shopify site analytics

Dinner Cancelling: Een Goede Methode om Af te Vallen? + Schema

In dieetland komen de meeste gezondheidshypes eigenlijk altijd uit Amerika. En eerlijk gezegd zou dat je niet moeten verbazen van een land wat Trump als president weet te verkiezen. Maar ‘gelukkig’ komen niet alle onzinnige trends om af te vallen uit Amerika. Er zijn vele andere landen die het spotlicht met dit land willen delen.

Zo ook onze oosterburen. In Duitsland is sinds een tijdje een hype gaande genaamd ‘dinner cancelling’. Je slaat hierbij je avondeten over om af te vallen.

Met dit dieet (of eigenlijk eetpatroon) zou je zelfs 1 kilo per week af kunnen vallen. Zodra je de ‘1 kilo per week’ belofte hoort, is het vaak slechts nieuws.

Daarom ben ik de afgelopen dagen gedoken op dit onderwerp om te achterhalen wat het precies is en wat je precies voor resultaten kunt krijgen met dinner cancelling.

Daarnaast leer je in deze blog:

  • Wat intermittent fasting precies is
  • Wat de voor- en nadelen zijn van dinner cancelling
  • Een simpel schema om af te vallen met dinner cancelling

Wat is dinner cancelling?

Ik heb hierboven al een tipje van de sluier gegeven maar ik denk dat het de moeite waard is om dieper op het idee van dinner cancelling in te gaan. Aan de naam krijg je al een donkerbruin vermoeden wat dit eetpatroon precies inhoud:

Je slaat je avondeten over (om af te vallen).

Nu verbaast het je waarschijnlijk niet dat een maaltijd per dag eten minder eten ervoor zorgt dat je afvalt. 

En als je nu verwacht dat ik ineens een ‘Aha, maar er zit een addertje onder het gras’ opmerking ga maken…

…dan kom je helaas bedrogen uit.

Bij dinner cancelling doe je letterlijk niets anders dan je avond eten overslaan om af te vallen.

Nu kan je dit op verschillende manieren doen natuurlijk:

  • Elke dag je avondeten overslaan
  • Om de dag je avondeten overslaan
  • Door de week je avondeten overslaan en in het weekend wel weer eten
  • Een andere creatieve combinatie

Des te vaker jij je diner overslaat, des te meer jij zult afvallen volgens de aanhangers van dit eetpatroon.

Waarom je afvalt, heeft eigenlijk met twee verschillende dingen te maken:

Minder calorieën eten en intermittent fasting

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Minder calorieen

Wanneer het aankomt op gewicht aankomen en afvallen, zijn er verschillende dingen die je kunt doen om het proces ingang te zetten.

De eerste (en niet zozeer makkelijkste stap) is door minder te eten.

De logica hierachter is niet zo ingewikkeld natuurlijk. dinner cancelling afvallen

Door minder te eten, krijg je minder calorieën binnen… en daardoor moet je lichaam je vetreserves aanspreken om voldoende te functioneren.

Het leuke gevolg is natuurlijk dat je love handles ineens een stuk minder worden.

Hoewel de kwaliteit van je eten misschien nog wel belangrijker is dan minder eten, zal je in ieder geval niet aankomen van minder eten (mits je metabolisme niet vertraagt).

En de manier waarop je bij dinner cancelling minder calorieën binnenkrijgt is duidelijk. Je eet op weekbasis minder calorieën door maaltijd over te slaan waardoor je afvalt. Des te vaker jij een diner overslaat, des te groter dit calorietekort aan het eind van de week is. En dus ook je gewichtsverlies.

Intermittent fasting

Maar het minder eten is niet de enige reden waarom je afvalt met dit eetpatroon (een dieet kun je het niet echt noemen). Doordat je namelijk het avondeten overslaat bij dinner cancelling, doe je onbewust aan iets wat misschien nog wel veel belangrijker is dan minder eten:

Intermittent fasting.

Over intermittent fasting heb ik in het verleden vaak geschreven. Ik ben er een groot voorstander van. Dat komt omdat intermittent fasting – naast gewicht verliezen – ook andere gezondheidsvoordelen heeft.

En dat allemaal zonder enkel nadeel.

Daarom is het wellicht goed om even uit te leggen wat intermittent fasting is.

Wat is intermittent fasting

In het artikel wat ik hierboven heb gelinkt kun je veel informatie vinden over intermittent fasting en waarom het zo gezond is voor het lichaam.

intermittent fasting

Maar het kan natuurlijk geen kwaad om even voor jou samen te vatten wat dit eetpatroon gezond maakt. Vergeet niet, het is een eetpatroon een geen ‘dieet’.

Intermittent fasting (soms ook periodiek vasten genoemd) is een eetpatroon waarbij je een eetvenster hanteert waarbij je een aantal uur per dag ‘wel eet’ en de rest van de dag aaneengesloten ‘niet eet’.

Het meestgebruikte eetvenster bij intermittent fasting is het 8-16 venster. Hierbij eet je 8 uren aangesloten al je calorieen op en daarna eet je 16 uur aangesloten helemaal niets. En dit drink je overigens ook niet.

Het merendeel van die 16 uur niet eten valt in je slaap. Vaak kiezen mensen dan ook een eetvenster tussen 10-18 uur om de rest van tijd niets te eten.

Het is dus niet zozeer de bedoeling dat je bij intermittent fasting minder eet. Het is de bedoeling dat je op bepaalde momenten eet. Natuurlijk zal – zoals bij dinner cancelling – het extra helpen als je besluit om minder te eten.

En de voordelen op gezondheidsvalk van intermittent fasting zijn niet mis:

  • Veel gewicht verliezen (waarvan het merendeel vet)
  • Verbeterde lipidenprofiel (LDL, HDL en triglyceriden)
  • Verbetering van je immuunsysteem
  • Minder ontstekingen in het lichaam
  • Vertraagde veroudering
  • Minder schommelingen in je bloedsuikerspiegel (en minder hoge pieken)
  • Verhoogde insulinegevoeligheid

Als je het bovenstaande leest, kun je eigenlijk wel concluderen dan iedereen aan intermittent fasting zou moeten doen. Of je nou wilt afvallen of niet: deze gezondheidsvoordelen zijn enorm.

Bij het dinner cancelling doe je niet ‘echt’ aan intermittent fasting. Doordat je namelijk je avondeten overslaat, forceer je op die manier een kort eetvenster. Hierdoor doe je bewust aan calorierestrictie en onbewust aan intermittent fasting.

Nu zal het je waarschijnlijk niet verbazen dat er eigenlijk geen onderzoeken zijn gedaan met ‘dinner cancelling’. Maar er zijn genoeg onderzoek uitgevoerd waarbij mensen minder calorieen eten en aan intermittent fasting doen in welke vorm dan ook. En dit had verschillende gezondheidsvoordelen (bron).

Misschien is één van de leukste voordelen wel (die volledig tegen je eigen gevoel ingaat), dat het veel makkelijker is om een dieet vol te houden waarbij je intermittent fasting doet dan een traditioneel dieet waarbij je aan calorierestrictie doet. Dit geldt overigens niet voor elke persoon in het onderzoek, maar wel voor een groot deel van de deelnemers. (bronbron).

Het is dus zeker de moeite waard om enkele van de voordelen van intermittent fasting op een rijtje te zetten.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Voordelen van dinner cancelling door intermittent fasting

#1 Je valt veel af

Kijk, dat het idee van dinner cancelling afvallen is, is geen verrassing. En dat je bij dinner cancelling onbewust aan intermittent fasting doet, zou je inmiddels duidelijk moeten zijn.

Als ik je dan vertel dat intermittent fasting het afvalproces versnelt, dan zou dat ook niet als een verrassing moeten komen. Het is daardoor ook onvermijdelijk dat je met het dinner cancelling eetpatroon afvalt. 

Het mechanisme hiervan is vrij simpel.

Je eet meerdere keren per week een heel diner minder wat makkelijk 500-800 kcal is bij de gemiddelde persoon. Als je dit meerdere keren per week doet, moet je lichaam op één of andere manier de ‘ontbrekende’ hoeveelheid calorieën ergens vandaag halen.

Het zal daardoor niet heel moeilijk zijn om 0,5 tot 1 kilo per week af te vallen. Afhankelijk van je metabolisme en hoe vaak jij je diner overslaat. Dat moge duidelijk zijn.

En het zal natuurlijk niet werken als je een calorierijk ontbijt en lunch hebt, aangezien het gaat om hoeveel calorieën je binnenkrijgt.

Als jij een ontbijt hebt van 1000 kcal en een lunch hebt van 1000 kcal, zal het niet vanzelfsprekend zijn dat je afvalt.

Maar als je veel overgewicht hebt en niet het risico wilt lopen om je metabolisme te vertragen, dan is dit een goede manier om snel af te vallen zonder een crashdieet te volgen.

#2 Je verbrandt in verhouding meer vet

Ik moet altijd lachen wanneer mensen spreken over gewicht verliezen. Je krijgt altijd het idee dat ze een lager getal willen zien op de weegschaal. Maar wat ze eigenlijk willen zien is een lager vetpercentage.

Hoeveel mensen ken jij die specifiek spiermassa willen afvallen? Precies mijn punt. 

Wanneer mens spreekt over afvallen, hebben ze het eigenlijk altijd over vet afvallen.

En als je aan intermittent fasting doet, is er één mechanisme wat dit proces een handje helpt:

Lagere insulinespiegels in je lichaam.

Des te lager de hoeveelheid insuline in je lichaam, des te makkelijk het is om vetten vrij te maken uit je voorraden. Door intermittent fasting (ongeacht of jij je diner overslaat of niet), zal je lichaam met relatief meer gemak instaat zijn om vet te verbranden.

Het is dan ook zo dat des te langer je vast, des te meer vet je relatief zult verbranden. Dat komt omdat je insulinespiegels blijven dalen als je een tijdje niet hebt gegeten.

En het mooie is dat je hier eigenlijk niets ‘extra’ voor hoeft te doen. Je krijgt dit voordeel puur door niet te eten en gewoon te wachten. Het is dan ook gek dat er sommige mensen op aarde besluiten om af te vallen maar NIET aan intermittent fasting doen.

Hoewel je dan ook zult afvallen, loop je erg veel extra’s grammetjes mis. Met intermittent fasting haal je simpelweg het maximale uit een dieet. Ongeacht wat voor dieet dit precies is.

Intermittent fasting zal er nooit voor zorgen dat je MINDER gewicht verliest. Dus je bent gek als je niet aan een vorm van intermittent fasting doet.

#3 Je metabolisme zal nauwelijks vertragen

Wanneer je wilt afvallen, is één van de grootste problemen dat je metabolisme met de weken steeds minder en minder wordt. Hierdoor wordt je gedwongen om steeds minder te eten om evenveel af te vallen. Na een tijdje bereik je een metabolisch plafond waarbij het onmogelijk lijkt om nog verder af te vallen.

Eet je dan een hapje teveel? Dan kom je snel gewicht aan.

Hierdoor worden veel mensen (merendeel vrouwen) gedwongen om belachelijk weinig calorieën te eten. Onder de 1000 kcal zie ik helaas vaak genoeg vanuit mijn nieuwsbrief.

Op zich is er niets mis met weinig eten, het wordt pas een probleem wanneer het ‘te weinig’ wordt. 

Bij een vertraagd metabolisme gaat je lichaam in spaarstand om te voorkomen dat je doodgaat. Het schroeft je caloriebehoefte naar beneden door lichaamscellen minder hard te laten werken. Je lichaamstemperatuur wordt minder (dat is de reden dat jij je vaak koud voelt tijdens het afvallen) en je gaat je wat suffer voelen.

Evolutionair is dit natuurlijk super handig want eten was niet altijd voorradig. Je lichaam probeert je op deze manier een gunst te doen.

Maar in de praktijk eten mensen tegenwoordig niet te weinig omdat ze in een ontwikkelingsland wonen…

…maar omdat ze er goed uit willen zien voor een strandvakantie in Griekenland.

Wanneer je met traditionele calorierestrictie wilt afvallen, raad ik eigenlijk altijd aan om een gezonde cheatday te implementeren. Op deze dag eet je dan iets meer dan je caloriebehoefte om zo je metabolisme niet lui te laten worden. Op zo’n dag krijg je lichaam namelijk weer het signaal van “hey, er is weer genoeg eten voorradig!”.

Bij dinner cancelling is de kans op een vertraagd metabolisme eigenlijk nihil, aangezien je om de dag vaak ‘normaal’ eet. Dus in principe heb je dan 3-4 cheatdays per dag. Hierdoor kun je dus prima afvallen zonder je metabolisme op het spel te zetten of chronisch honger te lijden (of je moe te voelen) door een gebrek aan calorieën.

#4 Het gaat veroudering tegen

Zoals je wellicht wel weet, is insuline een groeihormoon. Des te minder je hiervan hebt, des te minder ‘groei’ er in je lichaam zal zijn. Dit kan zowel goede als slechte groei zijn.

Bodybuilders gebruiken bijvoorbeeld insuline om groter te worden. Dat is logisch in hun wereldje. Maar voor de rest van de mensen op aarde wil je eigenlijk zo weinig mogelijk insuline in je lichaam.

Hoe minder insuline je namelijk hebt, des te minder snel je cellen zullen verouderen. En des te minder je verouderd, des te ouder gezond je kunt worden. Dit komt omdat je cellen dan minder snel sterven.

Uit onderzoek blijkt deze hypothese ook te kloppen. Het blijkt namelijk dat des te minder insuline jij in je lichaam hebt, des te minder snel je lichaam ouder wordt (bron).

Dit is de voornaamste reden waarom intermittent fasting wordt gelinkt aan ‘healthy aging’ zoals dat zo mooi heet.

Hierbij geldt eigenlijk ook dat des te vaker en langer je aan intermittent fasting doet, des te meer healhty aging voordelen je zult ervaren. Dat komt omdat je dan het maximale haalt uit je insulinespiegel zo laag mogelijk houden.

Er zijn zelfs bepaalde mensen binnen de intermittent fasting wereld die opperen dat we met z’n allen één dag per week helemaal niets moeten eten.

Niet zozeer om af te vallen (wat sowieso zal gebeuren) maar juist om gezond oud te worden door de insuline te laten zakken.

#5 Je algehele gezondheid wordt beter

Na het lezen van alle bovenstaande voordelen kun je dit zien als het overkoepelende voordeel.

Je zorgt er dus niet alleen voor dat je op langere termijn minder snel ouder wordt EN ook nog eens makkelijk gewicht kwijt kunt raken.

Je zorgt er ook voor dat je algehele gezondheid op allerlei vlakken verbetert.

Zo zullen er verschillende dingen gebeuren als je aan intermittent fasting doet met behulp van dinner cancelling:

  • Afname in lichaamsgewicht
  • Afname in vet zonder afname van spiermassa
  • Afname van triglyceriden
  • Verbetering van het LDL
  • Afname van CRP (indicatie dat er minder ontstekingen in het lichaam zijn)

Geen slecht lijstje als ik het zelf mag zeggen. En het ideale hieraan is dat je er eigenlijk niets extra’s voor hoeft te doen behalve aan een vorm van intermittent fasting te doen.

Des te langer je op een dag niet eet, des te beter deze parameters worden. Vooral bij dinner cancelling zal dit het geval zijn aangezien je een complete maaltijd overslaat waardoor je na je lunch niet meer eet.

Hierdoor eet je zo’n 20 uur op een dag niet. Ervan uitgaande dat je om 8 uur in de ochtend ontbijt en om 12 uur luncht.

Goede manier om af te vallen?

Dinner cancelling werkt om af te vallen. Maar zou ik het persoonlijk aanraden? Nee.

Niet omdat het ongezond is maar omdat het eigenlijk ‘te’ extreem is om af te vallen. Het kan allemaal een stuk makkelijker door gewoon aan 8-16 intermittent fasting te doen en de kwaliteit van je voeding te verhogen.

Dat alleen al kan ervoor zorgen dat je flink wat gewicht verliest. Als je om wat voor reden dan ook je avondeten compleet wilt overslaan, dan mag dat. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon besluiten om je porties een beetje kleiner te maken en klaar is Kees.

Dinner cancelling heeft in dat opzicht geen nadelen wat betreft afvallen. Je riskeert hooguit honger (waardoor de kans op eetbuien toeneemt) en eventueel een vertraagd metabolisme (als je besluit om vaak je diner over te slaan).

En natuurlijk kun je het als zwaar ervaren als je diner voorheen vrij groot en calorierijk was. Nu valt dit gerecht weg en kun je hierdoor in sommige gevallen 50% minder calorieën eten op een dag. Dat is niet bepaald niets.

Dinner cancelling schema

Ben je enthousiast geworden door het idee van dinner cancelling (en intermittent fasting) en wil je hieraan beginnen. Dat kan!

Hieronder heb je een schema wat het afvallen makkelijk maakt zonder dat je risico loopt op chronische honger of een vertraagd metabolisme.

In principe sla je dan om de dag je diner over:

Dagen van de week
 Wel of geen diner
Maandag
Wel diner
Dinsdag
Geen diner
Woensdag
Wel diner
Donderdag
Geen diner
Vrijdag
Wel diner
Zaterdag
Geen diner
Zondag
Wel diner

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt? (bron)

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslankmethode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Oscar Helm

MSc Oscar Helm is afslankcoach, voedingsdeskundige, dieetpsycholoog, orthomoleculair therapeut en bestseller-auteur. Met HappyHealthy.nl heeft hij het doel om mensen te informeren en te inspireren om de meest optimale en gezonde leefstijlkeuzes te maken op basis van wetenschappelijk onderbouwde adviezen.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *