639

Afvallen door stress te verminderen

Inhoud van dit artikel

We leven in vreemde tijden. Onzekerheid is overal om ons heen. Het coronavirus heeft de onzekerheid over de economie, relaties en onze gezondheid alleen maar vergroot. Deze onzekerheid kan ertoe leiden dat je je gestrest, angstig of machteloos voelt.

Als je geen controle hebt over de omstandigheden, word je gemakkelijk overweldigd door stress en negatieve emoties. Stress hebben we soms nodig omdat het helpt ons te beschermen tegen mogelijk gevaar. Maar langdurige stress kan het afvallen bemoeilijken. Er zijn namelijk twee soorten stress: acute stress en chronische stress.

Kortdurende of acute stress is iets waar iedereen last van heeft. Bijvoorbeeld wanneer je moet opschieten omdat je anders de trein mist. Deze stress kan ervoor zorgen dat je dingen voor elkaar krijgt wanneer het nodig is.

Maar chronische stress is een heel ander verhaal. Dit ontstaat wanneer je gedurende een langere periode wordt blootgesteld aan lange periodes van dagelijkse stress. Chronische stress kan bijdragen aan maag- en darmklachten. Het kan er ook toe leiden dat je meer gaat eten als reactie op stress.

En waarschijnlijk herken jij ook wel de volgende situatie:

Je komt thuis na een lange werkdag en het eerste wat je doet is een glas wijn en een blokje kaas pakken om tot rust te komen.

Negatieve emoties hebben effect op ons eetgedrag. Eten door stress als reactie op negatieve emoties, zoals woede, angst of verdriet, kan ervoor zorgen dat afvallen niet meer lukt. Je hebt vast weleens een bak chips leeggegeten en dat je daarna schuldig voelde. Dit kan nog meer stress veroorzaken.

Herken de patronen

Wat je moet begrijpen is dat je bij al deze situaties een keuze maakt. Je kiest ervoor om stress met voedsel te verbinden.

Heb jij last van stress eten? Ga dan op zoek naar patronen om te kijken wat jouw stress-eten drijft.

Als je iedere avond drie glazen wijn drinkt omdat je zo moe en geprikkeld bent van de wekelijkse vergadering, is het belangrijk om dit te herkennen. Alleen bewustwording kan je al helpen om je eet- en drinkgedrag te veranderen.

En probeer innerlijke rust te vinden en beter om te gaan met onzekerheden in het leven. Wanneer we stress ervaren dan spelen we allerlei rampscenario’s constant af in ons hoofd. Deze negatieve gedachten kosten veel energie en kunnen je behoorlijk uit je slaap houden.

Mindfulness

Mindfulness training kan helpen om stress te verminderen en de gevolgen ervan. Met behulp van mindfulness leer je dingen loslaten door je aandacht te verplaatsen. Door in het heden te zijn met lichaam en geest krijg je rust en ontspanning.

Naast stressvermindering heeft dit ook andere gezondheidsvoordelen:

  • Je verbetert je geheugen en stemming
  • Het helpt bij gewichtsbeheersing

Heb je nog geen ervaring met mindfulness? Het downloaden van een app is een goede eerste keuze als je de basis van meditatie en mindfulness wil leren.

Download één van de tientallen (gratis) apps die je kunt gebruiken voor op je smartphone. Je kunt ook een betaalde mindfulness cursus overwegen. Deze mindfulness cursussen worden door het hele land gegeven.