieerd eten, op basis van verse producten, gecombineerd met een gezonde levensstijl.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Gezond eten: Wat is dat eigenlijk?

Het is algemeen bekend dat een lekkere salade veel beter voor je gezondheid is, dan een standaardmenu bij de McDonalds. Toch hebben beide dezelfde hoeveelheid calorieën, en in beide maaltijden kun je vetten, eiwitten en koolhydraten vinden. Maar het geheim zit in de voedingswaarden en de samenstelling van de maaltijd. Dit is het verschil tussen vulling om je trek te stillen, en gezonde voeding om de broodnodige energie aan je lichaam te geven.

We moeten dus gezond eten, maar wat is ‘gezond’ eten? Heel veel mensen dénken dat ze gezond eten. Ze eten immers geen junkfood en letten op de suiker- en zoutinname. Maar aan de andere kant eten ze regelmatig pasta met een saus. Lekker gemakkelijk uit een pak of uit een potje. Op voorhand kan ik je vertellen dat dit soort sauzen gebaseerd zijn op een roodachtige saus waar vaak heel weinig, of soms geen, tomaten   aan te pas komen. De hoeveelheid groente is teleurstellend, en voor de rest bestaat de saus uit geur-, kleur- en smaakstoffen.

Foute vetten en snelle koolhydraten

In principe is er niks mis met het eten van pasta met saus uit een potje, maar dat moet niet op het dagelijkse menu staan. In feite geen enkel product uit een potje of een zakje. Het zijn dan voornamelijk foute vetten en snelle koolhydraten wat je eet, en de groente moet je met een vergrootglas zoeken. Daarnaast zitten er nagenoeg geen vitamines en mineralen meer in, om dan nog maar te zwijgen van de vele vage toevoegingen.

In basis moet je dagelijkse menu bestaan uit verse groenten, gecombineerd met mager vlees of (vette) vis. Daarnaast ligt de voorkeur voor eerlijke producten zoals zuurdesembrood, speltbrood, volkoren pasta of zilvervliesrijst. Bij voorkeur zo puur mogelijk van de natuurwinkel, en niet uit een pakje van de supermarkt. Geloof me, dit maakt hét grote verschil.

Ontdek de 3 grootste mythes over afvallen in één van mijn live webinars

Ook ontdek je mijn wetenschappelijke inzichten voor het verliezen van buikvet.

Klik hier en bemachtig gratis je plek voordat de webinars vol zitten.

Het jojo-effect voorkomen

We hebben het eerder al gehad over het beroemde jojo-effect. Maar wat is het jojo-effect nu eigenlijk?

Als je al eerder bezig geweest bent met afvallen, dan zul je het vast wel herkennen:

Je bent al een tijdje bezig om een speciaal dieet te volgen om kilo’s te verliezen, en tijdens de eerste weken lukt dat aardig. Maar daarna gaat het steeds moeilijker. Die laatste kilo’s die je nog graag wilt verliezen, gaan er maar niet af. Je motivatie bereikt meer en meer een dieptepunt, en al snel krijgt het dieet de schuld van dit alles. Je concludeert dat het dieet niet werkt, en je stopt. Je gaat weer eten zoals voorheen. In de maanden die volgen vliegen de kilo’s er weer aan en je eindigt op hetzelfde gewicht als voorheen, en waarschijnlijk nog een paar kilo’s erbij.

Waarschijnlijk herkenbaar, maar wat is uiteindelijke oorzaak hiervan?

Ten eerste heb je waarschijnlijk te maken gehad met een dieet waarbij je zo weinig mogelijk, of in ieder geval veel minder, calorieën mag eten. Het idee hierachter moet je zoeken in het feit dat de resterende benodigde calorieën uit het reeds opgeslagen lichaamsvet moet worden gehaald. Buiten het feit dat dit werkt of niet, je krijgt je lichaam op deze manier niet in balans. Je forceert jezelf om dit dieet vol te houden, en juist door dat ‘forceren’ kun je dit nooit lang volhouden. Op een bepaald moment ga je stoppen, omdat je gezondheid het af laat weten. De kilo’s vliegen er weer aan…

Daarnaast is kijken veel diëten alléén maar naar calorieën, maar hierin moet een nuance aangebracht worden. Het gaat uiteindelijk niet om de calorieën zelf, maar om de herkomst van de calorieën. Het maakt namelijk heel groot verschil of de calorieën hun oorsprong vinden in vetten, eiwitten of in koolhydraten. Dit bepaald namelijk of het lichaam uiteindelijk het hormoon aan gaat maken wat zal zorgen voor de opslag van lichaamsvet. Een veelvoorkomende reden waarom diëten vaak niet werken waardoor je toch weer gaat stoppen met het onvermijdelijke jojo-effect als gevolg.

jojo-effect

Ook reageert je lichaam direct op de beperkte inname van calorieën. Je lichaam zal denken dat er een periode van voedselschaarste is opgetreden, waardoor het nòg zuiniger om zal springen met energie. En als het maar even mogelijk is, zal er toch een deel van de energie opgeslagen worden als lichaamsvet, want het is niet bekend hoelang deze periode van voedselschaarste gaat duren.

Bestaat er een dieet zonder jojo-effect?

Om deze vraag te beantwoorden, wil ik eerst even kwijt dat een ‘dieet om af te vallen’ vaak een tijdelijke zaak is. Gedurende een relatief korte tijd volg je een speciaal dieet met als doel om 10 kilo kwijt te raken. Daarna wil je stoppen en uiteindelijk op hetzelfde gewicht blijven. Zoals we eerder gezien hebben, werkt dat niet.

Conclusie: Een dieet zonder jojo-effect bestaat niet!

Je kunt ook een andere benadering proberen: Op welke manier kun jij je eet- en leefstijl dusdanig aanpassen dat je je lichaam in balans kan brengen. Balans in zowel je gewicht als in je gezondheid.

Het is beter om je te focussen op een gezond lichaam door een gezond voedingspatroon en leefwijze. Alleen dan is het geen dieet meer maar een levenswijze. Je zult zien dat het uiteindelijk gemakkelijker vol te houden is, dat je blijvend gewicht gaat verliezen én dat je je veel fitter en gezonder gaat voelen.

Grootste-fouten-als-afvallen-niet-lukt

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

De 10 grootste fouten als afvallen niet lukt

We hebben in het voorgaande vastgesteld dat een standaard-dieet niet gaat werken, en dat daarmee het jojo-effect nagenoeg onvermijdelijk is. Jij moet je eigen weg zoeken met als basis dat je gezond, vers en gevarieerd eet, gecombineerd met een gezonde en actieve levensstijl. Dit is dan niet meer een dieet, maar een levensstijl. De kilo’s die je hierdoor kwijtraakt zullen blijvend zijn, mits je je nieuwe levensstijl volhoudt.

Mensen die hiermee bezig zijn maken nog steeds fouten, vaak zonder dat ze het weten. Hieronder wil ik de meest gemaakte fouten met je bespreken. Kijk kritisch naar je eigen levenswijze, en profiteer hiervan!

Fout 1: Eten is voeding, en géén vulling

Als jij eten beschouwt als vulling, dus om de korte-termijn trek te stillen, dan zal je lichaam steeds verder uit balans raken. Want wat gebeurt er? Slecht eten zal uiteindelijk een gebrek aan voedingsstoffen opleveren. Je lichaam gaat steeds maar weer gillen dat je moet eten, in de hoop wat goede voedingsstoffen binnen te krijgen. Maar hoe reageer je? Waarschijnlijk ga je je lichaam tot rust brengen met zoetigheid, vetten en andere hartige hapjes. Het gevolg is dat je balans steeds verder te zoeken is.

Vergelijk het maar eens met een auto: Als jij een slechte kwaliteit brandstof tankt, zal je auto natuurlijk wel verder rijden en kom je uiteindelijk wel op de plaats van bestemming aan. Maar na en poosje gaat de motor kreunen, zuchten en piepen. De smering is niet optimaal meer en de laatste kilometers zullen met veel pijn en moeite afgelegd worden. Op de lange termijn zal de motor het begeven.

Als je goede brandstof had getankt, dan had de motor optimaal kunnen lopen en had je voor een hele lange tijd een kwalitatief hoogstaande motor gehad. Mits natuurlijk regelmatig onderhoud is gepleegd, maar dat geldt ook voor het menselijk lichaam.

Denk na bij alles wat je eet. Alles wat je eet moet kwalitatief hoogstaande voeding voor je motor zijn, en geen vulling waarop je lichaam al hortend en stotend door probeert te gaan.

Fout 2: Teveel (foute) koolhydraten

Op het moment dat je kilo’s wilt verliezen, is de eerste stap om de inname van koolhydraten fors te beperken. Dit is noodzakelijk, maar hier is nog wel een nuance aan te brengen. Er zijn twee soorten koolhydraten: De goede en de slechte koolhydraten. Oftewel, koolhydraten met een hoge Glycemische Index, en koolhydraten met een lage Glycemische Index. Daarnaast speelt de Glycemische Lading hierin ook nog een grote rol.

Om kort te gaan: Ga niet alle koolhydraten uit je voedingspatroon schrappen. Concentreer je op het eten van de goede koolhydraten, en vermijd de slechte koolhydraten.

Fout 3: Je eet te weinig vet, fout vet, of te veel vet

Vetten zijn onontbeerlijk voor je lichaam. Maar toch worden in veel diëten de meeste vetten op het strafbankje gezet. Dit is naar mijn idee een fout uitgangspunt. In de meest ideale situatie moet je ongeveer 20% van je calorieën uit vetten halen. We spreken hier natuurlijk wel over de gezonde vetten. Denk hierbij maar eens aan avocado, kokosolie, vette vis zoals zalm of haring, kwalitatief goed vlees en eieren.

Natuurlijk kennen we allemaal het verschil tussen goede vetten en slechte vetten, maar dat wil niet zeggen dat je letterlijk alle slechte vetten uit je voedingspatroon moet schrappen. Ook de slechte vetten hebben een functie in je lichaam. Het is de kunst om deze hoeveelheid zo minimaal mogelijk te houden. Concentreer je op het innemen van de goede vetten. Die slechte vetten komen, vaak onbedoeld, toch wel.

En misschien onnodig te zeggen, maar alle vormen van transvetten moet je volledig vermijden!

Fout 4: Te weinig eiwitten in het voedingspatroon

Het is uit verschillende onderzoeken gebleken dat de mensen die voldoende eiwitten eten, vaak meer vet verbranden dan de mensen die te weinig eiwitten binnen krijgen. De calorieën uit eiwitten zijn bijna belangrijker dan de calorieën die uit koolhydraten komen.

Het is een goede leidraad dat je dagelijks minimaal 100 gram eiwitten per dag moet eten. Maar om meer exact te zijn: 2 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht is de meest optimale situatie.

eiwitten

Let er dus op dat je meer eiwitten tot je neemt. Niet alleen in de meest pure vorm, afkomstig uit het wit van een ei, maar ook uit bijvoorbeeld een bordje kwark (eventueel met stukjes vers fruit) is een goede bron van eiwitten.

Fout 5: Té veel noten

Het eten van noten en zaden is goed voor je gezondheid, dat is algemeen bekend. In die noten zitten veel belangrijke vitamines en mineralen en worden over het algemeen beschouwd als superfood. Maar super of niet, je kunt er ook té veel van eten.

We houden allemaal van een knabbeltje, en een zakje noten is snel leeg. Niet alleen omdat die zakjes vaak veel te klein zijn, maar ook omdat je zelf moeite hebt om te stoppen. Je praat het vaak goed door te zeggen dat ze heel gezond zijn. Is helemaal waar, maar ze bevatten vaak ook heel veel calorieën. Dus als je echt gemotiveerd bent om af te vallen, dan moet je het eten van noten beperken. Maar dit geldt niet alleen voor noten, maar voor alle ‘gezonde’ snacks. Denk bijvoorbeeld maar eens aan olijven: Supergezond, maar ook deze moet je met mate eten.

Je kunt als alternatief ook kiezen voor nòg gezondere snacks zoals rauwe groenten. Kies bijvoorbeeld eens voor stukjes komkommer of bloemkoolroosjes. Minstens zo lekker, minstens zo gezond, maar veel minder calorieën. Natuurlijk moet je ze niet in mayonaise gaan dippen, maar dat mag duidelijk zijn.

Fout 6: Té veel fruit en fruitsapjes

Huh? Fruit is toch altijd goed? Fruit is een natuurlijk product en supergezond, dus kan ik toch onbeperkt fruit eten en drinken?

Dat is deels waar. Natuurlijk is fruit heel erg gezond, dankzij de grote hoeveelheden vitaminen, mineralen en gezonde vezels. Maar helaas bevat fruit ook heel veel fructose. En veel fructose zal onherroepelijk leiden tot veel opslag van lichaamsvet.

Beperk het eten van fruit tot 2 a 3 stuks fruit per dag. Niet minder, maar ook beslist niet meer. Bedenk ook dat het beter is om het fruit op te eten, in plaats van te persen en het te drinken. Ten eerste mis je dan de vezels, en ten tweede krijg je in vloeibare vorm veel meer fructose binnen dan in de originele vorm. Bedenk maar eens: Eén glas sinaasappelsap bevat al snel 3 sinaasappels. En twee glazen sinaasappelsap drink je zo weg. Dat zijn dus al 6 sinaasappels!

En dan komen we bij de fruitsapjes. Ondanks alle fantastische marketingkreten op de verpakking, zijn deze helemaal niet zo goed voor je. Al deze sapjes komen in de verste verte niet in de buurt van wat je thuis perst. In de meeste pakken zit maar 5% fruit, of in ieder geval het sap, en vaak is er een zoetstof aan toegevoegd. Nog meer suiker! Maar wat zit er dan nog meer in?

Als je heel kritisch het etiket leest, val je van de ene verbazing in de andere. Het is niet voor niets dat voorverpakte fruitsapjes heel lang houdbaar zijn, en dat is het gevolg van alle ongezonde toevoegingen zoals conserveringsmiddelen.

Fout 7: Je beweegt niet genoeg

Door alléén gezond en gevarieerd te eten, ben je er nog niet. Hoewel dit wel één van de meest belangrijke onderdelen van het afvallen is, is de combinatie met bewegen en sporten nog beter.

In de meeste gevallen ga je sporten om vet te verbranden. Het advies is dan om bepaalde oefeningen of sporten te doen die alleen op bepaalde plaatsen vet gaan verbranden. Maar dan ben je er nog lang niet. Vaak komt je hartslag hiermee nog lang niet hoog genoeg, waardoor het beloofde effect uit zal blijven. Je moet je hele lichaam trainen, waardoor je overal vet gaat verbranden en spieren gaat kweken. Het zal dan misschien niet de bedoeling zijn om een sixpack te kweken, maar er zijn nog meer voordelen. Ontwikkelde spieren zijn automatische vetverbranders. Spieren hebben energie nodig, ook al zijn ze in rust. Dus terwijl jij rustig voor je televisie zit, verbrand toch nog vet.

krachttraining

Belangrijk is om door te zetten. Zet je lichaam aan het werk, en zoek steeds weer nieuwe uitdagingen. Verleg grenzen, maar bouw het rustig op. Dat is de meest effectieve manier om effectief te sporten.

Fout 8: Je drinkt té veel alcohol

Het is natuurlijk heel erg verleidelijk om een lekker pilsje te pakken na het werk, of een heerlijk rood wijntje op een terras, samen vrienden. Op zich helemaal niets mis mee, maar helaas blijft het meestal niet bij één glaasje. Met name bier is een echte caloriebom!

Heel vaak is het advies om maximaal 2 glazen alcohol per dag te drinken, maar naar mijn smaak is dat nog steeds te veel. Probeer dit te berken tot 2 dagen per week maximaal 2 glazen. En als je dan drinkt, drink dan rode wijn. Rode wijn bevat namelijk heel veel antioxidanten (flavonoïden) die beslist een positief effect hebben op je gezondheid.

Fout 9: Je hebt té veel stress

We zijn allemaal wel eens gestrest. Denk maar eens aan de stress wat je voelt voor een examen of een sollicitatiegesprek. Een hele normale reactie, want dankzij deze stress kun je op dat moment optimaal functioneren. Maar tegenwoordig is de druk van werken, privéleven, sociaal leven en prestatiedrang zo vreselijk hoog, dat veel mensen continu stress hebben, zonder tijd te nemen voor ontspanning. Tijdens de periodes van stress maakt je lichaam het hormoon Cortisol aan, wat direct gaat zorgen voor een verhoogde opslag van lichaamsvet. Daarnaast zorgt Cortisol voor een hogere bloeddruk, wat op zijn beurt óók weer zorgt voor meer opslag van lichaamsvet. Al met al een hele slechte ontwikkeling.

Ten eerste is het zaak om sommige dingen wat minder serieus te nemen. Constant denken aan problemen waar je toch niets aan kunt veranderen, is zinloos. Zet deze problemen aan de kant. Probeer oplossingen te vinden voor de resterende problemen, of in ieder geval er even niet meer aan te denken tot het moment dat het weer courant is. Ik weet het, dit is sneller gezegd dan gedaan, maar toch erg belangrijk om aan te werken.

Daarnaast moet je de tijd nemen om te ontspannen. Pak eens een goed boek, ga lekker wandelen, ga naar het concert van je favoriete band of ga lekker ontspannen naar de film. Of wat dacht je van een avondje sauna? Het maakt niet uit wat je gaat doen, als het voor jou maar werkt om te ontspannen.

Fout 10: Je slaapt te weinig

Slapen is niet alleen maar uitrusten van de drukke dag. Het is veel meer dan dat! Als je veel te kort slaapt, of slecht slaapt, gaat het niveau van je cortisol omhoog en neemt je gevoeligheid voor insuline af. Beide zullen zorgen voor méér opslag van lichaamsvet.

Daarnaast moet je natuurlijk uitrusten om de volgende werkdag het hoofd te kunnen bieden. Slecht slapen betekent slecht presteren op je werk, wat weer zorgen en stress met zich meebrengt. Daardoor slaap je weer slecht. Een vicieuze cirkel wat je beslist moet doorbreken!

Deze laatste fout is waarschijnlijk de meest gemaakt fout als het om afvallen gaat. Je kunt alles perfect doen, maar als je niet voldoende slaapt, zal alles voor niets zijn en ga je niet afvallen.

Tot slot

Als je deze 10 meest gemaakte fouten zo doorleest, heb je waarschijnlijk hier en daar wel wat aan te passen in je eetgewoonte en life-style.

Het is belangrijk om niet alles in één keer aan te passen. Dat is té veel in één keer, en zal uiteindelijk demotiverend werken. Doe het punt voor punt, stap voor stap. Alleen dan ben je in staat om deze nieuwe gewoontes op een goede manier aan te leren, en onderdeel te maken van je leven. Een leven met een slank, gezond en vitaal lichaam!

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *