594

Uit eten gaan tijdens het afvallen

Inhoud van dit artikel

Uit eten gaan met je partner, vrienden of familie is leuk en gezellig. Als je wordt uitgenodigd dan wil je een etentje natuurlijk niet altijd afslaan.

Maar uit eten gaan en afvallen, is dat wel mogelijk? Dat kan zeker! Afvallen betekent niet dat je nooit meer kan uit eten.

Ik geef je praktische tips om in een restaurant zowel te genieten als op te letten!

Tip #1: vermijd het all you can eat concept

De eerste tip is om nooit naar all-you-can-eat restaurants te gaan. Veel mensen nemen dit concept bijzonder letterlijk en proppen zich vol met eten.

Je wilt niet de kat op het spek binden en in de verleiding komen om veel te eten. Kies in plaats daarvan voor restaurants met een gangenmenu.

In sjieke restaurants heb je vaak alle rust en tijd om te genieten van de aroma’s en smaken van je maaltijd. We noemen dit ook wel mindful eten, leren ontspannen omgaan met eten. Het helpt om je zelfbeheersing te verbeteren en voorkomt dat je te veel eet.

Tip #2: bestel als eerste

Ben je met een groep die waarschijnlijk minder gezond eet dan jij gewend bent? Zorg er dan voor dat je als eerste bestelt.

In sociale situaties hebben we de neiging om elkaar onbewust na te bootsen, en uit eten gaan is geen uitzondering.

Jouw eetgedrag kan onbewust sterk worden beïnvloed door de keuzes van andere mensen aan tafel (bron, bron).

Tip #3: ga voor extra groente

Wanneer je een keuze gemaakt hebt, vraag de serveerster dan om friet, rijst of aardappelen om te ruilen voor extra groenten of een gezonde salade.

Bijvoorbeeld groentes als broccoli en spinazie bevatten zeer weinig calorieën, maar zijn rijk aan vezels en vitamine C.

Tip #4: drink veel water

Het belang van water drinken kan niet genoeg benadrukt worden. Helaas drinken de meeste mensen in restaurants geen water.

Onderzoek heeft aangetoond dat het drinken van 500 ml water tijdelijk de stofwisseling stimuleert met 24-30% (bron).

Het beste is om koud water te drinken als je wilt afvallen aangezien dit voor een groter thermisch effect zorgt. Water drinken ongeveer een half uur voor de maaltijd stilt bovendien de honger, waardoor je geneigd bent om minder te eten.

Als je toch wilt genieten van een alcoholisch drankje, kun je de extra calorieën verminderen door kleinere hoeveelheden te bestellen, zoals een klein glas wijn.

Tip #5: bestel twee voorgerechten (in plaats van een hoofdgerecht)

Hebben jullie een restaurant uitgekozen die grote porties serveert? Ga dan voor twee voorgerechten in plaats van een voorgerecht én hoofdgerecht.

Je kunt bijvoorbeeld een soep en een salade met wat vis of vlees bestellen. Dit scheelt veel calorieën en geeft je toch een verzadigend gevoel.

Tip #6: ga nooit met honger de deur uit

Heb je de lunch maar overgeslagen omdat je weet dat je vanavond lekker gaat uit eten? Doe maar niet! Ga nooit met honger naar een restaurant en eet wat van tevoren.

Als je honger hebt wanneer je aankomt in een restaurant, eet je misschien te veel. Een manier om dit te voorkomen, is door een gezonde snack 2-3 uur van tevoren te eten (bijvoorbeeld een bakje kwark) .

Tip #7: bekijk de menukaart van tevoren

Ben je geen snelle beslisser? Verdiep dan je even in de menukaart van het restaurant. De meeste restaurants hebben hun menukaart op de website staan.

Wat is gezond en wat vind je wel en niet lekker? Je loopt het risico om ongezonde keuzes te maken als je honger hebt of afgeleid bent (bron).

Door al na te denken over wat je gaat eten voordat je aan tafel schuift, maak je minder snel ongezonde beslissingen waar je later spijt van krijgt. Dit geldt ook voor het bestellen van desserts: neem in plaats daarvan groene thee of koffie.