shopify site analytics
That Sugar Film

Wat Is Er Waar en Onwaar in “That Sugar Film”? Kritische Review

Films over voeding zijn al jaren een ‘hot’ item om makkelijk en snel bioscoopkaartjes te verkopen. De eerste echte kaskraker was de film “Supersize Me” van Morgan Spurlock uit het jaar 2004. Sindsdien zijn er talloze films gemaakt over voeding met verschillende insteken.

Eén van deze insteken is het effect van (toegevoegd) suiker op het lichaam. In That Sugar Film staat dit onderwerp centraal. Australische acteur Damon Gameau neemt het op zich om te onderzoeken wat er allemaal ‘waar’ is over suiker. Waar zit het in? Wat doet het met je lichaam en hoe kun je het beste omgaan met suikers in producten?

In dit artikel geef ik een eerlijke review van That Sugar Film en neem ik je mee in de wereld van de suikers.

Daarnaast leer je in deze blog:

  • Wat de insteek van de film precies is
  • Wat eigenlijk de waarheid is over (toegevoegd) suiker
  • Mijn eerlijke eindoordeel over de film

Wat is That Sugar Film?

That Sugar Film is niet echt een film maar meer een documentaire. In de anderhalf uur wat deze amuserende documentaire duurt, krijg je veel inzichten over suikers.

En suikers zijn al jaren een sexy onderwerp omdat er inmiddels vele redenen zijn om het de schuld te geven van de huidige gezondheidsepidemie. Het zal je dan ook niet verbazen dat de film een internationale hit is geweest een aantal jaren geleden.

Maar dat iets een hit is geweest betekent niet automatisch het goed of waar is. Vaak is het tegenovergestelde waar:

Hoe populairder en sensationeler een film is, hoe meer de waarheid over het onderwerp is vertekend.

En de reden hiervoor is eigenlijk heel simpel. Eigenlijk is niets wat betreft voeding ECHT zo indrukwekkend en spectaculair als de makers ervan willen doen overkomen. De waarheid is zelden sexy. Het is…  gewoon.

Daarom ga ik in dit artikel je vertellen hoe de film inhoudelijk is en wat hiervan waar is.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Insteek van de film

Het begin van de film is zoals vele van dit soort voedingsfilms:

Er is een intro waarin verteld wordt dat de laatste jaren suikers in veel producten te vinden zijn. Dat de gezondheidsgevolgen hiervan door grote voedingsfabrikanten worden ontkent. En dat hij ‘echt’ wil weten hoe het nou zit met al die toegevoegde suikers in producten en het gevolg ervan op het lichaam.

Dus besluit Damon Gameau – die jaren koolhydraatarm heeft gegeten – een experiment aan te gaan:

Hij gaat 60 dagen lang niet meer ‘gezond’ eten maar alleen kant en klare producten uit de supermarkt eten met toevoegde suiker. Producten waarvan fabrikanten het idee willen wekken dat ze gezond zijn.

Het mooie is dat hij niet ‘teveel’ gaat eten zoals in de Supersize Me documentaire. In That Sugar Film gaat hij precies zijn caloriebehoefte eten.

Hij wil hiermee dus vooral testen van de KWALITEIT van je voeding voor invloed heeft op je lichaam. 

Immers, dat teveel eten je dikker maakt weten veel mensen. Maar maakt hetgeen wat je eet ook uit als je niet over je calorieën heen zit? Is het eten van 2500 kcal per dag aan koekjes even gezond als het eten van 2500 kcal aan vers fruit?

Om de juiste begeleiding te krijgen gedurende zijn 60 dagen avontuur, schakelt Damon Gameau de hulp in van verschillende ‘experts’.

Deze begeleiden hem in de hoeveelheid en producten die de ‘gemiddelde’ ongezonde Australiër eet, doen (bloed)testen om te kijken hoe (on)gezond hij is en natuurlijk gewoon om de film wat professioneler te laten lijken.

Deze experts vertellen hem dat de gemiddelde Australiër 40 theelepels (1 theelepel = 4 gram suiker) suikers per dag binnenkrijgt.

En dus is zijn doel om dit ook daadwerkelijk binnen te krijgen.

Voordat Damon Gameau aan het dieet begint, brengt hij mooi in kaart wat hij normaal gesproken eet qua calorieën en macro’s

  • 2300 kcal
  • 50% vet
  • 26% eiwitten
  • 24% koolhydraten

Een hoeveelheid calorieën en macroverdeling waar ik erg blij van wordt (en in lijn is met wat ik adviseer). Ook is alles wat hij voor het experiment eet, ‘echt’ eten wat niet bewerkt is. Of toegevoegd suiker bevat.

Hij weegt voor het experiment 76 kilo en heeft een buikomtrek van 84 cm. Daarnaast waren vele biomarkers (HDL, LDL, insulinegevoeligheid) erg gezond.

Vervolgens gaat hij shoppen en koopt hij de producten die hij gaat eten. Maar er is een twist:

Hij eet alleen verborgen suikers die je normaal gesproken niet zou raden. Dus hij eet of drinkt GEEN frisdrank, snoep of chocolade. Hij eet alleen de producten waarvan je het idee hebt dat ze gezond zijn (maar dit eigenlijk helemaal niet zijn). Denk aan yoghurt met smaakjes, sauzen, cruesli en nog veel meer.

En dat maakt het experiment veel ‘echter’.

Hierdoor forceert hij niet slechte resultaten maar simuleert hij wat de gemiddelde (onwetende) persoon eet met de indruk dat het gezond is. En ondertussen krijgt diegene veel fructose en sucrose binnen.

Daarna is de film zoals je eigenlijk verwacht:

Zijn gezondheid gaat hard achteruit, hij raakt verslaafd aan de suikers en experts vertellen tussendoor waarom dit allemaal gebeurt. 

Je krijgt ook een kijkje in de wereld van de voedselindustrie en de wetenschap achter producten zo verslavend mogelijk maken.

Ook zie je hoe wetenschappers geld krijgen van de voedingsindustrie om ‘onafhankelijk’ onderzoek te doen.

En natuurlijk komt de invalshoek voorbij dat je ‘van alles dik kunt worden als je er teveel van eet’.

Wat natuurlijk goed is ingedekt in deze film doordat hij evenveel calorieën ging eten als hij jaren had gedaan.

Na de 60 dagen was het tijd om te inventariseren wat het gevolg van dit dieet voor het lichaam van Damon Gameau was.

En dat was dit:

  • Zijn leverwaarden ging van de beste 20% van de bevolking naar de slechtste 10% van de bevolking.
  • Zijn lipiden ging achteruit.
  • Zijn gewicht nam met 8,5 kg toe in slechts 60 dagen!
  • Zijn vetpercentage name met 7% toe.
  • Zijn buikomvang nam met 10 cm toe.

En het schokkende is dat dit allemaal gebeurde ONDANKS dat hij evenveel calorieën bleef eten als voorheen. Het enige verschil was zijn macroverdeling. Hij at nu bijna geen (gezonde) vetten en at daarvoor suikers in de plaats.

Na het experiment ging hij weer gezond eten.

  • Daardoor raakte hij weer vol na een maaltijd door de gezonde vetten.
  • Was hij EVENVEEL geld kwijt aan boodschappen als voorheen (gezonder eten is niet duurder omdat je ook voller raakt).
  • Zijn bloedwaarden werden weer beter.

Het duurde even voordat zijn smaakbeleving weer aan ‘normaal’ eten gewend was. Maar met een week of 2 was dit weer terug.

Je lichaam kan veel hebben en als je het de juiste voeding krijgt, kun je zelfs na jaren ongezond te hebben geleefd de schade meestal herstellen. Denk hierbij aan een ziekte als diabetes type 2.

Wat is (er waar over) suiker

Voordat ik de film aanprijs of bekritiseer, is het goed om te weten wat er werkelijk waar is over (toegevoegd) suiker.

Wat is suiker?

Suiker is een koolhydraat wat je in veel natuurlijke producten kunt vinden: fruit, groenten, noten, zuivelproducten en honing.

Suiker komen in verschillende vormen voor. Je kunt ze als ‘suikers’ vinden, koolhydraten maar ook als vezels (onverteerbare koolhydraten).

Eenvoudige koolhydraten worden ook wel monosachariden en disachariden genoemd. Zoals de naam al aangeeft bevatten monosachariden maar één suiker molecuul.

Het hoeft dus niet verteerd te worden en kan het meteen opgenomen worden. Bij disachariden zitten twee suikermoleculen aan elkaar vast. Door een simpele ‘knip’ kan ook dit heel makkelijk opgenomen worden.

Complexe koolhydraten worden polysachariden genoemd. Deze complexe koolhydraten zijn de langzame koolhydraten waar je vaak over kunt lezen. Omdat ze een lange keten van suikers zijn, duurt het een tijdje voordat ze opgebroken kunnen worden in suikers. Dat zorgt voor een vertraagde afgifte in het bloed.

Suikers bestaan er in verschillende geuren en kleuren. Maar hieronder zal ik je een kort overzicht geven van de belangrijkste koolhydraten die je moet weten.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

De meest bekende suikersoorten zijn:

Glucose

Dit is de bekendste suiker. Dat komt omdat glucose de suiker is die in het bloed van mensen voorkomt. Dextrose (druivensuiker) is de naam die wordt gegeven aan de glucose waarvan de zetmeel is gemaakt in aardappelen en graanproducten. 

Chemisch gezien is glucose en dextrose hetzelfde. Teveel van elk zal ervoor zorgen dat je lichaam het signaal krijgt om insuline aan te maken zodat de suikers opgenomen kunnen worden. Als je meer wilt leren over wat insuline is en wat het doet, bekijk dan dit artikel.

Hoewel je prima kunt leven zonder glucose te eten, maakt het je leven wel een stuk makkelijker. Dat komt omdat suiker de makkelijkste energiebron is voor je lichaam. Door het te eten heb je altijd direct energie beschikbaar.

Fructose

Net als glucose is fructose een monosacharide. Maar daar houdt de gelijkheid tussen glucose en fructose eigenlijk op. De textuur, zoetheid, snelheid van vertering en mate van absorptie zijn anders. 

Fructose kan door het lichaam slecht verwerkt worden waardoor het langzaam wordt verwerkt en in eerst instantie geen insulineafgifte veroorzaakt als het alleen gegeten wordt zonder andere suikers.

Fructose kan alleen maar opgenomen worden door de lever. En kan NIET gebruikt worden voor energie door cellen van het lichaam. Je lever is daarom eigenlijk alleen bezig met fructose zo snel mogelijk ‘weg’ krijgen aangezien je er helemaal niets mee kunt. Het enige wat je lever dan kan doen is het omzetten in vet en opslaan.

Teveel fructose eten (door toegevoegd suiker te eten) zorgt voor leververvetting, een slechter lipiden profiel en zal je insulineresistentie stijgen. Wanneer je naar de effecten van fructose kijkt, lijkt het heel erg op alcohol. En zoals je wellicht weet is overmatig alcoholgebruik niet bepaald gezond.

In That Sugar Film gaan ze voornamelijk in op de gevolgen van dit suiker.

Sucrose

Sucrose is de wetenschappelijk naam van tafelsuiker. Dit wordt gemaakt van suikerriet of suikerbieten.

Groenten en fruit bevatten van nature sucrose. Sucrose is een disacharide is voor de helft uit fructose bestaat en voor de helft uit glucose. Dit wordt in je lichaam opgesplitst in de twee afzonderlijke monosachariden.

Zoals ik hierboven heb gezegd, wordt de glucose daadwerkelijk gebruikt door het lichaam om je cellen te laten draaien. Fructose kan je lichaam niets mee en wordt dan ook meteen als vet opgeslagen. Gelukkig komt er in natuurlijke producten relatief weinig fructose voor waardoor je het leververvetting kunt krijgen door teveel fruit eten bijvoorbeeld.

De gevaren van toegevoegd suiker

Al dat suiker heeft zo zijn bijwerkingen. Niet alleen toont de documentaire aan dat het eten van veel toegevoegd suiker slecht is, ook de wetenschap heeft er iets over te zeggen.

#1 Het verhoogt de kans op hart- en vaatziekten

Tientallen jaren hebben mensen in Nederland te horen gekregen dat verzadigd vet je kans op hart- en vaatziekten doet toenemen.

Vooral instanties als het Voedingscentrum maken zich hier schuldig aan. 

Maar steeds meer nieuwe onderzoeken laten zien dat verzadigd vet helemaal niet zo slecht is al men de afgelopen jaren heeft doen lijken (bronbron).

Het grappige is dat er juist steeds meer onderzoeken laten zien dat ongezonde suikers (en niet vetten) de belangrijkste oorzaak zijn voor het ontwikkelen van hart- en vaatziekten.

Een onderzoek uit 2013 liet zelfs zien dat suikers een directe negatieve invloed hebben op het pompmechanisme van je hart. Hierdoor steeg de kans op hartfalen significant (bron).

Het zal je dan ook niet verbazen dat veel observationele studies een sterk verband vinden tussen (overmatige) suikerinname en het risico op hart- en vaatzieken (bronbron).

#2 Het zorgt voor (extra) overgewicht

Het ontstaan van overgewicht heeft verschillende redenen. De bekendste is dat het eten van teveel calorieen – ongeacht de bron en kwaliteit ervan – ervoor zal zorgen dat je meer vet opslaat. Dit is geen hogere wiskunde:

Als je meer binnenkrijgt dan dat je verbrandt, zal de resterende hoeveelheid energie opgeslagen worden. Je lichaam verspilt NOOIT energie.

Maar wist je ook dat ongezonde toegevoegde suiker nog sneller leiden tot overgewicht. Dit heeft er veelal mee te maken dat deze producten nagenoeg geen vezels bevatten en bomvol zitten met suikers.

Vezels zorgen er normaliter voor dat de opname van suiker vertraagd wordt en zorgen er ook voor dat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft (bron). 

Normaal gezond eten is rijk aan eiwitten, vetten en vezels waardoor je langer vol zit. Dit verkleint het risico op overeten. Producten met veel toegevoegd suiker zijn vaak eiwit-, vet- en vezelarm.

Hierdoor eet je eigenlijk lege calorieën die je waarschijnlijk alleen maar meer hongerig zullen maken. Dat is ook de reden waarom je vaak na een fastfood maaltijd meteen weer honger hebt.

Het verband tussen suikerinname en overgewicht is vooral sterk terug te zien bij kinderen. Van de Nederlandse kinderen tussen 4 en 17 jaar heeft bijna 14% overgewicht, waarvan bijna 3% obesitas (bron).

Deze kinderen lopen met veel visceraal vet rond. De grootste verdachte hiervan is het drinken van fructoserijke dranken.

Een studie uit 2010 liet ziet dat overmatige fructose inname ervoor zorgde dat er naar verhouding meer visceraal vet aankwam bij volwassenen. Dit vergroot de kans op allerlei ziekten op langere termijn waaronder hartziekten en diabetes type 2 (bron).

Eén van de makkelijkste en belangrijkste manier om snel gewicht te verliezen, is het minderen van voeding met veel toevoegde suikers.

#3 Het kan je lever vergiftigen

Fructose kan de lever enorm belasten.

Nu is een klein beetje fructose uit fruit echt geen probleem. Je lichaam kan veel hebben en fruit bevat relatief gezien weinig fructose wanneer je het vergelijkt met een blikje frisdrank.

De fructose die je lichaam binnenkrijgt wordt dan (als de hoeveelheid klein is) eerst in glycogeen omgezet en opgeslagen in de lever. Maar het probleem is dat de glycogeen opslag in de lever beperkt is. Als de lever vol zit met glycogeen (door overmatige fructose consumptie) zal het noodgedwongen de rest omzetten naar vetten (bron).

Als je te lang en te veel suiker binnenkrijgt, zal dit leiden tot het vervetten van je lever en andere gezondheidsproblemen (bron).

Dit is ook de voornaamste reden waarom mensen die veel suiker binnenkrijgen vaak dik zijn:

Je lever kan simpelweg die gigantische hoeveelheid fructose niet aan. Dus zet het deze om in vetten. Deze vetten worden vervolgens rondom je buik opgeslagen. Waardoor je het typische beeld krijgt van de gemiddelde Westerse persoon met overgewicht.

#5 Ze verlagen je insulinegevoeligheid (en daarmee ontwikkel je diabetes type 2)

Het zal geen verrassing voor je zijn als ik zeg dat suikerrijke producten je bloedsuikerspiegel laten stijgen.

En dat betekent ook automatisch dat je alvleesklier het flink te voortduren krijgt wanneer je veel suikers eet. Doordat het veel insuline aan moet maken om alle suiker op te nemen, zul je continue hoge insulinespiegels hebben. Nu is het hebben van een hoge insulinespiegel geen probleem als dit kort na één maaltijd is…

…maar wanneer je de hele dag door suikerrijk eet, kan je insulinespiegel niet zaken.

Hierdoor wordt je lichaam op langere termijn ongevoelig voor insuline. En bouwt zich daardoor zowel insuline als suiker op in je bloed (bron). Dit resulteert uiteindelijk in een lage insulineresistentie.

Symptomen van insulineresistentie zijn:

  • Vermoeidheid,
  • Voortdurende honger
  • Hoge bloeddruk
  • Hersenmist (brain fog)

Ook insulineresistentie lijkt bij te dragen aan overtollig buikvet. Veel vet rondom de buikstreek verhoogt weer dan kans op insulineresistentie. Hierdoor krijg je een sneeuwbaleffect wat wordt veroorzaakt en versterkt door het eten van toegevoegd suiker. Diabetes type 2 is dan om de hoek.

Kritiek over de film

De kritiek die ik kan leveren op de film heeft natuurlijk een persoonlijke touch. Wat ik storend vind aan een film, hoef jij niet storend te vinden. Je kunt je druk maken over de details van de film maar in grote lijnen klopt het.

Niemand met gezond verstand (met nadruk op verstand) kan zeggen dat toegevoegd suiker gezond is. Of dat het niet de voornaamste reden is waarom veel mensen tegenwoordig overgewicht en diabetes type 2 hebben. Natuurlijk kun je wel mensen vinden, maar dat zijn mensen die werken voor de voedingsindustrie.

Maar als er dan toch een kritiekpuntje is, dan is het dat de film eenzijdig is. Suiker wordt als ultieme slechterik afgeschilderd en daar houdt het mee op.

Persoonlijk vind ik dit niet storend aangezien er eigenlijk geen voordelen zijn van veel toegevoegd suiker eten. Of überhaupt suiker eten.

Ik snap dat de film geen wetenschappelijk publicatie is en het ook niet bedoeld is ter vervanging van de studie Voeding & Diëtiek. Maar het is een goede en vermakelijk manier om de gemiddelde persoon in grote lijnen te vertellen wat het ware gevaar van voeding is:

Suiker hebben de meeste negatieve invloed op je lichaam.

Wanneer iets vermakelijk is, zal het zelden genuanceerd zijn. En zelfs al zou de maker van de film een poging wagen om suiker in een goed daglicht te zetten, dan zou ik persoonlijk niet weten hoe je dat zou moeten doen.

Suiker uit natuurlijk producten is gezond omdat het vezels bevat, in kleine hoeveelheden voorkomt en niet alleen fructose is. Dat maakt ‘natuurlijke’ producten gezond. Daarnaast is suiker niet een essentiële stof je nodig hebt om te overleven.

Je kunt moeilijk doen om die ene uitspraak hier of die ene uitsprak daar maar je kunt het niet oneens zijn me de boodschap van de film.

Niemand heeft ooit door de suikers in broccoli diabetes ontwikkeld. Maar genoeg mensen die nu insuline spuiten omdat ze frisdrank hebben gedronken en suikerrijke yoghurt hebben gegeten.

I rest my case.

Eindoordeel over de film

Mijn eindoordeel over de film is positief:

Het is vermakelijk, informaties en in grote lijnen waar.

Ik zou erg verrast zijn als iemand ooit een film kan maken waarbij iemand 60 dagen suikerrijk eet, en GEEN problemen krijgt met zijn gezondheid. Denk jij dat het gevolg van suiker niet zo erg is? Eet 60 dagen zoals Damon Gameau en laat maar eens zien dat suiker gezond is.

Zelfs de directeur van grote frisdrankbedrijf zou niet aan dit experiment willen beginnen omdat het eindresultaat onvermijdelijk is.

Hetzelfde geldt voor de documentaire Supersize Me. Ongezond eten is veel ongezonder dan fabikanten willen toegeven. Wanneer je hun ‘gezonde’ en ‘gebalanceerde’ voeding eet, zul jij jezelf vroegtijdig het graf inwerken. En ga er ook maar niet vanuit dat een fabrikant eerlijk zal zijn over de producten.

Beursgenoteerde bedrijven hebben maar één prioriteit:

Geld verdienen.

Al het andere wat ze doen wat niet direct met geld verdienen te maken heeft, heeft er wel indirect mee te maken. Een kamp opzetten voor dikke kinderen is niet hun manier om ze te helpen… het is pure marketing om te laten zien dat ze ‘maatschappelijk verantwoord’ zijn.

Hoe dan ook, That Sugar Film is zeker de moeite waard om te zien en de boodschap is duidelijk: eet zo natuurlijk mogelijk en vermijd toegevoegd suiker.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt? (bron)

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslankmethode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Oscar Helm

MSc Oscar Helm is afslankcoach, voedingsdeskundige, dieetpsycholoog, orthomoleculair therapeut en bestseller-auteur. Met HappyHealthy.nl heeft hij het doel om mensen te informeren en te inspireren om de meest optimale en gezonde leefstijlkeuzes te maken op basis van wetenschappelijk onderbouwde adviezen.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *