shopify site analytics

Fructose Feiten + Redenen Waarom je het Moet Vermijden

Fructose Feiten + 7 Redenen Waarom Je het Moet Vermijden

Fructose is een zoetstof wat we misschien beter kennen als vruchtensuiker. De niet-natuurlijke vorm van Fructose vind je tegenwoordig in allerlei industriële producten. Waarom? Fructose werkt verslavend en het is goedkoop. Maar Fructose is ook één van de oorzaken van het hedendaagse probleem van overgewicht. Hoe dit allemaal in elkaar steekt, lees je in dit artikel.

Wat is Fructose?

Als we het over Fructose hebben, dan hebben we het uiteindelijk over suikers. Suiker is eigenlijk de verzamelnaam voor alles wat uit glucose, fructose, of een combinatie van deze twee bestaat. Bijvoorbeeld, onze gewone tafelsuiker bestaat uit glucose en fructose. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor honing en agavesiroop.

Glucose is de vorm die uiteindelijk door het lichaam gebruikt kan worden als brandstof. Alle ander vormen moeten eerst omgezet worden naar glucose, voordat het als brandstof kan dienen. Dus als je Fructose eet, dan moet dit eerst door de lever omgezet worden naar glucose.

Hier komt het eerste probleem om de hoek kijken: Je lever is namelijk niet in staat om alle fructose om te zetten naar glucose. Deze capaciteit is maar beperkt. Dus als je in een korte tijd veel fructose eet, dan wordt het restant wat niet door de lever verwerkt kan worden, direct omgezet in lichaamsvet.

Fructose kennen we ook wel als vruchtensuiker. Dit is de natuurlijke vorm van Fructose. Hier hoef je je minder zorgen over te maken, want door de aanwezige vezels in het fruit wordt de fructose veel langzamer door het lichaam opgenomen. Hierdoor heeft je lever de tijd om het meeste te verwerken tot Glucose.

Maar er is ook bewerkte, geraffineerde fructose wat gewonnen wordt uit onder andere maïs. Deze wordt verwerkt in allerlei kant-en-klare producten, zelfs in producten waar je het niet zou verwachten. Wist je bijvoorbeeld dat er suiker in sommige soorten ham verwerkt is? Verderop in dit artikel vind je een lijst met producten waar je Fructose in kunt verwachten.

Deze onnatuurlijke fructose wordt in één keer aangeboden aan de lever, maar door de beperkte capaciteit van je lever wordt een deel direct omgezet in lichaamsvet. Afvallen gaat dus niet lukken op deze manier.

Deze vorm van Fructose wordt gemaakt uit maïs. Tijdens het productieproces gaan alle eventueel aanwezige vezels, mineralen en vitamines volledig verloren. Wat er overblijft is een goedkope, verslavende zoetstof zonder enige voedingswaarde.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Even wat schokkende cijfers over overgewicht, onder andere door Fructose

Dat fructose één van de redenen is van het hedendaagse overgewicht, is nu wel duidelijk. Tijdens mijn research kwam ik wat statistieken tegen waar ik behoorlijk van geschrokken ben. Statistieken over het Nederlandse overgewicht bij jongeren, en over hoe snel het is gegaan in de afgelopen jaren.

Ik wil dit cijfermateriaal (uit 2012, gezondheidsmonitor volwassenen GGD, CBS en RIVM)) heel graag met je delen:

  • Uit de cijfers blijkt dat overgewicht bij mannen vaker voorkomt dan bij vrouwen.
  • Maar als we kijken naar obesitas, dus ernstig overgewicht, dan zijn deze resultaten net andersom: Vrouwen hebben meer last van obesitas dan mannen.
  • Als we alles doorelkaar rekenen, dan heeft bijna 13% van alle Nederlanders last van ernstig overgewicht, obesitas dus.
  • Als we dan even terug gaan naar het ‘normale’ overgewicht, dan blijkt dat bijna de helft van de Nederlandse bevolking last heeft van overgewicht.
  • Als we naar de groep ouderen kijken, is het nog erger: 60% van de ouderen hebben last van overgewicht.

Ter referentie moet ik hier even bij zeggen dat er sprake is van overgewicht als je BMI-index groter is dan 25. Er is sprake van obesitas, dus ernstig overgewicht, als de BMI-index hoger dan 30 is.

Persoonlijk vind ik deze cijfers schokkend! En dat is deels te danken aan de hoge consumptie van Fructose, het nieuwe vet!

Ontdek de 3 grootste mythes over afvallen in één van mijn live webinars

Ook ontdek je mijn wetenschappelijke inzichten voor het verliezen van buikvet.

Klik hier en bemachtig gratis je plek voordat de webinars vol zitten.

7 redenen om fructose te vermijden

Nu we weten wat fructose is, en hoe het zich verhoudt tot glucose, geef ik je hierbij 7 hele goede redenen om de inname van Fructose fors terug te dringen:

Reden 1: Fructose verkleint je voorraad vitamines en mineralen

We hebben in het voorgaande al gezien dat fructose je lichaam op allerlei manieren negatief kan belasten. Een manier die je misschien niet zou verwachten: Fructose verkleint de voorraad vitamines en mineralen in je lichaam. Dit is gebleken uit een onderzoek gehouden in 2010.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Reden 2: Fructose is één van de grote boosdoeners voor overgewicht

Je lever heeft maar een beperkte capaciteit om fructose om te zetten in glucose. Als er een overmaat aan fructose is, wordt een klein deel verwerkt tot glucose, en het restant wordt direct omgezet in lichaamsvet. Veel fructose eten is dus een prima manier om snel dik te worden, met alle gevolgen van dien.

Reden 3: Fructose verstoort je hormoonbalans

Als je veel fructose eet, en dat is tegenwoordig niet zo heel erg moeilijk, dan kan dit leiden tot een verstoorde hormoonbalans. Met name het hormoon Leptine raakt ernstig van slag. Deze Leptine zorgt voor een seintje naar je hersenen om te zeggen dat je vol zit, dat je genoeg gegeten hebt. Als dit hormoon niet goed werkt, of als de boodschap niet goed ontvangen wordt, dan blijf je dus maar dooreten met als gevolg dat je jezelf steeds maar weer over-eet, waardoor je uiteraard zwaarder wordt.

Reden 4: Fructose werkt verslavend

Suiker in het algemeen is een verslavend product, maar Fructose nog een beetje meer. Door de intensieve zoetheid van Fructose wordt endorfine aangemaakt in je hersenen. Dit is een stof die er voor zorgt dat je je fijn voelt, dat je je gelukkig voelt. Als je je dus niet lekker voelt, dan grijp je al snel naar de suikerrijke producten om jezelf weer beter te laten voelen. Dit is duidelijk een verslavend effect.? Fabrikanten weten dit maar al te goed, en stoppen dus met groot plezier wat extra Fructose in hun producten.

Reden 5: Fructose zorgt voor een hogere urinezuur-spiegel

Fructose is ook één van de oorzaken die zorgen voor een verhoging van het niveau urinezuur in je lichaam. Het is een bekend feit dat urinezuur aan de basis staat van aandoeningen en kwalen zoals jicht, nierproblemen, een hogere bloeddruk, diabetes en schade aan de lever.

Reden 6: Fructose zorgt voor een lagere gevoeligheid van insuline

Fructose zorgt er ook voor dat je lichaam minder gevoelig wordt voor insuline. Deze insuline-resistentie staat aan de basis van diabetes type 2. Een ander probleem met insuline-resistentie is het feit dat je lichaam minder snel en minder efficiënt je lichaamsvet als energiebron gebruikt. Met andere woorden: Je bestaande vet zal niet of nauwelijks verdwijnen, en er komt alleen maar meer bij.

Reden 7: Fructose zorgt voor het levensbedreigende visceraal vet (buikvet)

Alle fructose die niet door de lever verwerkt kan worden, wordt direct omgezet in lichaamsvet. Dit wordt dan opgeslagen als lichaamsvet. Dat hebben we al eerder geconstateerd. Lichaamsvet kan in principe overal opgeslagen worden. Maar Fructose zal vooral voor méér buikvet zorgen. Buikvet wordt ook wel visceraal vet genoemd. Dit vet is niet alleen zichtbaar als een dikke buik, maar zit ook vooral tussen de vitale organen. In normale hoeveelheden zorgt dit vet voor de bescherming van deze kwetsbare organen, maar een overmaat aan buikvet is erg gevaarlijk voor je gezondheid, in extreme gevallen zelfs levensbedreigend.

infographic - fructose - Happy Healthy

Hoe kun je Fructose vermijden?

Fructose komt, in haar natuurlijke vorm, voor in plantaardige producten zoals pitten, zaden, groentes en fruit. Dit is allemaal natuurlijke fructose, dus daar hoef je je weinig zorgen over te maken. Dat wil zeggen, als je het niet overdrijft. In normale situaties zou ik aanraden om niet meer dan 2 stuks fruit per dag te eten. Maar als je af wilt vallen, zou ik niet meer dan ééntje per dag nemen.

De kunstmatige, bewerkte, fructose is een heel ander verhaal. Deze zoetstof wordt in allerlei industriële producten verwerkt. Omdat Fructose inmiddels een hele slechte naam begint te krijgen, worden er nieuwe namen voor verzonnen, nieuwe namen die wat ‘vriendelijker’ klinken. En dat is het zoveelste bewijs dat de fabrikant uiteindelijk wil verbergen wat de werkelijke werking is van Fructose. Hun enige belang is het feit dat het goedkoop is, verslavend werkt en gemakkelijk te verwerken is. Wat de consument uiteindelijk binnen krijgt, en hoe het lichaam daarop reageert, is van minder belang.

Het is dus zaak om op de ingrediëntenlijst te letten op de uitdrukking ‘Fructose’. Maar voor de volledigheid zal ik je even een lijstje geven van de meest gebruikte schuilnamen van Fructose:

  • Vruchtenstroop
  • Oligofructose
  • Maïs-stroop
  • Invertsuiker
  • Inuline
  • High Fructose Corn Syrup
  • HFCS
  • Fruktose
  • Fructosestroop
  • Fructo-oligosachariden

En om je direct even op weg te helpen, ook even een lijstje met de producten waar over het algemeen veel fructose in voorkomt. Sommige producten zou je niet in dit lijstje verwachten, maar toch is het waar. Des te meer reden om het nut van deze toevoeging, voor jou, te wantrouwen.:

  • Desserts: De industriële toetjes die je in de schappen van de supermarkt vindt zitten vaak vol met zoetstoffen, en dan met name Fructose.
  • Ontbijtgranen: De suikers zitten met name als een laagje om de granen heen. Daarnaast wordt ook vaak Fructose toegevoegd.
  • Sausjes: Veel sausjes uit een pakje bevat Fructose als smaakversterker.
  • Verpakte koekjes: Om de houdbaarheidsdatum enigszins op te rekken, wordt er in veel gevallen glucose-fructose siroop toegevoegd. Langer houdbaar en zoeter. Twee vliegen in één klap!
  • Snoepjes: Normaal suiker kristalliseert heel snel, en dat is bij snoepjes niet wenselijk. Fructose heeft die eigenschap niet, dus is het een perfecte zoetstof in snoepjes.
  • Vruchtensapjes: De meeste sapjes in blik of in pak bevatten heel weinig vezels en worden vaak extra gezoet met fructose, ook al zit er al natuurlijk fructose in het geperste fruit.

Maar er is nog meer…

Overgewicht is niet het enige probleem met de fructose. Door erfelijke oorzaak, kan iemand ook fructose-intolerant zijn. In dat geval ontbreekt er een enzym in het lichaam. Dit wordt ook wel fructose-malabsorptie genoemd.

In normale gevallen wordt de ingenomen fructose door het lichaam opgenomen via de wand van de dunne darm. Het eerder genoemde enzym draagt zorg voor het vervoer naar de lever, waar de fructose verder verwerkt moet worden tot glucose en eventueel lichaamsvet. Maar bij mensen die last hebben van fructose-intolerantie ontbreekt dit transport-enzym, waardoor alle fructose in het darmkanaal blijft hangen. Deze gaat dan fermenteren en kan zorgen voor vervelende klachten die wel een beetje lijken op het zogenaamde ‘prikkelbare darm syndroom’.

Voor een arts is deze aandoening erg lastig om de juiste diagnose voor te stellen. Vaak wordt het al op jonge leeftijd afgedaan als een spastische darm. Maar toch zijn er een paar duidelijke kenmerken zoals een constant gevoel om te braken, vermoeidheid, pijn in en rond de nieren, rillingen en een vergrote lever.

Dit is dus in eerste instantie niet de schuld van de Fructose, maar de intolerantie is wel een heel groot probleem in het dagelijkse leven als letterlijk alle producten gezoet zijn met fructose of een variant daarvan.

Moet ik nu stoppen met fruit eten?

Nee, natuurlijk niet. Het is waar dat de fructose uit fruit een aanslag op je lichaam is. Maar de dagelijkse hoeveelheid fructose is maar een klein deel van wat je normaal gesproken in een dag binnenkrijgt. Via snoep, frisdranken, witte suiker en fastfood krijg je vele malen meer fructose binnen. Het is veel belangrijker om daar mee te stoppen.

Daarnaast bevat fruit, naast mineralen en vitamines, ook heel veel vezels die er voor zorgen dat de fructose langzamer door het lichaam opgenomen worden. Dus gewoon lekker doorgaan met fruit eten!

gezondheid quote

Conclusie

In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw was vet de belangrijkste boosdoener voor overgewicht. Tenminste, dat dachten we. Na veel overheidscampagnes en (opgelegde) inspanningen van fabrikanten is de hoeveelheid ingenomen vet per Nederlander fors gedaald. Probleem opgelost. Maar waarom worden we dan nog steeds dikker en dikker? Dat komt onder andere door de Fructose, het nieuwe vet.

Als je gezond wilt leven, wel of niet gecombineerd met afvallen, is het verstandig om de inname van de niet-natuurlijke vorm van Fructose zo veel mogelijk te beperken.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *