424

11 Tips om Ongezond Visceraal Vet te Verbranden + Waarde Tabel

Visceraal vet, oftewel buikvet, is het meest schadelijke vet dat in je lichaam voorkomt.

Een normaal tot volslank postuur in combinatie met een flinke buik kan erop duiden dat er sprake is van hardnekkig buikvet. En niet zomaar buikvet. Dit is het soort vet dat rond de interne organen is opgeslagen.

Waarom visceraal vet zo ongezond is en wat je het beste kunt doen om je buikomvang te verminderen leer je in dit artikel.

Ook ontdek je de volgende punten:

  • Hoe je ervoor zorgt dat je buikomvang niet jaarlijks groter wordt
  • Wat visceraal en subcutaan vet precies is
  • 11 simpele maar effectieve tips om je vetpercentage te verlagen
  • En nog veel en veel meer…

Inhoud van dit artikel

Wat is visceraal vet?

Om dit artikel zo overzichtelijk mogelijk te houden wordt er niet al te diep ingegaan op de medische processen die zich afspelen in je lichaam.

We zullen twee soorten vet bespreken die van belang zijn als het gaat om lichaamsvet.

Visceraal vet en subcutaan vet.

Visceraal vet is het meest ongezond. Het subcutane vet is eigenlijk vrij gezond en onschuldig.

Subcutaan vet is vet dat onder je huid zit. Het is het vet wat je kan aanraken en inknijpen. Dit is ook het vet dat je ziet schudden en trillen wanneer je op een zomerse dag besluit te joggen. Hoewel dit vet esthetisch gezien niet het meest aantrekkelijk is, is het eigenlijk vrij onschuldig voor je gezondheid.

Lichaamsvet is een opslaglocatie voor energie. In tijden van hongersnood is dit een manier om toch aan energie te komen om te blijven functioneren. Dat maakt subcutaan vet een toegevoegde waarde voor je lichaam om te overleven.

Maar tijden veranderen. Want tegenwoordig krijgen Westerlingen een overvloed aan calorieën binnen – de calorie-inname is de afgelopen decennia gestegen met gemiddeld 400 calorieën per dag (bron).

Bij visceraal vet is dit anders.

Visceraal vet is vet wat in je buikholte zit. Het zit om je organen heen en is niet zichtbaar met het blote oog. Iemand kan dus slank lijken maar van binnen vol zitten met visceraal vet. Dus ondanks dat deze persoon ‘gezond’ lijkt kan hij/zij alle gezondheidsnadelen van visceraal vet ervaren. Deze personen worden TOFI genoemd (Thin on the Outside, Fat on the Inside).

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze gratis test en ontdek je “Afslank IQ”.

Hoe ontstaat visceraal vet?

Waarom heeft de ene persoon meer last van visceraal vet dan de andere persoon?

Er zijn verschillende factoren waarvan we weten dat deze invloed hebben om het toenemen of afnemen van je visceraal vet.

Die zijn onder andere:

  • Genen
  • Hormonen
  • Leeftijd
  • Gewicht bij geboorte
  • Dieet
  • Drankgebruik

Zoals je ziet spelen verschillende factoren een rol. Het is dus niet alleen maar een kwestie van te veel eten.

Visceraal vet ontstaat met name door een algehele ongezonde levensstijl. Het is een samenloop van een aantal specifieke factoren waardoor het allemaal van kwaad tot erger gaat.

Waarom is visceraal vet gevaarlijk?

Het ene soort vet is het andere niet. Ondanks dat subcutaan vet niet bepaald aantrekkelijk is als je in een bikini of zwembroek rond wilt lopen, is het niet gevaarlijk voor je gezondheid. Maar visceraal vet is echt ongezond, hoe klein de hoeveelheid ook is.

Hoe meer visceraal vet je hebt, des te groter de kans op de volgende aandoeningen (bron):

Onderzoekers vermoeden dat dit komt omdat visceraal vet bepaalde onstekingsbevorderendestofjes afgeeft (zoals cytokines) (bron). Deze stofjes komen via de poortader in de lever. Daar richten ze schade aan door je insulinegevoeligheid en vetmetabolisme aan te tasten. Genoeg reden dus om er iets aan te doen.

Wanneer heb je teveel visceraal vet?

Hieronder kun je zien wat een gezond visceraal vet percentage is:

Meet jezelf en kijk wat voor getal daaruit komt. Zit je in de gevarenzone of heb je zelfs een groot risico? Dan wordt het tijd om je vetpercentage omlaag te brengen.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

11 Tips om visceraal vet te verbranden

In de onderstaande tips vind je verschillende dingen die je kunt doen (of moet vermijden) om de hoeveelheid visceraal vet in je lichaam te doen afnemen. Geen één tip is een magisch redmiddel. Maar wanneer je ze combineert zul je vroeg of laat merken dat je buik beduidend kleiner wordt. Elke tip is wetenschappelijk onderbouwd.

#1 Eet minder ongezond voedsel

Visceraal vet neemt niet toe als je minder eet. Je moet consistent teveel en ongezond eten om ervoor te zorgen dat je buik in omvang toeneemt. Beide factoren zijn namelijk betrokken bij het ontwikkelen van dit soort ongezonde vet.

Te veel eten zorgt er niet direct voor dat je veel vet rondom je organen krijgt. ‘Normaal’ dik worden is een langzaam proces waarbij het vet overal op je lichaam toeneemt. Niet alleen rond je buik dus. Hoewel de ene persoon meer aanleg heeft dan een andere persoon voor bepaalde plekken (appel figuur vergeleken met een peer figuur), werkt het proces voor iedereen hetzelfde.

Maar wanneer je teveel eten combineert met ongezond eten, dan wordt de kans op meer visceraal vet groter. Ongezonde voeding verstoort het lichaam en stimuleert daarmee de aanmaak van visceraal vet. Dit heeft te maken met het eerder genoemde verhaal over de lever.

Denk bij ongezonde voeding aan bewerkte voeding vol toegevoegd suiker en vet. Om van het vet rond je organen af te komen is het belangrijk dat je gezond en gevarieerd eet.

#2 Vermijd transvetten

Niet alle soorten vet in voeding zijn even gezond. Meervoudig onverzadigde vetzuren (denk aan omega 3-vetzuren) zijn gezonder dan transvetten.

De meest ongezonde vetten zijn de zogeheten transvetten. Dit zijn kunstmatige vetten die in de natuur niet voorkomen. Ze worden door fabrikanten gemaakt en gebruikt om goedkoper en makkelijker eten te produceren.

Uit onderzoek blijkt dat des te meer transvetten er in je eetpatroon zitten, des te meer visceraal vet je hebt.

Het is daarom verstandig om transvetten zoveel mogelijk uit je dieet te verwijderen. De makkelijkste manier om dit te doen is door gefrituurd eten en bewerkte voedingsmiddelen te vermijden.

#3 Matig je alcohol inname

Alcohol heeft een haat-liefde verhouding in de gezondheidswereld. Uit verschillende studies blijkt dat een kleine hoeveelheid alcohol juist gezond is (zoals een glaasje rode wijn per dag). Want ook al mag alcohol als vergif worden beschouwd, het blijkt je immuunsysteem in kleine hoeveelheden te versterken.

Maar overmatig alcoholgebruik is niet gezond.

Zoals je eerder hebt gelezen is je lever betrokken bij het ontwikkelen van visceraal vet. Alcohol wordt afgebroken in de lever. Wanneer je grote hoeveelheden alcohol drink, zal je lever minder goed werken. Deels omdat het continue bezig is met de afbraak van alcohol en deels omdat alcohol zelf de lever aantast.

Vooral wanneer je ook nog eens een ongezond eet zal je lever het zwaar te verduren hebben.Vaak zul je zien dat iemand die veel alcohol drinkt sowieso een ongezonde levensstijl heeft waarbij ongezond eten als normaal wordt beschouwd.

Sommige mensen drinken graag een wijntje bij het avondeten. Dit is geen probleem, zolang je het bij één glaasje per dag houdt. Uit onderzoek blijkt dat 4 of meer glazen per dag het risico op gezondheidsproblemen vergroot (bron).

#4 Eet eiwitten in plaats van suikers

Meer eiwitten eten in combinatie met gezonde vetten blijkt een positief effect te hebben op de buikomvang. Zowel eiwitten als gezonde vetten dragen bij aan een langdurig verzadigend gevoel (bron). Zelfs het consumeren van 5,5 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van eiwitten, leidt niet tot een toename van lichaamsvet (bron)..

Uit observationele studies is gebleken dat mensen die meer eiwitten eten, minder visceraal fat hadden. De verklaring hiervoor is waarschijnlijk dat als je weinig eiwitten eet, je automatisch meer suikers en koolhydraten binnenkrijgt. Dit draagt bij aan het ontwikkelen van buikvet.

Bekijk ook mijn video over het verbranden van buikvet:

Daarnaast bevat ongezonde voeding relatief weinig eiwitten. Vlees is de voornaamste bron van eiwitten voor de meeste mensen en zoals jij misschien wel weet is vlees niet het goedkoopste bestandsdeel in een gerecht. Fabrikanten gebruiken daarom liever koolhydraten en suikers als voornaamste ingrediënten. Als je een eetpatroon hebt met veel bewerkt eten, zal je onbewust veel suiker, koolhydraten en ook transvetten binnen krijgen.

Er zijn verschillende eiwitbronnen die je dagelijks kan eten om zo je visceraal vet te verminderen:

  • Vlees
  • Vis
  • Eieren
  • Noten
  • Kaas
  • Zuivelproducten

#5 Doe aan krachttraining

Naast een gezond dieet volgen kan sporten bijdragen aan een gezonde transformatie.

Je kan van alles doen om meer vet te verbranden. Maar als je dan toch iets moet kiezen, kies dan een sport waarbij je met gewichten moet werken. Dit kan een regulier sportschool abonnement betekenen of je aansluiten bij de lokale Crossfit vereniging.

Zolang je iets met gewichten doet, is het goed. Het blijkt namelijk dat het doen van krachttraining ontzettend effectief is bij het verliezen van visceraal vet.

Als je krachttraining echt helemaal niets lijkt  maar toch de voordelen ervan wilt ervaren, kan het doen van groepstrainingen helpen. Hoewel je hierbij nog steeds een vorm van krachttraining doet, maakt het teamverband het een stuk leuker om vol te houden.

#6 Vergeet je HIIT niet

Naast krachttraining is HIIT (High Intensity Interval Training) een effectieve workout om vet te verbranden. Dit is de meest uitdagende en effectieve vorm van cardio.

Deze vorm van duursport blijkt namelijk ervoor te zorgen dat je visceraal vet verliest, ondanks dat de ‘normale’ vetpercentage niet daalt. Dit betekent dus dat je relatief specifiek kan afvallen.

HIIT kan je op verschillende manieren doen:

  • Sprintjes trekken
  • Touwtje springen
  • Jumping jacks

De bedoeling is om deze oefeningen 30 seconden uit te voeren en vervolgens een seconde of 10 op adem te komen. Dit herhaal je totdat je niet meer uitgeput bent.

#7 Verbeter je hormoonspiegel

Naarmate mannen en vrouwen ouder worden, neemt hun viscerale vet toe. Natuurlijk kan het deels komen doordat hun dieet door de jaren heen verandert. Maar een groot deel is te verklaren in een verandering in hormoonspiegels. Hoewel dit bij het proces van ouder worden hoort, kun je het tot zekere mate zelf beïnvloeden en sturen.

Een afname van testosteron bij mannen en testosteron en oestrogeen bij vrouwen is de verklaring voor het veranderen van de zogenaamde vetverdeling. Een toename van testosteron (door hormoontherapie of via natuurlijke verhoging) blijkt de hoeveelheid visceraal vet bij mannen af te laten nemen.

Sporten, stress vermijden, goed slapen en gezond eten zijn gezonde manieren om je testosteronspiegel op peil te houden op oudere leeftijd.

#8 Verlaag je stresshormonen

Stress is een sluipmoordenaar voor je gezondheid. Het heeft invloed op vrijwel elk aspect van je leven.

Continue te veel van het stresshormoon cortisol in je lichaam hebben is funest voor:

  • Testosteronspiegel
  • Slaap
  • Geestelijke welzijn
  • Vetpercentage
  • Eetlust

Wat visceraal vet betreft is stress ook verwant. Te veel stress in je leven verhoogt de eetlust en de opslag van visceraal vet. Twee dingen die je buik flink zullen laten toenemen als je er niets aan doet.

Er zijn verschillende dingen die kunnen worden gedaan om de cortisolspiegel te verlagen. Eerder heb ik sporten al genoemd. Dit is één van de beste remedies tegen stress in je leven. Ook werkt goed slapen hier effectief tegen.

Maar de bron je stress aanpakken is natuurlijk het beste. Wat dit is zal van persoon tot persoon verschillen. Als je het probleem niet bestrijdt, zal je alleen maar de symptomen wegnemen door bijvoorbeeld te sporten. Maar zodra je weer thuis bent, zal de stress opnieuw aan je knagen.

Meditatietechnieken en yoga blijken ook goed te werken tegen stress. Ze leren je ermee omgaan. Ook leer je verschillende mentale acrobatiek om stress de baas te zijn.

#9 Slaap voldoende

Slaap is één van die dingen die mensen zwaar onderschatten wanneer het aankomt op hun gezondheid. Vaak lopen er mensen te koop met hoe weinig ze slapen. Het wordt gezien als een vorm van sterkte als je op weinig slaap kunt functioneren.

Maar te weinig slaap blijkt desastreus voor de testosteronspiegel te zijn. Enkele dagen achter elkaar 4 tot 5 uur slapen kan je testosteronspiegel halveren. Daarnaast zorgt slaap ervoor dat je cortisolspiegel stijgt.

Onderzoekers raden aan – als het gaat om viscerale vetvorming – om niet minder dan 6 uur en niet langer dan 9 per nacht te slapen (bron).

#10 Hoe meer vezels, hoe beter

Als je toch goed bezig bent met het verhogen van je vet en eiwit inname, is het ook verstandig om je vezelinname verhogen.

Vezels doen verschillende dingen:

  • Houden je langer vol
  • Voeden je gezonde darmbacteriën
  • Zorgen voor een trage opname van suikers
  • Stimuleren je darmperistaltiek

Al deze effecten hebben als gevolg dat je minder eet en op den duur afvalt. Uit een observationele studie onder 1100 mensen blijkt dat een verhoogde vezelinname bijdroeg aan een afname van visceraal vet. Bij elke 10 gram die de deelnemers dagelijks aan vezels aten, nam het vetpercentage van hun buik met 3,7% af gedurende een periode van 5 jaar.

Wil je meer vezels op een dag binnen krijgen? Ga dan voor goede vezelbronnen zoals bonen en groenten.  .

#11 Voorkomen dat je fouten maakt

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Dat geldt met name voor je gezondheid.

Zoals je hebt gelezen kun je visceraal vet verbranden als je besluit om een stuk gezonder te eten. Maar voorkomen dat je visceraal krijgt is een stuk beter. Maar hoe kun je hier het beste aan beginnen? Door ongezond voedsel uit het zicht te verwijderen.

Als eerst wil je al het ongezonde eten uit je huis gooien. Wij mensen hebben nou eenmaal een bepaalde hoeveelheid wilskracht per dag. Naarmate de dag vordert, zal je wilskracht afnemen. Het is dan ook niet vreemd eetbuien vooral in de avond plaatsvinden. Dat is het moment dat je wilskracht op zijn laagst is.

Het tweede wat je kunt doen om te voorkomen dat je ongezond eet, is plannen wat je dagelijks gaat eten. Je hoeft niet voor de rest van het jaar al je maaltijd gepland te hebben. Maar een weekoverzicht maken kan al helpen. Daar zit dan genoeg variatie in maar tegelijkertijd genoeg structuur.

Omdat je daardoor vaak zonder eten uit huis gaat of thuiskomt en een lege koelkast open doet. De kans is daardoor veel groter dat je op straat iets ongezonds eet of eten bestelt wat ongezond is. Door eten mee te nemen naar je werk of studie voorkom je dat je uitwijkt naar sapjes en ongezonde broodjes en koekjes.

Thuis weten wat je gaat eten, zorgt ervoor dat je minder fastfood en kant en klare maaltijden gaat eten. Twee soorten voedingsmiddelen waar veel transvetten in zitten.  die je visceraal vet laten toenemen.

Doe mijn gratis dieet test en ontdek welke dieet voor jou het meeste resultaat oplevert

Wil je succes maar wil je je tijd niet verspillen aan diëten die niet passen bij jouw situatie?

Met al mijn kennis en ervaring heb ik een korte test ontwikkeld. De uitslag geeft je een dieet dat het beste past bij jouw situatie, jouw persoonlijkheid en jouw behoeften.

Hiermee vergroot je je kansen op een succesvol dieetproces, zonder jojo-effect of andere vervelende bijeffecten.

Het duurt slechts enkele minuten.

Ga naar de test en ontdek welke dieet het beste bij jou past  »»

3 reacties op dit artikel

  • Ik ben niet te dik maar zou een paar kilo af willen vallen ,dat is best moeilijk , ook ben ik vegetarisch weet niet zo goed wat ik moet nemen in plaats van vlees of vis ik eet al heel lang geen aardappels ook snoep ik nauwelijks drink geen alcohol ik weet het niet meer val in ieder geval niets af wat te doen

    Paula Hoogland Oomen
  • Hoi, vorig jaar 9 kilo afgevallen maar visceraal vet kregen we niet naar beneden, heb jij nog tips waar ik dit in vredesnaam wel mee weg krijgt. Ik ben er moedeloos van.

    Ansje
  • Het is allemaal mooi omschreven wat te doen om viscaal vet te verminderen als je (bijna) gezond bent.
    Overal lees je lopen, rennen, souwtje springen, fitness of cardio.
    Hoe zit het met een grote groep mensen die artrose en/of reuma hebben!!!!!
    Kan nergens een geschikt programma vinden of advies

    May

Plaats een reactie

Doe de GRATIS afslank quiz en meet je ‘Afslank IQ’

Doe binnen 5 minuten mijn quiz en zie direct jouw afslank IQ score inclusief goede antwoorden.

Doe de quiz

Over HappyHealthy

Drs. Oscar Helm Afslankcoach, voedingsdeskundige, dieetpsycholoog en orthomoleculair therapeut

Hoi, ik ben drs. Oscar Helm en in de afgelopen jaren heb ik duizenden mensen geholpen naar een gezonder gewicht en betere gezondheid.

HappyHealthy.nl trekt inmiddels ruim 10.000 bezoekers per dag en met mijn bestseller de Afslank Receptenbijbel laat ik zien dat afvallen zowel eenvoudig als leuk kan zijn!

Wil jij je kennis over afvallen testen? Doe dan deze test en ontdek direct je “Afslank IQ”.

Top artikelen

Ketogeen Dieet: Uitleg, Voedingsschema, 9 Recepten en 4 Gevaren

Wat is het ketogeen dieet en waarom val je er zoveel van af? Is het keto dieet gevaarlijk? Lees hier hoe je in ketose raakt + gratis voedingsschema. Wat het keto dieet zo bijzonder maakt, de beste keto dieet recepten (inclusief keto ontbijt!) en wat je wel en niet kunt eten tijdens het ketogeen dieet.

Koolhydraatarm Dieet: Uitleg, Weekmenu, 9 Recepten en 7 Gevaren

Er gaat onvolledige en onduidelijk informatie de ronde als het gaat om het koolhydraatarm dieet. Daarom zal ik je in dit uitgebreide artikel alle wetenschappelijk onderbouwde feiten onthullen over dit populaire dieet. Na het lezen van dit artikel weet je ALLES wat je moet weten over het koolhydraatarme dieet.

12 Tips om Snel Buikvet te Verbranden + 5 Fatale Fouten

Hoe kun je snel afvallen rond de buik? Ontdek 12 gouden buikvet verbranden tips en ontwijk 5 FATALE fouten voor een platte en strakke buik! Je ontdekt hier: waarom ontbijten je vetverbranding blokkeert, een manier van sporten die 7x meer vet verbrandt dan cardio en waarom gezonde vetten nodig zijn.

25 Gouden Tips voor Simpel en Snel Afvallen (zonder Onzin hypes)

Hoe kan je snel afvallen? Ontdek 25 gouden tips om snel gewicht te verliezen zonder een waardeloos dieet, pillen of andere onzin die niet werkt. Ook zal je ontdekken of je snel 5 of 10 kilo kunt afvallen in 1 week tijd. Dit alles met wetenschappelijke onderbouwing.

HappyHealthy op Facebook!