shopify site analytics

8 Beste Gratis Hardloop Apps voor Je Smartphone (iPhone/Android)

Wil jij graag aan je conditie werken? Dan is hardlopen een goede manier om dit op te bouwen. Dit is namelijk één van de goedkoopste en makkelijkste manieren om te doen.

Droom je er vervolgens van om lange afstanden te kunnen rennen en aan wedstrijden te doen, dan is het belangrijk dat je gecoacht wordt tijdens het hardlopen.

Gelukkig bestaan er vele hardloop apps met muziek die gratis zijn en je een heel eind op weg zullen helpen.

Houdt er wel rekening mee dat er aardig wat discipline nodig om je trainingsschema vol te houden. Je zult elke keer je grenzen moeten verleggen, maar aan de andere kant ook goed voor je lichaam moeten zorgen zodat de kans op blessures nihil is.

Hardloop apps kunnen hiervoor zorgen. Welke verschillende soorten hardloop apps er allemaal zijn leg ik je uitgebreid uit in dit artikel.

Daarnaast leer je in dit artikel de volgende punten:

  • Waarom een hardloop app goed is om je prestaties te verbeteren
  • Waarom het een goedkope manier van coaching is
  • Welke apps welke verschillende functies hebben
  • Wat de beste hardloop app van 2017 is
  • Welke apps je het beste kunt gebruiken als je nog niet eerder hardgelopen hebt

Voordelen van hardloop apps

Hardlopen met apps…

…het is tegenwoordig bijna onmisbaar.

Je hebt geen personal trainer meer nodig om je aan te moedigen en je te vertellen wat je wel en niet moet doen.

Vroeger bestonden dit soort apps helemaal niet en moest je jezelf trainen. Dit is niet erg, als je genoeg discipline had. Maar veel mensen hebben toch wel dat duwtje in de goede richting nodig.

Dat duwtje wordt dan nu gegeven door een coach via je telefoon. Je kunt je telefoon in je handen houden of nog handiger, een sportarmband kopen en hier je telefoon in doen zodat deze niet kan vallen tijdens je hardloopsessie.

Vervolgens start je het programma op die je wilt gebruiken, je kiest de juiste training en de hardloop app vertelt je de rest.

Maar waarom niet gewoon hardlopen zonder app?

Hier zijn verschillende redenen voor. Natuurlijk kun je ook prima hardlopen zonder app, maar de wetenschap laat zien dat wanneer je een app gebruikt, je een gewoonte sneller aanleert en jezelf meer uitdaagt. Hieronder licht ik de verschillende voordelen toe:

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Voordeel 1: Je kunt je tijden bijhouden en delen met vrienden

Vroeger rende je een stuk en moest je jezelf vervolgens afvragen welke afstand je nu eigenlijk gerend had.

Gelukkig hoeft dat al een hele lange tijd niet meer. Je telefoon kent al een lange tijd verschillende functies om te zien hoe ver je had hardgelopen en hoe snel. Maar dat was op den duur natuurlijk niet genoeg.

Tegenwoordig hebben bijna alle apps ontzettend veel functies om het sporten voor jou leuker te maken.

Zo kun je in de meeste apps bijhouden hoe ver en hoe snel je hebt hardgelopen. Hij rekent uit wat je gemiddelde snelheid was en aan de hand daarvan kun je goed in de gaten houden of je vooruit gaat of niet. Het registreert heel nauwkeurig je sportprestaties.

Je hoeft dus zelf helemaal niks meer bij te houden.

  • Je opent je hardloop app
  • Je selecteert een training of gaat vrij hardlopen
  • Je drukt op start en je begint met hardlopen
  • De app houdt je afstand en snelheid bij
  • Aan het eind laat hij je alle waardes zien die van belang zijn

Leuker dan vroeger kan ik hardlopen niet maken, maar wel makkelijker;) De tijden van een stopwatch en het uitstippelen van je route zijn voorbij.

De gegevens die je telefoon na een rondje hardlopen heeft verkregen, kun je vervolgens met je vrienden via social media delen. Hierdoor kun je van elkaar je vooruitgang bekijken en daarnaast dient dit als een extra stok achter de deur om zelf sneller en verder te gaan hardlopen.

Voordeel 2: Je daagt jezelf meer uit

Hierboven had ik het over een stok achter de deur…

…Wetenschappers hebben ontdekt dat wanneer jij en je vrienden hun hardloopprestaties met elkaar delen, dat je sportprestaties toenemen.

Mensen rennen vaker wanneer hun vrienden het ook doen en wanneer ze hun vrienden sneller en verder zien hardlopen dan dagen ze zichzelf uit om hetzelfde te doen.

In een onderzoek dat verscheen in Nature Communications, beschreven onderzoekers hoe ze dagelijkse patronen, geografische locaties en sociale netwerkverbindingen van meer dan 1 miljoen mensen hebben vastgelegd, die meer dan 350 miljoen kilometer hebben gerend over de afgelopen 5 jaar (bron).

De resultaten van dit onderzoek lieten zien dat bewegen sociaal besmettelijk is. In de positieve zin van het woord dan;)

De meeste hardlopers in dit onderzoek waren gemotiveerd om achterblijvers voor te blijven. Oftewel, er is een continue druk om beter te blijven presteren dan mensen die minder presteren dan jij.

Dit is eigenlijk een heel mooi psychologisch spelletje die twee kanten opgaat:

  • Je maakt een opwaartse vergelijking met beter presterende rivalen, dit moedigt ons aan om te blijven verbeteren
  • Je maakt een neerwaartse vergelijking met achterblijvers zodat je jezelf dwingt om hard te blijven werken om je superioriteit te beschermen.

Dit geldt met name voor apps die veel hardlopers gebruiken en waarbij hun hardlooptijden dus voor iedereen beschikbaar zijn.

Voordeel 3: Je wordt gratis gecoacht

Een leuk bijkomend voordeel is dat je gratis gecoacht wordt.

Hardlopers die al wat langer bezig zijn hebben hier niks mee, maar ben jij diegene die niet eerder heeft hardgelopen? Dan kunnen motiverende hardloop apps je absoluut helpen om een basis op te bouwen.

Op deze manier voorkom je bijna alle beginnersfouten.

Als je het mij vraagt, had ik niet geweten hoe ik moest beginnen en wat de meest effectieve manier was om het snelst resultaat te boeken. Daar hebben deze apps wel rekening mee gehouden. Ze geven je een schema waardoor het opbouwen van een grote afstand veel makkelijker is.

Vind je het daarnaast fijn om op de hoogte gehouden te worden en tussendoor gemotiveerd te worden door een ingesproken stem? Dan zijn er speciale apps beschikbaar.

Deze zijn niet altijd gratis, maar als je even doorzoekt dan kom je vanzelf een gratis variant tegen. Deze zijn helaas niet zo uitgebreid als de hardloop apps zonder ingesproken stem. Vaak gaan ze maar tot een afstand van 5 kilometer.

Wil je daarna verder trainen met een stem dan moet je al snel een betaalde versie gebruiken of één zonder motiverende stem.

Maar hé, je moet een gegeven paard niet in de bek kijken. Vijf kilometer coaching is altijd beter dan helemaal geen coaching.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Voordeel 4: Je leert een gewoonte makkelijker aan

De laatste jaren is de technologische fitnessmarkt behoorlijk ontploft. Overal zijn speciale snufjes en apparaatjes verkrijgbaar om je te helpen bij het sporten. Ook zijn er dus vele nieuwe apps ontwikkelt, maar helpen ze eigenlijk wel?

De meeste onderzoeken laten zien dat ze wel degelijk helpen bij het sporten.

De journal of medical internet research heeft geconcludeerd dat fitness apps positieve gedragsverandering bevorderen.

In totaal werd een groep van 726 mensen onderzocht. Deze werden verdeeld in drie onderzoeksgroepen:

  • Huidige app gebruikers
  • Geen app gebruikers
  • Ex- app gebruikers (die inmiddels geen app meer gebruiken)

Deelnemers werden gevraagd naar hun niveau van lichaamsbeweging op lange termijn en naar hun trainingsniveau tijdens een sporttest die ze de week ervoor hadden gedaan.

Hieruit bleek dat 75% van de huidige app gebruikers aangeeft actiever te zijn, in tegenstelling tot minder dan de helft van de niet-gebruikers en de ex-gebruikers (bron).

Oftewel, zolang je een app gebruikt, is de kans dat je gaat sporten groter dan wanneer je dit niet doet. En dat is natuurlijk ook niet zo gek, het zorgt namelijk voor dat extra zetje in de goede richting. Normaal gesproken heb je een sportmaatje die je optrommelt en nu heb je een app die ervoor zorgt dat je sportprestaties blijven verbeteren.

Daarnaast liet dit onderzoek ook zien dat deze fitness apps, het voor gebruikers eenvoudiger maakte om belemmeringen, zoals uitstelgedrag en gebrek aan motivatie te overwinnen. Wat eigenlijk het hele punt is van fitness-apps om in eerste instantie mee te beginnen.

De beste hardloop app van 2017

De voordelen van het gebruik van een hardloop app zijn nu wel duidelijk. Nu zijn we bij het volgende dilemma beland:

Welke app is werkt het beste voor mij?

Dat is een hele goede vraag.

Het is allereerst belangrijk dat jij je doel bepaalt. En natuurlijk is het van belang of je een beginner bent of al wat meer ervaring hebt op het gebied van hardlopen. Maar ik ga er vanuit dat je dat zelf wel weet;)

Daarna kun je zelf bekijken wat je belangrijk vindt aan een app.

Hieronder licht ik de beste hardloop apps toe.

Tip #1: RunKeeper

Runkeeper is één van de grootste hardloop apps die er bestaat.

Bij RunKeeper draait het met name om jou en je prestaties. Vooruitgang is het grootste doel van deze app.

Niet zo gek, aangezien niemand achteruitgang wilt. Maar het fijne is wel, dat zodra je getraind hebt, je direct je hardloop gegevens kunt inkijken:

  • Jouw eindtijd
  • Het tempo waarop je gelopen hebt
  • De gehele afstand die je hebt afgelegd

Naast de tijd, afstand en snelheid kun je via Runkeeper ook je hartslag meten. Dit hebben is echt niet bij alle gratis hardloop apps beschikbaar.

En natuurlijk kun je alle bovenstaande gegevens delen met al je vrienden en vriendinnen via je social media kanaal.

Wanneer je vrienden toevoegt, kun je hun vooruitgang bijhouden en zij de jouwe. En zoals je inmiddels weet, blijkt dit je sportprestaties te verbeteren.

In de app vind je daarnaast nog verschillende trainingsschema’s. En het leukste aan de applicatie is toch wel dat de hij verbonden kan worden met Garmin, Fitbit, Zombies Run en heel veel andere apps.

De applicatie is gratis. Je kunt wel extra aankopen doen voor speciale functies. Maar je moet je in principe heel goed kunnen redden met de gratis versie.

Tip #2: Strava

Weet je nog dat ik hierboven beschreef, dat je prestaties verbeteren wanneer je kunt zien wat andere hardlopers presteren.

Daar heeft deze app dus heel slim op ingespeeld.

Strava, is ook een hele bekende app onder hardlopers.

Bij deze app staat competitie centraal. Je gaat de strijd aan tegen talloze andere Strava gebruikers. Hoe gaat dit in zijn werk?

Je neemt het tegen een andere hardloper op, door eenzelfde route, of een deel daarvan zo snel mogelijk te lopen. Hierbij kun je de strijd aangaan met mensen uit je buurt. Niet echt natuurlijk, maar deze ronde is waarschijnlijk al door meerdere mensen gelopen waarbij de gegevens zijn opgeslagen.

Doordat deze app zo competitief is, zul je merken dat je het onderste uit de kan haalt.

“Heb jij een record op een bepaalde route of segment?”

Dan zul je automatisch bericht krijgen wanneer iemand jouw record heeft verbeterd. En dan kun je hem zelf natuurlijk gelijk weer veilig stellen door zijn of haar prestatie te verbeteren.

Je kunt bij deze app ook een bluetooth hartslag meter gebruiken. Daarnaast is de app erg overzichtelijk en makkelijk te bedienen.

De app is in principe gratis, totdat je extra details over je training wilt, dan kost het je namelijk 60 euro per jaar of 6 euro per maand. Ook is het jammer dat je geen muziekintegratie in de app hebt.

Tip #3: Nike+ Run Club

De Nike+ Run Club applicatie is één van de populairste ter wereld. Deze app wordt namelijk door bijna 40 miljoen mensen gebruikt.

Deze app is volledig gratis. En hierbij krijg je niet alleen registratie van jouw hardloopruns en je resultaten, maar je kunt ook gebruik maken van coaching functies voor beginners en gevorderden.

Wat je ook wilt bereiken, het programma is speciaal afgestemd op jouw doelen en huidige conditie. En deze past zich aan, aan jouw vooruitgang.

Na je hardlooptraining is het ook nog mogelijk om even na te praten met vrienden in de Nike app.

De trainingen kun je ook delen met vrienden en ze hierdoor uitdagen met een wedstrijdje wie de meeste kilometers kan lopen in een maand.

Heb je een apple watch? dan kun je je telefoon thuis laten en je hardlooprondjes zelfstandig op je apple watch meten.

Een ander leuk onderdeel van deze app is dat je bepaalde doelen kunt stellen en wanneer je deze behaalt, je een beloning krijgt in de vorm van punten waardoor je toegang tot extra functies krijgt. Op deze manier brengt Nike het competitie element in de hardloop app.

Het verschil met RunKeeper? Bij RunKeeper moet je bij bepaalde functies betalen terwijl je bij Nike alles gratis krijgt. Niet zo gek natuurlijk, waar RunKeeper verder geen inkomsten heeft, heeft Nike natuurlijk heel veel inkomsten en doet dit vooral voor klantenbinding en om naam te maken. Maar het verschil is echt heel klein.

Een nadeel van de applicatie? Het blijkt dat de applicatie geen uitgebreide analyses heeft, waardoor hij minder interessant is voor gevorderden hardlopers.

Tip #4: Endomondo

Hou je van een simpele en overzichtelijke app?

Dan is Endomondo een ideale applicatie. Deze app wordt niet alleen voor het hardlopen gebruikt maar ook voor sporten zoals:

  • Fietsen
  • Wandelen
  • Kajakken

Het grootste voordeel heb ik hierboven al genoemd, de app is erg overzichtelijk en hierdoor erg simpel in gebruik. Daarnaast zijn er uitgebreide analyses beschikbaar na het hardlopen. Er zijn dus talloze mogelijkheden beschikbaar naast de basisinformatie.

Als extra heeft deze applicatie een weerbericht, een calorieteller en een hoogtemeter. Naast deze punten heeft de app een speciale batterij besparende modus en als klap op de vuurpijl kun je gebruik maken van een audiocoach die je motiveert.

Helaas zijn sommige extra functies wel betaald.

Tip #5: Runtastic

Ook deze is bij veel hardlopers bekend.

Je hebt zowel een gratis als een betaalde versie. Helaas is de gratis versie wel erg beperkt. Je kunt enkel de volgende basisgegevens opvragen:

  • De snelheid
  • De gelopen tijd
  • De gelopen afstand
  • Je kunt voor een intervaltraining kiezen

Veel meer is er niet mogelijk.

De betaalde versie biedt daarentegen veel meer opties:

  • Uitgebreide analyses
  • Veel trainingsschema’s
  • Handige tips
  • Een wekelijks rapport met de resultaten van afgelopen week
  • Muziek die je helpt vast te houden aan een bepaald tempo
  • Coaching

Om bovenstaande functies te krijgen betaal je helaas wel 49,50 euro per jaar. De gratis versie biedt iets minder mogelijkheden dan de Nike+ Run club en de RunKeeper applicatie.

Tip #6: Map my Run

Wil je een complete applicatie op het gebied van gezondheid?

Dan is Map my run een leuke app. Het brengt namelijk je volledige levensstijl in kaart.

Welke informatie kun je hier zoals vinden?

  • Snelheid
  • Afstand
  • Tijd
  • Calorieën
  • Voedingsgewoonten

Doordat deze applicatie zowel je voedingsgewoonten als je hardloopprestaties bijhoudt, kan het precies bekijken wat je nodig hebt. Of wat je verkeerd doet. Het bijhouden van een eet-dagboek, je calorie-inname in combinatie met je hardloopsessies is een belangrijk onderdeel om gezond te blijven en gewicht te verliezen.

De gratis versie blijkt daarnaast veel functies op het gebied van hardlopen te bevatten.

Hardloop App met muziek én coach

Heb je eigenlijk nog nooit eerder hardgelopen, of is dat inmiddels vele jaren geleden? Dan heb je iets meer begeleiding en motivatie nodig. En dat kan door middel van hardloop apps die je via audio choachen.

Deze hardloop apps zijn met name zo speciaal omdat ze je letterlijk vertellen wat je doen. Je kunt aangeven welke afstand je wilt lopen en wanneer je deze afstand moet kunnen. Vervolgens is er een gestandaardiseerd schema die je moet volgen om je afstand uiteindelijk te kunnen lopen.

Wil je nog meer tips over hardlopen voor beginners? Lees dan onderstaand artikel:

10 Tips bij het Beginnen met Hardlopen + Startersschema

Tip #7: C25K

De naam C25K staat voor: “Couch to 5K”.

Voorheen heette de app, couch patato to 5K. Het idee is om je te transformeren van “couch potato”, oftewel een zak aardappelen naar een echte hardloper.

Met deze applicaties is het de bedoeling dat je eindelijk van je bank afkomt en begint met hardlopen.

Je begint dag 1 met een korte training van 18 minuten en breidt deze uit tot een training van minimaal een half uur.

Er wordt niet van je verwacht dat je die gelijk helemaal voluit kunt rennen. Nee, er zit een hele goede opbouw in deze apps.

De personal trainer vertelt je precies wat je moet doen door middel van audiobegeleiding.

Deze app is echt gemaakt voor mensen die de eerste 5 kilometer willen kunnen rennen. Vaak zijn dit de mensen die zich hebben opgegeven voor een wedstrijd en al een hele lange tijd niet hebben hardgelopen.

Alle trainingsschema’s voor de eerste 5 kilometer zijn gelijk. Het is de bedoeling dat je 3 keer per week gaat hardlopen en deze dagen op de app volgt. Deze vertelt je precies hoe lang je warming-up duurt, wanneer je moet wisselen tussen wandelen en hardlopen en wanneer je aan je cooling-down moet beginnen.

Als ik de reviews mag geloven dan zijn deze apps ideaal om jezelf aan het hardlopen te krijgen en een basisconditie op te bouwen. Daarnaast zijn er gratis en betaalde versies van de app. Vaak zijn de 5 kilometer apps gratis, maar zodra je langere afstanden wilt gaan rennen moet je gaan betalen.

Heb je tijdens het hardlopen motivatie nodig? Iemand die je zegt dat je goed bezig bent? Dan is onderstaande app voor jou waarschijnlijk een uitkomst.

Tip #8: Hardlopen met Evy

In deze catgeorie is er nog een nederlandse app. Officieel heet deze app:

Start to Run

Maar de applicatie wordt ook wel “hardlopen met Evy” genoemd omdat Evy Gruyaret, een Vlaamse radio- en televisiepresentatrice, de stem van dit programma is.

Hardlopen met Evy is een enorm populair programma. Eigenlijk is het programma gelijk aan het principe hierboven. Ze stoomt je in 10 weken klaar om 5 kilometer te kunnen hardlopen. En dat zonder enige hardloop ervaring.

Hoe werkt dit programma?

Waar Evy vroeger een podcast maakte, die je op je ipod of MP3 kon zetten, geeft Evy je nu instructies door middel van een hardloop app. Hierin vertelt ze je wanneer je moet gaan hardlopen en wanneer je moet wandelen.  Deze app is gewoon te downloaden via de appstore.

Welke begeleiding geeft zij zoal in deze app?

  • Instructies over wanneer te gaan hardlopen en te gaan wandelen
  • Instructies over je ademhaling
  • Ze moedigt je op een leuke manier aan

De verschillende hardloopschema’s waar ze je in eerste instantie voor traint zijn:

  • 5 kilometer
  • 10 kilometer

Maar als beginner zou ik je aanraden om met 5 kilometer te beginnen. Verrassend hè?;)

Beide zijn afkomstig van verschillende podcasts. De 5 kilometer is van “Start to Run” en de 10 kilometer is van “Keep on Running”.

Start to Run bestaat uit 30 lessen. Ook hier is het de bedoeling dat je 3 keer per week traint. De applicatie is gratis te downloaden, totdat je vervolgens de trainingen wilt gaan doorlopen. Hier moet je voor de Start to Run sessie bijvoorbeeld 300 punten inleveren. Deze kun je kopen voor 3,99 euro.

Het leuke is echter wel dat je punten kun verdienen door te hardlopen. Met deze punten kun je vervolgens korting krijgen op je volgende aankoop.

Naast het populaire startersschema richting je eerste 5  en 10 km bevat de app ook schema’s voor 10 miles, de halve marathon en de hele marathon.

Het voordeel van deze app is dat deze in het Nederlands is. Ook wordt er in het Nederlands tegen je gesproken, al dan niet met een heerlijk Vlaams accent.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *