shopify site analytics
Ketobuddy-app

Ketobuddy App: Echt Waardevol of Teleurstellend? + 5 Keto Tips

Als je een beetje in dieetland hebt gesnuffeld, zal je ongetwijfeld van het ketogeen dieet hebben gehoord. En anders heeft een overenthousiast sportschool persoon het je vast wel verteld.

Met dit dieet zou je (zogenaamd) vele kilo’s vet binnen enkele weken kunnen verliezen. Vooral in de fitnesswereld is het de afgelopen paar jaar erg populair geworden. YouTube en Instagram staat vol met video’s en foto’s van ‘keto experts’ die helemaal weten hoe het in elkaar zit.

Als iets op YouTube en Instagram populair is, dan is het zelden zo goed, gezond en geweldig als mensen beweren. Keto is namelijk de nieuwste hype in dieetland en iedereen probeert een graantje mee te pikken.

Maar in hoeverre is zo’n ketogeen dieet effectief? En heeft het gebruiken van de Ketobuddy app echt zin? Dat ga ik je allemaal haarfijn uitleggen in dit artikel.

Daarnaast leer je in deze blog:

  • Wat het ketogeen dieet precies is
  • Wat de voor- en nadelen van het volgen van dit dieet zijn
  • Of dit dieet beter is dan andere diëten
  • 5 simpele tips om een ketogeet dieet vol te houden

Wat is een ketogeen dieet?

Het ketogeen dieet is een nogal vreemde eend in de bijt zoals ik eerder heb uitgelegd. Het is niet gek om een dieet tegen te komen die zich iets meer focust op één macronutrient dan een andere. Het ene dieet wil dat je iets eiwitrijker eet en het andere wil dat je iets meer gezonde koolhydraten of vetten eet.

Tot dusver niets geks en zo gaat het al jaren in dieetland.

Maar het ketogeen dieet is wel gek. Want bij dit dieet is de macronutrient verdeling ongeveer dit:

  • 60-75% van je calorieën uit vet (idealiter nog hoger)
  • 15-30% van je calorieën uit eiwitten
  • 5-10% van je calorieën uit koolhydraten

Wellicht zeggen deze getallen je niets maar dit is een immense hoeveel vet per dag. Voor de meeste mensen is het erg uitdagend om op 50% vet te zitten. Laat staan als je 75% of meer van je calorieën wilt binnenkrijgt van vetten.

Het zal dus ook een verrassing zijn als ik zeg dat dit dieet zich vooral bezig houdt met het minimaliseren van je koolhydraat inname en het verhogen van je vetinname. Idealiter eet je niet meer dan 25 gram om het maximale uit jouw ketose te halen. Je zult hierdoor veel afvallen. Maar daar vertel ik je straks meer over.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Het ketogeen dieet is niet nieuw

Hoewel het ketogeen dieet vrij nieuw is in dieetland, wordt het al sinds 1920 ‘voorgeschreven’ aan bepaalde patiënten (bron).

Het blijkt namelijk erg effectief te werken voor epilepsiepatiënten waarbij medicatie niet goed werkt. Ongeveer 1 op de 3 kinderen met epilepsie reageert niet of slecht op de medicatie. Meer dan 70% van deze kinderen reageert goed op het ketogeen dieet. Door het volgen van een ketogeen dieet krijgen deze mensen zelden een aanval.

Nu vermoed ik dat je deze wending in de blog niet had verwacht. En de vraag is natuurlijk waarom het eten van meer vet ervoor zorgt dat je minder epileptische aanvallen krijgt.

Hoewel het nog niet 100% duidelijk is waardoor dit komt, hebben wetenschappers wel een sterk vermoeden.

Wanneer je namelijk erg weinig koolhydraten eet (het liefst minder dan 25 gram per dag) zal je lichaam een andere ‘energiebron’ moeten vinden om op te draaien. Koolhydraten zijn normaal gesproken het eerste en makkelijkste aanspreekpunt voor het lichaam. Wanneer je deze niet eet, zal je lichaam je glycogeenvoorraden (suikervoorraden) in het lichaam aanspreken.

Deze raken vaak na een week of 2 op (afhankelijk van de hoeveel koolhydraten die jij nog eet). Daarna heeft je lichaam maar twee dingen waar het op kan draaien: eiwitten en vetten. 

Dat is leuk en aardig maar je hersenen kunnen hier niet op functioneren. Ze hebben glucose nodig.

En dat is er op dat moment niet meer. Het gevolg hiervan is dat je hersenen hebben leren leven op zogenaamde ketonen. Dit zijn kleine moleculen die je lichaam van vetten maakt en wel door je hersenen gebruikt kunnen worden.

Dit was evolutionair belangrijk omdat je niet altijd koolhydraten kon vinden om te eten.

Wanneer je lichaam zogenaamd in ketose zit, tovert het de vetten die je eet en in je lichaam opgeslagen hebt, als energiebron voor je lichaam. Dit verklaart ook waarom het dieet goed werkt om vet te verbranden. Je forceert tot zekere mate je lichaam om vetten te verbranden omdat er simpelweg niets anders mogelijk is.

Wat ons weer terugbrengt bij de epilepsiepatenten:

Het vermoeden bestaat dat hun hersenen ‘stabiliseren’ doordat ze niet meer op glucose draaien maar op ketonen. Aangezien epilepsie een aandoening van de hersenen is (en niets anders) is deze theorie vrij aannemelijk.

Waarom het ketogeen dieet werkt

Dat het ketogeen dieet werkt is geen twijfel over mogelijk (bron). Een waslijst aan onderzoeken laat zien dat het helpt om gewicht te verliezen. Dus als jij een ketogeen dieet wilt volgen omdat je gewicht wilt verliezen, dan kun je dat zeker doen.

Er zijn verschillende redenen waarom een ketogeen dieet werkt:

  • Je eet eiwitten en vetten.
  • Je hebt lage hoeveelheden insuline in je lichaam.
  • Je eet hoogkwaliteit eten.

Het eten van veel vetten en eiwitten zorgt ervoor dat je hongergevoel wordt onderdrukt. Deels komt dit omdat het meer tijd en energie kost om de eiwitten te verteren en deels komt dit door de indirect effect (bron).

Denk hierbij aan het veranderen van hormonen die betrokken zijn bij het opwekken van een hongergevoel als de directe gevolgen van ketonen die je hongergevoel onderdrukken (bron).

Een tweede redenen waarom je afvalt door het ketogeen dieet, is doordat je weinig insuline in je lichaam zult hebben.

Omdat je vrijwel geen  koolhydraten eet, zul jij je pancreas niet prikkelen om insuline af te geven.

Omdat deze opslaghormoon niet of weinig aanwezig is, zal je dus ook weinig kunnen ‘opslaan’. De nadruk zal dus liggen op vet verbranden dan vet opslaan. Dit helpt natuurlijk bij het afvallen.

Overigens is dit ook logisch aangezien je lichaam vet moet vrijmaken uit je voorraden om de ketonen voor de rest van het lichaam aan te maken. Dus dubbel feest wat betreft gewichtsverlies!

Als laatst eet je met dit dieet hoogkwaliteit eten. Omdat je vrijwel geen koolhydraten en suikers mag eten, word je ‘gedwongen’ om geen ongezonde producten te eten.

Ongezonde producten bevatten vrijwel altijd koolhydraten en suikers van lage kwaliteit. Bij een ketogeen dieet eet je dus voornamelijk vlees, groenten met weinig koolhydraten en heel veel vet.

Dikmakers zoals pizza, pasta, patat en koekjes zul je dus automatisch vermijden.

Is het dieet beter dan andere diëten?

Het woord ‘beter’ is een vrij relatief begrip.

Onderzoek laat sowieso zien dat het volgen van een koolhydraatarm dieet beter werkt om af te vallen dan een vetarm dieet. En aangezien een ketogeen dieet een dieet is met extreem weinig koolhydraten, kun je zeggen dat het beter werkt dan de meeste diëten.

Als je dus het maximale uit je afvalproces wilt halen, kun je het beste een koolhydraatarm dieet volgen. Maar dit hoeft geen ketogeen dieet te zijn. Elk dieet met relatief weinig koolhydraten voldoet.

Aan het ketogeen dieet kleven namelijk wel wat nadelen die het wellicht ‘minder goed’ maken dan andere diëten omdat het zo extreem is. Maar hier kom ik later op terug.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Wat is de Ketobuddy App precies?

En nu het moment waar jij op hebt gewacht. Je wilt namelijk weten wat de KetoBuddy app precies is.

De KetoDiet Buddy is een website/app waarmee je kunt berekenen hoeveel vetten, eiwitten en koolhydraten jij nodig hebt om in ketose te raken en te blijven. Als je namelijk teveel koolhydraten (of eiwitten) eet, zul je niet in ketose gaan en zal je lichaam niet maximaal op vetten draaien zoals je dat idealiter zou willen.

In de app kun je ook honderden recepten vinden waarmee jij kunt afvallen, in ketose kunt komen en in ketose kunt blijven. Ketobuddy-app

Het gebruiken van de KetoDiet Buddy website tool is gratis maar voor het gebruiken van de mobiele app waarin je de recepten krijgt, moet je betalen.

De Basic versie is ongeveer 5 euro en de uitgebreide versie is ongeveer 10 euro.

Je kunt in de app ook dingen bijhouden als je bloedwaarden of vocht inname maar de meeste mensen blijken hier uit ervaring geen zin in te hebben.

De meeste mensen die willen afvallen willen alleen hun calorie inname, macro’s en gerechten bijhouden.

Bloedwaarden, vochtinname en andere gekkigheid is leuk… maar het heeft praktisch gezien weinig nut.

In mijn optiek is de betaalde app zeker NIET de moeite waard. Als je de gratis tool gebruikt, weet je precies wat je procentueel aan vetten, eiwitten en koolhydraten moet eten.

Je kunt vervolgens een gratis app als MyFitnesspal gebruiken om je calorieën en macro’s bij te houden.

Al is het bijhouden van je calorieën bij een ketogeen dieet veel minder belangrijk. Zelden eet je meer dan je nodig hebt doordat je continue verzadigd bent EN je weinig insuline hebt om overtollige calorieën op te slaan.

Als je keto recepten wilt, kun je dit in Google intikken en dan heb je een lading recepten waar je uit kunt kiezen. Natuurlijk is 5 euro betalen niet veel geld voor 300+ recepten. Maar noodzaak is het ook niet. Het is maar net waar je zelf zin in hebt:

Betaal je liever om alle recepten op één plek te hebben of Google je liever wat recepten bij elkaar?

Ik kies liever het tweede in combinatie met Myfitnesspal.

Begrijp mij niets verkeerd: er is absoluut niets mis met de app. Het zijn hooguit de recepten die een pluspunt zijn.

Het mooie van een ketogeen dieet is juist dat je niet zoveel hoeft bij te houden. Je vochtinname en eventueel mineralen inname is belangrijk. Maar dit hoef je niet in een app in te vullen.

Nadelen van het ketogeen dieet

Er kleven nogal wat nadelen aan een ketogeen dieet volgen. Ongeacht of je hier nou de Ketobuddy app/website voor gebruik of niet. Hieronder zal ik ze stuk voor stuk behandelen.

Nadeel #1: vermoeidheid

Dit is iets wat gelukkig alleen in de beginfase van dit dieet gebeurt. Zoals ik eerder al zei duurt het ongeveer een week of twee voordat je volledig in ketose raakt. Dat is namelijk de tijd die ervoor nodig is om de suikervoorraden in je lichaam op te maken. Deze overschakeling van ‘suikerverbranding’ naar ‘vetverbranding’ gaat niet zonder slag of stoot. 

Gedurende deze periode zal jij je een beetje grieperig kunnen voelen. In hoeverre dit gebeurt, is niet op voorhand te zeggen. Sommige mensen voelen zich ellendig en anderen voelen zich een beetje suf.

Je voelt je zo omdat je lichaam weinig energie heeft (het overgaan of vetten duurt even). Tegelijkertijd zijn er mensen die nergens last van hebben.

Wetende dat aan deze periode een einde komt is vaak genoeg om er doorheen te bijten. Als je deze periode overleeft is er iets leuks aan de andere kant van deze ‘keto griep’:

Veel mensen ervaren een energietoename in ketose. Ook is hun concentratie verbeterd.

Nadeel #2: constipatie

Om in ketose te raken moet je dus weinig koolhydraten te eten. Het probleem hiervan is dat je ook relatief weinig vezelrijke groenten en fruit eet. Hierdoor zal je vezelinname erg laag zijn waardoor de kans op constipatie erg hoog wordt. Je zult dus je vertrouwde poeppatroon gedag moeten zeggen.

In het ergste geval poep je niet of zelden en dan heb je officieel constipatie.

Dit is wanneer je 3 dagen of langer niet hebt gepoept. Het eten van zoveel mogelijk koolhydraatarme vezels is daarom een goed idee.

Dan kun je probleem zoveel mogelijk vermijden. Ook helpt het om veel te drinken om je ontlasting niet te droog te laten worden. Het drinken verlaagt ook de kans op constipatie.

Nadeel #3: vochtverlies

Vochtverlies is helaas een logisch gevolg van weinig koolhydraten eten. Het eten van koolhydraten zorgt er namelijk voor dat je vocht vasthoudt. Ook de insuline die vrijkomt zorgt ervoor dat je lichaam makkelijker water en mineralen kan vasthouden. 

Dit is een extra reden om veel vocht te drinken tijdens het volgen van een ketogeen dieet. Vooral wanneer je sport of wanneer het warm is, is dit extra belangrijk natuurlijk.

Hoewel vochtverlies op korte termijn niet echt een probleem is, kan dit wel het probleem worden op langere termijn. Uitdroging gebeurt namelijk niet van de ene op andere dag.

Ook is je lichaam niet snel uitgedroogd.

Maar als je dagenlang weinig drinkt, zul je vanzelf moe worden en uitdrogen.

Voorkom dit door veel te drinken. En bereid je tegelijkertijd voor op meer bezoeken aan het toilet.

Nadeel #4: tekort aan vitamines en mineralen

Na het lezen van de bovenstaande nadeel, zal dit je niet verbazen.

Omdat je weinig groenten en fruit eet, zal je per definitie weinig vitamines en mineralen binnenkrijgen. Daarnaast zorgt het gebrek aan insuline er ook voor dat je de mineralen die je binnenkrijgt niet vast kunt houden.

Hierdoor plas je ze allemaal uit.

Een groot probleem van het ketogeen dieet is dat je op langere termijn een natrium, magnesium en/of kalium tekort kunt krijgen.

Enerzijds krijg je deze mineralen weinig binnen en anderzijds hou je ze niet vast door het gebrek aan insuline. Je moet dus je inname van deze mineralen flink verhogen als je niet in de problemen wilt komen. Maar daar vertel ik je straks meer over.

Simpele tips om makkelijker een ketogeen dieet vol te houden

#1 Zorg voor een goede basis

Een groot voordeel van het ketogeen dieet is dat je ERG lekker kunt eten. Als je geen fan bent van groenten, hoef jij je weinig zorgen te maken tijdens dit dieet. Je hoeft ze namelijk weinig te eten.

Daarentegen mag je veel vlees, kaas, noten en andere gezonde vetrijke producten eten. En je zult zelden honger krijgen doordat je een combinatie van vetten en eiwitten eet. Veel mensen die dit eetpatroon eten klagen zelden over het gebrek aan lekker gerechten.

De beste producten die je kunt eten zijn:

  • Rood vlees (rund, paardenvlees, hamburgers, spek, worst)
  • Gevogelte (kip, kalkoen, eend)
  • Vis (haring, makreel, zalm, mosselen, garnalen, tonijn, forel, ansjovis)
  • Zuivel (boter, alle soorten kaas, slagroom (niet-gesuikerd)
  • Vetten (visolielijnzaadoliekokosolie)
  • Noten (cashewnoten, amandelen, hazelnoten)
  • Groenten (asperges, avocado, broccoli, bloemkool, olijven)
Dit zijn allemaal keto-vriendelijke producten.

De kans is erg laag dat je bij dit dieet niets kunt vinden wat je niet lekker vindt. Je hoeft geen genie te zijn om te snappen dat dit dieet niet is weggelegd voor een veganist of vegetariër.

Maar voor de rest van de mensen op aarde is het dieet prima te volgen als je de bovenstaande producten eet.

#2 Eet avocado (en spinazie)

Deze groente verdient zijn eigen tip.

Ja, het klopt dat avocado’s veel vetten bevatten maar dat is niet de voornaamste reden om hier veel van te eten. 

Zoals ik eerder al aangaf verlies je mineralen wanneer je een ketogeen dieet volgt. Vooral natrium, magnesium en kalium zijn een probleem.

Natrium kun je makkelijk opvangen door meer keukenzout te eten. Aangezien dit voor de helft uit natrium bestaat, is er wat dit betreft geen probleem.

Magnesium kun je via supplementen binnenkrijgen en is in principe geen probleem.

Kalium daarentegen is een stuk lastiger. De supplementen op de markt bevatten weinig kalium en in de natuur zijn er weinig keto-vriendelijke producten die kalium bevatten. Hier en daar kun je keto-specifieke supplementen vinden.

En dat is waar avocado om de hoek komt kijken.

Avocado bevat namelijk ontzettend veel kalium. Een gemiddelde avocado bevat zo’n 700 mg kalium. Je hebt ongeveer 3500 mg per dag nodig dus je moet ook andere producten eten om hieraan te komen. Maar avocado geeft je een hele goede start.

Een andere superheld die je kunt eten is spinazie. Door 200 gram spinazie te eten, krijg je al snel 900 mg kalium binnen. Courgette, zalm, rundvlees en champignon zijn ook allemaal goede bronnen van kalium die keto-vriendelijk zijn.

Het is dus belangrijk om groenten te blijven eten wanneer je keto eet. Deels omdat je anders last gaat krijgen van obstipatie en deels omdat je hiermee je mineralen huishouding goed op orde houdt.

#3 Zorg dat je weet wanneer je wat gaat eten

Dit is één van de grootste problemen van het volgen van een ketogeen dieet. Het ketogeen dieet is een extreem dieet qua de regels die je moet hanteren. Het is de vleesrijke versie van een veganistisch dieet qua extreemheid:

Je wordt namelijk heel erg beperkt in wat je kunt eten. 

NOOIT kun je een gerecht in een restaurant bestellen wat aan je keto richtlijnen voldoet. Hooguit een steakhouse waarbij je geen aardappelen of andere koolhydraatbron eet voldoet hieraan.

Als je dus niet kunt rekenen op het eten wat je buiten je huis kunt vinden, betekent het automatisch dat jij je planning goed op orde moet hebben. Je moet weten wanneer je wat gaat eten.

En je moet dit waarschijnlijk zelfs van te voren koken/voorbereiden en meenemen als je een lange dag tegemoet gaat.

Je kunt wat kaas, kwark, gekookte eieren of een kleine hoeveelheid noten meenemen (noten bevatten relatief veel koolhydraten). Maar daar houdt de keuze voor makkelijk mee te nemen en keto-vriendelijke producten eigenlijk op.

Stippel dus goed uit wat je wanneer gaat eten wanneer je niet thuis bent. Als je eenmaal uit ketose bent, duurt het namelijk weer een aantal dagen om er weer in te komen. Hierdoor mis je een aantal dagen maximale vetverbranding.

#4 Combineer het met sporten (maar pas op)

Wanneer je de ervaringen van mensen met het keto dieet leest, merk je dat mensen een toename in energie ervaren. Vooral mentale energie.

Maar wanneer je een eetpatroon volgt waarbij de kans hoog is dat je een vochttekort, energietekort en mineralentekort kunt hebben… BMI calculeren

…maakt dit het sporten niet makkelijker.

En doordat je insuline mist, mis je één van de belangrijkste groeihormonen om spiermassa op te bouwen (of te herstellen van de spierpijn).

Natuurlijk zul je meer vet verbranden tijdens een ketogeen dieet ALS je in staat bent om intensief te sporten. Vooral HIIT zal je veel resultaten bezorgen.

Het combineren van keto en sporten is dus te doen… maar je moet wel oppassen als je tot het naadje wilt gaan.

#5 Slik de juiste supplementen (indien nodig)

Het kan soms handig zijn om supplementen te slikken wanneer je een ketogeen dieet volgt. Als je namelijk je elektrolieten huishouding niet op orde hebt, kun je verschillende problemen ervaren:

  • Onregelmatige hartslag
  • Spierzwakte en krampen
  • Extreme vermoeidheid
  • Obstipatie, misselijkheid en/of overgeven

Zoals je kunt lezen zijn deze gevolgen niet mild.

Wanneer je merkt dat je één van deze dingen ervaart, kan het helpen om je elektrolyten te (laten) meten. Dan weet je zeker waar het wel/niet door komt.

Uit voorzorg kun je dan supplementen met natrium, kalium en/of magnesium slikken. Hierboven heb je al gelezen dat je met voeding een heel eind kunt komen. Maar indien je dit niet lukt, kun je supplementen slikken.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt? (bron)

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslankmethode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

1 Reactie op "Ketobuddy App: Echt Waardevol of Teleurstellend? + 5 Keto Tips"

  1. wanda

    says:

    Hoi Oscar bn nu zon kleine week bezig . De groente smoothies zijn een echte aanrader , desondanks staan er ook veel producten in het boek die ik echt niet lust .
    Wel eet ik de biekweit pap en de havermout , elke dag wel een groene smoothie maar ivm mijn trage schildklier kost het mij tog meer moeite een echte grote eter ben ik niet ook eet ik altijd vrij gezond . , voor dat ik het aan mijn schild klier kreeg ! Deed ik tog zeker 3 keet pw pasta eten en kon altijd goed op gewicht blijven , nu is mijn vraag is pasta dan echt een dik maker ik hou echt niet van aardappels des te meer van groente die eet ik wel dagelijks goed .ook hou ik niet van vlees ben meer voor de vis zoals gambas witvis zalm makreel forel ook rook ik regelmatig een zalm forel in een speciale rookpan ,dus ik bn echt benieuwd wat er bij mij verkeerd ga

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *