shopify site analytics
Overgewicht - Waarom Het Gevaarlijk Is - Happy Healthy

Overgewicht: Waarom Het Gevaarlijk Is & Hoe Je Het Omkeert

Overgewicht wordt een steeds groter probleem binnen de hedendaagse samenleving. Niet alleen zijn de kosten ontzettend hoog om alle gevolgen te behandelen door medici, maar juist ook voor diegene die het overgewicht heeft. De emotionele gevolgen zijn vaak heel ernstig, en dat kan niet de bedoeling zijn. Overgewicht is een maatschappelijk probleem wat opgelost moet worden, maar dat begint bij jezelf. Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven!

Wanneer is er sprake van overgewicht?

Overgewicht kun je op verschillende manieren meten. Voorheen werd gebruik gemaakt van de verhouding tussen de lengte en het lichaamsgewicht. Hierbij golden verschillende waarden voor mannen en vrouwen. Maar dit was niet altijd even betrouwbaar. Tegenwoordig wordt meer gebruik gemaakt van een berekening waarbij (globaal) de vet-massa wordt gemeten. Dit noemen we de Body Mass Index. Hoe pas je dit toe op je eigen lichaam?

Body Mass Index = gewicht in kilo’s / (lengte in meters)2

Een voorbeeld: als je 95 kilo weegt, en je hebt een lengte van 1,85 meter, dan zou de berekening als volgt zijn: 95 / (1,85 x 1,85). In dit geval is de uitkomst 28 (afgerond). Dit getal kun je vergelijken met de volgende tabel:

  • Hoger dan 30 : Obesitas, of ziekelijk overgewicht
  • Tussen de 25 en de 30 : Overgewicht
  • Tussen de 17 en de 25 : Normaal gewicht≤≤
  • Lager of gelijk aan 17 : Ondergewicht (is ook ernstig!)

Het mag duidelijk zijn dat je door moet lezen als je BMI hoger is dan 25.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Hoe ontstaat overgewicht?

Het mag duidelijk zijn hoe overgewicht over het algemeen ontstaat. Het principe is duidelijk: Je eet meer dan je lichaam verbruikt, waardoor je lichaam de overtollige energie opslaat voor later gebruik, en dan in eerste instantie als buikvet. Later komen ook de heupen, billen en benen aan de buurt. Hierdoor ontstaat overgewicht.

Er is, in principe, dus maar één oplossing: Beperk de inname van voedsel. Eet gezond en gevarieerd, en stem de hoeveelheid af op je dagelijkse bezigheden. Combineer dit met regelmatig bewegen, en je hebt alvast de basis van afvallen te pakken.

Maar eerst even wat meer over de gevaren van overgewicht.

Ontdek de 3 grootste mythes over afvallen in één van mijn live webinars

Ook ontdek je mijn wetenschappelijke inzichten voor het verliezen van buikvet.

Klik hier en bemachtig gratis je plek voordat de webinars vol zitten.

Overgewicht is gevaarlijk!

Niet alleen is overgewicht erg lastig, heel duur en in veel gevallen esthetisch niet gewenst, maar je loopt vooral veel risico met je gezondheid. De volgende risico’s zijn beslist géén aannames of veronderstellingen. Als je last hebt van overgewicht, moet je deze risico’s héél erg serieus nemen! In veel gevallen is het niet de vraag OF je er last van krijgt, maar WANNEER je er last van krijgt. Klinkt misschien erg hard, maar toch is het zo.

Gevaar overgewicht 1: Kans op kanker

Door diverse factoren als gevolg van het overgewicht, is ook de kans op bepaalde vormen van kanker veel groter. Bij vrouwen worden tijdens de overgang door het vetweefsel heel veel oestrogeen aangemaakt. Door deze verhoogde productie is de kans op borstkanker, slokdarmkanker, nierkanker en baarmoederkanker veel hoger. Bij mannen is in dit geval de kans op dikke darm kanker veel hoger.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Gevaar overgewicht 2: Problemen met je bewegingsapparaat

Door het hoge gewicht, heeft je beendergestel heel veel te verduren. Door deze continue belasting worden de beenderen wel sterker en is de kans op osteoporose (botontkalking) wel veel kleiner, maar dat weegt niet op tegen het feit dat je kraakbeen wordt beschadigt door de hoge druk. Hierdoor kun je op de duur last krijgen van jicht, (lage) rugpijn en veel klachten aan de heupen en de knieën.

Gevaar overgewicht 3: Hart- en vaatziekten

De combinatie van een hoog cholesterol en een hoge bloeddruk zal op de lange termijn leiden tot hart- en vaatziekten. Zeker als er ook nog eens sprake is van diabetes. Deze problemen uitten zich op de duur in de vorm van een herseninfarct of een hartinfarct.

Gevaar overgewicht 4: Hogere bloeddruk

Een hoge bloeddruk is ook het gevolg van overgewicht. Zowel de onderdruk als de bovendruk zal stijgen, wat de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk hoger maakt. Hoe langer het overgewicht duurt, hoe groter de kans op een hogere bloeddruk. Dit impliceert ook dat jongeren met een overgewicht gedurende hun leven veel meer kans hebben op een fors verhoogde bloeddruk.

Gevaar overgewicht 5: Hoger Cholesterol

Cholesterol krijgen we voor een deel binnen via onze voeding, en voor een ander deel wordt het door je lichaam zelf aangemaakt. De cholesterol die we binnen krijgen via het eten, krijgen we voornamelijk uit dierlijke vetten. Denk hierbij aan kaas, roomboter, spek, worst en ander vlees. Allemaal producten die heel veel cholesterol bevatten. Door overmatig te eten, en dan met name de eerder genoemde producten, zal de cholesterol in het lichaam laten stijgen. Met name als er veel vet in de buikstreek opgeslagen is, is de kans op een hoog cholesterol nog veel hoger. Het is bekend dat een hoog cholesterol slecht is voor je algemene gezondheid en de kans op hart- en vaatziekten behoorlijk kan vergroten.

Gevaar overgewicht 6: Sterk verhoogde kans op diabetes

Er is zonder twijfel een heel duidelijk verband tussen overgewicht en het krijgen van diabetes. Als je last hebt van overgewicht, met name als dit overgewicht het gevolg is van buikvet, dan komen er automatisch meer vetten in je bloed. Deze vetten zorgen er direct voor dat je problemen krijgt met je gevoeligheid voor Insuline. We noemen dit ook wel ‘insuline-resistentie’. Insuline wordt door het lichaam aangemaakt om de bloedsuikerspiegel in balans te houden. Als je lichaam daar niet meer op reageert, is dit een begin van diabetes. Maar daar houdt het niet mee op, want naar aanleiding van de diabetes, kun je last krijgen leverproblemen, vaatziektes, problemen met de zenuwen, nieren en ogen. Diabetes op zich is redelijk in de hand te houden, maar de gevolgen van diabetes zijn vaak vele malen erger.

Gevaar overgewicht 7: en nog een paar…

menstruatieproblemen, onvruchtbaarheid, verweekte huid, wonden die slecht genezen, slaapapneu, longemfyseem, astma en kortademigheid zijn zo nog een paar problemen die kunnen ontstaan door overgewicht.

gezondheid quote

De gevaren voor kinderen

Ook voor de kids is overgewicht heel gevaarlijk. Eigenlijk nog gevaarlijker dan een volwassenen die pas op latere leeftijd te maken krijgt met overgewicht. Het is een feit dat onze kinderen steeds dikker worden. Om dit aan te pakken, moeten we eerst kijken naar de oorzaken hiervan.

Volgens mij zijn dit de meest belangrijke:

Kinderen spelen niet meer

Met de komst van Internet en social media zie je nauwelijks meer dat kinderen ‘gewoon’ op straat spelen. Kinderen hebben geen fysieke vrienden meer, alleen nog maar 200 ‘vrienden’ op Facebook. Kinderen leven dus veel meer in een isolement, met alleen maar online contacten. Daarnaast zijn kinderen veel aan het gamen, en aan het surfen. Natuurlijk, Het gebruik van internet, social media en gamen kan de kinderen helpen en is niet meer weg te denken uit de huidige samenleving, maar alles met mate. Kinderen brengen té veel tijd door achter een scherm, in plaats van lekker buiten te spelen.

Kinderen nemen een voorbeeld aan de ouders

Ook volwassenen worden steeds dikker. Dat is een feit. Hiervoor zijn verschillende oorzaken, onder andere niet bewegen en ongezond eten. De kinderen nemen hieraan een voorbeeld, ze ‘leren’ van hun ouders. Overgewicht is dan binnen een gezin heel normaal en de kinderen doen vrolijk mee in het ongezonde voedingspatroon. In dit soort gevallen is er duidelijk een gebrek aan verantwoordelijk van de ouders.

Kinderen worden té veel verleidt door kindermarketing

Marketing is een machtig instrument van de voedselindustrie. Het is hun goed recht om hun producten aan te bieden, maar hier wordt maar al te vaak ernstig misbruik van gemaakt: Verpakkingen suggereren maar al te vaak dat een product ‘gezond’ is. De kids nemen dat direct aan, en consumeren deze producten in vaak grote hoeveelheden. Gewoon gezond eten met behulp van vers fruit, verse groente en volkorenbrood kennen de kids niet meer. Ook hier is een belangrijke taak voor de ouders weggelegd. Daarnaast zal er iets aan die verachtelijke marketing gedaan moeten worden, maar dat is een heel ander verhaal.

En wat gebeurt er dan als een kind last heeft van overgewicht? In principe hetzelfde als een volwassene, met dit grote verschil dat de kansen op aandoeningen veel groter zijn. Daarnaast heeft overgewicht ook een impact op concentratievermogen en het sociale leven. Tijdens de pubertijd zijn dit twee hele belangrijke elementen in het opgroeien en het leerproces over hoe je in het leven moet staan. Een verminderd concentratievermogen zorgt voor een lagere opleiding, en dus een minder goed betaalde baan. Ook het sociale aspect is niet te onderschatten: Kinderen met overgewicht hebben minder vriendjes en vriendinnetjes en sluiten zich dus sneller af. Ze voelen zich afgewezen. Dit kan heel veel invloed hebben op het verdere leven.

De gevaren van overgewicht voor kinderen zijn dus hetzelfde als die voor volwassenen gelden, maar dan in het kwadraat:

Hoog tijd om hier iets aan te doen!

infographic - overgewicht en obesitas - Happy Healthy

Hoe kun je dit omkeren? Wat kun je zelf doen?

Als je voor jezelf het besluit genomen hebt om iets aan je overgewicht te doen, heb je al heel veel gewonnen. Maar nu begint het: Om af te vallen, en het inderdaad ook vol te houden, moet je erg gemotiveerd zijn. Maar wees gerust, je hoeft geen honger te hebben. Afvallen is meestal niet een kwestie van minder eten, maar gezonder eten. Natuurlijk moet ook dat gezonder eten ook met mate toegepast worden. Het ongelimiteerde eten is vanaf nu verleden tijd.

Ik ga nu geen dieetadviezen geven of allerlei zaken uitleggen over de voedingsmiddelen die je wel of niet zou moeten eten. Deze informatie kun je verderop op deze site wel vinden. Ik wil me hier concentreren op een aantal belangrijke adviezen om te kunnen slagen in je wens om het overgewicht aan te pakken:

Overgewicht aanpakken tip 1: Maak duidelijke afspraken met jezelf en je gezin.

Het proces om af te vallen is voor jezelf al moeilijk genoeg. Bespreek dit met je gezin en streef er naar om in gezinsverband het overgewicht aan te pakken. Als jij en je partner last hebben van overgewicht, dan is de kans erg groot dat ook jullie kinderen hier last van hebben. Maak onderling afspraken, wellicht kun je er een wedstrijdje van maken. Dit motiveert zowel de ouders als de kids.

Overgewicht aanpakken tip 2: Maak geen geheim van je voornemen.

Ook je direct omgeving moet op de hoogte zijn van je voornemen. Dit heeft een aantal voordelen: Ten eerste kunnen ze er dan rekening mee houden als je daar op bezoek gaat. Daarnaast kun je altijd op hen terugvallen als jij het even heel erg moeilijk hebt. Ze zijn op de hoogte en kunnen je dus steunen. Dit sociale aspect van afvallen is heel erg belangrijk! Ook kun vrienden of vriendinnen zoeken die ook af willen vallen. Op deze manier kunnen jullie elkaar steunen.

Overgewicht aanpakken tip 3: Gooi alle ongezonde voeding weg!

Ga, eventueel samen met je gezin, alle kastjes controleren. Gooi al die chips, cola en andere ongezonde en dik makende voedingsmiddelen weg. Jazeker, erg rigoureus, maar het is de enige manier om niet weer verleidt te worden. Het mag voor zich spreken dat je dit ook niet meer gaat kopen. Vergeet hierbij niet de ‘verstopplekjes’, zowel van jezelf als van de kinderen.

Overgewicht aanpakken tip 4: Maak een wekelijkse planning voor het eten.

Maak iedere week een planning wat je gaat eten. Natuurlijk moet dit gezond, gevarieerd en voedzaam zijn. Maak, naar aanleiding van deze planning, een boodschappenlijstje. Niet alleen bespaar je hier waarschijnlijk heel veel geld mee, maar op deze manier raak je niet in de verleiding om extra, onnodige, dingen te kopen. Als je het niet in huis hebt, is er ook geen verleiding.

Overgewicht aanpakken tip 5: Ga sporten.

Sporten is goed voor je gezondheid, dat weten we allemaal. Tijdens het sporten verbrand je vet, waardoor je af gaat vallen. Daarnaast krijg je ook meer spieren, waardoor het vet verbranden nog sneller gaat. Hoe langer je het sporten volhoudt, hoe sneller het afvallen zal gaan.

Maar begin rustig aan: De inspanning moet je aanpassen aan je huidige lichamelijke conditie. Begin rustig aan, en je zult merken dat het beetje bij beetje beter zal gaan. Geloof me, dit werkt erg motiverend!

Conclusie

Overgewicht is een probleem, zowel voor diegene die overgewicht heeft, als voor de maatschappij. Het is prima mogelijk om het tij de keren, maar daar moet je zelf wel wat voor doen. Ga jezelf redelijke doelen stellen, en ga aan de slag. Het is nooit te laat!

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *