shopify site analytics
bmi-berekenen

Bmi Berekenen? De Ultieme Calculator voor Man, Vrouw en Kind

Als je wilt weten of je een gezond gewicht hebt, kun je je BMI berekenen (kg/m²), wat staat voor Body Mass Index.

LET OP: deze calculator is volledig uniek, want bij kinderen gebruik ik de data van de World Health Organization terwijl alle BMI calculators op Nederlandse sites dit niet doen. Ook kun je gebruik maken van de meer accurate vernieuwde BMI formule.

BMI berekenen

Voor kinderen onder de 2 jaar heeft de BMI bereken geen zin.
Geslacht:
Methode:
?
Onder-
gewicht

Gezond
Over-
gewicht

Obesitas
Morbide
obesitas

Helaas is het voor kinderen en volwassenen jonger dan 20 jaar niet mogelijk om de vernieuwde BMI berekening te gebruiken.

Jouw BMI uitslag

Je BMI:

Je hebt ondergewicht en bent dus te licht. Hierdoor heb je de weinig reserves in geval van ziektes. Start zo snel mogelijk met gewicht aankomen om je gezondheid te verbeteren. Je hebt een gezond gewicht dus je zit goed waar je nu zit. Bedenk je wel dat BMI een indicatie is van je gezondheid dus dat je niet per se gezond hoeft te zijn. Je hebt overgewicht en bent dus te zwaar. Hierdoor heb je een grotere kans op bepaalde ernstige ziektes zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Start zo snel mogelijk met afvallen om je gezondheid te verbeteren. Je hebt zwaar overgewicht (obesitas) en bent dus veel te zwaar. Hierdoor heb je een grotere kans op bepaalde ernstige ziektes zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Start zo snel mogelijk met afvallen om je gezondheid te verbeteren. Je hebt zwaar overgewicht (morbide obesitas) en bent dus veel te zwaar. Hierdoor heb je een grotere kans op bepaalde ernstige ziektes zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Start zo snel mogelijk met afvallen om je gezondheid te verbeteren.

Een gezond gewicht ligt tussen een BMI van en . Zie hieronder hoeveel kilo je moet verliezen om in deze categorie te komen.

Disclaimer: bij 70 jaar of ouder geeft BMI een vertekend beeld. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de kans op sterfte op 70 jarige leeftijd het laagst is in de categorie ‘overgewicht’ en niet in de categorie ‘normaal gewicht’ (bron).

Aantal kilo's te verliezen

Hier vind je wat je maximaal aan kilo's moet verliezen voor een gezond gewicht zonder vervelende en gevaarlijke gezondheidsrisico's

Af te vallen (in kg)
kg
minimaal
kg
uitstekend
kg
maximaal

Jouw ideale gewicht

Met jouw lengte heb je een gezond gewicht tussen de en kilo. Hieronder vind je exact waar je nu staat aan de hand van de BMI berekeningen.

hier sta je nu
ondergewicht
kg gezond gewicht
kg overgewicht
kg obesitas
kg morbide obesitas

Meer weten over de BMI categorieën? Bekijk hier de complete BMI tabel.

Opmerkingen bij de BMI calculator:

  • Voor kinderen onder de 2 jaar heeft de BMI bereken geen zin, deze data is té volatiel.
  • Voor kinderen van 2 tot 20 jaar maken we gebruik van groei referentie en cut-offs van de WHO (bron). Hierdoor kun je met mijn calculator óók je geboortemaand invullen voor meer accurate resultaten. Dit heeft geen invloed op de BMI score zelf, wel op de referentiescores.
  • Er zijn meerdere kritiekpunten op de standaard BMI. De vernieuwde BMI is beter aangezien het er niet vanuit gaat dat mensen altijd evenredig in lengte en gewicht groeien naarmate ze ouder worden.
  • Bij 70 jaar of ouder geeft de standaard BMI een vertekend beeld. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de kans op sterfte op 70 jarige leeftijd het laagst is in de categorie ‘overgewicht’ en niet in de categorie ‘normaal gewicht’ (bron). Aanvullend onderzoek moet aantonen of dat ook al enkele jaren eerder plaatsvindt.

Wil je precies weten wat BMI nou betekent? In het artikel hieronder leg ik je meer uit over de BMI formule en waarom de BMI-index misleidend kan zijn als het gaat om een gezond gewicht.

Tot slot geef ik je een veel beter BMI alternatief om te gebruiken als je wilt controleren of je last hebt van overgewicht of ondergewicht.

In dit artikel leer je onder andere:

  • Waarom de Body Mass Index een niet al te betrouwbare methode is
  • De 5 grootste kritiekpunten van de BMI berekening
  • De beste alternatieve methodes om je gezondheidstoestand te meten
  • En nog veel en veel meer..

In de video ontdek je de samenvatting van dit artikel:

Hoe bereken je BMI?

De formule om je BMI (Body Mass Index) te berekenen is je gewicht delen door je lengte (in meters) in het kwadraat. Voorbeeld: 65kg/1,70m² = 22,5 (gezond!). BMI is helaas een oud en deels achterhaald concept. Gebruik liever de verbeterde BMI formule of de meer accurate Waist to Height Ratio (WtHR) formule.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

App om je BMI te berekenen

Als je een telefoon hebt met een Google besturingssysteem (Android), dan kan je met deze app eenvoudig en snel je BMI berekenen.

Heb je een apple telefoon dan raad ik aan om de tool hierboven te gebruiken.

Ontdek de 3 grootste mythes over afvallen in één van mijn live webinars

Ook ontdek je mijn wetenschappelijke inzichten voor het verliezen van buikvet.

Klik hier en bemachtig gratis je plek voordat de webinars vol zitten.

BMI berekenen formule

Ondanks dat de BMI formule geen perfect systeem is, wordt de BMI-index nog steeds veelvuldig gebruikt in de medische wereld. De BMI-index wordt o.a. door de Amerikaanse overheid en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) gehanteerd bij het vaststellen van een gezond gewicht.

Wil jij je BMI berekenen? Zorg er dan allereerst voor dat je weet wat je huidige lengte en lichaamsgewicht is.

Laat ik de BMI formule nog een keer uitleggen met een duidelijk voorbeeld:

Karin is een vrouw van middelbare leeftijd. Ze heeft een lichaamslengte van 1,70 en weegt 80 kilogram. Voor het berekenen van de BMI waarde zal Karin eerst haar lengte moeten vermenigvuldigen. Ze is 1,70 meter groot en moet dit getal vermenigvuldigen met 1,70 waarmee ze uitkomt op 2,89.

De BMI berekening gaat als volgt:

80 / (1,7 x 1,7) = 27,6. De BMI-waarde van Karin is dus 27,6.

Zoals je ziet is je BMI berekenen heel eenvoudig, daar hoef je geen wiskundige voor te zijn.

Lees snel verder en kom erachter of Karin volgens de BMI formule een gezond gewicht heeft.

Wat is een gezond BMI? BMI tabel

De uitkomst van de BMI berekening kun je vergelijken met een tabel, waaruit moet blijken of je last hebt van ondergewicht, last hebt van overgewicht, obesitas of misschien wel een gezond gewicht hebt.

Hieronder een kort overzicht van de verschillende BMI categorieën:

BMI waarde

Interpretatie

Gezondheidsrisico


< 18.5

Ondergewicht

Te licht, te weinig reserve bij ziekte


18.5 – 24.9

Normaal gewicht

U zit goed, proberen zo te houden!


25.0 – 29.9

Overgewicht

Liefst afslanken tot gezond gewicht


30.0 – 39.9

Obesitas

Zeer grote kans op het ontstaan van diabetes mellitus, hart- en vaataandoeningen, onvruchtbaarheid (bij vrouwen) en gewrichtsklachten.


> 40

Morbide obesitas

U moet dringend afvallen want uw gezondheid is in groot gevaar!

Laten we de bovenstaande waardes eens vergelijken met de BMI uitkomst van Karin.

  • Zoals we weten heeft Karin een BMI waarde van 27,6 wat volgens de BMI-index betekent dat ze last heeft van overgewicht.

Karin krijgt het advies om af te vallen totdat ze een gezond gewicht bereikt heeft.

Met behulp van je lengte en lichaamsgewicht kun je in onderstaand plaatje zelf zien in welke BMI categorie je zit:

body-mass-index-foto

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

De geschiedenis achter BMI

De BMI formule is ouder dan je waarschijnlijk denkt. Het Body Mass Index concept hebben we te danken aan Adolphe Quetelet, een Belgische sterrenkundige en wiskundige, die als één van de eersten statistiek in de sociale wetenschappen heeft toegepast.

Het was de belangstelling van Adolphe Quetelet voor menselijke fysieke kenmerken bij bevolkingsgroepen dat uiteindelijk heeft geleid tot de BMI-index.

Ik moet er overigens wel bij zeggen dat Quetelet destijds geen interesse had in het bestuderen van overgewicht bij mensen. Hij had vooral belangstelling voor sociale statistieken en het in beeld brengen van ‘de gemiddelde mens’. Zijn index gebruikte hij om de groei van gezonde mensen te bestuderen.

In de periode na de Tweede Wereldoorlog steeg het lichaamsgewicht van de gemiddelde Amerikaan in een rap tempo. Men zocht naar manieren om het gemiddelde relatieve lichaamsgewicht te monitoren en de Quetelet index werd erkent als praktische index.

Later veranderde deze naam naar Body Mass Index (BMI) en werd de BMI berekening gebruikt als instrument om het niveau van overgewicht bij mensen snel en gemakkelijk te bepalen.

5 kritiekpunten van BMI

BMI geeft een indicatie van je gezondheid. Met name ondergewicht is een voorspeller van een hoge kans op vroegtijdige sterfte (bron).

Er komen echter steeds meer bezwaren vanuit de medische wereld om de BMI formule bij mensen te gebruiken als het gaat om het vaststellen van overgewicht. De problematiek rondom de BMI is veelzijdig.

Ik zal het je aan de hand van een aantal voorbeelden uitleggen:

#1: Gemiddelde lengte

De BMI gaat goed bij een persoon van gemiddelde lengte. Maar bij mensen die klein zijn, en bij mensen die juist heel lang zijn, gaat er iets mis. De kleinere mensen krijgen een hogere waardering van hun BMI dan noodzakelijk zou zijn, en de lange mensen krijgen een lagere waardering.

Dit zal er voor zorgen dat kleinere mensen vaak onnodig op dieet gaan en de lange mensen de lage BMI-waardering gebruiken om te bewijzen dat hun ongezonde en dik makende levensstijl helemaal nog niet zo slecht is.

#2: Ouderdom

De BMI meten bij ouderen gaat ook mank, want ouderen krimpen juist. Dus als ze eerst een gezond gewicht hadden, kan dat plotseling omslaan in overgewicht.

#3: Kinderen

Ditzelfde geldt voor kinderen in de groei: De meetwaardes bij kinderen zijn continue aan verandering onderhevig, en er wordt geen rekening gehouden met een eventuele groeispurt, hetzij in de lengte, hetzij in de breedte.

#4: Zwangere en borstvoeding gevendevrouwen

Voor zwangere en borstvoeding gevende (lacterend) vrouwen raad ik het ook af om de BMI waarde te berekenen.

Het heeft als zwangere vrouw namelijk weinig zin om je BMI te berekenen, omdat je lichaamsgewicht vanzelfsprekend maandelijks in gewicht zal toenemen.

Op basis van de BMI index zou je dan een totaal verkeerd beeld krijgen, terwijl in feite de ongeboren vrucht in de baarmoeder in gezonde toestand aan het groeien is.

#5: Spiermassa

De BMI-index is ook ontzettend onbetrouwbaar als je veel spiermassa hebt. Laten we als voorbeeld een man nemen van 1,90 meter lang met en een lichaamsgewicht van 95 kilo.

Bij een normale BMI berekening zou deze persoon uitkomen op een BMI van 26,3. Dit zou volgens de bovenstaande tabel inhouden dat deze meneer last heeft van een licht overgewicht.

Maar wat als ik je nou vertel dat diezelfde man 23 jaar is, regelmatig aan krachttraining doet en een vetpercentage van 14% heeft? Dan krijgen we een totaal ander beeld!

Een vetpercentage van 14% ligt namelijk ruim binnen de marge van een gezond vetpercentage. Vanuit dit perspectief bekeken heeft deze man helemaal geen last van overgewicht.

De verhouding tussen vetweefsel en spiermassa wordt niet in de BMI berekening meegenomen waardoor de formule een vertekenend en onbetrouwbaar beeld geeft.

Mensen die aan fitness of krachttraining doen hebben gemiddeld meer spiermassa dan mensen die niet in de sportschool te vinden zijn. Spiermassa heeft namelijk een hoger gewicht dan lichaamsvet. Krachttraining zorgt ervoor dat je lichaamsvet verbrandt en in spiermassa aankomt.

Omdat de Body Mass Index geen rekening houdt met het vetpercentage van mensen, lijkt het dus of deze man met licht overgewicht kampt, terwijl hij feitelijk gewoon gezond is zonder enige vorm van overmatig lichaamsvet en overgewicht.

In dat opzicht is vetpercentage een veel betere graadmeter om te kijken of je een gezond gewicht hebt of niet.

Oude BMI-index onbetrouwbaar

Uit al deze punten blijkt dus vrij duidelijk dat de BMI-Index, als indicatie of er sprake is van overgewicht, weinig betrouwbaar is.

Omdat ik niet weet wat je vetpercentage is, kan ik dus ook niet zeggen of je een gezond gewicht hebt.

Daarom zou het veel beter zijn om je vetpercentage, spiermassa en de buikomtrek in de berekening mee te nemen. Gelukkig zijn er inmiddels verbeterde versies van de BMI-index gekomen.

Wat is de nieuwe BMI formule?

Een professor van de Universiteit van Oxford ontwikkelde in 2013 een verbeterde versie van de oude BMI-index omdat hij een betrouwbaarder beeld aan mensen wilde geven.

Zijn redenatie is dat de oude BMI-Index prima werkt als mensen altijd evenredig in lengte en gewicht zouden groeien, naarmate ze ouder worden. Maar helaas is dat niet het geval. Daarom heeft hij de oude formule enigszins aangepast om een realistischer beeld te krijgen.

BMI is ook simpel gemaakt omdat er in de jaren ‘1840 nog geen rekenmachines waren en mensen alles op papier schreven (bron).

In deze nieuwe BMI formule moet je het lichaamsgewicht vermenigvuldigen met 1,3.

De nieuwe BMI formule ziet er dan zo uit:

Verbeterde BMI-Index = (je gewicht maal 1,3) gedeeld door (je lengte in centimeters, tot de macht 2,5)

Bij het eerder genoemde voorbeeld van de man die 95 kilo zwaar is, en 190 cm. lang is, kwam de oude BMI-Index nog uit op 26,3. Een licht overgewicht.

Volgens de verbeterde BMI formule is de man nu in het bezit van een gezond gewicht met een BMI index van 24,8.

Helaas is deze verbeterde BMI-index niet officieel en wordt hij door veel  overheidsinstanties niet gebruikt.

Maar het kan jou in ieder geval wel een beter beeld geven over het feit of je een gezond gewicht hebt of niet.

Waist to Height Ratio (WtHR)

buikomtrek

Persoonlijk vind ik de Waist to Height Ratio (WtHR) methode nog het meest accuraat want het zegt meer over je gezondheid.

Onderzoek heeft vastgesteld dat de relatie tussen de lengte en de buikomvang een beter beeld geeft van je huidige gezondheidstoestand (bron).

In je buik wordt voor het grootste deel het gevaarlijke viscerale lichaamsvet opgeslagen, en de mensen met een dikke buik hebben de meeste kans op problemen.

  • Buikvet, of ook op visceraal vet (dat is dan intern – ook wel orgaanvet genoemd) is eigenlijk hetgeen wat ongezond is, niet per se je lichaamsgewicht.

Visceraal vet is het lichaamsvet wat zich ophoopt rondom de organen. Een hele gevaarlijke en ongezonde situatie waar je direct actie op moet ondernemen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat slanke mensen helemaal geen visceraal lichaamsvet hebben, maar de kans is vele malen kleiner. Als je slank bent, kun je dus ook ongezond zijn.

De formule om je eigen WtHR-Index te berekenen is vrij eenvoudig:

Waist to Height Ratio = Je buikomvang in centimeters, gedeeld door je lengte in centimeters.

Voor diegene die dit toch lastig vinden, hier heb je een automatische calculator die de berekening voor jouw doet.

Je ideale gewicht krijgen

gezonder-eten

Ik heb je verschillende meetmethodes in dit artikel gegeven om te controleren of je last heb van overgewicht.

‘Oscar, ik heb geconstateerd dat ik overgewicht heb..wat nu?’

Als je heel eerlijk bent, kun je zelf wel bepalen of je overgewicht hebt of niet, door eenvoudigweg voor de spiegel te gaan staan en jezelf eens kritisch te bekijken.

Nu je in ieder geval zeker weet dat je iets te dik bent wordt het tijd om de oorzaak hiervan aan te pakken. Vaak ben je zo gewend aan je slechtste gewoontes dat je helemaal geen idee hebt dat je huidige levensstijl ongezond is.

Het is nu in eerste instantie zaak om je lichaam weer op een gezond gewicht te krijgen, zodat jouw kans op het krijgen van bekende aandoeningen zoals diabetes type 2 en hart-/vaatziektes tot een minimum beperkt kan worden.

Afvallen = een gezonde levensstijl, gezond en gevarieerd eten en veel bewegen.

Heb je er wel eens bij stil gestaan hoeveel calorieën je moet verbranden als je 1 kilo lichaamsvet wilt afvallen?

Om af te vallen denken de meeste mensen allereerst aan minder eten, maar dat is een fout uitgangspunt.

Natuurlijk moet je minder calorieën binnenkrijgen, want je bent niet voor niets in gewicht aangekomen. Maar zorg dat je calorieën binnenkrijgt uit een gezond en gevarieerd voedingspatroon.

Je wilt op een gezonde manier afvallen en je streefgewicht bereiken. Anders houd je het op de lange termijn niet vol. Hier geef ik je goedwerkende voeding tips om overgewicht te verliezen en definitief van je buikvet af te komen.

Ben je op zoek naar lichamelijke oefeningen voor het krijgen van een strakke buik? Lees dan dit artikel.

Tot slot

Maak van het afvallen geen halszaak. Natuurlijk is het belangrijk om kilo’s te verliezen, maar zorg er voor dat het niet je leven gaat beheersen. Dit brengt alleen maar onnodige stress met zich mee, en dat zal alleen maar tegen het afvallen werken.

Belangrijker is dat je weet waar je mee bezig bent, dat je gezond eet en dat je lekker aan het sporten bent.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

4 Reacties op "Bmi Berekenen? De Ultieme Calculator voor Man, Vrouw en Kind"

  1. Barbara says:

    Hoi,
    ik ben op zoek naar een goed merk voor sojamelk en yoghurt. Ik start mijn werkdagen altijd met vers fruit of smoothie en eet daar een bak roeryoghurt met zaden bij. De yoghurt wil ik graag
    vervangen voor een alternatief, maar kom erachter dat veel sojaproducten toegevoegde suiker bevatten en andere ‘troep’. Wat is een goed alternatief. ’s Morgens heb ik geen ruimte voor een uitgebreid bereid ontbijt. Kan je me op weg helpen?
    Hartelijke groet,
    Barbara

  2. Nanthiya says:

    Hi,
    Vraagje over de waist to height. Waar meet je dan op je buik? Bij waist denk ik aan mijn middel, maar het dikste gedeelte van mijn buik is het gedeelte daar onder. Middel is 70 cm en dikste gedeelte van de buik is 85. Als ik 70 invul dan ben ik volgens de calculator super slank maar als ik 85 invul dan ik een overgewicht….

  3. Joshua says:

    Goede BMI Calculator. Wat beter dan de rommel die je via de app store vindt.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *