858

9 Tips om Visceraal Vet te Verbranden + Waarde Tabel

Visceraal vet, oftewel onderbuik vet, is het meest schadelijke vet dat in je lichaam voorkomt.

Het is het soort vet dat in je buikholte zit. Je kunt het niet voelen of zien.

In dit artikel leer je de gevaren van overtollig visceraal vet en ontdek je de beste tips om ongezond onderbuik vet te verbranden.

Inhoud van dit artikel

Wat is visceraal vet?

Visceraal vet, ook wel ‘onderbuik vet’ genoemd, is vet dat diep in de buik is opgeslagen. Het vormt ongeveer 10% van al het vet dat in je lichaam is opgeslagen.

Omdat visceraal vet zich in de buikholte bevindt, zit het rondom vitale organen, zoals de lever en darmen. Het kan zich ook ophopen in de slagaders. Je kunt het niet voelen of zien.

Als je last van overtollig buikvet hebt, hoeft dat niet per se visceraal vet te zijn. Buikvet kan ook onderhuids vet (subcutaan vet) zijn, dat net onder de huid wordt opgeslagen.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze gratis test en ontdek je “Afslank IQ”.

Verschil tussen visceraal vet en onderhuids buikvet

Het meeste vet in het lichaam wordt onder de huid opgeslagen en dit noemen we subcutaan vet. Het is het vet wat je kan aanraken en in knijpen.

Dit is ook het vet dat je op je lichaam ziet schudden en bewegen wanneer je bijvoorbeeld een sprintje trekt. Visceraal vet kun je niet aanraken. Het verstopt onder je buikspieren, in de buikholte.

Visceraal vet laat de buik uitsteken en geeft mensen een appelvormig uiterlijk. De buik kan dan hard aanvoelen. Iets wat we met name zien bij mannen met een bierbuik.

Ook slank ogende mensen met een vrij platte buik kunnen relatief veel onderbuik vet hebben. Deze aandoening wordt ook wel ‘skinny fat’ genoemd.

Hoe ontstaat visceraal vet?

Wat veroorzaakt visceraal vet? En waarom hebben sommige mensen er meer last van dan anderen?

Er zijn verschillende factoren waarvan we weten dat deze invloed hebben om het toenemen of afnemen van je visceraal vet.

Die zijn onder andere:

  • Ongezonde leefgewoonten (roken, bewerkte voeding, enz.)
  • Te weinig bewegen
  • Te weinig of onregelmatig slapen
  • Leeftijd
  • Alcoholmisbruik

De opslag van visceraal vet verschilt bij mannen en vrouwen

Wat je moet weten is dat vet pas wordt opgeslagen op het moment dat je te veel calorieën binnenkrijgt dan je lichaam kan verbranden.

Met name mannen hebben de neiging om vet rond hun buikstreek op te slaan, terwijl bij vrouwen dit ook op de heupen, billen en benen wordt opgeslagen.

Bij vrouwen kan het ouder worden ervoor zorgen dat het lichaam op andere gebieden vet gaat opslaan. Vooral na de menopauze neemt de spiermassa van vrouwen af ​​en neemt hun lichaamsvet toe.

Naarmate vrouwen ouder worden, hebben ze meer risico om meer visceraal vet rond de buik te krijgen, zelfs als ze niet in lichaamsgewicht aankomen.

Bij mannen spelen leeftijd, een ongezonde leefstijl en inactiviteit ook een rol bij het ontstaan van visceraal vet. Het drinken van veel alcoholische dranken, zoals bier, kan ook leiden tot meer onderbuik vet bij mannen.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze direct gratis naar je toe.

Hoe kun je visceraal vet meten?

MRI-scans zijn de meest nauwkeurige manier om te bepalen of je veel visceraal vet hebt. Omdat het uitvoeren van deze scans erg duur is, zal een arts eerder met je in gesprek gaan over aanpassingen aan je dieet en leefgewoonten (daarover later meer).

Er zijn wel andere manieren om thuis te controleren of je last van overtollig visceraal vet hebt.

Bereken je BMI (Body Mass Index)

Een indicatie voor veel onderbuik vet is een hoge BMI-score en een brede taille. Als je beide hebt, is de kans groot dat je veel visceraal vet hebt.

Gebruik onze BMI calculator om je BMI te berekenen.

Meet je tailleomvang

Een minder nauwkeurige – maar snelle – schatting is door de tailleomvang te meten. Wikkel een meetlint om je middel ter hoogte van je navel en houd je buik niet in.

Voor een vrouw kan een tailleomvang van boven de 88 cm op overtollig vet wijzen. Bij mannen is dit bij een omtrek van 102 cm of meer.

Hieronder zie je een waarde tabel voor een gezonde middelomtrek:

Gevaren van visceraal vet

Veel visceraal vet kan gezondheidsproblemen veroorzaken. Het is gevaarlijker dan onderhuids vet.

Dit komt omdat visceraal vet druk uitoefent op de buikholte, waar ook belangrijke organen zich bevinden zoals de maag, lever, milt en het overgrote deel van de darmen.

Daarnaast heeft overtollig visceraal vet ook gevolgen voor de hormonen in je lichaam.

Onderzoek van het Universitair Kinderziekenhuis in Zwitsersland heeft uitgewezen dat visceraal vet zorgt voor de afgifte van stofjes die ontstekingen bevorderen (bron).

Deze stofjes komen via de poortader in de lever. Daar richten ze schade aan door de insulinegevoeligheid en vetmetabolisme aan te tasten.

Visceraal buikvet kan het risico op diabetes type 2hoge bloeddrukhoog cholesterol, hart- en vaatziekten en nog veel meer ziekten vergroten (bron).

Hoe meer visceraal vet je hebt, des te groter de kans op deze aandoeningen (bron).

Samenvattend: het hebben van veel visceraal buikvet heeft invloed op allerlei functies in het lichaam, zoals de eetlust, je lichaamsgewicht en hormonen. Het kan ook het risico op ernstige aandoeningen aanzienlijk verhogen.

Hoe krijg je minder visceraal vet?

Heel veel mensen vragen zich af ‘hoe kom ik van mijn visceraal vet af?’. En die vraag is terecht. Want zonder de juiste tips zal het lastig zijn om overtollig visceraal vet kwijt te raken.

Het is essentieel om veranderingen in je dieet en levensstijl aan te brengen, omdat afvallen kan helpen om overtollig visceraal vet te verminderen.

Er zijn simpel gezegd 3 manieren waarop je visceraal vet kunt verbranden:

  1. Voeding
  2. Beweging
  3. Leefgewoonten

De beste manier om visceraal buikvet te verminderen is door een gezond dieet te volgen wat helpt bij het verliezen van onderbuik vet.

Voldoende beweging en sporten kan ook voorkomen dat overtollig visceraal buikvet weer terugkeert.

En daarnaast is het belangrijk om je stresshormoon cortisol omlaag te krijgen, omdat onder invloed van cortisol het lichaam vet gaat vasthouden en opslaan. Dit is een reden waarom het moeilijk is om af te vallen als je veel last van stress hebt.

Door alle bovenstaande manieren te integreren in je leven, behaal je de beste afslank resultaten als het gaat om het verminderen en voorkomen van onderbuik vet.

Ik geef je 9 tips om snel visceraal vet te verbranden die stuk voor stuk wetenschappelijk bewezen zijn.

Als je deze tips combineert zult je merken dat na verloop van tijd je buikomvang een stuk kleiner wordt. Lees je mee?

Tip #1: vermijd bewerkte koolhydraten

Minder bewerkte koolhydraten eten is een van de snelste manieren om visceraal vet kwijt te raken. We noemen dit ook wel een koolhydraatarm dieet.

Een koolhydraatarm dieet is een voedingspatroon waarbij de inname van koolhydraten (sterk) wordt verminderd en wordt vervangen door gezonde vetten en eiwitten.

Het gaat dan met name om het vermijden van geraffineerde koolhydraten zoals snelle suikers, maar brood, pasta, aardappelen en rijst zitten daar ook bij.

Goede koolhydraatbronnen zoals groente, fruit, noten, zilvervliesrijst, havermout en boekweit, mogen wel met mate worden gegeten.

Hoeveel koolhydraten je dan in mindering brengt om af te vallen verschil ook weer per persoon. Het hangt af van hoe snel je gewicht wilt verliezen, en wat je goed kunt volhouden.

Een onderzoek uit 2003 keek naar de effecten van weinig koolhydraten bij obese vrouwen. De vrouwen werden verdeeld in een koolhydraatarme en vetarme groep verdeeld.

Na een halfjaar hadden de vrouwen op het koolhydraatarme dieet ruim twee keer zoveel gewicht verloren. Ze verloren gemiddeld 8,5 kilo terwijl de vetarme groep gemiddeld 3,9 kilo verloor (bron). Ze zagen ook een verbetering van het goede HDL-cholesterol en het triglyceridengehalte.

Bekijk deze video om jouw persoonlijke behoefte aan koolhydraten te berekenen:

Tip #2: krijg voldoende omega 3-vetten binnen

Eén ding is zeker: visceraal vet verbranden gaat je niet lukken met verkeerde voeding.

Eet daarom meer gezonde vetten in de vorm van vette vis, visolie of algenolie om sneller onderbuik vet kwijt te raken.

Het eten van vet om ongezond vet weg te krijgen lijkt misschien wat tegenstrijdig, maar je verliest meer lichaamsvet als je voldoende gezonde omega 3-vetzuren eet en mindert met koolhydraten.

Omega 3-vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. De bekendste zijn alfa-linoleenzuur (ALA) en de visvetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA).

Internationale gezondheidsorganisaties adviseren om tussen de 250 en 500 mg per dag EPA en DHA te nemen (bron, bron, bron, bron).

Verschillende studies laten zien dat het nemen van visoliesupplementen kan helpen om visceraal vet te verminderen (bron, bron).

Omega 3-vetzuren in visoliesupplementen helpen ook om de bloedsuikerspiegel te reguleren.

Waarom is dit belangrijk? Als de bloedsuikerspiegel te hoog is, maakt het lichaam insuline aan, dit is het hormoon dat je vet stevig vasthoudt. Omega-3 vetzuren verminderen de insulineresistentie en verhogen de insulinegevoeligheid.

Om meer gezonde omega 3-vetzuren binnen te krijgen, raad ik je aan om 2 keer in de week vette vis te eten. Mocht dat niet gaan, dan raad ik je aan om een supplement zoals visolie of algenolie te kopen.

Het voordeel van algenolie is dat algen de primaire bron zijn van omega 3-vetten.

Deze 100% plantaardige Vegan Algenolie is mijn favoriet. Dit product levert als een van de weinige algenolieproducten zowel DHA als EPA vetzuren.

Alle vissen krijgen namelijk hun omega 3-vetzuren binnen door algen te eten. Nu weet je ook waarom vette vis veel van deze goede vetten bevat.

Tip #3: eet meer eiwitten

Meer eiwitten eten in combinatie met gezonde vetten blijkt een positief effect te hebben op het verminderen van visceraal buikvet.

Zowel eiwitten als gezonde vetten dragen bij aan een langdurig verzadigend gevoel (bron).

Zelfs het consumeren van 5,5 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van eiwitten, leidt niet tot een toename van lichaamsvet (bron).

Uit observationele studies blijkt dat mensen die meer eiwitten eten, minder visceraal vet hadden.

De verklaring hiervoor is waarschijnlijk dat als je weinig eiwitten eet, je automatisch meer suikers en koolhydraten binnenkrijgt omdat je eetlust minder goed onderdrukt wordt. Dit draagt bij aan het ontwikkelen van overtollig buikvet.

Hoeveel eiwitten moet je dan eten? Om je eiwitbehoefte te bepalen kan je uitgaan van de volgende richtlijnen: ongeveer 1 gram voor iedere kilo lichaamsgewicht.

Voor een recreatie-sporter is dat iets meer en kom je uit op 1,2 gram eiwit voor iedere kilo lichaamsgewicht.

Wil je meer weten over eiwitrijke voeding? In dit artikel ontdek je 35 producten waar veel eiwitten in zitten.

Tip #4: vermijd transvetten

Helaas zijn niet alle soorten vet in voeding even gezond. Meervoudig onverzadigde vetzuren (denk aan omega 3-vetzuren) zijn gezonder dan transvetten.

De meest ongezonde vetten zijn de zogeheten transvetten. Dit zijn kunstmatige vetten die in de natuur niet voorkomen. Ze worden door fabrikanten gemaakt en gebruikt om goedkoper en makkelijker eten te produceren.

Uit onderzoek blijkt dat hoe meer transvetten je eet, des te groter het risico op visceraal vet.

Het is daarom verstandig om transvetten zoveel mogelijk uit je dieet te verwijderen. De makkelijkste manier om dit te doen is door gefrituurd eten en bewerkte voedingsmiddelen zoals snacks, koekjes en gebak te vermijden.

Tip #5: stop met alcohol drinken

Het verminderen van je alcoholgebruik helpt om onderbuik vet te verminderen.

Het drinken van alcohol leidt ertoe dat je lever voorrang geeft aan het afbreken van alcohol in plaats van lichaamsvet. Je lichaam kan namelijk geen alcohol opslaan.

Daarnaast zorgt veel alcohol drinken voor een verhoogde calorie inname. Een glas rosé bevat 110 calorieën en voor een flesje bier is dat 135 calorieën.

De meeste mensen laten het niet bij één glaasje en krijgen op een avond honderden extra calorieën binnen.

Drink je graag een alcoholisch drankje? Probeer dan je alcoholgebruik te beperken tot 2 glazen per week. Je buik zal je dankbaar zijn.

Tip #6: doe aan krachttraining of fitness

Naast een gezond dieet volgen kan meer beweging en sport bijdragen aan verbranden van onderbuik vet.

Je kan van alles doen om meer visceraal vet te verbranden. Maar als je dan toch iets moet kiezen, kies dan voor een sport waarbij je met gewichten moet werken.

Zolang je iets met gewichten doet, is het goed. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het doen van krachttraining effectief is bij het verliezen van visceraal vet.

Als je krachttraining echt helemaal niets lijkt  maar toch de voordelen ervan wilt ervaren, kan het doen van groepstrainingen helpen.

Hoewel je hierbij nog steeds een vorm van krachttraining doet, maakt het teamverband het een stuk leuker om vol te houden.

Lees ook: 8 Beste 15 Minuten Thuis Workouts Gebaseerd op Wetenschap

Tip #7: eet meer (oplosbare) vezels

Vezel is een belangrijke voedingsstof die vaak over het hoofd wordt gezien.

Vezels zijn koolhydraten die niet door je darmen kunnen worden verteerd. Van oplosbare vezels weten we ze dat de eetlust kunnen onderdrukken en voor gewichtsverlies zorgen.

Uit een observationele studie onder 1100 mensen blijkt dat een verhoogde vezelinname bijdroeg aan een afname van visceraal vet.

Bij elke 10 gram die de deelnemers dagelijks aan oplosbare vezels aten, nam het vetpercentage van hun buik met 3,7% af gedurende een onderzoeksperiode van 5 jaar.

Oplosbare vezels komen veel voor in groenten, fruit, peulvruchten en haver

Tip #8: zorg voor een goede nachtrust

Een goede slaapkwaliteit is in het algemeen belangrijk voor een goede lichamelijke en mentale gezondheid. Maar het helpt ook om ongezond visceraal buikvet te verbranden.

Uit onderzoek blijkt dat een verbetering van de slaapkwaliteit in verband is gebracht met algeheel gewichtsverlies en dan met name buikvet (bron).

Als je niet genoeg slaapt, loop je het risico om meer ongezond visceraal vet te krijgen.

De meeste mensen hebben 7-9 uur slaap per nacht nodig om goed te kunnen functioneren. Als je denkt dat je slaapapneu hebt, neem dan contact op met de huisarts.

Lees in dit artikel meer over de gevolgen van slaaptekort op je gewicht en gezondheid.

Tip #9: leer beter omgaan met stress

Stress is een sluipmoordenaar voor je gezondheid. Het heeft invloed op vrijwel elk aspect van je leven.

Continue te veel van het stresshormoon cortisol in je lichaam hebben is funest voor:

  • Testosteronspiegel
  • Slaap
  • Geestelijke welzijn
  • Vetpercentage
  • Eetlust

Wat visceraal vet betreft is stress ook verwant. Te veel stress in je leven verhoogt de eetlust en de opslag van visceraal vet. Twee dingen die je buik flink zullen laten toenemen als je er niets aan doet.

Er zijn verschillende manieren om de cortisolspiegel te verlagen:

Eerder heb ik sporten al genoemd. Dit is één van de beste remedies tegen stress in je leven. Ook werkt goed slapen hier effectief tegen.

Maar de bron van je stress aanpakken is natuurlijk het beste. Wat dit is zal van persoon tot persoon verschillen.

Als je het probleem niet bij de bron aanpakt, zal je alleen maar de symptomen wegnemen door bijvoorbeeld te sporten. Maar zodra je weer thuis bent, zal de stress opnieuw aan je knagen.

Meditatietechnieken en yoga blijken ook goed te werken tegen stress. Ze leren je ermee om te gaan. Ook leer je verschillende soorten mentale acrobatiek om stress de baas te zijn.

Doe mijn gratis dieet test en ontdek welke dieet voor jou het meeste resultaat oplevert

Wil je succes maar wil je je tijd niet verspillen aan diëten die niet passen bij jouw situatie?

Met al mijn kennis en ervaring heb ik een korte test ontwikkeld. De uitslag geeft je een dieet dat het beste past bij jouw situatie, jouw persoonlijkheid en jouw behoeften.

Hiermee vergroot je je kansen op een succesvol dieetproces, zonder jojo-effect of andere vervelende bijeffecten.

Het duurt slechts enkele minuten.

Ga naar de test en ontdek welke dieet het beste bij jou past »»

Hoe nuttig was dit artikel voor jou?

Klik op een ster voor een beoordeling!

Omdat je dit artikel nuttig vond...

Volg ons op social media!

Jammer dat je dit artikel niet (zo) nuttig vindt.

Graag horen we hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

7 reacties op dit artikel

  • Ik ben niet te dik maar zou een paar kilo af willen vallen ,dat is best moeilijk , ook ben ik vegetarisch weet niet zo goed wat ik moet nemen in plaats van vlees of vis ik eet al heel lang geen aardappels ook snoep ik nauwelijks drink geen alcohol ik weet het niet meer val in ieder geval niets af wat te doen

    Paula Hoogland Oomen
  • Hoi, vorig jaar 9 kilo afgevallen maar visceraal vet kregen we niet naar beneden, heb jij nog tips waar ik dit in vredesnaam wel mee weg krijgt. Ik ben er moedeloos van.

    Ansje
  • Het is allemaal mooi omschreven wat te doen om viscaal vet te verminderen als je (bijna) gezond bent.
    Overal lees je lopen, rennen, souwtje springen, fitness of cardio.
    Hoe zit het met een grote groep mensen die artrose en/of reuma hebben!!!!!
    Kan nergens een geschikt programma vinden of advies

    May
  • Allles gedaan wat ik hierboven heb gelezen. Helaas niet altijd volledig vanwege terugvalmomenten in revalidatietrajekt. Toch moet ik erbij vermelden dat de genetische component bij het ouder steeds zwaarder valt, vooral hormonaal. Ook voor sommige mannen dus. Heb vroeger triatlon gedaan en zit weer op waarden die ik mag hebben als 50 plusser, zonder aan triatlon te doen! Gewoon alle punten afwerken en doorploeteren tot je erbij neervalt. Het kwartje zal een keer weer vallen.

    Frank
  • Zover erg interessant. Ik hoef niet echt af te vallen maar wil graag buikvet kwijt. Ik loop tegen de 70 en beweeg wel maar sport niet I. V. M. Lichamelijke beperkingen.Werkt dit wel voor mij?

    Anja
  • Heel interessante site! Ik versta alleen niet goed welke omega-3 capsules je adviseert. Ik zie op internet overal sites met Krillolie maar dat is volgens mij niet wat je zegt. Ik hoor je graag.

    Anneke

Plaats een reactie

Array ( [A1 - Dopamine] => 91 [A2 - Acetylcholine] => 92 [A3 - GABA] => 93 [A4 - Serotonine] => 94 [B1 - Dopamine] => 96 [B2 - Acetylcholine] => 97 [B3 - GABA] => 98 [B4 - Serotonine] => 99 [Deel A] => 90 [Deel B] => 95 [Fysiek] => 101 [Geheugen en aandacht] => 100 [Karakter] => 103 [Persoonlijkheid] => 102 )