shopify site analytics

Paleo Dieet Uitgelicht: Voorbeelden, Ingredienten & Nadelen

Het Paleo dieet werpt je terug naar de voedingsmiddelen zoals ze oorspronkelijk genuttigd werden. Meer natuurlijke voeding en minder gefabriceerde voeding. Bij geproduceerde voeding moeten er namelijk middelen aan het eten toegevoegd worden om het zoeter te maken, langer houdbaar te houden en het moet de kleur hebben zoals de consument het verwacht. Gooi overbodige ingrediënten over boord en je krijgt gezond eten. Het mooie is, je kunt er ook nog door afvallen. Maar let op! Er zijn wel een aantal grote nadelen.

Welke dieetvorm is nu populair en welke is inmiddels achterhaald? Veel dieetvormen of eetpatronen die in het verleden populair waren, zijn nu alweer achterhaald. Deels doordat uit onderzoek blijkt dat ze achteraf gezien toch niet zo gezond zijn of het dieet is niet meer de trend. De focus komt tegenwoordig ook steeds meer op eenvoud en haalbaarheid. Een dieet of eetschema mag niet te ingewikkeld zijn. Ben jij ook op zoek naar een eenvoudig en haalbaar dieet? Misschien is het Paleo dieet iets voor jou.

Wat houdt het paleo dieet in?

De term paleo staat voor paleolithisch dieet ook wel jager- verzamelaardieet genoemd. Het dieet is gebaseerd op het eetpatroon van onze voorouders in een ver verleden. We hebben het hier over 10.000 jaar of nog langer geleden. In het dieet ga je hoofdzakelijk voedsel eten dat toen ook al beschikbaar was. Hierbij moet je denken aan fruit, wortels en groenten. Zout, zuivel en granen zitten bijvoorbeeld niet in het dieet. Het dieet is niet onomstreden, maar heeft ook al aangetoond dat het een effectief dieet kan zijn. Deze dieetvorm is vooral in de Verenigde Staten populair.

paleo1

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Het idee achter de paleo levensstijl

Het paleo dieet moet wel echt bij jou passen. De gedachte achter deze levenswijze heeft te maken met de evolutie van de mens. Hoofdzakelijk wordt er voedsel gegeten van vóór de zogenaamde agrarische revolutie. Volgens paleo is veel voedsel niet geschikt voor onze genen en stofwisseling. Volgens de fanatieke paleo volgelingen worden veel ziektes veroorzaakt door modern eten. Bepaalde door voedingsdeskundigen aanbevolen producten zijn in werkelijkheid slecht voor ons lichaam volgens paleo. Er leeft zelfs een gedachte dat verzadigd vet en rood vlees bewust in een kwaad daglicht zijn gezet.

Uit wetenschap blijkt het tegendeel. Veel volgens paleo “verboden” producten kunnen wij niet zonder in een gezond eetpatroon.

Ontdek de 3 grootste mythes over afvallen in één van mijn live webinars

Ook ontdek je mijn wetenschappelijke inzichten voor het verliezen van buikvet.

Klik hier en bemachtig gratis je plek voordat de webinars vol zitten.

Wat mag je eten volgens het paleo dieet?

Binnen dit dieet mag je alleen eten wat er op de lijst voorkomt van voedingsmiddelen. Het belangrijkste criterium is dat het onbewerkt moet zijn. Vlees uit blik en hotdogs mogen dus niet. Hieronder tref je een lijst aan van etenswaren die toegestaan zijn volgens het paleo dieet. Het is slechts een indicatie van toegestane voedingsmiddelen. Wij hebben ons beperkt tot enkele populaire voedingswaren. Wij maken een onderverdeling in: fruit, groenten, vlees, olie, vetten en noten.

Welke fruitsoorten mag je eten?:

  • Appels
  • Druiven
  • Aardbeien
  • Sinaasappelen

Welke groenten mag je eten?:

  • Wortels
  • Spinazie
  • Bietjes
  • Bloemkool

Welke vleessoorten mag je eten?:

  • Zalm
  • Pluimvee
  • Varkenshaas
  • Kalkoen

Welke oliën en vetten mag je eten?:

  • Olijfolie
  • Avocado olie
  • Kokosolie
  • Macadamia olie

Welke noten mag je eten?:

  • Hazelnoten
  • Zonnebloempitten
  • Walnoten
  • Pompoenzaden

Paleo 3

Wat mag je juist niet eten als je het paleo dieet volgt?

In tegenstelling tot andere diëten is het bij het paleo dieet niet zo eenvoudig om te weten wat wel en wat niet mag. Zelfs de zeer fanatieke volgers van de paleo levensstijl voeren vaak discussies over wat wel en niet mag. De vraag is namelijk of de voedingsmiddelen in een ver verleden ook al beschikbaar waren. Deze discussie heeft op zich niets te maken met een succesvol dieet, maar je volgt het dieet strikt of je doet het niet. Bij het paleo dieet lijkt de levensstijl soms wel belangrijker dan het dieet zelf. Onderstaande voedingsmiddelen zijn niet omstreden, ze mogen niet. Sterker nog ze worden zelfs omschreven als “giftig” door paleo kenners:

  • Peulvruchten – zoals bruine bonen, sojabonen en pinda’s
  • Granen – zoals rogge, haver en bruine rijst
  • De meeste zuivelproducten
  • Plantaardige oliën – zoals koolzaadolie en sojaolie
  • Toegevoegde suikers – zoals in gebak, frisdrank en snoep

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

De grootste voordelen van het dieet

Het dieet heeft voordelen, maar volgens wetenschappers overtreffen de nadelen de voordelen. Een voordeel is dat je geen bewerkte voedingsstoffen meer binnen krijgt. Om producten houdbaar te houden, de juiste kleur en geur te geven en de juiste structuur te geven, moeten er middelen toegevoegd worden aan het eten die niet goed voor ons zijn. Bij het paleo dieet krijg je deze middelen niet meer binnen. Dit zorgt weer voor bijvoorbeeld minder allergieën en je zult afvallen. Volgens paleo kenners is het belangrijkste voordeel het uitblijven van de welvaartsziektes.

De grootste nadelen van het dieet

Het paleo dieet is ongeschikt voor vegetariërs. Vlees en vis zijn namelijk het belangrijkste onderdeel van het dieet. Een zeer groot nadeel is de prominente plaats van rood vlees in het dieet. Te veel rood vlees vergroot de kans op bijvoorbeeld hart- en vaatziekten. Ook geeft rood vlees een verhoogde kans op kanker. Je kunt de nadelen van dit dieet verkleinen door het te combineren met andere soorten eten. Volledig leven volgens de paleo levensstijl brengt gevaren met zich mee. Vergis je ook niet in de kosten van een dergelijk dieet.

Is het paleo dieet een gezond dieet?

Het minder eten van bewerkt voedsel is natuurlijk zeer goed, maar dat maakt het nog geen gezond dieet. Het is nog steeds niet wetenschappelijk aangetoond dat het gezond is. Er zijn gezonde onderdelen in het dieet, maar is dat voldoende om een dieet gezond te noemen?  Het dieet is volledig gebaseerd op aannames. Het ontbreken van granen en zuivel in het dieet laat het dieet eerder neigen naar ongezond dan naar gezond.

Teveel vlees eten is slecht voor je

Het Voedingscentrum geeft het advies om maximaal 500 gram rood vlees te eten per week. In het paleo dieet ga je dit ruimschoots overtreffen. Vlees heb je wel nodig, want het zit boordevol eiwitten, ijzer en mineralen. Deze stoffen heb je nodig en kan je lichaam niet zonder. De vetten die vooral in rood vlees zitten zijn niet alleen slecht voor je gewicht, ze zijn ook slecht voor je hart en voor de bloedvaten. Let vooral op met orgaanvlees. Hier zit namelijk veel cholesterol in.

Eetschema’s van onze voorouderen

Je kunt je afvragen waarom je het eetpatroon vanuit de oudheid moet aanhouden, maar er zitten zeker voordelen aan het paleo dieet. Het probleem is hoe kun je jouw eetschema zo goed mogelijk afstemmen op dit dieet? Je kunt bijvoorbeeld geen kant en klare maaltijden kopen gericht op het paleo dieet. Je zult het zelf samen moeten stellen. Wij helpen jou graag op gang. Onderverdeeld in het ontbijt, lunch en diner zullen wij jou een paar handvaten geven.

Paleo dieet – Hoe ziet het ontbijt eruit?

Je kunt veel zeggen over het paleo dieet, maar je krijgt wel het eten binnen waar je een vol gevoel van krijgt. In dit dieet zitten voldoende koolhydraten, waardoor je vol met energie zit. En dat is nu juist ook de bedoeling van een goed ontbijt. In dit dieet heb je de ruimte om veel te variëren. Eieren nemen vaak een prominente plaats in, maar er zijn veel meer mogelijkheden. Een populair ontbijt is de paleo pannenkoek. Hierin zit onder andere kokosmelk, kokosmeel en honing.

Paleo dieet – Hoe ziet de lunch eruit?

In het paleo dieet moet je 3 keer per dag eten. De maaltijd moet zijn gebaseerd op eiwitten, groente en vet. Een salade mag natuurlijk ook. Het is gebruikelijk om twee warme maaltijden op een dag te nuttigen. Tussen de middag kun je dus een volwaardige lunch eten. Dit geeft de gehele middag genoeg energie om het vol te houden tot het diner. Je zult hierdoor ook minder behoefte hebben aan een tussendoortje. Dit komt doordat de bloedsuikerspiegel niet ver genoeg zakt om een hongergevoel te krijgen. Helaas hebben de meeste mensen niet de tijd en de mogelijkheid om als lunch een warme maaltijd te bereiden.

Paleo dieet – Hoe ziet het diner eruit?

In vergelijking met andere diëten is het avondeten in het paleo dieet ruim te noemen, maar je moet wel bepaalde vaste onderdelen van het avondeten schrappen. Traditioneel bestaat het diner bij ons uit aardappelen met groente. De aardappelen vervangen wij vaak door rijst. In het paleo dieet moet je deze gedachtegang overboord gooien. Je mag namelijk geen aardappelen en geen rijst. Het avondeten is voor veel mensen daardoor toch wel een lastig issue in dit dieet. Zeker als niet alle gezinsleden zich aan dit dieet houden. Er zijn alternatieven! Hierbij kun je denken aan:

  • Zuurkoolschotel met appel en kaneel
  • Kip en kalkoen gerechten
  • Mexicaanse gehaktschotel
  • Gyros

Hoe je snel en gemakkelijk paleo recepten klaarmaakt

Mitchel van Duuren heeft het meest complete Nederlandstalige paleo recepten kookpakket ontwikkeld.

Deze recepten bevatten vetverbrandende ingrediënten  zodat je ideale gewicht kan bereiken en kan behouden.

Ontdek nu de recepten van Mitchel en ga aan de slag:

101 Paleo Recepten Kookpakket Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *