624

Doelen en gewoonten

Inhoud van dit artikel

Als het gaat om afvallen, is het stellen van een doel (streefgewicht) vaak de logische eerste stap. Maar het nadeel van doelen stellen is dat ze een eindpunt hebben. Dit is de reden waarom veel mensen niet in staat zijn om op gezond gewicht te blijven…

Wanneer we doelen stellen dan zijn we afhankelijk van factoren waar we niet altijd de controle over hebben. Er zijn altijd obstakels die ons doel in de weg kunnen staan. Zo kan een blessure voorkomen dat je je doel met sporten behaalt.

Ook zijn doelen afhankelijk van wilskracht en doorzettingsvermogen. En dit vermogen kan opraken wanneer we er te veel van gebruiken, met als gevolg dat we onze doelen uit het oog verliezen. Zie wilskracht als een spier. Naarmate je harder werkt raakt deze uitgeput, met als gevolg dat je minder kracht over hebt voor andere dingen.

Het creëren van gezonde gewoontes is belangrijker dan het halen van je doel (streefgewicht). Stel je hebt als doel ‘ik wil 15 kg afvallen en er aantrekkelijk uitzien in de zomer’ , dan is dat een onrealistisch doel om mee te beginnen. Het vergt een enorme inspanning, maar ze lijken nooit te worden gehaald. Uiteindelijk raakt je wilskracht op en val je terug naar je oude gewoontes die je had.

Daarom is het beter om je energie en wilskracht te investeren in het opbouwen van gewoonten in plaats van een specifiek doel. Van de meeste gewoontes ben je je nauwelijks nog bewust. Een gewoonte geeft je brein de nodige rust door het nemen van moeilijke beslissingen op de automatische piloot te zetten.

Denk je eens in hoe mentaal uitgeput je zou zijn als je iedere dag opnieuw zou moeten leren autorijden naar je werk. Autorijden is net als blind typen een vaardigheid die we onszelf kunnen leren. Dit geldt ook voor het creëren van gezonde gewoontes, zoals op tijd naar bed gaan of fietsen naar je werk.

Want eenmaal gevormd, werken gezonde gewoonten automatisch. Een gezonde gewoonte kan jouw doel met afvallen overstijgen. Ze zijn er voor het leven. Een gewoonte geeft ons leven veel meer sturing dan we ons realiseren.

Bijvoorbeeld: wil je vaker gezond en gevarieerd koken? Je zou dan als doel kunnen stellen dat je minstens 20 nieuwe kookrecepten deze maand uitprobeert, of je zou je kunnen aanleren om wekelijks op vaste dagen een nieuw recept te proberen (gewoonte). Terwijl doelen afhankelijk zijn van extrinsieke motivatie (‘ik MOET 20 nieuwe recepten maken!’), gebeuren gewoontes automatisch.

De volgende keer dat je doelen stelt bij het afvallen, denk dan aan het aanleren van nieuwe eet- of beweeggewoontes. Dit heeft wel wat tijd nodig. “Hoeveel tijd dan precies?” is een vraag die waarschijnlijk in je opkomt.

Uit onderzoek blijkt dat mensen gemiddeld 66 dagen de tijd nodig hebben om een nieuwe gewoonte aan te leren (bron). Voor de ene persoon kan dit wat korter of langer duren dan de ander.

Geef dus niet meteen op met het creëren van nieuwe gewoontes! Als je een slank gewicht wil bereiken en behouden, doe je er goed aan je tijd te investeren in het ontwikkelen van nieuwe gewoontes, in plaats van te concentreren op een bepaald doel.