613

Waarom wilskracht alleen niet voldoende is

Inhoud van dit artikel

Wist je dat een gebrek aan wilskracht de belangrijkste reden is waarom mensen er niet in slagen om hun levensstijl te veranderen?

Als afslankcoach kan ik stellen dat afvallen onmogelijk is zonder wilskracht. Het is van cruciaal belang voor gedragsverandering. Toch is afvallen alleen op wilskracht niet genoeg.

In de jaren zeventig voerde psycholoog Walter Mischel een test uit op kleuters. Hij wilde onderzoeken wat ze zouden kiezen als ze de optie kregen om meteen een snoepje te krijgen of een kwartier te wachten om er twee te verdienen.

Wat bleek? Slechts een derde van de kleuters kon de bevrediging uitstellen en de wilskracht belonen met twee snoepjes.

Het grootste probleem met wilskracht is dat we er maar een beperkte hoeveelheid van hebben. En je hebt het misschien niet door, maar je wilskracht gaat op aan kleine dingen waar we niet eens bij stilstaan.

Als mens maak je 200 voedselkeuzes per dag (bron). Veel van deze keuzes maak je onbewust. Alles in je omgeving nodigt uit tot meer eten.

Er staat van alles in de weg om een ongezonde gewoonten om te buigen naar een gezonde leefstijl: weinig tijd om gezond te koken, verleidingen in de supermarkt, nachtdiensten en onregelmatig werkt, partner die weigert om mee te doen, etc.

Al deze (onbewuste) beslissingen zorgen ervoor dat onze wilskracht iedere dag weer op de proef worden gesteld. Je wilskracht zal de ene dag sterker zijn dan de andere dag.

Heb je ooit een zak chips of een fles wijn opengetrokken na een lange dag werken, terwijl je eigenlijk op dieet was of had besloten om doordeweeks geen alcohol meer te drinken?

Geen van beide dingen die je normaal zou doen als je wilskracht niet zou zijn uitgeput. Nee, ik oordeel niet. ;) Het is volkomen menselijk dat je zo nu en dan een uitglijder maak, zolang je maar niet het bijltje erbij neerlegt.

Wat kun je doen om minder afhankelijk te zijn van je wilskracht en toch slechte gewoontes te overwinnen?

Tip 1: zorg voor een routine

Door routines in je leven te bouwen ga je automatisch handelen. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen op je wilskracht hoeft te vertrouwen.

Begin de dag met de routine die bij jou het beste past en laat gezonde gewoontes deel uitmaken van jouw routine.

Tip 2: doe de belangrijkste taken eerst

Er is een reden dat veel mensen in de ochtend sporten voordat ze gaan werken.

Het is namelijk gemakkelijker om jezelf ‘ochtends naar de gym te slepen dan na een lange dag werken. Je eigen brein is de belangrijkste bron van afleiding. Laat je niet leiden door het afvinken van to-do lijstjes.

In het boek Focus beschrijft neuropsycholoog Mark Tigchelaar dat je de belangrijkste taken als eerste moet doen omdat je wilskracht dan nog niet is uitgeput. Op die manier krijg je de belangrijkste dingen gedaan en heb je een meer voldaan gevoel aan het einde van de dag.

Tip 3: verander je omgeving

Het maakt niet uit hoe vastberaden je bent, je zult je gewoontes niet veranderen als je omgeving niet verandert.

Wilskracht richt zich op het vergroten van je persoonlijke inspanningen om de huidige omgeving te overwinnen. Niet op het veranderen van je omgeving.

Als je omringt wordt door mensen die het niet zo nauw nemen met hun gezondheid, wordt het aanpassen van je eetgedrag een lastig verhaal.

Uiteindelijk bezwijk je aan de verleidingen van je omgeving ondanks je inspanningen om weerstand te bieden.

Daarom is het belangrijk dat je ongezond voedsel niet in huis haalt. Probeer je te stoppen met drinken? Blijf dan uit de buurt waar alcohol wordt geserveerd en haal geen drank in huis.