shopify site analytics

verantwoord afvallen met groente

10 Tips voor Verantwoord Afvallen Zonder Dieet + Gratis Weekmenu

Tegenwoordig kan je geen gezondheidsmagazine meer openslaan of internetpagina meer openen, of je wordt geconfronteerd met bedriegende reclames om snel af te vallen met de meest waardeloze diëten.

De één belooft nog meer dan de ander, maar allemaal schreeuwen ze naar je dat hun dieet de juiste is om snel af te vallen.

Maar wat als ik je nou vertel dat je verantwoord kan afvallen zonder dieet?

Er zijn namelijk slimme manieren die ervoor zorgen dat je effectief gaat afvallen zonder hongergevoel en zonder belachelijke voedingsschema’s.

In dit artikel krijg je van mij duidelijke antwoorden en goedwerkende tips die je helpen makkelijk af te vallen zonder onnodig ingewikkeld gedoe.

Dit is wat je onder andere gaat ontdekken:

  • Waarom je nooit met je bord op schoot voor de televisie wilt zitten als je verantwoord wilt afvallen
  • 10 Tips die je helpen snel afvallen zonder dieet
  • Hoeveel uur je minimaal onder de wol moet kruipen als je waarde hecht aan je gezondheid
  • De domme fout die mijn neef maakte (waardoor hij 115% meer kans heeft om dik te worden)
  • Waarom je de (goedbedoelde) adviezen van het Voedingscentrum met een korreltje zout moet nemen

Makkelijk afvallen zonder dieet

afvallen-zonder-dieet-foto

In de reclames op televisie en internet vandaag de dag wordt ontzettend veel belooft als het gaat om afvallen. Zelfs de verpakkingen van afvalproducten in de supermarkt schreeuwen je toe dat je binnen 1 week tot wel 5 kilo af kunt vallen.

Je bent dat buikje zat, en je koopt het product. Maar de resultaten vallen zoals altijd tegen en je stopt gefrustreerd en ten einde raad.

Al dit soort producten zijn grote onzin. Het werkt niet op een duurzame manier en het resultaat is bijna nooit blijvend.

Hoe kun je makkelijk afvallen zonder dieet en die vervelende kilo’s blijvend kwijtraken?

In feite is afvallen zonder dieet niet zo moeilijk en hoeft al helemaal niet zoveel geld te kosten.

Een levenswijze en voedingspatroon wat gebaseerd is op gezond en gevarieerd eten in combinatie met slimme tips om verantwoord af te vallen is meer dan voldoende om je lichaamsgewicht te normaliseren.

Verantwoord en makkelijk afvallen is veel breder, en kan nooit alleen met voeding alleen opgelost worden. Ook bewegen en de levensstijl spelen hierin een grote rol.

Afvallen zonder dieet is zeker mogelijk zonder dure hulpmiddelen. Met de tips in dit artikel kan jij op een gezonde manier verantwoord en duurzaam afvallen zonder extreme diëten.

Wil jij makkelijk afvallen en verantwoord afvallen zonder dieet en vervelend hongergevoel? Begin dan met het toepassen van de volgende principes en tips in het dagelijks leven.

gezondheid quote

De eerst 3 slimme tips in videoformaat:

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Tip #1: ben je bewust van wat je in je mond stopt

Soms kan verantwoord afvallen zonder dieet makkelijker gaan dan je denkt.

Laat ik beginnen met een belangrijke tip waar de meeste mensen niet eens bij stilstaan:

Aandacht besteden aan wat je eet kan je helpen om minder calorieën naar binnen te krijgen.

Mensen die computerspelletjes spelen of gefixeerd zijn op hun favoriete televisieserie, staan minder stil bij wat ze naar binnen werken.

Raak dus niet afgeleid tijdens het eten, dit kan namelijk al snel leiden tot overeten.

Met overeten bedoel ik dat je meer eet dan dat je lichaam eigenlijk nodig heeft. Vaak leidt tot een onaangenaam gevoel en een volle buik.

In een overzichtsartikel werd gekeken naar de resultaten van 24 eetstudies.

Hieruit kwam naar voren dat mensen maar liefst 10% meer voedsel in hun mond stoppen als ze door iets worden afgeleid. (bron)

Met bord op schoot voor de tv zitten maakt de kans groter dat je meer calorieën consumeert dan je eigenlijk nodig hebt.

Aandacht voor je maaltijd, door met het gezin aan de eettafel te zitten, kan je helpen minder te eten en uiteindelijk gewicht te verliezen.

Ontdek de 3 grootste mythes over afvallen in één van mijn live webinars

Ook ontdek je mijn wetenschappelijke inzichten voor het verliezen van buikvet.

Klik hier en bemachtig gratis je plek voordat de webinars vol zitten.

Tip #2: eet alleen als je écht honger hebt

Vaak is het zo dat we gaan eten terwijl we nog niet eens honger hebben.

Je ziet op de klok dat het tijd is voor lunchpauze, maar eigenlijk heb je helemaal geen honger.

Of wat te denken van je partner die als verrassing een heerlijk ontbijtje of uitgebreide lunch voor je heeft klaargemaakt. Dan wordt het toch lastig om nee te zeggen..

Maar toch is het verstandig om naar je innerlijke klok te luisteren en wat vaker nee te zeggen.

Een studie liet zien dat mensen die naar de klok kijken als indicatie voor wanneer ze moeten gaan eten, sneller geneigd zijn wat te eten dan degenen die puur afgaan op de lichamelijke hongersignalen (bron).

Kortom, vertrouw op je eigen hongersignalen en laat je niet afleiden door externe factoren. Op die manier verklein je de kans dat je meer calorieën naar binnen werkt dan je lichaam werkelijk nodig heeft.

Tip #3: afvallen zonder hongergevoel met water

Dat water gezond voor je is hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen.

Het menselijk lichaam bestaat notabene voor bijna 70% uit water.

Dagelijks veel water drinken draagt bij het aan gewichtsverlies vanwege het thermogeen effect.

  • Water drinken kan je metabolisme tot wel 40% verhogen over een periode van 1 tot 1,5 uur, wat zorgt dat je lichaam extra calorieën gaat verbranden (bron).

Maar wat nu als je water niet lekker vindt? Het staat veel mensen tegen om regelmatig water te drinken omdat het vrij smaakloos is.

Water moet je leren drinken zeg ik altijd. Maar je kan er wel een extra smaakje aangeven door een halve citroen eraan toe te voegen of te kiezen voor groene thee.

Houd je ook van een heerlijk kopje koffie? Dan ben je niet de enige, want maar liefst 80% van de wereldbevolking drinkt dagelijks koffie.

Laat wel de melk en suiker weg en ga puur voor zwarte koffie. Zwarte koffie bevat namelijk vrijwel geen calorieën.

Een ander voordeel van koffie is dat het je metabolisme stimuleert (bron) en dat het zenuwstelsel lichtelijk wordt gestimuleerd om vetcellen aan te spreken en te verbranden (bron).

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Tip #4: waarom voldoende slaap belangrijk is

Een goede nachtrust is ongelooflijk belangrijk voor je gezondheid.

In feite is voldoende slaap net zo belangrijk als:

  • Gezond eten
  • Lichamelijke beweging

Slecht slapen is bovendien sterk verbonden met gewichtstoename.

Uit onderzoek blijkt dat mensen met een korte slaapduur meer overgewicht hebben dan mensen die voldoende rust en slaap nemen (bron).

Kortdurende slaap (minder dan 6 uur slapen) is één van de sterkste risicofactoren voor overgewicht.

In een grote overzichtsstudie is aangetoond dat zowel kinderen als volwassenen met weinig slaap 89% tot 55% meer kans hadden op overgewicht (bron).

Het effect van slecht slapen op gewichtstoename komt onder andere door:

  • Verstoring van je hormoonhuishouding (stijging cortisolniveau) (bron)
  • Gebrek aan motivatie voor lichaamsbeweging (moe en futloos) (bron)

Kortom, als je gewicht wilt verliezen dan is de kwaliteit en duur van je slaap ongelooflijk belangrijk.

Een aantal tips om rekening mee te houden als je het maximale uit je slaap wilt halen:

  • Slaap minimaal 7 uur per dag
  • Controleer of je matras en kussen nog in goede staat zijn of aan vervanging toe zijn.
  • Verban televisieschermen en smartphones uit je slaapkamer.
  • Zorg ervoor dat je slaapkamer niet te warm is.
  • Maak gebruik van slaap oordoppen of een slaapmasker

Tip #5: Ga vaker om met gezonde en sportieve mensen

Misschien sta je er niet bij stil, maar de mensen met wie je het meeste omgaat spelen een belangrijke rol in het feit of je kans hebt om overgewicht te krijgen.

De bevindingen van een studie uit Harvard suggereren zelfs dat de kans op obesitas met maar liefst 57% stijgt als een goede vriend van je zwaarlijvig is en 37% als je echtgenoot of partner met overgewicht kampt (bron).

En dat is ook niet zo gek als je erover nadenkt.

Als je vrienden en familie er een ongezonde levensstijl erop na houden, dan zal het voor jou moeilijker worden om gewicht blijvend te verliezen.

Mensen eten bovendien gemiddeld meer als ze gezamenlijk eten met anderen (bron).

Omring jezelf met mensen die je steunen en motiveren om af te vallen.

Tip #6: eet langzaam als je honger hebt

Deze tip klinkt vrij logisch maar toch houdt niet iedereen zich aan deze regel.

Snel afvallen zonder dieet door langzamer te eten!

Mijn neef bijvoorbeeld! Hij schrokte het eten altijd binnen vijf minuten naar binnen.

Totdat ik hem vertelde dat mensen die alles naar binnen schrokken 115% meer kans hebben om dik te worden (bron) en hij bewuster ging eten.

Langzamer eten zorgt ervoor dat je gemiddeld 10% minder calorieën eet per maaltijd (bron).

Wanneer je maag leeg is dan komt het hormoon ghreline vrij. Als je voldoende gegeten hebt dan wordt de aanmaak van dit hormoon gestopt.

Het probleem is alleen dat als je te snel eet, je hersenen niet de op tijd de signalen binnen krijgen dat je verzadigd bent. Dit proces neemt ongeveer 20 minuten in beslag.

Wacht daarom altijd minstens 20 minuten met opscheppen als je nog honger hebt.

Dit proces kan je trouwens versnellen door 10 minuten voordat je gaat eten een vol glas met water te drinken. Je hersenen zullen er dan korter over doen om te registreren of je verzadigd bent.

Tip #7: denk van tevoren na over wat je gaat eten

Plan dingen vooruit als het gaat om het bereiden van gezonde maaltijden. Mensen hebben een grotere kans om gezond te eten als ze van tevoren met elkaar afspreken wanneer en wat ze gaan eten.

Dit helpt je om impulsen te onderdrukken. Als je dagelijks een gezonde portie eten mee naar je werk neemt, dan zal je minder snel geneigd zijn om naar je collega te luisteren en een Big Mac menu of pizza te halen.

Tip #8: blijf met je handen af van de extraatjes

Vraag je partner om je te helpen bij het aanleren van nieuwe eetgewoontes en haal ongezond eten niet in huis.

Denk dan aan simpele dingen als:

  • Doordeweeks geen bier drinken
  • Toetjes laten staan na een maaltijd
  • Geen chips en snacks eten als je TV kijkt
  • Ruil de hagelslag of chocoladepasta om voor een gezonder alternatief

Geloof het of niet, deze eenvoudige kleine veranderingen kunnen je aan het einde van de week honderden onnodige calorieën besparen zonder dat je je maaltijden drastisch hoeft te veranderen.

Tip #9: vervang bakboter met kokosolie

Het vervangen van bak- en braadboter door kokosolie levert je veel gezonde voordelen op.

Met kokosolie kan je verantwoord afvallen zonder dieet.

In kokosolie zitten namelijk vetten die bijdragen aan het verminderen van je eetlust en het verhogen van je vetverbranding.

De inname van 30 ml kokosolie per dag kan leiden tot het eten van minder calorieën (bron) en de vermindering van buikvet (bron).

Tip #10 verander je slechtste gewoontes

Wist je dat je vrij snel en makkelijk kunt afvallen zonder dieet door alleen al je slechtste gewoontes aan te pakken?

Die kleine veranderingen in je dagelijks leven zorgen na een paar maanden voor een wereld van verschil wat betreft gewichtsverlies.

Ik geef je een lijstje van voedingsmiddelen en/of gewoontes die een slechte invloed hebben op je gezondheid en lichaamsgewicht:

  • Eten terwijl je geen honger hebt

Veel mensen eten uit gewoonte zodra ze zijn thuisgekomen of klaar zijn met werken, zonder dat ze honger hebben.

  • Het drinken van frisdranken en ‘light’ producten

Frisdranken zitten boordevol met suikers en het veelvuldig drinken van ‘light’ producten met kunstmatige zoetstoffen kan leiden tot diabetes type 2 (bron).

  • Het eten van fastfood hamburgers

Fastfood hamburgers van de McDonalds en Burger King zijn caloriebommen die je niet te vaak moet eten. De Big Mac hamburger telt bijvoorbeeld 525 kilocalorieën.

  • Gesuikerde ontbijtgranen als ontbijt pakken

Cruesli en cornflakes zijn niet het meest ideale ontbijtje dat je kunt bedenken. De meeste ontbijtgranen zijn veel te geskuierd en bevatten per portie meer dan 15 gram suikers.

  • Het volgen van crash diëten

Extreme diëten zijn niet alleen een psychologische hel om vol te houden, ze werken op de lange termijn ook niet. Je stopt, en de kilootjes vliegen er weer aan, sneller en meer dan voorheen.

  • Het nuttigen van proteïnebars en mueslirepen

Ze lijken als een verantwoorde snack maar zijn het niet. De meeste proteïnebars en mueslirepen zijn misleidend en bevatten weinig eiwitten en zitten vol met enkelvoudige koolhydraten.

  • Margarine gebruiken om te bakken

Margarines zitten vol met transvetten (en linolzuur). Transvetten zijn zeer schadelijk voor je lichaam en gezondheid. Veel beter kun je gebruik maken van kokosolie.

  • Het eten van popcorn

Gewone popcorn zonder toegevoegde suikers, zouten en gesmolten boter zijn in principe niet ongezond. Helaas eten de meeste mensen popcorn in de bioscoop die maar liefst 400 kilocalorieën per 100 gram bevatten.

Gepofte maiskorrels lijken onschuldig, maar zijn het niet.

  • Snacks  frituren

Frituren is niet de beste manier om voedsel op een gezonde manier naar binnen te krijgen. Om de schadelijkheid enigszins te beperken is het belangrijk dat je om de week frituurt en bovendien gebruik maakt van dierlijke vetten.

  • Gezouten pinda’s eten in plaats van noten

Gezouten en geroosterde pinda’s bevatten veel meer enkelvoudige koolhydraten dan ongezouten noten. Als je wilt afvallen houd je dan bij walnoten, amandelen en cashewnoten.

  • Veel alcohol drinken

Met een alcoholisch drankje op zijn tijd is niets mis mee. Maar te veel alcoholische drankjes drinken is ongezond en bovendien een echte dikmaker.

Belangrijk is dat je de slechtste gewoontes één voor één aanpakt. Ga ze niet allemaal in één keer willen aanpakken, want dat werkt waardeloos. Dan krijg je een soort van crashdieet wat je niet volhoudt en zo altijd weer gaat jojoën.

  • Gebruik maken van afvalpillen

Er wordt ontzettend veel verdient aan deze ‘wonderpillen’, maar de resultaten zijn altijd teleurstellend en in ieder geval nooit blijvend. Beter leer je op een gezonde en verantwoorde manier afvallen.

Snel afvallen zonder Voedingscentrum

voedingscentrum-logo

Heb je ooit gehoord van het Voedingscentrum?

Deze gesubsidieerde instantie is onder andere bekend van de ‘Schijf van Vijf’.

Ik schreef al eens eerder een blog waarom we de adviezen van het Voedingscentrum moeten wantrouwen.

Laat ik nu wat dieper ingaan op het afvallen in fasen die het Voedingscentrum adviseert als je wilt afvallen.

Volgens het Voedingscentrum is het belangrijk dat je begint met een goede voorbereiding. En daar hebben ze natuurlijk een punt, want niemand wilt als een kip zonder kop ergens mee aan de slag gaan.

Verantwoord afvallen zonder dieet vergt nu eenmaal motivatie en discipline.

Maar met hun afvallen in fasen – welgeteld 3 – wordt wel een erg simplistisch beeld geschetst.

Diëten met fases zijn altijd onzin en ik zal je ook vertellen waarom:

Het geeft een bepaalde geloofwaardigheid om in fases over afvallen zonder dieet te praten, maar in werkelijkheid slaat het nergens op en werkt het ook nog eens ineffectief!

Hoe je snel kunt afvallen zonder de – goedbedoelde – adviezen van het Voedingscentrum te gebruiken?

  • Begin met het veranderen van je meest slechte gewoontes.

De belangrijkste fase die je moet doormaken is dat je de slechtste gewoontes in je leven gaat veranderen. Het zijn die vastgeroeste gewoontes die je in het dagelijks leven aanhoudt en ervoor zorgen dat je niet of nauwelijks gewicht verliest.

Gelukkig kun je slechte gewoontes veranderen, maar het heeft wel wat tijd nodig.

Hoeveel tijd dan precies? Denk je nu waarschijnlijk..

Een Engelse studie uit 2009 geeft ons enige duidelijkheid.

Wetenschappers onderzochten de nieuwe gewoonten van 96 mensen over de tijd van 12 weken. De tijd die een mens nodig heeft om nieuw gewenst gedrag te vertonen in het dagelijks leven is gemiddeld 66 dagen (bron).

Zoals ik al eerder schreef is het ontzettend belangrijk dat je eerst begint met het veranderen van één slechte gewoonte.

Alle slechte gewoontes tegelijk aanpakken maakt de kans van slagen minimaal. Bovendien maak je het jezelf dan onnodig zwaar.

Begin met het veranderen van je gedrag door de gewoonte aan te pakken die de meest slechte impact op je gezondheid heeft.

Voor de meeste mensen is dit te veel suikers en geraffineerde koolhydraten eten.

Daarnaast zijn uitspraken van het Voedingscentrum over ‘minder eten’ en ‘meer bewegen om af te vallen’ veel te simplistisch.

Als het zo makkelijk te veranderen was dan zouden niet bijna zeven miljoen Nederlanders goede voornemers hebben om in het nieuwe jaar af te vallen en gezonder te eten (bron).

In deze blog kun je lezen waarom calorieën tellen om af te vallen het halve verhaal is. Jezelf compleet blindstaren op het tellen van calorieën is namelijk niet de juiste oplossing.

En als je wilt afvallen met hardlopen dan hoor je tenslotte ook maar het halve verhaal.

Lees hier waarom afvallen met hardlopen vrij waardeloos is als het gaat om optimale vetverbranding.

Ga afvallen zonder dieet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

5 Reacties op "10 Tips voor Verantwoord Afvallen Zonder Dieet + Gratis Weekmenu"

  1. Marijke says:

    Bedankt voor de goede tips. Ikzelf heb meer problemen met teveel vocht in het lichaam. Oorzaak nog niet duidelijk. Ik maak sinds een week smoothies van peterselie met verse koriander en wortel en/of appel (met schil) en half liter water. Deze drink ik 1x per dag als tussendoortje in de namiddag. In een week tijd ben ik bijna 2 kg afgevallen. Misschien een aantrekkelijke tip voor anderen die ook veel vocht vasthouden ;))

  2. Hessel says:

    Goeie tip wel om elke slechte gewoonte een voor een aan te pakken. Het is veel te zwaar om alle slechte eetgewoonten in een keer te verbannen, dat kan geen enkel mens. Door ze achter elkaar weg te halen zorg je dat het behapbaar blijft en kun je makkelijker afvallen.

    Ga zo door! Hessel

  3. Maureen says:

    Zou graag de gratis weekend + boodschappenlijstje willen ontvangen. Zou u deze naar mij willen sturen.

  4. Heini says:

    De afslankbijbel werkt bij mij in ieder geval goed ben in totaal al 20,2 kg afgevallen in combinatie met 3x per week krachttraining en 2x per week cardio training en de recepten zijn heerlijk hiervoor hadden ik ook altijd dat jojo gedoe en altijd dat hongergevoel nu gelukkig niet meer zelfs mijn bloeddruk en cholesterol zijn weer goed kan het echt iedereen aanraden de receptenbijbel
    Groetjes Heini

  5. jaquelien says:

    Mensen vallen met gemak af als ze lekkere en gezonde recepten eten zonder iets te hoeven `leren eten`

    Je kunt het veel langer volhouden met heerlijke recepten die zeer makkelijk te bereiden zijn.
    Dus u hoeft geen ervaring in de horeca te hebben om deze recepten te begrijpen.
    En je valt gegarandeerd af

    Voor de gezondste lekkerste en makkelijkste recepten.
    Klik op deze url

    http://www.paypro.nl/producten/Afslank_Receptenbijbel/21142/59521

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *