Al jaren irriteer ik mij aan misleidende marketing trucs. Zo is het blauwe vinkje, welke staat voor een ‘bewuste keuze’ op duizenden ongezonde supermarkt producten te vinden.
Het staat namelijk ook op producten als frisdrank, chips, friet, pizza’s, knakworstjes, limonadesiroop en ga zo maar door.
In dit opzicht geeft het mensen een goed gevoel bij het kopen van een troep product, wat nergens op slaat. Maar volgens de oprichter van het vinkje bevatten deze producten minder vet, zout of suiker dan andere producten binnen de groep.
Het is dus eigenlijk beter genoemd het ‘minst slecht vinkje’ want je kiest een minst slechte variant van vaak al slechte productgroepen.
Maar er is goed nieuws, want het blauwe vinkje gaat verdwijnen!
Inhoud van dit artikel
Hoe het begon
Dit maart dit jaar startte de Consumentenbond een actie met de campagne naam “Weg met het Vinkje”.
We hebben officieel bezwaar ingediend tegen verlenging #Vinkje https://t.co/ctH7vdMoi0 #wegmethetVinkje pic.twitter.com/UIOPfDu9wk
— Consumentenbond (@Consumentenbond) April 26, 2016
Bijna 20.000 mensen stemden tegen het vinkje.
Stichting Ik Kies Bewust heeft gehoor gegeven aan de gekregen kritiek en gaat het weghalen.
Het is de bedoeling dat het groene vinkje nog wel gebruikt gaat worden, maar dat komt dan alleen op de producten die volgens de nieuwe schijf van vijf van het Voedingscentrum ‘gezond’ zouden moeten zijn.
Doe deze test en krijg jouw unieke op maat gemaakte keto schema, recepten en menu
Ontdek hoe je met jouw lichaam en behoeften je streefgewicht bereikt.
Vul een aantal simpele vragen in en laat ons voor jou een uniek plan maken waardoor jij in korte tijd voorgoed afrekent met overbodig vet.
Dit is geen jojo dieet, maar een manier waarop jij vol plezier resultaten behaalt en tegelijkertijd lekker eet.
Opmerkelijk…
Toch is het opmerkelijk dat het Voedingscentrum akkoord ging met het verspreiden van de vinkjes, want Stichting Ik Kies Bewust is een initiatief van Campina, Friesland Foods en Unilever.
In principe hebben ze hiermee een initiatief aangemoedigd die gestart is door commerciële partijen. Deze kunnen per definitie niet onafhankelijk zijn geweest.
Stichting Ik Kies Bewust heeft een constructie gekozen die doet suggereren dat er een onafhankelijk partij de vinkjes heeft toegewezen aan producten.
Arjan Lubach heeft in het programma Zondag met Lubach deze kwestie ook al aan de kaak gesteld:
https://www.youtube.com/watch?v=cXVbscrc1vc
Gezichtsverlies?
Volgens Stichting Ik Kies Bewust is er “er onvoldoende maatschappelijk draagvlak is”, zo schrijven ze in een adviesbrief.
Leuk gezegd, maar ik zie het als niets meer dan gezichtsverlies en ik denk dat een eerlijke verklaring meer in de trant is van:
Deze misleidende truc is nu te bekend geworden, het wordt tijd dat we een andere bedenken. Het duurt toch weer jaren voordat de massa er doorheen prikken en dan hebben we toch alweer miljoenen extra verdiend.
Kortom, to be continued…
Welk van de 7 buiktype heb jij en wat is jouw ideale dieetschema om jouw doel te bereiken?
Doe de test en ontdek direct hoe specifiek jij een platte buik krijgt
Wil je weten welke buiktype je hebt? Hoeveel calorieën jij per dag moet eten om je doel te bereiken? En hoe je met jouw type een platte en strakke buik krijgt en effectief buikvet weet te verbranden?
Doe dan mijn test en ontdek het in slechts 2 minuten.
Je zal het volgende ontdekken:
- Welk type buik jij hebt en potentiële fouten die je maakt die jouw buikvet veroorzaken
- Hoeveel calorieën en koolhydraten we aanraden voor jouw gewichtsdoel
- Wat jij kan veranderen om een mooie platte of strakke buik te krijgen
- Een op maat gemaakt voedingsschema en recepten op basis van jouw lichaam en voorkeuren waardoor jij in korte tijd voorgoed afrekent met overbodig vet en de buik van je dromen krijgt
Éen goed idee