743

De waarheid over vetverlies

Inhoud van dit artikel

Veel mensen hebben tegenwoordig last van lovehandles en een buikje. Misschien jij ook wel.

Het kwijtraken van hardnekkig buikvet kan een lastig proces zijn. Maar hier is het ding: de meeste mensen weten niet hoe ze het beste lichaamsvet kunnen verbranden.

Nu denk je waarschijnlijk meteen aan gezonder eten, wandelen, cardio en gespierder worden. Ook dan moet ik je teleurstellen. Oké, je hebt een beetje gelijk. Dit zijn allemaal dingen die je zeker kunnen helpen om gewicht te verliezen. Ze helpen je ook om een lager vetpercentage te krijgen, maar op zichzelf zorgen ze er niet voor dat er direct vet verbrand wordt.

‘Huh, maar Oscar, wat veroorzaakt dan vetverlies?’ hoor ik je denken. Goed dat je het vraagt. Het enige absolute vereiste om gewicht te verliezen en vet te verbranden is het creëren van een calorietekort.

Calorietekort creëren om snel kilo’s te verliezen?

Een calorietekort ontstaat wanneer je meer calorieën verbrandt dan je consumeert. De caloriebehoefte, oftewel de calorieën die je per dag nodig hebt, verschilt per persoon.

Als we dus hetzelfde aantal calorieën binnenkrijgen dan dat ons lichaam elke dag nodig heeft om te verbranden, zitten we op ons onderhoudsniveau. Je gewicht blijft hetzelfde.

Maar wat we willen is het creëren van een calorietekort. Wat er dan gebeurt is dat ons lichaam gedwongen wordt om o.a. lichaamsvet als energiebron te gebruiken. En dit is de basis voor vetverlies.

De waarheid is dan ook dat het bijvoorbeeld helemaal niet uitmaakt hoeveel maaltijden je op een dag eet. Althans niet voor je stofwisseling. Je hoort wel eens een voedingsdeskundige roepen dat je meerdere kleine maaltijden gedurende de dag moet eten om je stofwisseling op gang te houden. Onzin!

In een onderzoek uit 2010 werden 16 mannelijke en vrouwelijke deelnemers met overgewicht in twee groepen verdeeld (bron). Vervolgens werden ze op een klein dieet gezet met een klein calorietekort. De ene groep at 3 maaltijden per dag en de andere groep at 6 maaltijden per dag.

Raad eens wat er gebeurde? Beide groepen verloren evenveel lichaamsgewicht! Er was geen verschil in vetverlies. Waarom? Omdat het aantal maaltijden op een dag geen invloed heeft op je vermogen om vet te verbranden. Het aantal calorieën dat je binnenkrijgt wel.

Het punt dat ik wil maken is dat alles volstrekt irrelevant is als je geen dagelijks calorietekort weet te bereiken. Dit betekent dat structureel te veel eten altijd ervoor zal zorgen dat je aankomt in gewicht. Ook als je alleen maar gezonde voeding nuttigt. Als je dus slank wilt zijn moet je niet alleen bewust zijn van WAT je eet, maar ook HOEVEEL je van iets eet.

Er zijn talloze manieren om een calorietekort te creëren. Je zou het zelfs met alleen chips kunnen proberen. Natuurlijk raad ik je dit niet aan, omdat het op de lange termijn niet gezond is (en onmogelijk is om vol te houden).

Dit is ook de reden dat het koolhydraatarme dieet (met veel eiwitten en gezonde vetten) effectief werkt om moeiteloos je streefgewicht te bereiken (bron). Je raakt veel sneller verzadigd door de gezonde voedingsstoffen die je eet (vitamines, mineralen, vezels, eiwitten, complexe koolhydraten, etc.)