423

Zijn Konjac Noodles Gezond en Helpen ze bij Afvallen? + 6 Soorten

Stel je eens voor dat je noodles kunt eten zonder enig schuldgevoel. Zou dat niet heerlijk zijn?

Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar dat het is niet!

Konjac / Shirataki noodles zijn een soort koolhydraatarme en caloriearme pasta die de laatste tijd erg populair zijn geworden.

Deze noodles zijn gemaakt van glucomannan, een in water oplosbare vezel die afkomstig is van de konjac plant.

Ze zijn een goede keuze voor mensen die minder calorieën willen binnen krijgen en een paar kilo willen afvallen. Daarnaast bieden konjac noodles nog andere verrassende voordelen voor de gezondheid.

Of je nu een keto dieet volgt of gewoon op zoek bent naar gezonde voedingsmiddelen die koolhydraatarm zijn, het toevoegen van deze caloriearme noodles aan je dieet is een goed idee om af te vallen en de honger tegen te gaan.

Daarnaast leer je de volgende punten:

  • Wat konjac noodles zo uniek maakt
  • Of konjac noodles werkelijk zo gezond zijn
  • De verschillende soorten en merken konjac noodles
  • De voordelen van het eten van konjac noodles
  • En nog veel en veel meer…
Inhoud van dit artikel

Wat zijn konjac noodles?

Konjac noodles zijn lange, doorzichtige noodles gemaakt van de wortels van de konjac plant. Konjac noodles staan ook bekend als shirataki noodles. ‘Shirataki’ is Japans voor ‘witte waterval’. Hiermee duidt men op het doorzichtige uiterlijk van de noodles.

De konjac plant bevat een in water oplosbare voedingsvezel die bekend staat als glucomannan. De konjac plant, ook vaak aangeduid als duivels tong of de konnyaku aardappel, is een plant die voorkomt in Japan, China en delen van Zuidoost Azië.

Tegenwoordig zijn konjac noodles steeds populairder geworden en worden ze nu overal ter wereld gebruikt als een koolhydraatarm, caloriearm alternatief voor traditionele pasta.

Wat konjac noodles zo speciaal maakt is dat ze heel weinig calorieën bevatten en nagenoeg geen verteerbare koolhydraten.

De noodles worden gemaakt door glucomannanmeel te mengen met water en een kleine hoeveelheid limoensap om hun vaste vorm te behouden. Ze worden vervolgens gekookt en gevormd in de gewenste dikte noodles. Konjac noodles zijn over het algemeen vrij smakeloos en absorberen de smaken van alles waar ze mee gekookt zijn.

Konjac noodles bestaan voor het grootste deel uit water en voor slechts een klein deel uit glucomannan vezels. Om deze reden zijn deze noodles zeer caloriearm en bevatten ze vrijwel alleen niet-verteerbare koolhydraten, waardoor ze als voedingsproduct prima passen binnen een koolhydraatarm dieet.

Naast konjac noodles is de wortel van de konjac plant een veelgebruikt ingrediënt in snacks en supplementen. Het kan ook worden gebruikt als een veganistisch alternatief voor gelatine om dikte toe te voegen aan voedingsmiddelen en wordt zelfs toegevoegd aan supplementen.

Glucomannan konjac wordt als afslanksupplement gebruikt omdat het gewichtsverlies ondersteunt door een verhoogd verzadigingsgevoel.

Klik hier voor meer informatie over de werking van glucomannan als dieetpil.

Zijn konjac noodles werkelijk zo gezond?

Konjac noodles zijn een uitstekend alternatief voor gewone noodles als je minder koolhydraten wilt binnen krijgen. Ze zijn makkelijk te bereiden en kunnen in verschillende gerechten worden gebruikt. Deze noodles bestaan volledig uit glucomannan vezels en water, dus ze bevatten ook geen vetten, eiwitten of gluten.

Het is daarom belangrijk dat je verschillende gezonde combinaties aan toppings toevoegt om de maaltijd compleet te maken. Denk dan aan wat kaas, groenten of vlees. Deze ingrediënten zorgen juist voor de smaak want konjac noodles zelf zijn vrij smaakloos.

Waak ervoor dat je niet alleen maar konjac noodles gaat eten omdat je denkt daarmee snel te kunnen afvallen. Konjac noodles zijn zeker niet ongezond, maar ze missen wel belangrijke voedingstoffen die in andere noodles wél worden aangetroffen.

Volkorennoedels bevatten bijvoorbeeld veel B-vitamines, selenium, magnesium en andere voedingstoffen. Als je dus regelmatig maaltijden wilt vervangen met konjac noodles, dan is het belangrijk dat je deze essentiële voedingstoffen uit andere bronnen haalt, zoals groenten, fruit en dierlijke eiwitbronnen.

Bijverschijnselen en allergische reacties

Konjac noodles worden over het algemeen goed verdragen en zijn veilig voor gebruik voor de meeste mensen. Sommige mensen kunnen bijwerkingen ervaren, zoals een opgeblazen buik, winderigheid of diarree.

Omdat konjac noodles veel vezels bevatten, is het beste om de inname geleidelijk te verhogen. Zorg ervoor dat je voldoende water drinkt om vervelende bijwerkingen te voorkomen.

In zeldzame gevallen kun je overgevoelig zijn voor glucomannan. Als je symptomen ervaart zoals jeuk, zwellingen of piepende ademhaling, stop dan met het eten van konjac noodles en neem onmiddellijk contact op met een arts.

Verschillende soorten konjac noodles

Als je op zoek bent naar noodles met nauwelijks koolhydraten dan heb je geluk. Want konjac noodles zijn tegenwoordig overal verkrijgbaar! Omdat ze erg in trek zijn kun je ze vrijwel overal vinden: in de schappen van de supermarkten tot online webwinkels.

Populaire merken zijn onder andere:

  • Slim pasta
  • Slim noodles
  • Miracle noodles
  • RawNoodles
  • Shirataki noodles
  • City Aroma Shirataki

Tofu konjac noodles zijn ook te koop. Deze noodles zijn vergelijkbaar met konjac noodles, maar met iets meer calorieën en koolhydraten.

Bereidingswijze

Wanneer je het zakje noodles opent dan merk je onmiddellijk een sterke visachtige geur op. Loop nu niet meteen naar de prullenbak want deze eigenaardige geur hoort er nu eenmaal bij. De noodles zijn verpakt in water om de geur van de konjac wortel te absorberen. Als je de noodles 1-2 minuten onder water in een vergiet houdt, verliest deze zijn eigenaardige geur.

Je bereid de konjac noodles eenvoudig door ze in een ketel met water te doen en het water aan de kook te brengen. Laat de noodles 2-3 doorkoken. Giet vervolgens de noodles in een vergiet af en laat deze even uitlekken. Voeg ze toe aan een pan en verhit ze op middelhoog vuur zonder olie gedurende één minuut.

Het voordeel van konjac noodles is dat ze de smaak aannemen van alles waarmee je ze combineert, waardoor ze een prima ingredient zijn voor een wokgerecht of een pasta met weinig koolhydraten. Voeg saus, toppings en groenten naar keuze toe en geniet ervan!

De gezondheidsvoordelen van konjac noodles

#1: Stimuleert gewichtsverlies

Konjac noodles zijn je bondgenoot als het gaat om gewichtsverlies. Omdat een portie konjac noodles vrijwel geen calorieën bevat, kunnen ze uitstekend worden gebruikt om je calorie inname te verlagen en buikvet te verbranden.

Rijstnoedels bevat bijvoorbeeld 360 calorieën per 100 gram, terwijl een portie konjac noodles van 100 gram slechts 15 calorieën bevat. Door een paar keer per week een maaltijd te vervangen met konjac noodles, kun je binnen afzienbare bare tijd weer op je streefgewicht zitten.

Bovendien zorgen de glucomannan vezels voor een vertraagde maaglediging, waardoor je langer een vol gevoel in de maag houdt.

Uit onderzoek is gebleken dat het eten van glucomannan vezels het ghrelineniveau verlaagt. Het hormoon ghreline stimuleert juist het hongergevoel (bron). In het meest gunstige geval wil je dus hoge leptine spiegels en lage ghreline spiegels in je bloed.

Een andere studie toonde aan dat het nemen van slechts één gram glucomannan per dag gedurende 8 weken, bij twintig zwaarlijvige patiënten leidde tot een gewichtsverlies van 2,5 kg zonder enige verandering in dieet of lichamelijke activiteiten.

Specifieke studies naar konjac noodles en gewichtsverlies zijn helaas niet beschikbaar. Nu is het wel zo dat een glucomannan extract minstens een halfuur vóór een maaltijd moeten worden ingenomen, terwijl konjac noodles deel uitmaken van een maaltijd.

Als je denkt dat je met konjac noodles onmiddellijk vet verbrandt terwijl je met een bakje op de bank zit dan moet ik je wel teleurstellen…

Het is natuurlijk geen wondermiddel, maar het kan wel degelijk gewichtsverlies stimuleren omdat ze amper calorieën bevatten (bron). In plaats van een voorraad konjac noodles aan te leggen kun je het beste konjac noodles combineren met lichamelijke beweging en een een goed uitgebalanceerd dieet.

#2: Helpt om de bloedsuikerspiegel te verlagen

De glucomannan vezels in konjac noodles helpen de opname van glucose in de bloedbaan te vertragen, waardoor de bloedsuikerspiegel stabiel blijft en pieken en dalen worden voorkomen.

Thaise onderzoekers hebben ontdekt dat het nemen van glucomannan vezels vóór een enkel dosis glucomannan de bloedsuikerspiegel bij diabetici significant verlaagt in vergelijking met een placebo (bron).

Uit een studie uit 2003 is gebleken dat glucomannan suppletie de nuchtere bloedsuikerwaarde kan verlagen met 23% (bron).

Bij een ander onderzoek slikten de deelnemers met diabetes type 2 glucomannan gedurende drie weken en zagen een significante vermindering van fructosamine, wat een marker is die wordt gebruikt om de gemiddelde bloedsuikerwaarden te meten (bron).

En in weer een ander onderzoek hadden mensen met diabetes type 2 die een enkele dosis glucomannan innamen voordat ze glucose kregen toegediend, twee uur later aanzienlijk lagere bloedsuikerspiegels dan de placebo groep (bron).

Om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden kun je elke week enkele porties konjac noodles eten. Heb je diabetes en slik je medicatie? Wees dan extra voorzichtig met deze koolhydraatarme noodles en raadpleeg eerst een arts omdat anders je bloedsuikerspiegel te snel kan dalen.

#3: Kan het cholesterolgehalte helpen verlagen

Cholesterol kan je zien als een wasachtige stof die zich kan ophopen in de wanden van de slagaders, waardoor de bloedvaten vernauwen en het hart wordt gedwongen om harder te werken om bloed door het lichaam te pompen.

Een te hoog cholesterol verhoogt het risico op coronaire hartziekten. Maar gelukkig kan glucomannan in konjac noodles helpen om je cholesterolgehalte onder controle te houden.

Studies tonen aan dat glucomannan kan helpen bij het verlagen van het cholesterolgehalte (bron, bron, bron). Het lijkt erop dat glucomannan ervoor zorgt dat cholesterol in grotere hoeveelheden wordt uitgescheiden, zodat minder cholesterol opnieuw wordt geresorbeerd in de bloedbaan (bron).

Een review uit 2008 keek naar 14 studies en vond dat glucomannan (bron):

  • Het totaal cholesterol verlaagde met gemiddeld 19 mg / dL
  • Het ‘slechte’ LDL-cholesterol verlaagde met gemiddeld 16 mg / dL
  • De triglyceridenwaarden verlaagde met gemiddeld 11 mg / dL

Andere manieren om het cholesterolgehalte laag te houden, is door te kiezen voor gezonde vetten, het vermijden van ultra-bewerkte voedingsmiddelen en af te vallen bij overgewicht.

Meer tips om je cholesterol te verlagen? Lees dan het volgende artikel:

17 Tips om Snel Je Hoge Cholesterol te Verlagen Zonder Medicijnen

#4: Gaat constipatie tegen

De twee belangrijkste ingrediënten van konjac noodles zijn water en vezels. Deze twee kunnen helpen om de stoelgang te stimuleren en de ontlasting te verbeteren.

Water helpt om de ontlasting zachter te maken, waardoor het makkelijker wordt om de darmen te passeren. Hierdoor kan constipatie worden voorkomen. Water helpt ook om stoffen door het spijsverteringskanaal te laten bewegen.

Konjac noodles zijn vezelrijk. Vezels dragen ook hun steentje bij doordat ze het volume van de darminhoud helpen vergroten en ervoor zorgen dat je vaker moet poepen (bron).

Een onderzoek van de Universiteit van Iowa heeft aangetoond dat constipatie bij kinderen effectief kan worden behandeld indien glucomannan wordt ingenomen. Bij 45% van de kinderen die glucomannan suppletie gebruikte werd een verbetering waargenomen, tegen 13% van de kinderen uit de placebogroep (bron).

#5: Goed voor het menselijke darmmicrobioom

Er zijn tientallen miljarden microscopisch kleine levende bacteriën in je spijsverteringskanaal. De bacteriën die onze darm bevolken noemen we ook wel het darmmicrobioom. Deze bacteriën spelen een centrale rol in onze algehele gezondheid. Ze doen van alles. Van het versterken van ons immuunsysteem tot het bevorderen van de opname van voedingstoffen (bron).

De voedingsvezels die in konjac noodles worden gevonden, functioneren als een prebiotica. Prebiotica voeden de gezonde bacteriën in je darm en dienen als een bron van brandstof en zorgen voor een goede darmgezondheid.

Van prebiotica is aangetoond dat ze helpen om chronische ontstekingen te verminderen en van positieve invloed kunnen zijn op afvallen (bron, bron).

Fruit, groenten en volkoren granen zijn andere goede bronnen van prebiotica die zowel de darmgezondheid als de algehele gezondheid kunnen stimuleren.

 

Doe mijn gratis dieet test en ontdek welke dieet voor jou het meeste resultaat oplevert

Wil je succes maar wil je je tijd niet verspillen aan diëten die niet passen bij jouw situatie?

Met al mijn kennis en ervaring heb ik een korte test ontwikkeld. De uitslag geeft je een dieet dat het beste past bij jouw situatie, jouw persoonlijkheid en jouw behoeften.

Hiermee vergroot je je kansen op een succesvol dieetproces, zonder jojo-effect of andere vervelende bijeffecten.

Het duurt slechts enkele minuten.

Ga naar de test en ontdek welke dieet het beste bij jou past  »»

Reacties gesloten

Doe de GRATIS afslank quiz en meet je ‘Afslank IQ’

Doe binnen 5 minuten mijn quiz en zie direct jouw afslank IQ score inclusief goede antwoorden.

Doe de quiz

Over HappyHealthy

Hoi, ik ben drs. Oscar Helm en in de afgelopen jaren heb ik duizenden mensen geholpen naar een gezonder gewicht en betere gezondheid.

HappyHealthy.nl trekt inmiddels ruim 10.000 bezoekers per dag en met mijn bestseller de Afslank Receptenbijbel laat ik zien dat afvallen zowel eenvoudig als leuk kan zijn!

Wil jij je kennis over afvallen testen? Doe dan deze test en ontdek direct je “Afslank IQ”.

Top artikelen

Ketogeen Dieet: Uitleg, Voedingsschema, 9 Recepten en 4 Gevaren

Wat is het ketogeen dieet en waarom val je er zoveel van af? Is het keto dieet gevaarlijk? Lees hier hoe je in ketose raakt + gratis voedingsschema. Wat het keto dieet zo bijzonder maakt, de beste keto dieet recepten (inclusief keto ontbijt!) en wat je wel en niet kunt eten tijdens het ketogeen dieet.

Koolhydraatarm Dieet: Uitleg, Weekmenu, 9 Recepten en 7 Gevaren

Er gaat onvolledige en onduidelijk informatie de ronde als het gaat om het koolhydraatarm dieet. Daarom zal ik je in dit uitgebreide artikel alle wetenschappelijk onderbouwde feiten onthullen over dit populaire dieet. Na het lezen van dit artikel weet je ALLES wat je moet weten over het koolhydraatarme dieet.

12 Tips om Snel Buikvet te Verbranden + 5 Fatale Fouten

Hoe kun je snel afvallen rond de buik? Ontdek 12 gouden buikvet verbranden tips en ontwijk 5 FATALE fouten voor een platte en strakke buik! Je ontdekt hier: waarom ontbijten je vetverbranding blokkeert, een manier van sporten die 7x meer vet verbrandt dan cardio en waarom gezonde vetten nodig zijn.

25 Gouden Tips voor Simpel en Snel Afvallen (zonder Onzin hypes)

Hoe kan je snel afvallen? Ontdek 25 gouden tips om snel gewicht te verliezen zonder een waardeloos dieet, pillen of andere onzin die niet werkt. Ook zal je ontdekken of je snel 5 of 10 kilo kunt afvallen in 1 week tijd. Dit alles met wetenschappelijke onderbouwing.

HappyHealthy op Facebook!