shopify site analytics

11 Tips om Snel Visceraal Vet te Verbranden + Waarde Tabel

Een steeds groter wordende buik is alleen leuk wanneer je zwanger bent. Ben je dat? Dan wil ik je graag feliciteren.

In alle andere situaties zal je niet staan te springen als je erachter komt dat je riem wéér een gaatje groter moet. Buikvet is namelijk de voornaamste oorzaak hierachter. Niet alleen is het onprettig voor je voorraad kleding in huis maar ook voor je gezondheid en zelfbeeld.

Een normaal lichaam hebben (met misschien een beetje overgewicht) in combinatie met een grote buik duidt erop dat je veel last hebt van buikvet. En niet zomaar buikvet. Je hebt last van visceraal vet.

Wat dit soort vet precies is en waarom je het wilt verminderen, zal ik je goed en wel uitleggen in dit artikel. Wat je in dit artikel nog meer gaat leren:

  • Wat je moet doen om ervoor te zorgen dat je buik niet jaar op jaar groter wordt
  • Wat visceraal en subcutaan vet is
  • 11 simpele maar effectieve tips om het toenemen van je buik de kiem te smoren

Wat is visceraal vet?

Om dit artikel niet onnodig lang en moeilijk te maken, zal ik vele medische processen en termen niet noemen. Niet alleen heeft dat voor deze blog weinig toegevoegde waarde…

…ook vermoed ik dat jij niet erg geïnteresseerd bent in de ingewikkelde uitleg. Voor nu zal ik je alleen twee soorten vet vertellen die voor dit verhaal van belang zijn:

Visceraal vet en subcutaan vet.

Het eerste soort vet is de slechterik in dit verhaal. Het subcutane vet is eigenlijk vrij gezond en onschuldig.

Subcutaan vet is vet wat onder je huid zit. Het is het vet wat je aan kan raken en in kan knijpen. Helaas is dit ook het vet wat je ziet schudden en trillen wanneer je in een zomerse outfit naar iemand zwaait. Hoewel jij en ik dit soort vet niet fijn en mooi vinden, is het eigenlijk vrij onschuldig.

Lichaamsvet is een opslaglocatie voor energie. In moeilijke tijden is dit een manier om toch aan genoeg energie te komen. Helaas (of gelukkig) maken we tegenwoordig geen moeilijke tijden meer mee, waardoor ons vet alleen maar toeneemt. Subcutaan vet is dus vet met een toegevoegde waarde voor je lichaam en je kans op overleven. Het is iets wat goed is zolang je er niet teveel van hebt.

Bij visceraal vet is dit anders.

Visceraal vet is vet wat in je buikholte zit. Het zit om je organen heen en je kan het voor geen mogelijkheid zien of erin knijpen. Van buiten kan iemand dun zijn maar van binnen kan iemand vol zitten met visceraal vet. Ondanks dat deze persoon ‘gezond’ lijkt kan hij/zij alle gezondheidsnadelen van visceraal vet ervaren. Deze personen worden TOFI genoemd (Thin on the Outside, Fat on the Inside).

Maar wanneer je echt heel veel visceraal vet hebt, zal je dit van buiten kunnen zien. Je zal dan een buik hebben die ontzettend uitsteekt. Hoe erg dit is verschilt van persoon tot persoon maar deze mensen kan je duidelijk herkennen.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Hoe ontstaat visceraal vet?

De vraag is natuurlijk waarom de ene persoon meer visceraal vet heeft dan een andere persoon. Dik worden doen veel mensen. Maar niet iedereen krijgt een enorme buik met veel uitpuilend vet.

Er zijn verschillende factoren waarvan we weten dat deze invloed hebben om het toenemen of afnemen van je visceraal vet. Dit zijn onder andere:

  • Genen
  • Hormonen
  • Leeftijd
  • Gewicht bij geboorte
  • Dieet
  • Drankgebruik

Dus de oorzaak is niet zo simpel als bij regulier ‘dikker worden’. Het is niet alleen een kwestie van te veel eten. Maar ‘dikker worden’ heeft er zeker wel deels mee te maken. Waarom dit het geval is, zal ik je straks uitleggen.

Visceraal vet ontstaat eigenlijk door een algehele ongezonde levensstijl. Het is een samenloop van een aantal specifieke factoren waardoor het allemaal van kwaad tot erger gaat. Zie het als compleet blut zijn. Dat wordt ook niet veroorzaakt door één factor. Je kan weliswaar weinig geld verdienen maar als je weet hoe je ermee om moet gaan, kan je prima de maand rondkomen. Iemand met veel geld maar een gat in zijn hand, zal dan eerder in de problemen komen.

Waarom is visceraal vet gevaarlijk?

Je kunt je natuurlijk afvragen wat het uitmaakt wat voor vet je lichaam bezit. Vet is vet toch?

Dat is helaas niet het geval. Hoewel subcutaan vet niet bepaald mooi is als je in een bikini rond wilt lopen, is het niet ongezond. Te weinig  subcutaan vet hebben blijkt zelfs ongezond te zijn. Maar visceraal vet is echt ongezond, hoe klein de hoeveelheid ook is.

Des te meer visceraal vet je hebt, des te meer last je zal krijgen van:

Wat de verklaring hiervoor is, is niet helemaal duidelijk. Maar er is wel een mogelijke verklaring.

Visceraal vet geeft bepaalde ontstekingsbevorderende stofjes af zoals cytokines. Deze komen via de poortader in de lever. Daar richten ze schade aan door je insulinegevoeligheid en vetmetabolisme aan te tasten met alle gevolgen van dien.

Genoeg reden om er dus iets aan te doen.

Wanneer heb je teveel visceraal vet?

Hieronder kun je zien wat een gezond visceraal vet percentage is:

Meet jezelf en kijk wat voor getal daaruit komt rollen. Zit je in de gevarenzone of heb je zelfs een groot risico? Dan heb je veel werk aan de winkel. Laten we snel van start gaan.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

11 Tips om visceraal vet te verbranden

In de onderstaande tips vind je verschillende dingen die je kunt doen (of moet vermijden) om de hoeveelheid visceraal vet in je lichaam te doen afnemen. Geen één tip is een magisch redmiddel. Maar wanneer je ze combineert zul je zien dat je buik beduidend kleiner wordt. Elke tip is namelijk uit onderzoek effectief gebleken.

#1 Eet niet teveel en te ongezond

Laten we gewoon bij het begin beginnen en met de deur in huis vallen:

Visceraal vet neemt niet toe omdat je te weinig eet. Je moet consistent teveel en ongezond eten om ervoor te zorgen dat je toeneemt in formaat. Beide factoren zijn namelijk betrokken bij het ontwikkelen van dit soort ongezonde vet.

Teveel eten hoeft op zich er niet voor te zorgen dat je veel vet rondom je organen krijgt. ‘Normaal’ dik worden is een proces waarbij het vet overal op je lichaam toeneemt. Niet alleen rond je buik dus. Hoewel de ene persoon meer aanleg heeft dan een andere persoon voor bepaalde plekken (appel figuur vergeleken met een peer figuur), werkt het proces voor iedereen hetzelfde.

Maar wanneer je teveel eten combineert met ongezond eten, dan heb je de poppen aan het dansen. Ongezonde voeding verstoort het lichaam en stimuleert daarmee de aanmaak van visceraal vet. Dit heeft te maken met het eerder genoemde verhaal over de lever.

Denk bij ongezonde voeding aan bewerkte voeding vol toegevoegd suiker en vet. De eerste stap om van het vet rondom je organen af te komen is om een gezond en echt eetpatroon aan te nemen.

#2 Vermijd transvetten

Als dit niet je eerste bezoek is aan deze website, weet je waarschijnlijk dat het eten van vet gezond is. Hoewel veel mensen denken dat vet eten dik maakt, blijkt het tegenovergestelde waar te zijn. Een eetpatroon met gezonde vetten stimuleert juist gewichtsafname. Deels heeft dit te maken met positieve hormonale veranderingen en deels doordat vetten veel verzadigen.

Maar helaas is niet al het vet even gezond voor je. Wat niet geheel verrassend moet zijn. Immers, niet alles suikers en koolhydraten zijn even gezond. Dus zal dit vast en zeker voor vetten ook gelden.

De meest ongezonde vetten zijn zogenaamde transvetten. Dit zijn kunstmatige vetten die in de natuur niet voorkomen. Ze worden door fabrikanten gemaakt en gebruikt om goedkoper en makkelijker eten te produceren. Allemaal leuk en aardig dat ze goedkoper eten kunnen aanbieden, maar je betaalt uiteindelijk wel de prijs met je gezondheid.

Als je het viscerale vet van mensen bestudeert, zie je dat er uit verhouding veel transvetten in zitten. Ook uit onderzoek blijkt dat des te meer transvetten er in je eetpatroon zitten, des te meer visceraal vet je hebt.

Het is dus belangrijk om transvetten uit de weg te gaan. De makkelijkste manier om dit te doen is gefrituurd eten en bewerkt eten te vermijden. Dit zijn de twee enige vormen van voeding waardoor je transvetten binnen kunt krijgen.

#3 Matig je alcohol inname

Alcohol heeft een haat-liefde verhouding in de gezondheidswereld. Uit verschillende studies blijkt dat een kleine hoeveelheid alcohol juist gezond is. Hoewel alcohol zelf een gif is, blijkt het je immuunsysteem in kleine hoeveelheden te versterken.

Maar overmatig alcoholgebruik is niet gezond.

Zoals je eerder hebt gelezen is je lever betrokken bij het ontwikkelen van visceraal vet. Alcohol wordt afgebroken in de lever. Wanneer je grote hoeveelheden alcohol drink, zal je lever minder goed werken. Deels omdat het continue bezig is met de afbraak van alcohol en deels omdat alcohol zelf de lever aantast.

Vooral wanneer je ook nog eens een ongezond eet zal je lever het zwaar te verduren hebben.

Vaak zul je zien dat iemand die veel alcohol drinkt sowieso een ongezonde levensstijl heeft waarbij ongezond eten normaal is. Zo’n persoon wil je niet zijn.

Wees niet bang dat jij je dagelijkse wijntje bij het avondeten niet meer mag hebben. Zolang je het bij één per dag houdt, is het prima. Pas wanneer je 4 of meer per dag drinkt, zal je in de problemen komen blijkt uit een studie.

#4 Eet eiwitten in plaats van suikers

Zoals je hebt geleerd is het enorm aan te raden om flink wat gezonde vetten dagelijks te eten. Hetzelfde geldt voor eiwitten. Samen is het een gouden duo. Het blijkt namelijk dat zowel vetten als eiwitten enorm verzadigen. Vooral wanneer ze tegelijkertijd worden gegeten. Dus een vettig stuk vlees of kaas eten is zeker geen slecht idee.

Uit observationele studies is gebleken dat mensen die meer eiwitten eten, minder visceraal fat hadden. De verklaring hiervoor is waarschijnlijk dat als je weinig eiwitten eet, je automatisch meer suikers en koolhydraten binnenkrijgt. Dit draagt bij aan het ontwikkelen van buikvet.

Bekijk ook mijn video over het verbranden van buikvet:

Daarnaast bevat ongezonde voeding vaak weinig eiwitten. Vlees is de voornaamste bron van eiwitten voor de meeste mensen en zoals jij misschien weet is vlees niet het goedkoopste bestandsdeel in een gerecht. Fabrikanten gebruiken daarom liever koolhydraten en suikers. Als je een eetpatroon hebt met veel bewerkt eten, zal je onbewust veel suiker, koolhydraten en ook transvetten binnenkrijgen.

Er zijn verschillende eiwitbronnen die je dagelijks kan eten om zo je visceraal vet te verminderen:

  • Vlees
  • Vis
  • Eieren
  • Noten
  • Kaas
  • Zuivelproducten

#5 Doe aan krachttraining

Gewicht verliezen doe je niet alleen door je dieet aan te passen. Hoewel dit een groot deel van je gezonde transformatie zal zijn, zal een ander aspect het sporten zijn.

Je kan van alles doen om meer vet te verbranden. Maar als je dan toch iets moet kiezen, kies dan een sport waarbij je met gewichten moet werken. Dit kan een regulier sportschool abonnement betekenen of je aansluiten bij de lokale Crossfit vereniging.

Zolang je iets met gewichten doet, is het goed. Wat je vervolgens besluit te kiezen is aan jou. Het blijkt namelijk dat het doen van krachttraining ontzettend effectief is bij het verliezen van visceraal vet.

Als je krachttraining echt helemaal niets vindt maar toch de voordelen wil ervaren, kan het doen van groepstrainingen helpen. Hoewel je hierbij nog steeds een vorm van krachttraining doet, maakt het teamverband het een stuk leuker. Ook zul je merken dat je het beter volhoudt en vrienden maakt. Dit zorgt ervoor dat je niet snel gaat afhaken.

#6 Vergeet je HIIT niet

Niet alleen is krachttraining een goed idee maar ook is HIIT (High Intensity Interval Training) een goed idee. Dit is de meest uitdagende en effectieve vorm van cardio.

Deze vorm van duursport blijkt namelijk ervoor te zorgen dat je visceraal vet verliest, ondanks dat de ‘normale’ vetpercentage niet daalt. Dit betekent dus dat je relatief specifiek kan afvallen.

Als je echt je gezondheid wilt verbeteren kun je het beste aan HIIT cardio doen.

Hoe je besluit om HIIT te doen maakt niet uit. Je kan:

  • Sprintjes trekken
  • Touwtje springen
  • Jumping jacks

De truc is om het 30 seconden te doen en vervolgens een seconde of 10 op adem te komen. Dit herhaal je totdat je niet meer kan.

#7 Verbeter je hormoonspiegel

Misschien is het je al opgevallen maar vooral wanneer mannen en vrouwen ouder worden, neemt hun viscerale vet toe. Natuurlijk kan het deels komen doordat hun dieet verandert. Maar een groot deel is te verklaren in een verandering is hormoonspiegels. Hoewel dit een normaal proces is, kun je het tot zekere mate zelf beïnvloeden en sturen.

Een afname van testosteron bij mannen en testosteron en oestrogeen bij vrouwen is de verklaring voor het veranderen van de zogenaamde vet distributie. Een toename van testosteron (door hormoontherapie of via natuurlijke wegen) blijkt de hoeveelheid visceraal vet bij mannen af te laten nemen.

Er zijn geen magische manieren om je testosteronspiegel snel en hoog te houden op oudere leeftijd. Sporten, stress vermijden, goed slapen en gezond eten zijn de enige dingen die je kan doen.

#8 Verlaag je stresshormonen

Ik heb het hierboven al een beetje genoemd maar het is goed om hier extra bij stil te staan. Stress is een sluipmoordenaar voor je gezondheid. Het heeft invloed op vrijwel elk leuk aspect van je leven.

Continue te veel van het stresshormoon cortisol in je lichaam hebben is funest voor:

  • Testosteronspiegel
  • Slaap
  • Geestelijke welzijn
  • Vetpercentage
  • Eetlust

Wat visceraal vet betreft is het ook niet bepaald rooskleurig. Teveel stress in je leven verhoogt je eetlust en de opslag van visceraal vet. Twee dingen die je buik flink zullen laten toenemen als je er niets aan doen.

Vooral vrouwen reageren hier erg slecht op. Het is niet dat mannen er immuun voor zijn maar vrouwen zijn er extra kwetsbaar voor. Er zijn verschillende dingen die je kan doen om je cortisolspiegel te verlagen. Eerder heb ik sporten al genoemd. Dit is één van de beste remedies tegen stress in je leven. Ook werkt goed slapen hier effectief tegen.

Maar de bron je stress aanpakken is natuurlijk het beste. Wat dit is zal van persoon tot persoon verschillen. Als je het probleem niet bestrijdt, zal je alleen maar de symptomen wegnemen door bijvoorbeeld te sporten. Maar zodra je weer thuis bent, zal de stress opnieuw aan je knagen.

Meditatietechnieken en yoga blijken ook goed te werken tegen stress. Ze leren je ermee omgaan. Ook leer je verschillende mentale acrobatiek om stress de baas te zijn. Erg aan te raden dus.

#9 Slaap voldoende

Slaap is één van die dingen die mensen zwaar onderschatten wanneer het aankomt op hun gezondheid. Vaak lopen er mensen te koop met hoe weinig ze slapen. Het wordt gezien als een vorm van sterkte als je op weinig slaap kunt functioneren.

Dit is echter één van de domste dingen die jij met je gezondheid zou kunnen doen.

Te weinig slaap is desastreus voor je testosteronspiegel. Een hele tijd maar 4 tot 5 uur slapen kan je testosteronspiegel halveren! Daarnaast zorgt slaap ervoor dat je cortisolspiegel stijgt.

Heb je weinig slaap? Dan zullen de stresshormonen in je leven de overhand nemen en zodoende ook het visceraal vet in je buik.

Teveel slapen is overigens vaak ook niet goed. Maar het is lang niet zo erg als te weinig slapen. Wat visceraal vet betreft wil je niet minder dan 5 uur slapen en niet meer dan 9 uur. Idealiter zit je tussen 7 en 8 uur.

#10 Hoe meer vezels, hoe beter

Als je toch goed bezig bent met het verhogen van je vet en eiwit inname, kun je het beste ook je vezelinname verhogen. Het is één van de weinige voedingsstoffen waar je praktisch niet genoeg van kan krijgen. Des te meer je eet, des te gezonder je bent.

Vezels doen verschillende dingen:

  • Houden je langer vol
  • Voeden je gezonde darmbacteriën
  • Zorgen voor een trage opname van suikers
  • Stimuleren je darmperistaltiek

Al deze effecten hebben als gevolg dat je minder eet en dus afvalt. Het spreekt dan ook voor zich dat een hoge vezelinname gecorreleerd is met gewichtsverlies.

Maar er is meer. Het blijkt uit een observationele studie van 1100 mensen bij te dragen aan een afname van het visceraal vet. Bij elke 10 gram die mensen dagelijks aan vezels aten, nam het vetpercentage van hun buik met 3,7% af gedurende een periode van 5 jaar.

Zorg er dus voor dat je dagelijks heel veel vezels binnenkrijgt. De beste bron hiervoor zijn groenten en bonen.

#11 Voorkomen dat je fouten maakt

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Dat geldt voor vrijwel alles in leven. Correctie: het geldt letterlijk voor alles in het leven. Met name wanneer het aankomt op je gezondheid.

Zoals je hebt gelezen kun je visceraal vet verbranden als je besluit om een stuk gezonder te eten. Maar voorkomen dat je visceraal krijgt is een stuk beter. Maar hoe kun je hier het beste aan beginnen?

Als eerst wil je al het ongezonde eten uit je huis gooien. Wij mensen hebben nou eenmaal een bepaalde hoeveelheid wilskracht per dag. Naarmate de dag vordert, zal je wilskracht afnemen. Het is dan ook niet gek dat je eetbuien in de avond plaatsten. Dat is het moment dat je wilskracht op zijn laagst is. Wat je vooral niet in huis wilt hebben is:

  • Koekjes
  • Frisdrank
  • Gebak
  • Chips
  • Snoep
  • Chocolade

De kans is klein dat je ‘s avonds een grote maaltijd gaat maken. Het gaat er dus vooral om dat je de kleine ongezonde dingen in de prullenbak gooit. Het spreekt ook voor zich dat je deze producten ook niet meer in huis moet halen.

Het tweede wat je kan doen om te voorkomen dat je ongezond eet, is plannen wat je dagelijks gaat eten. Je hoeft niet voor de rest van het jaar al je maaltijd gepland te hebben. Maar dagelijks opnieuw stilstaan bij wat je gaat eten, is sowieso geen goed idee. Waarom?

Omdat je daardoor vaak zonder eten uit huis gaat of thuiskomt en een lege koelkast open doet. De kans is daardoor veel groter dat je op straat iets ongezonds eet of eten bestelt wat ongezond is. Door eten mee te nemen naar je werk of studie voorkom je dat je uitwijkt naar sapjes en ongezonde broodjes en koekjes.

Thuis weten wat je gaat eten, zorgt ervoor dat je minder fastfood en kant en klare maaltijden gaat eten. Die overigens vol zitten met transvetten en toegevoegde suikers. Twee dingen die je visceraal vet laten toenemen.

Het beste kan je een week planning maken en deze elke weer weer herhalen. Daar zit dan genoeg variatie in maar tegelijkertijd genoeg structuur.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt? (bron)

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslankmethode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Drs. Oscar Helm

MSc Oscar Helm is afslankcoach, voedingsdeskundige, dieetpsycholoog, orthomoleculair therapeut en bestseller-auteur. Met HappyHealthy.nl heeft hij het doel om mensen te informeren en te inspireren om de meest optimale en gezonde leefstijlkeuzes te maken op basis van wetenschappelijk onderbouwde adviezen.

3 Reacties op "11 Tips om Snel Visceraal Vet te Verbranden + Waarde Tabel"

  1. Paula Hoogland Oomen

    says:

    Ik ben niet te dik maar zou een paar kilo af willen vallen ,dat is best moeilijk , ook ben ik vegetarisch weet niet zo goed wat ik moet nemen in plaats van vlees of vis ik eet al heel lang geen aardappels ook snoep ik nauwelijks drink geen alcohol ik weet het niet meer val in ieder geval niets af wat te doen

  2. Ansje

    says:

    Hoi, vorig jaar 9 kilo afgevallen maar visceraal vet kregen we niet naar beneden, heb jij nog tips waar ik dit in vredesnaam wel mee weg krijgt. Ik ben er moedeloos van.

  3. May

    says:

    Het is allemaal mooi omschreven wat te doen om viscaal vet te verminderen als je (bijna) gezond bent.
    Overal lees je lopen, rennen, souwtje springen, fitness of cardio.
    Hoe zit het met een grote groep mensen die artrose en/of reuma hebben!!!!!
    Kan nergens een geschikt programma vinden of advies

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *