shopify site analytics

zondag met lubach

Waarom Arjen van “Zondag met Lubach” Niets van Voeding Weet

Zondag met Lubach kwam vanavond op televisie met een stukje over voeding. Het ging erover dat we met alle voedingsadviezen tegenwoordig door de bomen het bos niet meer zien.

In dit artikel geef ik je 5 redenen waarom Zondag met Lubach de plank volledig misslaat met zijn stellingen en ervoor zorgt dat juist nog méér mensen door de bomen het bos niet meer zien.

Dit artikel bevat mijn mening over het stukje van Arjen in het programma “Zondag met Lubach”. Dit is geen persoonlijke kritiek op Arjen, maar op de inhoud van zijn betoog over gezonde voeding.  Het is een ieder vrij om een andere mening te hebben.

Om het fragment te bekijken van Arjen, zie deze video:

Reden #1: orthomoleculaire geneeskunde is kwakzalverij

Dit hoor ik wel vaker, orthomoleculaire geneeskunde staat in ieder geval bekend als een semi wetenschappelijke studie, terwijl anderen het volledige kwakzalverij vinden.

Het lijkt uit de video dat Arjen het liever heeft van voedingsadviezen van wetenschappers en artsen.

Er zijn wel drie problemen waar Arjen waarschijnlijk niet over nagedacht heeft:

  • Wetenschappers hebben vaak geen praktijkervaring en missen daardoor belangrijke kennis die je niet in een laboratorium kunt leren (kom ik straks op terug)
  • Artsen hebben maar een paar uur college gehad over voeding in hun gehele studie (persoonlijk laat ik mij nooit door hen informeren als het om voeding gaat)
  • Sommige artsen zijn al op leeftijd en de paar uurtjes les die ze gehad hebben met informatie over voeding tijdens hun studie is allang achterhaald

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Reden #2: “alle suiker is hetzelfde”

Arjen zegt dat alle suiker hetzelfde is, of het nou tafelsuiker is, honing, kokosbloesemsuiker etc.

En ja, het klopt, alle suiker is hetzelfde. Maar Arjen heeft het helemaal mis wat betreft de volgende twee punten:

1. Het effect van suiker op je lichaam in welke vorm je het tot je neemt

Als je geraffineerde suikers eet, die bijvoorbeeld zitten in koekjes, snoep, frisdrank etc. zijn er geen vezels om de opname er van te vertragen. Gevolg is een snelle stijging van de bloedsuikerspiegel en daarmee een hoge aanmaak van insuline. Een hoge aanmaak van insuline zorgt ervoor  je sneller vet gaat opslaan.

Als je daarentegen de suikers in een natuurlijke bron binnenkrijgt zoals met een banaan maak je minder insuline aan en sla je minder vet op, zelfs als de banaan evenveel caloriën zou bevatten als de het stuk snoep.

Ook zorgen vezels sneller voor een verzadigd gevoel en ga je automatisch minder eten (bron). Dit komt omdat vezels er letterlijk voor zorgen dat je maag langzamer wordt geleegd (bron).

Alle suiker is dus hetzelfde, maar het effect op je lichaam is heel anders in welke vorm je dat tot je neemt.

2. De vorm van suiker wel of niet voedingsstoffen kan bevatten

Je kunt zeggen dat suiker hetzelfde is, maar dan sla je alles over wat te maken heeft met voedingsstoffen. In het begin van zijn betoog had ie het nog over dat ie voldoende groente en fruit eet.

En waarom eet je dat? Juist, voor de voedingsstoffen. En ook bij suikers kan je daarmee rekening houden. Eet dus liever een banaan, een dadel of wat honing in plaats van koekjes, snoep of  frisdrank.

Dubieuze bronvermelding

Arjen gebruikt als bronvermelding/onderbouwing voor de uitspraak dat “alle suiker hetzelfde is” het Voedingscentrum. Dat is best opmerkelijk, want in een andere video kraakt hij het Ik Kies Bewust logo af, terwijl het Voedingscentrum onder de producten die dit logo heeft hun handtekening heeft gezet.

Het bleek dat het logo eigenlijk door de industrie zelf is opgezet via een marketingbureau. Een beetje hetzelfde als een slager die zijn eigen vlees keurt. Blijkbaar wilt het Voedingscentrum daar wel aan meedoen, terwijl dat logo dan staat op producten als frisdrank, chips, friet, pizza’s, knakworstjes, limonadesiroop en ga zo maar door.

Tip: gebruik nooit het Voedingscentrum als bron!

Naar mijn idee is het voedingscentrum niet geheel onafhankelijk. Waarom doet Arjen daar geen onderzoek naar?

Ik ben zelf van mening dat het Voedingscentrum met name minimale adviezen geeft en verre van optimale. Zo blijkt dat je de vroegtijdige sterfte flink kan verlagen als je iedere dag 375 gram groente per dag te eten en 300 gram fruit (bron) in plaats van de 250 gram groente en 200 gram fruit die het Voedingscentrum aanraadt.

Dit argument en meer vind je in mijn artikel de 8 redenen om Voedingscentrum adviezen te wantrouwen.

Ontdek de 3 grootste mythes over afvallen in één van mijn live webinars

Ook ontdek je mijn wetenschappelijke inzichten voor het verliezen van buikvet.

Klik hier en bemachtig gratis je plek voordat de webinars vol zitten.

Reden #3: oermensen werden maar 30

Arjen zegt:

Onze voorvaderen werden maar 30.

Dat klopt, maar ze werden gemiddeld 30. En weet je waarom dat zo laag was? Omdat jonge kinderen of baby’s vaak al stierven aan ziekten die we nu gemakkelijk kunnen genezen of helemaal niet waren ontstaan omdat onze hygiëne nu veel beter is.

Hierdoor ging de gemiddelde leeftijd omlaag, maar als je als oermens de kindertijd voorbij kwam werd je zo 70 of 80 jaar oud.

Tegenwoordig leven we ongeveer even lang. Helaas blijkt wel uit de cijfers van het CBS dat vrouwen al gemiddeld op hun 42ste chronisch ziek worden en mannen op hun 48ste.

We leven dus even lang als de oermens, maar zelfs met de huidige geneeskunde zijn we veel tientallen jaren langer ziek dan de oermens was.

Reden #4: gluten

We horen steeds vaker dat mensen last hebben van gluten. Sommige mensen denken dat het ons dan wordt aangepraat, omdat gluten er altijd al waren. Gluten zit in brood, pasta etc.

Ook Arjen lijkt weinig verstand van dit onderwerp te hebben. Hij zegt dat minder dan 1% van de maatschappij er ziek van wordt. Dat is inderdaad in de vorm van coeliakie of een tarwe-allergie. Maar wat hij over het hoofd ziet, is dat er ook gradaties zijn in hoeverre je er last van krijgt.

Maar daar kom ik weer terug op de wetenschappers. Volgens wetenschappers heeft tussen 0,7 en 1% coeliakie (bron), maar zegt dat dan dat de andere ruimt 99% van de mensen nergens last van heeft?

Wat je misschien nog niets wist over gluten in brood, is dat er tegenwoordig enorm veel glutenpoeder wordt toegevoegd nadat het brood (waar al gluten inzitten) gebakken is.

Ook bevat het tarwe zelf meer gluten dan de oorspronkelijke tarwerassen. Hierdoor zijn er steeds meer mensen gevoelig geworden voor gluten. Deze nieuwe groep hebben in minder of meerdere maten een glutensensitiviteit, wat ook een aandoening is (bron).

Uit nieuwe onderzoeken blijken er verbanden te zijn tussen glutensensitiviteit en onverklaarbare klachten zoals ontstekingsreacties, auto-immuunziekten, allergieën, astma en eczeem.

Arjen, ga alsjeblieft niet doen alsof al die mensen die zich beter voelen door geen gluten meer te eten zich dit inbeelden. Als jij hoofdpijn hebt, gaan we ook niet zeggen dat dat niet kan.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Reden #5: de domheid van “eet gewoon minder”

Het dieet van Arjen, genaamd Schrijf van Trijf, bestaat uit het volgende:

Eet gevarieerd en niet te veel.

Dat ‘niet te veel’ is een veel heersende gedachte in onze maatschappij, maar je kunt het vergelijken met het volgende:

  • Zeg tegen een alcoholist ‘stop met drinken’
  • Zeg tegen een dakloze ‘zoek een baan’
  • Zeg tegen een onzeker persoon ‘heb zelfvertrouwen’

Het slaat nergens op. Overigens klopt de theorie ook niet volledig, want voeding heeft invloed op allerlei processen in het lichaam. Koolhydraten, eiwitten en vetten hebben allemaal een andere invloed.

De belangrijkste effecten hebben de te maken met de mate van insuline die je aanmaakt en het verzadigingsgevoel.

In onderstaand figuur vind deze twee aspecten voor de macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten):

effect macronutrienten insuline verzadiging

In het figuur zie je het volgende:

  • Eiwitten:
    • Middelmatige insuline aanmaak
    • Hoogste verzadigingsgevoel
  • Vetten:
    • Minste insuline aanmaak
    • Middelmatig verzadigingsgevoel
  • Koolhydraten: (belangrijk!)
    • Hoogste insuline aanmaak
    • Laagste verzadigingsgevoel

Er zijn vele studies die, ongeacht het aantal calorieën, laten zien dat je door het eten van de juiste types calorieën sneller afvalt.

Zo heb je de resultaten van de volgende studie (bron):

calorieen tellen dieten

Zo zie je maar weer dat calorieën je flink kunnen misleiden. Daarom heb ik ook een artikel geschreven met de 5 redenen waarom calorieën tellen onzin is.

De conclusie?

We hebben geen therapeuten meer nodig, want alcoholisten moeten gewoon stoppen met drinken.

Ook hebben we geen trajectbegeleiders nodig, want daklozen moeten gewoon een baan vinden.

Daarnaast hebben we geen coaches nodig, want onzeker mensen moeten gewoon zelfvertrouwen hebben.

En tot slot hebben we geen diëtisten meer nodig, want mensen die te dik zijn moeten gewoon minder eten.

Als laatst…

Ik vond de betogen van Arjen vaak goed onderbouwt, maar aan voedingsadviezen kan het programma zich beter niet wagen.

Waarom zouden we nu opeens ook naar een tv presentator moeten gaan luisteren over wat gezonde voeding is?

Dat is juist wat verwarring kan scheppen, waardoor je inderdaad door de bomen het bos niet meer ziet…

Kortom, het aangekaarte probleem van ‘door de bomen het bos niet meer zien’ over gezonde voeding, heeft Arjen zelf verder versterkt.

P.S. Arjen klaagt ook over spelfouten van diëtisten, maar hij maakt er zelf één in de titel van de YouTube video.

Daarnaast zegt hij over een boek dat het een ‘uitgeprint instagramaccount’ is. De term ‘uitgeprint’ bestaat alleen niet, het is printen, afdrukken of uitdraaien.

Ik ben zelf geen ster in spelling, maar als je kritiek uit, doe het zelf dan tenminste goed.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

9 Reacties op "Waarom Arjen van “Zondag met Lubach” Niets van Voeding Weet"

  1. Piet says:

    Dat moment dat iemand alles serieus neemt…. *Facepalm*

    • Drs. Oscar Helm says:

      Het is gedeeltelijk satire, maar bij een aantal zaken lijkt hij wel wat serieuzer.

      Daarom vermoed ik dat sommige mensen het wel serieus nemen, dus neem ik sommige zaken ook serieus.

  2. Max says:

    Je weet zelf ook wel wat Arjen met dit zijn fragment probeerde te zeggen. Je hoeft tegenwoordig blijkbaar niet meer gestudeerd te hebben om voedingsdeskundige te worden. Een youtubekanaal en een instagram is blijkbaar genoeg. Je kunt blijkbaar veel geld verdienen aan mensen hun onzekerheid. Dit artikel wat eigenlijk over voeding zou moeten gaan trekt dus een verkeerde conclusie ‘En tot slot hebben we geen diëtisten meer nodig, want mensen die te dik zijn moeten gewoon minder eten.’ We hebben zeker wel diëtisten nodig maar geen voedingsguru’s zonder diploma

    • Drs. Oscar Helm says:

      Diploma’s vind ik overrated. Als je een studie hebt gevolgd wilt het niet zeggen dat je een goede diëtist bent.

      Ook een dokter heeft maar een paar uur les gehad over voeding, en zelfs iemand die psychologie heeft gestuurd op de universiteit leest alleen maar boeken en volgt colleges, zonder ooit een analyse van zichzelf of een ander te moeten doen (gebeurd alleen bij klinische psychologie).

      Ik heb liever iemand kritisch kijkt naar onderzoeken in combinatie met praktijkervaring met klanten.

  3. Willem says:

    Ik snap deels je kritiek op Lubach maar zijn stelling dat we met alle voedingsadviezen tegenwoordig door de bomen het bos niet meer zien blijft mijns inziens redelijk overeind.
    Bij je kritiek op Lubach mis ik vooral een voldoende wetenschappelijke onderbouwing van je eigen dieettheorie en van de gehanteerde argumenten.
    Ik bedoel hiermee een serieuze onderbouwing door wetenschapelijk onderzoek.
    Ook als je aangeeft waarom Lubach de plank volledig misslaat met zijn stellingen zijn de argumenten die hierbij worden aangevoerd te herleiden tot schijnargumenten en drogredeneringen.
    Zo stel je bijvoorbeeld al filosoferend dat de oermens eigenlijk best oud werd als je maar voldoende correlaties toepast zoals bijvoorbeeld op kindersterfte terwijl geen enkel onafhankelijk wetenschap onderzoek je beweringen ondersteund.

    • Drs. Oscar Helm says:

      Van die uitspraak heb ik inderdaad geen bronvermeldingen. Ik heb in ieder geval van redelijk betrouwbare bronnen vernomen dat de oermens makkelijk 60 of 70 jaar oud kon worden. Ik kan niet 1-2-3 online een bronvermelding daarvan vinden. Dat zou sterker zijn. Ik zou het wel weer eens een keer tegenkomen en dan zal ik de bronvermelding er bij zetten.

  4. Oscar Rottink says:

    Beste Oscar,

    Ik begrijp niet wat de suikerbiet verkeerd heeft gedaan bij alle voedingsdeskundigen. Arjen heeft wel degelijk gelijk dat suiker gewoon suiker is. Dat je beter een banaan kan hopen dan glas cola drinken klopt ook maar komt gewoon door het feit dat een banaan wat rijker is aan voedingsstoffen. Het verandert niets aan het feit dat suiker gewoon suiker is. En hoe eng geraffineerd ook mag klinken, het proces om van een biet een stel suikerklontjes te maken is weinig chemisch. Het scoort wellicht.

  5. Tim Taal says:

    Los van mijn mening over de inhoud van dit schrijfsel moet ik je teleurstellen; “uitgeprint” is wel degelijk een woord erkend door zowel het groene boekje, het genootschap “onze taal” en bijvoorbeeld de dikke van Dale. Daarnaast komt het woord voor in de officiële woordenlijst van de Nederlandse taal als uitgegeven door de Nederlandse Taalunie. Depiderp, derp.

  6. Ronald says:

    Ik mis de bronvermelding.
    Gratuit stellen dat mensen vroeger net zo oud werden als nu, zonder onderbouwing of referentie vind ik niet overtuigend.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *