594

Ontwikkel een ochtendroutine voor vetverbranding

Inhoud van dit artikel

Waarom zijn goede voornemens zo moeilijk vol te houden? Je hebt het je ongetwijfeld weleens afgevraagd…

Je begon enthousiast met het volgen van een nieuw trainingsschema, maar stopte ermee na vier weken. Je dacht erover om een nieuwe taal te leren, maar zag er toch vanaf.

In een wereld waarin we continue overspoeld raken door prikkels en afleiding, of het nu gaat om onze banen, kinderen, echtgenoten of social media, kan het leven hectisch zijn.  De dagelijkse hectiek en onrust kan ervoor zorgen dat onze doelen op een zijspoor terecht komen. Dit kan enorm demotiverend werken.

Door gezonde gewoontes in de ochtend aan te leren zal je dag beter worden. Waarom is een ochtendritueel zo belangrijk? Hoe de eerste uren van je dag verlopen, bepaalt vaak hoe de rest van je dag zal verlopen. Door de ochtend goed te beginnen kan je veel productiever worden.

Iets simpels als je bed opmaken kan al dopamine aanmaken en een hele cascade aan chemische reacties in je brein in gang zetten.

Dopamine is een neurotransmitter die een belangrijke rol speelt bij beweging, motivatie en beloning. Als je productief wilt zijn en dingen voor elkaar wilt krijgen, is het verhogen van je dopaminegehalte een must.

Uit bed komen kan voor sommige mensen een echte sleur zijn. Het liefst drukken ze dan nog een paar keer op de sluimerstand voordat ze opstaan. Ik raad aan om direct op te staan als de wakker gaat, zonder eerst een kwartier te snoozen.

Snoozen is slecht voor je hersenen en verstoort je slaapcyclus omdat je deze niet kunt afmaken.

Als je de behoefte voelt om keer op keer op de snooze-knop te drukken, dan wordt het tijd om naar je slaapgewoonten te kijken. Zorg ervoor dat je slaapkwaliteit in orde is.

Begin de dag met een ochtendtraining. Ik hoor je al zuchten. Ik weet het, het zal even wennen zijn. Maar een ochtendtraining is een geweldige manier om wakker te worden en de stofwisseling te verhogen. Je zult misschien nog steeds moe of slaperig zijn, maar door lichamelijke inspanning te integreren in je ochtend komt de vetverbranding op gang.

Uit onderzoek blijkt dat sporten op lege maag in de ochtend nog beter werkt voor de vetverbranding (wel is het zo dat je in de avond meer spierkracht hebt dan in de ochtend).

Begin de dag met de routine die bij jou het beste past. Iedereen is anders, dus iedereen heeft zo zijn eigen ochtendrituelen. Het is echter belangrijk om vast te houden aan iets wanneer je het probeert, omdat je niet meteen resultaten ziet.

Geef een nieuwe ochtendroutine de kans om een gewoonte te laten worden. Ik heb het al gehad over een ochtendtraining om je vetverbranding te stimuleren, maar als je niet de tijd hebt voor een volledige workout, is fietsen of wandelen naar je werk ook voldoende.

Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat de bloedsomloop weer op gang komt, wat ook de aanmaak van dopamine in gang zet en helpt om stress te verminderen.

Kortom, een goede ochtendroutine heeft positieve invloed op alle facetten in je leven, van je humeur tot vetverbranding (en dus gewichtsverlies).

Als je de dag goed begint, zul je niet alleen sneller afvallen, je zult ook stralen van energie; het is een domino-effect. Je zult gemotiveerder dan ooit tevoren zijn om alle obstakels die je op een dag tegenkomt te overwinnen.