shopify site analytics

blauwe bessen bosbessen

Blauwe Bessen Concentraat Verbetert Hersenwerking bij Ouderen

Het drinken van geconcentreerd bosbessensap verbetert de werking van de hersenen bij oudere mensen, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Exeter (bron).

Aan deze studie deden gezonde mensen mee tussen de leeftijd van 65 en 77 die dagelijks geconcentreerd bosbessensap dronken. Het gevolg waren verbeteringen in cognitieve functies, bloedtoevoer naar het brein en de activering van de hersenen tijdens het uitvoeren van cognitieve tests.

Er waren ook aanwijzingen in de verbetering van het werkgeheugen.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Bosbessen zijn rijk aan flavonoïden die antioxidant en ontstekingsremmende eigenschappen bezitten.

Dr Joanna Bowtell, hoofd van Sport en Gezondheidswetenschappen van de Universiteit van Exeter, zegt:

Onze cognitieve functie heeft de neiging te dalen naarmate we ouder worden, maar eerder onderzoek heeft aangetoond dat de cognitieve functie beter behouden blijft bij gezonde ouderen met een voedingspatroon rijk aan plantaardig voedsel.

En ze zegt:

In deze studie hebben we aangetoond dat met slechts 12 weken consumeren van 30 ml geconcentreerd bosbessensap per dag de bloedtoevoer naar de hersenen, hersenactiviteit en bepaalde aspecten van het werkgeheugen verbeteren in deze groep gezonde oudere volwassenen.

Er deden in totaal 26 mensen mee aan dit onderzoek. Dit was de verdeling van de groepen:

  • 12 namen dagelijks geconcentreerd bosbessensap – het verstrekken van het equivalent van 230 gram bosbessen
  • 14 namen een placebo

Voor en na de periode van 12 weken volgde de deelnemers een reeks van cognitieve tests terwijl een MRI-scanner hun hersenfuncties controleerde en bloedtoevoer in de hersenen in rust werd gemeten.

Degene die de bosbessen supplement namen hadden een significante toename van hersenactiviteit in hersengebieden die verband houden met de tests, in vergelijking met de placebogroep,

De studie sloot mensen uit die zeiden dat ze meer dan vijf porties fruit en groenten per dag aten, en alle deelnemers kregen te horen dat om vast te houden aan hun bestaande voedingspatroon.

Eerder onderzoek heeft aangetoond dat het risico van dementie wordt verminderd door een hogere inname van fruit en groente, en cognitieve functies worden beter behouden bij gezonde ouderen met een voedingspatroon rijk aan plantaardige voedingsmiddelen.

Flavonoïden, die overvloedig zijn in planten, zijn waarschijnlijk een belangrijk onderdeel bij het ontstaan van deze effecten zijn.

(dit artikel is vertaald)

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *