shopify site analytics

7 Bewezen Gezondheidsvoordelen van Kaneel + 3 Recepten

Kruiden worden hedendaags gelukkig staat vaker gebruikt omtrent gezondheidsvoordelen. En dat is maar goed ook aangezien bijna alle kruiden ter wereld vele voordelen kennen voor ons lichaam.

Kaneel is gelukkig een kruid waarvan veel mensen wel weten dat het gezond is. En toch wordt hij niet erg veel gebruikt.

Dit is natuurlijk erg zonde.

Waarschijnlijk weet jij nog niet hoe krachtig deze voordelen zijn. Na het lezen van dit artikel zul je door elk kopje koffie een kleine hoeveelheid kaneel doen omdat je beseft hoe gezond deze kruid is.

In dit artikel leer je daarnaast:

  • Wat de gezonde werkzame stof in kaneel is
  • Welke twee vormen kaneel er bestaan
  • Welke 7 voordelen kaneel kent
  • Of er een bovengrens is wanneer het aankomt op het innemen van kaneel
  • 3 recepten waarin je kaneel kunt verwerken

Kruiden worden in de Nederlandse keuken maar weinig gebruikt. En dat is jammer.

Over het algemeen komen we niet verder dan peper, zout en nootmuskaat om ons eten een beetje mee op smaak te brengen. En als je denkt dat dit al veel is omdat je enkel zout gebruikt, dan zal ik hier heel snel verandering in brengen.

Als er namelijk één kruid op aarde is die je liever wel wilt laten staan dan is het wel zout. En geloof mij, van deze kruid krijg je eerder teveel dan te weinig binnen.

Er zijn op aarde veel exotische kruiden te vinden die veel voordelen kennen. Één daarvan is kaneel. Kaneel is een goedkope kruid die je in elke supermarkt kunt vinden. Dat geldt tenminste voor één soort.

Gelukkig is ook kaneel een kruid die in de Nederlandse keuken nog wel eens gebruikt wordt. Maar waarvoor die gebruikt wordt, is dan weer iets minder gezond.

Ik ken hem als kind met name als de kruid die gebruikt wordt om door een appeltaart te strooien.

En ik denk niet dat de voordelen van kaneel opwegen tegen de nadelen van de appeltaart en de hoeveelheid toegevoegde suiker die daarmee gepaard gaat.

We zullen dus nieuwe manieren moeten vinden om kaneel te gebruiken. En daar ga ik je bij helpen aan het eind van dit artikel. Maar eerst zal ik de voordelen van kaneel benoemen en welke gezonde stoffen kaneel bevat.

Waar bestaat kaneel uit

Kaneel is een kruid die wordt gemaakt uit de binnenste schors van de cinnamomumboom.

“Ik hoor je denken.. de wat?”

Gelukkig hoef je die niet te onthouden. Maar dat is waar het Engelse woord cinnamon (wat kaneel betekent) vandaan komt.

Stukken van de schors worden gedroogd waarna ze vervolgens opkrullen. Dat is waar de kaneelstokjes vandaan komen. Deze kaneelstokjes kunnen vervolgens tot poeder vermalen worden waardoor kaneelpoeder ontstaat.

Kaneel bevat esssentiele oliën. Dit is wat kaneel zo gezond maakt.

Maar welke specifieke stof is nu zo gezond in kaneel?

Dat is kaneelaldehyde.

kaneelaldehyde zorgt voor de specifieke geur en smaak van kaneel. Naast deze heerlijke smaak zorgt deze stof ook voor de vele gezondheidsvoordelen van kaneel.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Twee soorten kaneel

De meeste mensen weten niet dat er twee hoofdsoorten van deze specerij bestaan. Beide bevatten ze de gezonde stof kaneelaldehyde, maar één van de twee bevat daarnaast ook nog een gifstof die schadelijk kan zijn als je grote hoeveelheden binnenkrijgt.

De twee soorten zijn cassiakaneel en ceylonkaneel.

Cassiakaneel

Dit is een kaneelsoort die van China afkomstig is. Daarnaast wordt hij in meerdere landen in Azië geteeld.

Deze kaneelsoort wordt om deze reden ook wel Chinees kaneel genoemd. Cassiakaneel heeft een donkere bruinrode kleur. Hij is over het algemeen wat dikker en ruwer dan ceylonkaneel.

Cassiakaneel is het soort kaneel wat over het algemeen in onze supermarkten te vinden is. En wordt beschouwd als kaneel dat van mindere kwaliteit is. Het zou ook eens anders zijn…

Deze kaneelsoort is erg goedkoop en is daarom over het algemeen overal ter wereld te koop. Het blijkt dat 95% van de olie uit kaneelaldehyde bestaat (bron). Dit is precies de reden waarom deze kaneelsoort zo’n sterke en kruidige smaak heeft als je maar een kleine hoeveelheid gebruikt.

Ceylon kaneel

Deze kaneelsoort komt voornamelijk uit Sri Lanka en zuidelijke delen van India. Dit wordt ook wel gezien als het ‘echte’ kaneel. Ondanks dat deze kaneelsoort veel moeilijker te verkrijgen is.

Ceylon heeft een lichtbruine kleur en bevat minder kaneelaldehyde dan de cassia variant.

Deze variant bevat namelijk maar 50 tot 60% kaneelaldehyde. Vandaar dat deze kaneelsoort ook minder sterk van smaak is. Het was immers kaneelaldehyde die voor een kruidige geur en smaak zorgde (bron).

Ceylon is een stuk duurder dan de ‘normale’ cassia variant en is daarom ook een stuk moeilijker te verkrijgen.

Voor de slimme lezers is er misschien de volgende vraag bovengekomen:

Waarom is de Ceylon variant de gezonde variant terwijl het minder kaneelaldehyde bevat? Aangezien kaneelaldehyde de stof was die voor de gezondheidsvoordelen zorgt.

Dat is precies wat ik ook dacht. En dat heeft niet zozeer met de kaneelaldehyde te maken, maar met de stof coumarine. Dit is een stof die van nature in veel plantensoorten voorkomt. En deze stof is in grote hoeveelheden giftig voor ons lichaam.

De bovengrens van de inname van coumarine is 0,1 mg/kg lichaamsgewicht (bron). Een persoon van 75 kilogram eet dus idealiter maximaal 0,75 mg coumarine.

Deze stof bevindt zich voornamelijk in cassiakaneel. Zo bevat cassiakaneel 1% coumarine en dat terwijl ceylon maar 0,0004% coumarine bevat (bron). Hierdoor kun je dagelijkse limiet al overschrijden bij 2 theelepels van cassiakaneel. Om deze reden kun je daarom beter ceylon gebruiken.

Nu moet ik er wel bij vertellen dat wanneer je twee theelepels cassiakaneel gebruikt, dit erg veel is. Het heeft immers een hele sterke smaak. Ik drink zelf wel kaneel door mijn koffie, en gebruik hier dan twee snufjes voor omdat de smaak anders veel te heftig is. Maar wanneer je kaneelsupplementen gebruikt kan dit wel al snel oplopen. Hier doe je er dus wel verstandig aan om Ceylonkaneel supplementen te bestellen.

Gebruik je dagelijks veel kaneel of slik je kaneelsupplementen? Dan is het het overwegen waard om van cassiakaneel over te stappen op ceylonkaneel.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Voordelen van kaneel

Je weet nu welke van de twee varianten beter is. Echter heb je bij beide soorten kaneel wel de gezondheidsvoordelen van kaneelaldehyde. Welke dit zijn benoem ik hieronder.

Voordeel #1: Bevat veel antioxidanten

Daar hebben we dat rotwoord weer. Veel mensen slaan dit woord liever over aangezien ze geen idee hebben wat het betekent. Ik ga toch een poging wagen om het je uit te leggen:

Antioxidanten zorgen ervoor dat vrije radicalen in ons lichaam opgeruimd worden, waardoor ze verder geen schade aan kunnen richten aan gezonde lichaamscellen. Vrije radicalen zijn ongezonde stoffen die ontstaan als bijproduct van lichaamsprocessen en kunnen reageren met gezonde cellen in ons lichaam. Hierdoor kunnen deze gezonde cellen beschadigd raken.

Antioxidanten helpen dus om onze gezonde lichaamscellen ook gezond te houden.

Daarnaast zorgen antioxidanten er ook voor dat ons lichaam zelf efficiënter wordt in het opruimen van ziekteverwekkers. Dit heeft er mee te maken dat antioxidanten onze verdedigingsmechanismen activeren. Ons lichaam wordt er dus ook sterker van.

Antioxidanten vindt je eigenlijk in elke plantaardige stof. En ook kaneel blijkt vol te zitten met antioxidanten. Zo bevat kaneel polyfenolen (bron).

In een bepaalde studie waarbij 26 kruiden werden vergeleken bleek kaneel één van de meeste antioxidanten te bevatten (bron). Deze bleek zelfs knoflook te verslaan in hoeveelheid antioxidanten.

Een leuk weetje: het blijkt zelfs dat kaneel zo krachtig is door zijn hoeveelheid antioxidanten dat het ook als natuurlijk conserveringsmiddel gebruikt kan worden (bron).

Voordeel #2: Kaneel werkt ontstekingsremmend

Jij denkt nu waarschijnlijk: heel leuk dat het zoveel antioxidanten bevat, maar wat heeft dit specifiek voor voordelen?

Bijna alle voordelen die ik in dit artikel noem hebben geheel of deels te maken met de hoeveelheid antioxidanten die kaneel bevat.

Datzelfde geldt voor het ontstekingsremmende effect van kaneel.

Ontstekingsreacties zijn voor ons lichaam ontzettend belangrijk. Ze zorgen er namelijk voor dat het lichaam infecties kan bestrijden.

Stel je hebt een wond doordat je op straat bent gevallen. Dan ontstaat er automatisch een ontstekingsreactie waarbij de wond lichtelijk warm en rood wordt. Heel veel mensen gaan er dan vanuit dat het geïnfecteerd is, maar dat is niet zo. Dat gebeurt pas wanneer bacteriën de wond infecteren.

In ons lichaam ontstaan gedurende de dag vele ontstekingsreacties juist om ons lichaam gezond te houden. Pas wanneer de ontstekingsreacties chronisch zijn of de ontstekingsreacties gebeuren tegen gezonde lichaamseigen cellen (auto-immuunreactie), dan kan het een probleem opleveren.

Of laat ik het beter zeggen, dit soort situaties wil je te allen tijde vermijden.

 En dat is waar kaneel dan weer goed zijn werk kan doen. De antioxidanten in kaneel hebben namelijk een ontstekingsremmende werking (bron). Hierdoor verkleint het de kans op chronische ontstekingen en nemen de ontstekingswaarden in het bloed af.

Voordeel #3: Heeft een positief effect op je bloedsuikerspiegel

Dit voordeel is misschien wel één van de belangrijkste van kaneel.

Tegenwoordig hebben steeds meer mensen te kampen met overgewicht waardoor ook steeds meer mensen diabetes type 2 ontwikkelen. Dit is een welvaartsziekte, die we vroeger nauwelijks kenden.

Bij diabetes type 2 worden je cellen ongevoelig voor insuline doordat je lichaam continu gebombardeerd wordt met suikers. Je alvleesklier maakt normaal gesproken het hormoon insuline aan om de suikers uit het bloed te kunnen halen en naar je lichaamscellen te kunnen transporteren.

Wanneer je lichaam continu voorzien wordt van suikers – en je alvleesklier vervolgens overuren moet draaien om insuline aan te maken -, dan hebben je cellen steeds meer insuline nodig om suikers te kunnen verwerken. Totdat je lichaamscellen het niet meer aankunnen en de suikers in je bloed blijven ronddrijven. Hierdoor ontstaat een continu verhoogde bloedsuikerspiegel en ben je een diabetes type 2 patiënt.

Maar ook hier vertolkt kaneel een heldenrol door een positief effect te hebben op je bloedsuikerspiegel.

Kaneel kan de bloedsuikerspiegel door verschillende mechanismen verlagen:

  • Allereerst blijkt dat kaneel de hoeveelheid glucose dat na een maaltijd in het bloed wordt opgenomen, kan verlagen. Dit komt doordat kaneel zich mengt met talrijke spijsverteringsenzymen, die de afbraak van koolhydraten in de darmen verlaagt (bron).
  • Als tweede blijkt er een stof in kaneel te zitten dat sterk lijkt op de lichaamseigen stof insuline. Het heeft ook dezelfde werking waardoor glucose beter opgenomen kan worden uit de bloedbaan en kan worden getransporteerd naar onze lichaamscellen (bron).

Beide punten zorgen ervoor dat kaneel veel goede anti-diabetische effecten heeft. Zo blijk uit onderzoek dat kaneel de bloedsuikerspiegel tot we 29% kan verlagen (bron).

De dosering waarbij dit effect optreed is bij ongeveer 1 tot 6 gram kaneel per dag. Dit is ongeveer twee eetlepels per dag.

Voordeel #4: Het verhoogt de insulinegevoeligheid

Als je dacht dat ik nu wel klaar was met diabetes type 2, dan heb je het mis.

Want kaneel blijkt ook nog eens de insulinegevoeligheid van de lichaamscelen te verhogen.

Insuline is één van de belangrijkste hormonen die je metabolisme en energieverbruik reguleert. Insuline zorgt ervoor dat de poorten naar je lichaamscellen open komen te staan zodat suikers richting de cellen getransporteerd kunnen worden.

Bij diabetes type 2 worden onze lichaamscellen in eerste instantie ongevoelig voor insuline. Dit wordt ook wel insulineresistentie genoemd.

De alvleesklier maakt dus nog wel insuline aan alleen kunnen de suikers niet door onze lichaamscellen worden opgenomen. De poorten van deze cellen gaan niet open wanneer insuline zich in het bloed bevindt.

Maar dan komt nu het goede nieuws. Kaneel kan insulineresistentie namelijk sterk verlagen (bron). Hierdoor kan insuline veel beter zijn werk blijven doen en kunnen suikers worden getransporteerd naar onze lichaamscellen in plaats van dat ze in ons bloed blijven ronddrijven.

Hierdoor verklein je de kans op diabetes type 2. En zelfs wanneer je diabetes type 2 hebt, kun je dit verbeteren en soms zelfs omkeren. Met name wanneer je dit combineert met een gezonde levensstijl. Doordat kaneel insulineresistentie tegengaat, verlaagt het tevens de bloedsuikerspiegel.

Voordeel #5: Het verlaagt de kans op hart- en vaatziekten

Hart- en vaatziekten is in Nederland een groot probleem. Elke dag worden er in Nederland rond de 1000 mensen opgenomen met hart- en vaatziekten.

In Nederland zijn hart- en vaatziekten doodsoorzaak nummer 2 (bron).

Deze ziekte is met name de afgelopen eeuw pas echt een probleem geworden. En daar kun je zelf grotendeels invloed op uitoefenen. Een ongezonde levensstijl vergroot namelijk de kans op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Andersom verkleint een gezonde levensstijl de kans op hart- en vaatziekten.

En wanneer je kaneel toevoegt aan een gezonde levensstijl kan dit nog meer positieve invloeden hebben op je hart en bloedvaten. Zo blijkt kaneel het slechte (LDL) cholesterol in het bloed te verlagen (bron).

Een hoog LDL cholesterol vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Maar er is een nog betere voorspeller voor het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. En dat is een laag HDL cholesterol (goede cholesterol) (bron).

Een groot review artikel concludeerde dat een dosering van 120 mg kaneel per dag het LDL cholesterol verlaagde en het HDL cholesterol verhoogde (bron). Hieruit blijkt dat kaneel de kans op hart- en vaatziekten verkleint.

Nu is het natuurlijk niet zo dat wanneer je kaneel eet, je een slecht eetpatroon kunt hanteren en dat dit elkaar opheft. Kaneel heeft zeker een positief effect op je cholesterolwaarden, maar een slecht eetpatroon verslechtert je cholesterolwaarden meer dan dat kaneel dit kan verbeteren. Laat je dus niet verleiden;)

Voordeel #6: Het verlaagt de kans op neurodegeneratieve ziekten

Neurodegeneratieve ziekten zijn een duur woord voor ziekten waarbij functieverlies optreed van de hersencellen.

De twee meest voorkomende neurodegeneratieve ziekten zijn:

  • Alzheimer
  • Parkinson

  • Alzheimer is een hersenziekte waarbij mensen steeds vergeetachtiger worden. Deze ziekte is een vorm van dementie. Vaak begint het met in de war zijn en problemen hebben met het geheugen.
  • Parkinson is een ziekte die wordt gekenmerkt door de trillende bewegingen van de handen, benen en de kin. Daarnaast bewegen mensen met parkinson trager en hebben moeite met het starten van bewegingen.

Beide ziektes zijn in ieder geval niet om over naar huis te schrijven.

Beide ziektes ontstaan door amyloïdose. Dit is een ziekte waarbij eiwitten samenklonteren en zich opstapelen rondom gezonde cellen waardoor deze afsterven en hun functie verliezen. Bij bovenstaande ziekten gebeurt dit rondom hersencellen.

Over het algemeen is dit een normaal proces van het ouder worden. Echter ontstaan dit soort ziekten steeds meer op jongere leeftijd. Ook hier speelt een ongezonde levensstijl een belangrijke rol. Maar dat even terzijde.

Nu zijn er twee stofjes in kaneel die de opstapeling van een bepaald eiwit dat betrokken is bij de ziekte van alzheimer blijken te remmen (bron). Er moet nog wel extra onderzoek naar gedaan worden, maar de meeste onderzoeken zijn positief.

Voordeel #7: Kaneel kan beschermend werken tegen kanker

Inmiddels heeft dit artikel al aardig wat verouderingsziekten opgenoemd. En daar komt nog een laatste bij. En misschien wel een hele belangrijke:

Kanker is namelijk doodsoorzaak nummer 1 in Nederland.

Bij kanker groeien bepaalde cellen van het lichaam ongecontroleerd. In Nederland hebben steeds meer mensen te kampen met deze ziekte. Kanker kan letterlijk overal in het lichaam ontstaan. Vandaar dat er ook zoveel verschillende soorten kanker zijn.

Nu blijkt uit verschillende onderzoeken dat kaneel een beschermend effect kan hebben tegen het ontstaan van kanker. Wel moet ik erbij zeggen dat dit soort onderzoeken vaak in vitro (bron, bron) onderzoeken zijn (uitgevoerd in een reageerbuis) of onderzoeken die uitgevoerd zijn op muizen (bron).

Hoe kan kaneel een beschermend effect tegen kanker hebben?

Het werkt door de groei van kankercellen en de vorming van bloedvaten te verminderen waardoor kankercellen niet door kunnen groeien. Daarnaast blijkt kaneel giftig te zijn voor kankercellen waardoor celdood kan worden veroorzaakt.

Kaneel blijkt beschermende antioxidant-reacties te activeren in ons lichaam die een beschermende werking hebben voor ons lichaam.

Echter moeten deze bevindingen nog bewezen worden in onderzoeken uitgevoerd op mensen.

3 recepten waarin kaneel heel goed toegevoegd kan worden

Dat kaneel goed is, heb je inmiddels kunnen lezen. Ook weet je welke variant beter is.

Maar hoe kunnen we nu meer kaneel in het Nederlandse dieet toevoegen. Je kunt ze zowel door bepaalde dranken als in bepaalde gerechten verwerken. Hieronder krijg je 3 recepten waarin kaneel heel goed past.

Naast deze drie gerechten kun je kaneel altijd aan je koffie toevoegen. Ook kun je het altijd over je appel heen strooien. Pas wel op, aangezien kaneel een hele sterke smaak heeft waardoor het al snel kan overheersen.

Recept #1: Havermout

Aan havermout kun je ten allen tijde kaneel toevoegen. Ik moet je er zelfs bijvertellen dat havermout zonder kaneel veel minder lekker is.

Havermout heeft van zichzelf al vele voordelen maar wordt nog een stuk gezonder als je een theelepel kaneel toevoegt.

Een lekker haversmoutrecept is met banaan en kaneel:

Wanneer je voor één persoon havermout wilt maken, doe je 200 milliliter melk of water in een pannetje en dit verwarm je op laag vuur.

Vervolgens voeg je hier 30 tot 40 gram havermout aan toe en verwarmd dit enkele minuten mee. Breng het licht aan de kook zodat de pap iets kan indikken.Voor de exacte kooktijd kun je beter op de verpakking lezen, aangezien er veel verschillende soorten havemrout zijn. Wanneer je de juiste dikte hebt, haal je het pannetje van het vuur af en laat je het iets afkoelen.

Vervolgens snijd je een banaan in plakjes, die je toevoegt aan de havermout en voeg je een theelepel kaneel toe. Ben je gek op walnoten? Dan kun je deze ook nog aan de maaltijd toevoegen.

Wil je alle voordelen kennen van havermout? Lees dan het onderstaande artikel door:

Is Havermout als Ontbijt Gezond? +5 Havermoutpap Recepten

Recept #2: Griekse Yoghurt

Hou je niet van havermout? Dan hoop ik dat je wel van Griekse yoghurt houdt.

Kaneel is met name een kruid die je makkelijk bij het ontbijt in kunt nemen. Dit heeft er alles mee te maken dat kaneel licht zoet is waardoor je hem goed kunt toevoegen aan zuivelproducten.

Zo ook aan Griekse yoghurt.

Griekse yoghurt kun je eg goed eten in combinatie met muesli, kaneel, gebroken lijnzaad en eventueel wat noten.

Griekse yoghurt is met name erg gezond door de melkzuurbacteriën die hieraan zijn toegevoegd. Daarnaast bevat het hele gezonde verzadigde vetten.

Lijnzaad is met name erg gezond vanwege de hoge hoeveelheid omega-3-vetzuren die deze zaad bevat. Maar liefst de helft van de vetten bestaan uit omega-3- vetzuren. Dit is erg hoog. Omega-3-vetzuren hebben een ontstekingsremmende werking op het lichaam.

Het recept:

Doe 150 gram Griekse yoghurt in een schaaltje. Voeg hier 30 gram muesli zonder toegevoegde suikers aan toe. Een halve theelepel tot een hele theelepel kaneel gaat hier goed mee samen. Als laatst kun je ook aan deze maaltijd walnoten toevoegen.

Recept #3: Smoothie appel kaneel

In de Nederlandse keuken kennen we kaneel met name van de appeltaart. Maar deze is verre van gezond. Met dit recept hoop ik de appeltaart op een gezonde manier te kunnen evenaren.

Voeg een hele appel in de blender. Het liefst met schil aangezien alle vitaminen net onder de schil zitten. Voeg 50 gram Griekse yoghurt toe zodat de smoothie een beetje romig wordt. Vervolgens kun je een halve of een hele theelepel kaneel toevoegen.

Blend het bovenstaande vervolgens tot een geheel. Wil je liever een dikkere substantie? Dan kun je altijd nog 20 gram havermout aan de smoothie toevoegen en deze meeblenden.

Is de smoothie niet zoet genoeg? Voeg dan eventueel een paar druppels stevia toe. Dit is in verhouding een hele gezonde zoetstof.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt? (bron)

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslankmethode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *