shopify site analytics

10 Veel Voorkomende Redenen Waarom Afvallen Niet Lukt

Onlangs ben je vol goede moed begonnen met afvallen, maar de resultaten vallen vies tegen. Dolgraag wil je afvallen maar het lukt niet zoals je wilt. Je blijft precies op hetzelfde gewicht en bent teleurgesteld.

De realiteit is dat er ontzettend veel redenen zijn waar je geen weet van hebt die van  invloed zijn op het afslankproces. Lees hier de meest voorkomende redenen waarom afvallen moeizaam gaat en je geen meter vooruit komt.

Wat je in dit artikel gaat lezen is onder meer:

  • De rol die hormonen spelen als het gaat om afvallen
  • De belangrijkste redenen dat afvallen niet altijd lukt (ondanks een gezond dieet)
  • Waarom je jezelf niet voor de gek wilt houden met light producten
  • Het boemerang-effect van het Sonja Bakker dieet op gewichtsverlies
  • En nog veel en veel meer..

Reden #1: Je valt af zonder dat je het realiseert

je verliest gewicht zonder dat je het realiseert

Het is enkele weken geleden dat je enthousiast begonnen met sporten.

Je voedingspatroon is aangepast en je denkt dat je op de goede weg zit.

Vol spanning loop je naar de weegschaal om te kijken wat de resultaten zijn. Maar daar staat je een onaangename verrassing te wachten.

Je blijft precies op hetzelfde gewicht. De paniek slaat toe. “Ik wil afvallen maar het lukt niet. Wat is hier aan de hand?”.

Je denkt dat je geen meter vooruit komt, maar in werkelijkheid is je lichaamssamenstelling wel degelijk aan het veranderen. Je lichaamsgewicht heeft – met name de eerste weken dat je begonnen bent met afvallen – de neiging om met een paar kilo te fluctueren.

Het hangt af van het voedsel dat je eet en ook een disbalans in je hormonenhuishouding kan ervoor zorgen dat je nog wat vocht vasthoudt. Dit betekent echter NIET dat je geen lichaamsvet verliest.

Wanneer je voor het eerst begint met sporten, dan zie je de eerste weken mogelijk geen verandering in gewicht op de weegschaal. Maar in werkelijkheid heb je misschien al 1 kilo vet verloren en ben je aangekomen in spiermassa.

Door krachttraining en fitness kun je in spiermassa zijn aangekomen en dat is zwaarder dan vet. Dit is vooral gebruikelijk als je net begonnen bent met sporten. En dat is natuurlijk hartstikke goed, want wat je wilt is lichaamsvet verliezen en niet alleen gewicht.

Behalve het bijhouden van je lichaamsgewicht en tailleomtrek, adviseer ik je om je voortgang aan de hand van een huidplooimeting te beoordelen. Met een huidplooimeting kun je je vetpercentage meten. Doe dit minimaal een keer in de maand.

Tenzij je voor langer dan 2 weken op precies hetzelfde gewicht blijft, hoef je je nergens druk om te maken.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Reden #2: Hormonale disbalans door medicatie

medicatie

Verstoring van hormonen door medicatie kan een reden zijn dat afvallen maar niet lukt. Moeilijk afvallen of zelfs een gewichtstoename zijn bijwerkingen die geassocieerd worden met bepaalde medicijnen.

Denk dan aan medicatie als:

  • Antidepressiva
  • Anticonceptiepil
  • Insuline-injecties
  • Andere diabetes medicijnen
  • Reumamiddelen
  • Schildkliermedicijnen

Ze verstoren allemaal op hun eigen manier de belangrijkste hormonen die invloed hebben op je lichaamsgewicht en vetmassa. Onderzoek toont aan dat bepaalde hormonen de eetlust sterk beïnvloeden en bepalen hoeveel lichaamsvet er wordt opgeslagen (bron).

Hormonen die een belangrijke rol spelen bij vetopslag en vetverbranding zijn:

Insuline

Insuline is het belangrijkste ‘vetopslaghormoon’ in het lichaam. Het zorgt ervoor dat vetcellen vet opslaan en het voorkomt dat opgeslagen vet wordt afgebroken.

  • Het verminderen van simpele koolhydraten en meer lichaamsbeweging zijn effectieve manieren om je insulineniveau te verlagen (bron).

Leptine

Dit hormoon wordt geproduceerd in de vetcellen. Hoe meer lichaamsvet je bij je draagt, des te meer leptine wordt geproduceerd. Mensen die kampen met overgewicht hebben meestal zeer hoge leptine-spiegels (bron).

  • Uit onderzoek blijkt dat het leptine niveau bij zwaarlijvige mensen tot wel 4 keer hoger is dan bij mensen met een normaal gewicht (bron).

Ghreline

Ghreline staat ook wel bekend als het ‘hongerhormoon’. Wanneer je maag leeg is komt het hormoon ghreline vrij, dat een signaal zendt naar de hypothalamus dat je moet gaan eten.

Studies hebben aangetoond dat ghreline bij mensen met overgewicht slechts gedeeltelijk afneemt als ze hebben gegeten. Hierdoor krijgt de hypothalamus geen sterk signaal door dat er kan worden gestopt met eten, wat kan leiden tot overeten (bron).

  • Door bij iedere maaltijd meer eiwitten te eten kan je het ghrelineniveau sterk doen verminderen en de verzadiging bevorderen (bron).

Cortisol

Cortisol staat vooral bekend als het ‘stresshormoon’ omdat het vrijkomt wanneer je lichaam stress voelt. Net als andere hormonen is het van vitaal belang om te overleven. Maar een chronisch verhoogde cortisolwaarde kan leiden tot overeten en gewichtstoename (bron).

  • Het volgen van een gebalanceerd dieet, het beheersen van stress en langer slapen zijn manieren om je cortisolproductie te normaliseren.

Oestrogeen

Oestrogeen is het belangrijkste vrouwelijke geslachtshormoon (mannen hebben ook oestrogenen). Wetenschappers hebben ontdekt dat zwaarlijvige vrouwen een hogere oestrogeengehalte hebben dan vrouwen met een normaal gewicht (bron).

  • Het eten van meer vezels en kruisbloemige groenten (zoals broccoli of bloemkool) hebben een gunstig effect op de oestrogeenwaarden (bron).

Op het moment dat het lichaam door bepaalde medicijnen niet meer het vermogen heeft om een hormonale disbalans zelf te corrigeren, dan kunnen er gewichtsproblemen ontstaan.

Bepaalde medicijnen kunnen gewichtsverlies een stuk moeilijker maken of zelfs gewichtstoename veroorzaken door een verstoring in de bovengenoemde hormonen.

En niet voor iedereen zijn deze bijwerkingen ernstig genoeg om de behandeling ervan te stoppen. Als je er toch over nadenkt om met de behandeling te stoppen, bespreek dit dan altijd eerst met de behandelend arts.

Reden #3: Je hebt geen fysieke uitdaging

geen lichamelijke beweging

Het kan ook zo zijn dat het afvallen stil staat omdat jouw lichaam niet genoeg  wordt uitgedaagd om vet te verbranden en spiergroei te realiseren.

Je moet ook gaan sporten wil je snel gewicht verliezen en je vetpercentage verlagen (alhoewel voeding wel 80% van het verhaal is om af te vallen).

Weerstandstraining zoals fitness, krachttraining of HIIT kunnen je helpen om je kostbare spiermassa te behouden en lichaamsvet te verbranden (bron). Het behouden van spiermassa voorkomt bovendien een vertraagde stofwisseling.

  • Een vertraging van het metabolisme zie je vaak bij mensen die langdurig (en extreem veel) afvallen (bron) zonder dat ze het lichaam prikkelen met intensieve trainingen.

Door te sporten creëer je de meest gezonde lichaamsverhouding. Dit is wat anders dan dat je slank lijkt omdat je in korte tijd veel gewicht bent kwijtgeraakt. Vaak gaat het dan vooral om vochtverlies en is er nog steeds veel visceraal vet (zeer ongezond) aanwezig.

Visceraal vet is het buikvet dat zich vooral rond de organen nestelt en het risico op hart- en vaatziekten en diabetes  flink vergroot (bron).

Wil je liever een andere vorm van sporten gaan doen? Dat kan!

Cardiovasculaire sporten als hardlopen, zwemmen en fietsen zijn een effectieve manier om je uithoudingsvermogen te verbeteren, maar helaas minder goed om lichaamsvet te verbranden.

  • In deze blog leg ik je uit waarom ik afvallen met hardlopen afraad.

Reden #4: Je denkt dat je gezond eet en drinkt

fruitsappen

Bewust zijn van wat je eet en drinkt is ongelooflijk belangrijk als je wilt afvallen.

Veel mensen hebben geen idee wat en hoeveel ze eigenlijk eten.

Verschillende studies tonen aan dat het bijhouden van je dieet enorm helpt bij gewichtsverlies.

Een dagboek gebruiken of foto’s maken van maaltijden zorgt ervoor dat mensen gemiddeld meer gewicht verliezen dan mensen die dit niet doen (bron, bron).

Het afvallen staat vaak stil bij mensen die denken dat ze gezond bezig zijn, terwijl ze dat in werkelijkheid niet doen. Uit mijn eigen onderzoek kwam naar voren dat “slechts 5,12% van de mensen vindt dat ze minder gezond eten dan een gemiddeld persoon.” Dat is natuurlijk vrijwel onmogelijk en net zo ongeloofwaardig als dat 80% van de Nederlanders zich slimmer vindt dan gemiddeld.

Je denkt misschien dat je gezonde maaltijden nuttigt, terwijl je in feite allerlei verborgen suikers eet of volgens gezondheidsorganisaties (zoals het Voedingscentrum) enorme hoeveelheden geraffineerde koolhydraten moet eten als brood en pasta.

Door deze voedingsmiddelen maak je veel insuline aan, dat zorgt voor vetopslag, terwijl je er ondertussen weinig verzadigd van raakt.

Je eet eigenlijk pas echt gezond als je de etiketten leest en dan niets koopt waar suiker in zit (behalve als er minimaal suiker in zit), maar bijna niemand leest de etiketten.

Als je wilt afvallen, dan gaat dat natuurlijk ook niet lukken als je te veel eet. Ook al heb je het gevoel dat je gezond en gevarieerd eet, dan kun je alsnog té veel eten. Besef goed dat als je wilt afvallen en het lukt niet, het ook vaak te maken kan hebben met verborgen suikers en dan met name in drinken.

Let daarom eens wat vaker op de etiketten als je je wekelijkse boodschappen doet: Bijna overal zit suiker in, ook al staat op de verpakking dat het supergezond is.

Denk bijvoorbeeld aan vitaminewater of fruitsapjes. De fruitsapjes die je in de winkel koopt, en met name de goedkopere soorten, worden vaak extra gezoet met kunstmatige zoetstoffen. En als er iets is waar je lichaam niets mee kan, dan zijn het wel die vervelende kunstmatige zoetstoffen zoals glucose-fructose siroop.

Het ergste is dat onze hersenen de calorieën in dit soort drankjes niet registreren als volwaardige calorieën, waardoor je nog steeds de behoefte hebt om te eten (bron).

Concentreer je daarom liever op gewoon water met een citroentje of groene thee.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Reden #5: Trage schildklier

trage schildklier

De schildklier is één van de belangrijkste hormoonklieren in ons lichaam. Ze geeft hormonen vrij die onmisbaar zijn voor de regulatie van lichaamscellen.

Ook reguleert de schildklier de verbrandingssnelheid in het lichaam.

Schildklierproblemen bij mensen komen relatief vaak voor. Ongeveer 12% van de mensen zal vroeg of laat te maken krijgen met schildklierproblemen. Vooral vrouwen lopen een groot risico. Tot wel acht keer hebben vrouwen meer kans op een schildklierstoornis dan mannen.

Problemen treden vooral op wanneer de schildklier te langzaam of te snel werkt. Als afvallen maar niet lukt, dan kan dit te maken hebben met een traag werkende schildklier. Dit heet ook wel hypothyreoïdie.

Symptomen van een trage schildklier zijn onder andere:

  • Gewichtstoename
  • Moeheid
  • Vochtophopingen
  • Neerslachtigheid
  • Haarverlies
  • Gewrichtsklachten
  • Vruchtbaarheidsstoornissen
  • Opgeblazen gevoel

Het probleem is dat veel van deze klachten ook door andere factoren kunnen ontstaan. Hierdoor wordt niet altijd meteen gedacht aan een trage schildklier. Mocht je een aantal van de bovengenoemde symptomen hebben, dan kan het verstandig zijn om je schildklier door een arts te laten testen.

Een tekort aan selenium of jodium kan de oorzaak zijn van een traag werkende schildklier. Een traag werkende schildklier is vaak erfelijk maar wel goed te behandelen. Naast medicatie kun je dit verbeteren door meer voeding te eten met een hoog gehalte aan jodium en selenium (bron, bron).

Denk dan aan goede voedingsbronnen als:

  • Vis (witvis, mosselen, garnalen)
  • Noten
  • Eieren (eidooier)
  • Zeegroente (zeewier)
  • Kip
  • Avocado’s

Reden #6: Te veel stress

stress dieet

Stress voor een proefwerk, stress voor een sollicitatiegesprek, stress voor een eerste afspraakje en natuurlijk de bekende stress voor een examen.

Dit is gezonde stress: Het zet je lichaam en geest volledig op scherp voor een maximaal resultaat.

Maar het wordt een ander verhaal als je constant onder spanning staat, als je te maken hebt met constante stress.

Stress kan van grote invloed zijn op je lichaamsgewicht en de reden dat afvallen maar niet lukt. Niet alleen bevordert het terugkomende hongeraanvallen, ook worden bepaalde hormonen geproduceerd die voor extra opslag van lichaamsvet zorgen.

Eén van die hormonen is cortisol. Cortisol komt, zoals je inmiddels weet, vrij als reactie op stressvolle situaties. Dit hormoon speelt een belangrijke rol bij de opslag van buikvet. Dit effect lijkt nog eens sterker te zijn bij zwaarlijvige vrouwen met overmatig buikvet (bron).

De overproductie van cortisol kan ervoor zorgen dat afvallen een lastige zaak wordt.

Het lijkt misschien alsof je weinig controle hebt over stress in je leven, maar onderzoek wijst uit dat het leren beheersen van stress gewichtsverlies flink kan bevorderen (bron).

Zorg dus voor momenten van ontspanning, alleen of met het hele gezin. Je kunt hierbij denken aan yoga, mediteren, gewoon een lekkere wandeling maken of een romantisch avondje met je partner. Het maakt niet uit, als je jezelf maar kunt ontspannen. Alléén op deze manier krijgt je lijf weer de kans om zich te herstellen en optimaal te kunnen werken. Het reduceren van stress is belangrijk als je succesvol wilt afvallen.

In een 8 weken durende studie van 34 vrouwen met overgewicht, blijkt dat een stress-management programma met o.a. ademhalingsoefeningen en ontspanning van de spieren effectief is om af te vallen. De vrouwen verloren gemiddeld 4,4 kg lichaamsgewicht (bron).

Reden #7: Je bent gefocust op caloriearm eten

caloriearm eten

Een caloriearm dieet is tegenwoordig erg populair als het gaat om snel gewichtsverlies.

Denk dan bijvoorbeeld aan het bekende Sonja Bakker dieet.

Met een dergelijk crashdieet (want dat is het eigenlijk) wordt de dagelijkse hoeveelheid eten afgestemd op het aantal calorieën dat je maximaal mag binnen krijgen. Doordat het lichaam op den duur een tekort krijgt aan calorieën, zal je gaan afvallen.

Maar chronisch te weinig eten is een slecht idee. Tot 3 dagen vasten of minder eten zorgt voor versnelde metabolisme, maar daarna is het keerpunt en ga je minder calorieën verbranden. Een crashdieet is daarom gedoemd te falen, het is te lang te weinig eten.

Het is inderdaad zo dat je met name in het begin flink wat kilo’s gaat verliezen, maar op de lange termijn is caloriearm eten niet vol te houden en komen de verloren kilo’s als een boemerang weer dubbel en dwars terug.

Met caloriearm voedsel neemt je lichaam niet alleen belachelijk weinig calorieën op,  ook zijn deze producten vaak suikerrijk. Er wordt gepronkt met minder vetten, terwijl het suikergehalte vaak ontzettend hoog is.

Een potje pindakaas light van Calvé bevat maar liefst 32 gram koolhydraten (waarvan 7,3 gram suikers) per 100 gram pindakaas.

calve pindakaas light

Suiker bevat weliswaar minder calorieën dan vet, maar vet verzadigt veel meer.

En laten suikerrijke producten nou net de minste verzadiging geven.

Na het eten van koolhydraten schakelt je lichaam direct over naar suikerverbranding en stopt het met het verbranden van lichaamsvet (bron).

Heb je het gevoel dat afvallen stilstaat? Stop met caloriearm eten en richt je op verzadigende eiwitrijke producten. Een hoge eiwitinname werkt ontzettend effectief om een voller gevoel te krijgen en het verminderen van de eetlust (bron).

Calorieën zijn belangrijk maar is het halve verhaal als je succesvol wilt afvallen. Zo vallen mensen die iedere dag een handje noten eten, zoals amandelen,  sneller af dan mensen die dat niet doen (bron). Eet alleen geen hele zak leeg, maar pak een handjevol noten.

Reden #8: Te weinig slaap

niet genoeg slaap krijgen

Een goede nachtrust is ongelooflijk belangrijk voor je gezondheid. In feite is het net zo belangrijk als gezonde voeding en dagelijkse beweging.

Helaas zijn onze hersenen vandaag de dag sterk onderhevig aan slaaptekort.

Mensen slapen gemiddeld een stuk minder lang dan vroeger en de kwaliteit van slaap is door onze hectische levensstijl ook afgenomen.

Slecht slapen is sterk verbonden met gewichtstoename. Mensen met korte slaapperiodes wegen gemiddeld meer dan mensen die voldoende slaap krijgen (bron). In feite is een korte slaapduur een van de sterkste risicofactoren op vetzucht (obesitas).

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat niet genoeg slaap kan leiden tot gewichtstoename doordat de stofwisseling verlaagd wordt en de productie van verschillende hormonen in gang worden gezet die de opslag van lichaamsvet stimuleren (bron).

Eén studie wees uit dat gezonde volwassenen die 5 dagen op rij 4 uur slaap per nacht hadden, een daling zagen van hun ruststofwisseling met 2.6%. Dit werd gelukkig hersteld toen zij daarna hun slaap inhaalden voor minimaal 12 uur (bron).

Om slaapproblemen te voorkomen en de gezondheid te bevorderen is het belangrijk dat je minimaal streeft naar 7-8 uur slaap per nacht.

Reden #9: Je denkt dat light frisdranken gezond zijn

cola light

Je zou denken dat minder calorieën ervoor zorgen dat je meer gaat afvallen.

Een kwestie van optellen van wat je in je mond stopt, toch? Het steekt anders in elkaar dan je denkt.

Light frisdranken worden aangeprezen door de fabrikanten als dé manier om je dorst te lessen, zonder dat je onnodige en lege calorieën binnenkrijgt.

Maar ze vergeten te vertellen dat er nog steeds heel veel kunstmatige zoetstoffen inzitten waar je lichaam eigenlijk geen raad mee weet.

Wat onthutsende feitjes over light (en zero) frisdrank:

  • In een studie van 14 jaar kwam naar voren dat light frisdranken het risico op diabetes type 2 met 33% vergroten als je iedere dag één glas light frisdrank drinkt (bron).
  • In een andere studie stond het dagelijks drinken van light frisdrank in verband met maar liefst 67% meer kans op diabetes type 2 (bron).

En ook al geven kunstmatige zoetstoffen in light producten de consument een zoete smaak, onderzoekers denken dat het gebrek aan calorieën in deze producten ervoor zorgt dat de hersenen niet volledig worden beloond.

Dit kan de reden zijn dat kunstmatige zoetstoffen verbonden zijn met een verhoogde eetlust en het verlangen naar suikerhoudend voedsel (bron).

Houd je lichaam niet voor de gek en concentreer je op water en groene thee als je effectief wilt afvallen op een gezonde wijze. Eventueel kun je wat verse citroensap aan water toevoegen voor een frisse smaak.

Reden #10: Je hebt onrealistische verwachtingen

realistische verwachtingen

Op het moment dat je begint met lijnen zijn je verwachtingen natuurlijk hooggespannen.

Na een paar dagen ga je op de weegschaal staan, maar is er nog geen noemenswaardig resultaat.

Weer een week later is er wat resultaat, maar je bent teleurgesteld, want je had véél meer verwacht.

Afvallen en lichaamsvet kwijtraken is een veel langzamer proces dan de meeste mensen denken. Hoewel het zeker mogelijk is om in het begin af te vallen, verliezen maar zeer weinig mensen 1 kilo lichaamsvet per week. In het begin gaat het vaak vooral om vochtverlies door een vermindering van koolhydraten.

Veel mensen hebben onrealistische verwachtingen van wat haalbaar is met een gezond dieet en lichaamsbeweging. Verwacht niet direct na een paar dagen zichtbaar resultaat, tenminste als je gezond en duurzaam wilt afvallen.

Dit betekent niet dat je met afvallen stil staat, maar dat je langer de tijd nodig hebt om resultaten gaan zien. Iedere dag op de weegschaal gaan staan heeft daarom geen enkele zin.

Gezond en duurzaam afvallen bereik je alleen maar door gezond en gevarieerd te eten, met mate te eten en natuurlijk door te sporten. Door het stellen van haalbare doelen met afvallen blijf je gemotiveerd om door te gaan. Eventueel kun je iemand inschakelen om je hierin te adviseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een coach op de sportschool, of een diëtist.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

1 Reactie op "10 Veel Voorkomende Redenen Waarom Afvallen Niet Lukt"

  1. Jacqueline bijlsma says:

    Ik wil mij afmelden, mijn motivatie is er niet, ga eerst op vakantie. Ik heb je boek en daar ben ik blij mee. Maar ik wil mijn abonnement stoppen. Heb nog betaald maar doe er niks mee, kan ik het terugboeken. Iedergeval heel erg bedankt. Groetjes jacqueline

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *