shopify site analytics

Het Blauwe “Ik Kies Bewust” Vinkje Verdwijnt (pfff, eindelijk!)

Al jaren irriteer ik mij aan misleidende marketing trucs. Zo is het blauwe vinkje, welke staat voor een ‘bewuste keuze’ op duizenden ongezonde supermarkt producten te vinden.

Het staat namelijk ook op producten als frisdrank, chips, friet, pizza’s, knakworstjes, limonadesiroop en ga zo maar door.

In dit opzicht geeft het mensen een goed gevoel bij het kopen van een troep product, wat nergens op slaat. Maar volgens de oprichter van het vinkje bevatten deze producten minder vet, zout of suiker dan andere producten binnen de groep.

Het is dus eigenlijk beter genoemd het ‘minst slecht vinkje’ want je kiest een minst slechte variant van vaak al slechte productgroepen.

Maar er is goed nieuws, want het blauwe vinkje gaat verdwijnen!

Hoe het begon

Dit maart dit jaar startte de Consumentenbond een actie met de campagne naam “Weg met het Vinkje”.

Bijna 20.000 mensen stemden tegen het vinkje.

Stichting Ik Kies Bewust heeft gehoor gegeven aan de gekregen kritiek en gaat het weghalen.

Het is de bedoeling dat het groene vinkje nog wel gebruikt gaat worden, maar dat komt dan alleen op de producten die volgens de nieuwe schijf van vijf van het Voedingscentrum ‘gezond’ zouden moeten zijn.

Over de adviezen van het Voedingscentrum heb ik zelf al mijn twijfels, wat ik in mijn artikel genaamd de ‘8 Redenen om Voedingscentrum Adviezen te Wantrouwen‘ reeds heb omschreven.

Opmerkelijk…

Toch is het opmerkelijk dat het Voedingscentrum akkoord ging met het verspreiden van de vinkjes, want Stichting Ik Kies Bewust is een initiatief van Campina, Friesland Foods en Unilever.

In principe hebben ze hiermee een initiatief aangemoedigd die gestart is door commerciële partijen. Deze kunnen per definitie niet onafhankelijk zijn geweest.

Stichting Ik Kies Bewust heeft een constructie gekozen die doet suggereren dat er een onafhankelijk partij de vinkjes heeft toegewezen aan producten.

Arjan Lubach heeft in het programma Zondag met Lubach deze kwestie ook al aan de kaak gesteld:

Gezichtsverlies?

Volgens Stichting Ik Kies Bewust is er “er onvoldoende maatschappelijk draagvlak is”, zo schrijven ze in een adviesbrief.

Leuk gezegd, maar ik zie het als niets meer dan gezichtsverlies en ik denk dat een eerlijke verklaring meer in de trant is van:

Deze misleidende truc is nu te bekend geworden, het wordt tijd dat we een andere bedenken. Het duurt toch weer jaren voordat de massa er doorheen prikken en dan hebben we toch alweer miljoenen extra verdiend.

Kortom, to be continued…

1 Reactie op "Het Blauwe “Ik Kies Bewust” Vinkje Verdwijnt (pfff, eindelijk!)"

  1. Joycelin Permit says:

    Éen goed idee

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *