594

Hoe je omgaat met terugval

Inhoud van dit artikel

Je bent na veel inspanning afgevallen en trots op het resultaat dat je tot nu toe hebt bereikt.

Gefeliciteerd! Het is niet eenvoudig om van die overtollige kilo’s vet af te komen.

Toch laat onderzoek zien dat op gewicht blijven (na te zijn afgevallen) een stuk moeilijker is.

Een studie uit 2014 onder Australische deelnemers laat zien dat slechts 30% van de lijners met overgewicht erin slaagt om op de lange termijn slank te blijven na te zijn afgevallen (bron).

Een overgrote meerderheid van de lijners is na drie jaar weer terug op hun oude gewicht, ongeacht of ze gestaag of snel gewicht hadden verloren.

Er komt een moment dat het even tegenzit. Je komt in een situatie vol verleidingen terecht. Je valt niets meer af, of nog erger; je neemt in gewicht toe.

We zijn niet altijd in staat om gezonde keuzes te maken. Soms raken we zo ontmoedigd dat we er helemaal mee stoppen. 

Maar hoe komt het dat veel lijners verloren gewicht snel weer terugwinnen? Vaak zie je dat de manier waarop iemand is afgevallen, onmogelijk op de lange termijn kan worden volgehouden. Ze volgden een strikt caloriearm dieet en trainden vijf keer in de week. Dat levert snelle resultaten op, maar het is ongelooflijk zwaar.

Als je een crashdieet volgt, leidt dit een extreem hongerig gevoel en aanhoudende vermoeidheid. Jezelf te veel beperkingen opleggen leidt vrijwel direct tot gewichtstoename nadat met een dieet is gestopt.

Houd een eetdagboek bij

Omgaan met terugval, hoe doe je dat? Houd een logboek bij en houd je veranderingen in levensstijl in de gedachten na gewicht te zijn verloren.

Het bijhouden van wat je op een dag eet helpt mee in de verantwoording.

Verlies je geen gewicht meer? En eet je misschien te veel? Dan weet je met behulp van een eetdagboek waar je mogelijk wijzigingen wilt aanbrengen in je eetpatroon.

Soms verlies je de gezonde eetgewoonten uit het oog en eet je minder bewust dan je zou moeten.

Het volgen van een weekmenu of het bijhouden van een eetdagboek houd je meer verantwoordelijk en dwingt je om na te denken voordat je je aan ongezond voedsel overgeeft.

Train met gewichten

Een gemakkelijke manier om je stofwisseling te versnellen is door je spieren te trainen.

Krachttraining helpt je spieren op te vouwen en je metabolisme te stimuleren.

Je hoeft als vrouw niet bang te zijn dat je te snel gespierd wordt. Vrouwen produceren niet genoeg testosteron om spiermassa op te bouwen in hetzelfde tempo als mannen.

Het is fysiek vrijwel onmogelijk om als vrouw op een natuurlijke manier zeer gespierd te worden.

Het is een win-win situatie voor elke vrouw die strijdt om een slank en sexy figuur te behouden zonder elke dag calorieën te tellen. Door spieren op te bouwen kun je harder trainen en zal het aantal calorieën dat je verbrandt toenemen.

Na een intense workout blijft je stofwisseling op peil door een proces dat EPOC (naverbrandingseffect) wordt genoemd. Onderzoek heeft aangetoond dat krachttraining vooral effectief is bij het verhogen van het naverbrandingseffect.

Het is de moeite waard om wekelijks een paar trainingssessies te integreren in je drukke agenda. Naast het metabolisme voordeel is krachttraining geweldig voor je gezondheid en algehele conditie. Hiermee kun je voorkomen dat je weer aankomt in gewicht na het afvallen.

Zorg voor een gezonde balans in je leven

Last but not least: blijf zoveel mogelijk in balans. Vermijd zoveel mogelijk stress en negatieve stoorzenders in je leven waardoor je uit balans raakt.

Langdurige stress zorgt ervoor dat je wilskracht afneemt en eerder geneigd bent om ongezond te eten.

Probeer je niet op te winden in situaties waar je toch niets (meer) aan kunt veranderen, en zorg vooral voor méér ontspanning.