
Al jaren irriteer ik mij aan misleidende marketing trucs. Zo is het blauwe vinkje, welke staat voor een ‘bewuste keuze’ op duizenden ongezonde supermarkt producten te vinden.
Het staat namelijk ook op producten als frisdrank, chips, friet, pizza’s, knakworstjes, limonadesiroop en ga zo maar door.
In dit opzicht geeft het mensen een goed gevoel bij het kopen van een troep product, wat nergens op slaat. Maar volgens de oprichter van het vinkje bevatten deze producten minder vet, zout of suiker dan andere producten binnen de groep.
Het is dus eigenlijk beter genoemd het ‘minst slecht vinkje’ want je kiest een minst slechte variant van vaak al slechte productgroepen.
Maar er is goed nieuws, want het blauwe vinkje gaat verdwijnen!
Inhoud van dit artikel
Hoe het begon
Dit maart dit jaar startte de Consumentenbond een actie met de campagne naam “Weg met het Vinkje”.
We hebben officieel bezwaar ingediend tegen verlenging #Vinkje https://t.co/ctH7vdMoi0 #wegmethetVinkje pic.twitter.com/UIOPfDu9wk
— Consumentenbond (@Consumentenbond) April 26, 2016
Bijna 20.000 mensen stemden tegen het vinkje.
Stichting Ik Kies Bewust heeft gehoor gegeven aan de gekregen kritiek en gaat het weghalen.
Het is de bedoeling dat het groene vinkje nog wel gebruikt gaat worden, maar dat komt dan alleen op de producten die volgens de nieuwe schijf van vijf van het Voedingscentrum ‘gezond’ zouden moeten zijn.
Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?
Doe deze gratis test en ontdek je “Afslank IQ”.
Opmerkelijk…
Toch is het opmerkelijk dat het Voedingscentrum akkoord ging met het verspreiden van de vinkjes, want Stichting Ik Kies Bewust is een initiatief van Campina, Friesland Foods en Unilever.
In principe hebben ze hiermee een initiatief aangemoedigd die gestart is door commerciële partijen. Deze kunnen per definitie niet onafhankelijk zijn geweest.
Stichting Ik Kies Bewust heeft een constructie gekozen die doet suggereren dat er een onafhankelijk partij de vinkjes heeft toegewezen aan producten.
Arjan Lubach heeft in het programma Zondag met Lubach deze kwestie ook al aan de kaak gesteld:
https://www.youtube.com/watch?v=cXVbscrc1vc
Gezichtsverlies?
Volgens Stichting Ik Kies Bewust is er “er onvoldoende maatschappelijk draagvlak is”, zo schrijven ze in een adviesbrief.
Leuk gezegd, maar ik zie het als niets meer dan gezichtsverlies en ik denk dat een eerlijke verklaring meer in de trant is van:
Deze misleidende truc is nu te bekend geworden, het wordt tijd dat we een andere bedenken. Het duurt toch weer jaren voordat de massa er doorheen prikken en dan hebben we toch alweer miljoenen extra verdiend.
Kortom, to be continued…
Doe mijn gratis dieet test en ontdek welke dieet voor jou het meeste resultaat oplevert
Wil je succes maar wil je je tijd niet verspillen aan diëten die niet passen bij jouw situatie?
Met al mijn kennis en ervaring heb ik een korte test ontwikkeld. De uitslag geeft je een dieet dat het beste past bij jouw situatie, jouw persoonlijkheid en jouw behoeften.
Hiermee vergroot je je kansen op een succesvol dieetproces, zonder jojo-effect of andere vervelende bijeffecten.
Het duurt slechts enkele minuten.
Ga naar de test en ontdek welke dieet het beste bij jou past »»
Éen goed idee