640

Intrinsieke motivatie vs. extrinsieke motivatie.

Inhoud van dit artikel

Als mensen naar mij toekomen omdat ze graag willen afvallen, hoor ik vaak het woordje ‘moeten’: ‘ik MOET afvallen’ zeggen ze dan.

Dit woord impliceert dat je gedwongen wordt of de plicht hebt om je fysiek te veranderen. Je wilt dan niet per se voor jezelf afvallen, maar voor anderen. De motivatie komt van buitenaf.

Wist je dat er verschillende vormen van motivatie bestaan? Ik heb het over intrinsieke motivatie en extrinsieke motivatie. Deze twee wil ik in dit artikel behandelen.

Hoewel beide vormen van motivatie door jou kunnen worden gebruikt om gewicht te verliezen, zijn er situaties waar intrinsieke motivatie beter kan zijn dan extrinsieke motivatie.

Zo is extrinsieke motivatie ideaal voor motivatie op korte termijn, terwijl intrinsieke motivatie beter gediend is voor motivatie op lange termijn.

Een voorbeeld van extrinsieke motivatie is gewicht kwijtraken omdat je er beter uit wilt zien voor andere mensen. Je bent gemotiveerd om iets te doen door een externe factor. Deze externe factor kan van alles zijn:

  • Je omgeving (‘ik vind je te dik en wil dat je afvalt’)
  • Fysieke beloning (je wilt afvallen om een schoonheidsprijs te winnen)

Bij intrinsieke motivatie komt de motivatie van binnenuit. Het is de motivatie om iets te doen omdat je er zélf voldoening uit haalt. Jouw motivatie is de grootste indicatie voor duurzaam afvallen en op gewicht blijven (bron). Denk in termen van ‘ik wil afvallen’ en visualiseer je doel!

Wetenschappers hebben ontdekt dat extrinsieke motivatie ons alleen op de korte termijn gemotiveerd houdt (bron). Extrinsieke motivatie kan een goede zaak zijn als het wordt gebruikt voor motivatie op korte termijn.

.

Intrinsieke motivatie wordt gedreven door plezier in het afvallen zelf.  Als je 5 kg wil afvallen en intrinsiek gemotiveerd bent, dan vind je bijvoorbeeld voldoening door je te focussen op de gezondheidsvoordelen van gewichtsverlies (denk aan een gezonde bloeddruk, minder kans op artrose en diabetes, meer energie, hoger libido, etc.).

In plaats van bijvoorbeeld te trainen voor een platte buik, train je voor het plezier dat je krijgt door het uitvoeren van de oefeningen. Sport is dan iets wat je graag doet en waar je plezier aan beleeft.

Zo kun je begonnen zijn met afvallen en sporten omdat je gelezen hebt dat het goed is voor je gezondheid. Maar naarmate je langer traint en let op wat je eet, begin je te beseffen dat je het leuk bent gaan vinden. Je houdt ervan om een gezonde en lekkere maaltijd op tafel te zetten.

Je krijgt er ook kick van om naar de sportschool te gaan en het helpt je hoofd leeg te maken na een lange dag werken. Je bent niet van plan op te houden met deze nieuwe leefstijl omdat je weet dat je er goed door voelt.

Als het gaat om succes op de lange termijn, is intrinsieke motivatie een must. Het gebruik van externe beloningen, zoals indruk maken op anderen of er fysiek beter uitzien als een primaire bron van motivatie, is echter vaak vluchtig en zorgt meestal niet voor gedragsverandering om gedurende een zeer lange tijd door te zetten.

Je gezonder en fitter voelen en plezier in sporten zorgen ervoor dat je op de lange termijn gemotiveerd blijft, lang nadat je doelen op korte termijn zijn verstreken.