shopify site analytics

afvallen met touwtje springen

Zo Kun Je Snel Afvallen met Touwtje Springen + Schema

Touwtje springen is een laagdrempelige sport waarmee je veel calorieën kunt verbranden en alle spieren in je lichaam gebruikt.

Met touwtje springen kun je door een kleine investering in tijd het sporten effectief inzetten om af te vallen.

Het is niet voor niets dat topatleten vaak touwtje springen onderdeel maken van hun trainingsroutine. Het is een zeer intensieve sport en een goede manier om de spieren los te maken.

Vergeet de sportschool en hanteer een goed trainingsschema om touwtje springen in te zetten om je streefgewicht te halen. Ik zal jou de beste tips geven.

Dit is wat je in dit artikel gaat leren:

  • Of je kan afvallen met touwtje springen
  • Wanneer touwtje springen niet verstandig is
  • De gevaren van touwtje springen
  • Een schema waarmee je het kan opbouwen

Wat maakt touwtje springen een goede manier om af te vallen?

Touwtje springen is een zeer intensieve manier van bewegen. Het is zeer vermoeiend om steeds de kleine sprongetjes te maken. Het voordeel van deze sport ten opzichte van veel andere sporten is dat je alle spieren in je lichaam gebruikt. Bij het hardlopen gebruik je hoofdzakelijk de beenspieren.

Het is een manier van sporten die eenvoudig in te plannen is in je dagschema. Toch moet je niet denken dat een paar keer per dag een paar minuten touwtje springen de juiste training is. Je kunt je het beste houden aan een strak trainingsschema. Verderop in dit artikel zullen wij een effectief trainschema bespreken.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Hoeveel calorieën verbrand je met touwtje springen?

Een paar minuten touwtje springen kost je veel energie. Het kan dus niet anders dan dat je veel calorieën verbrandt.

Hier zijn verschillende theorieën over met verschillende uitkomsten.  Het aantal calorieën dat je verbrandt per half uur is voor een groot deel afhankelijk van je lichaamsgewicht.

Het kost iemand van 80 kilo meer moeite dan iemand van 60 kilo. Bij het touwtje springen verbrandt een persoon van 60 kilo ongeveer 250 Kcal per half uur. Dit aantal ga je bij de meeste andere sporten niet behalen.

Bij welke diëten kun je touwtje springen inzetten?

Bij sommige diëten is het niet verstandig om intensieve sporten te beoefenen. Bij alle diëten die onder de noemer crashdieet vallen moet je voorzichtig zijn. Je krijgt namelijk te weinig energie binnen om je lichaam te zwaar te belasten. Je lichaam moet brandstof hebben om energie te kunnen produceren.

Het is de bedoeling dat hier lichaamsvet voor wordt gebruikt, maar lichaamsvet is niet snel om te zetten in energie. Voor het lichaam is het eenvoudiger om spierweefsel te gebruiken voor de verbranding, en dat is juist niet de bedoeling.

Het lichaam heeft ook voedingsstoffen nodig om na het sporten weer te herstellen van de inspanning. Met een crashdieet krijg je überhaupt te weinig eten binnen, dus kan het lichaam moeilijk herstellen van de krachtsinspanning. Het gevolg? Je kunt dagenlang spierpijn houden. Wil je wel sporten naast een crashdieet? Kies in ieder geval voor een niet te intensieve sport.

De meeste andere diëten zijn juist goed te combineren met actief sporten. Touwtje springen is één van de beste sporten om het diëten mee te ondersteunen.

Waarom is touwtje springen de ideale sport in combinatie met afvallen

Niet iedereen heeft zin om een paar keer in de week naar de sportschool te gaan om oefeningen te doen. Ook door schaamte is het vaak een grote stap om te zetten. Hetzelfde geldt voor zwemmen en hardlopen. Touwtje springen kun je gewoon in je eigen huis doen en in je eigen tempo. Daarnaast is natuurlijk  ook de intensiteit van de sport een belangrijk voordeel van deze sport.

Doordat je ook je spiermassa in moet zetten, zul je eenvoudiger afvallen met het touwtje springen. Het gevaar van afvallen is namelijk dat je ook spiermassa verliest. Door een sport te beoefenen waarbij je jouw spieren zwaar moet belasten, kun je het verbranden van spiermassa voorkomen.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Voordelen van touwtje springen als sportactiviteit

De voordelen van het touwtje springen in combinatie met de wens om af te vallen zullen wij kort voor jou op een rijtje zetten:

  • Voordeel # 1: Intensief – Het is een intensieve sport die ook de spiermassa belast
  • Voordeel # 2: Goedkoop – Het is goedkoop in vergelijking met veel andere sporten
  • Voordeel # 3: Gewoon thuis – Je kunt gewoon thuis sporten en het is dus eenvoudiger in te plannen. Het kost maar weinig ruimte in je huis
  • Voordeel # 4: Je houdt het binnenskamers – Je hoeft niet naar een sportschool of naar een zwembad. In je privé omgeving kun je werken aan je conditie en je gewicht

Touwtje springen heeft als sportactiviteit ook nadelen

Er zijn veel voordelen, maar zeker ook nadelen te noemen. Het is bijvoorbeeld niet een sport die voor iedereen geschikt is. Het is een zware belasting van bijvoorbeeld de knieën. Mensen met veel overgewicht zullen er moeite mee hebben om het touwtje springen meerdere minuten achter elkaar vol te houden. Hieronder nog 3 nadelen van deze sport:

  • Nadeel # 1: Je moet zelf de motivatie kunnen opbrengen – In teamverband sporten heeft als voordeel dat je een stok achter de deur hebt. Je kunt het team niet laten zitten en wat vaak ook meespeelt is het feit dat je er al voor betaald hebt.
  • Nadeel # 2: Blessuregevoelig – Bij het touwtje springen kunnen je knieën en je enkels te zwaar belast worden. Zodra je hier last van krijgt moet je overstappen naar een andere sport
  • Nadeel # 3: Mogelijk te intensief – Het sporten om een dieet te ondersteunen heeft als doel om zoveel mogelijk calorieën te verbranden. Daarnaast moet het ook motiveren om het diëten vol te houden. Indien je het touwtje springen te zwaar vindt, moet je ermee stoppen en kiezen voor een alternatieve (minder intensieve) sport.

Training voorbereiden en daarna langzaam opbouwen

Vaak wordt gedacht dat het afvallen met touwtje springen een kwestie is van gelijk op volle kracht beginnen. Het tegendeel is waar. Je moet eerst zorgen voor de juiste uitrusting. Vervolgens moet je de training langzaam opbouwen.

Wat heb je nodig om serieus te beginnen met touwtje springen?

Afvallen met touwtje springen moet je ook weer niet te lichtzinnig over denken. Om af te kunnen vallen met touwtje springen moet je het wel serieus aanpakken. Je moet degelijke sportschoenen kopen die je knieën en enkels kunnen ontlasten. Je moet een ruimte creëren in je huis waar je de trainingen kunt afwerken.

Daarnaast moet je een springtouw hebben met een goede grip. Om de trainingen vol te kunnen houden zal het helpen om er muziek bij af te spelen.

De beste touwtje springer in de wereld!

Trainingsschema voor het touwtje springen

Vergelijkbaar met het hardlopen, moet het touwtje springen ook langzaam worden opgebouwd. Je lichaam moet namelijk wennen aan de zware belasting.

Ook als je de conditie goed is, moet je het trainingsschema toch langzaam opbouwen. In totaal bouw je het trainen in 6 weken op. Sneller kan, maar dan heb je een grotere kans op blessures.

  • Trainschema week 1: Dagelijks 2 keer 1 minuut touwtje springen. Dit doe je met de zogenaamde speed step. Dat wil zeggen dat je niet springt maar een lopende beweging maakt (zie foto hieronder)
  • Trainschema week 2: Nu 2 keer per dag 2 minuten. Je kunt nu ook overstappen naar het springen, dus nu springen in plaats van een lopende beweging
  • Trainschema week 3: 2 keer per dag 4 tot 6 minuten
  • Trainschema week 4: Je kunt nu proberen om het 10 minuten achter elkaar vol te houden
  • Trainschema week 5: Uitbouwen naar 15 minuten achter elkaar. Doe dit niet 7 dagen in de week. Bouw rustdagen in
  • Trainschema week 6: In de laatste week van het opbouwen 2 of 3 keer in de week 20 minuten.

Kiezen voor interval trainingen

Je kunt het touwtje springen nog effectiever inzetten om nog sneller af te vallen. Dit doe je door interval trainingen. 45 seconden intensief touwtje springen opgevolgd door 30 seconden rust. Beginners kunnen er beter voor kiezen om 30 seconden intensief te springen gevolgd door 30 seconden rust.

Door de inspanning opgevolgd door rust zal je lichaam sneller een betere conditie opbouwen en sneller lichaamsvet verbranden.

Alternatieve sporten om mee af te vallen

Bij het sporten om af te vallen is het belangrijk dat je plezier beleeft aan het sporten. Vind je touwtje springen niet leuk? Of is het bijvoorbeeld een te zware belasting voor je knieën of enkels, kies dan voor een alternatieve sport. Zwemmen of fietsen is minder belastend voor het lichaam.

Het grote voordeel van deze sporten is dat je de intensiviteit zelf in de hand hebt. In plaats van fietsen kun je ook kiezen voor een hometrainer of een vergelijkbaar toestel thuis.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

20 Reacties op "Zo Kun Je Snel Afvallen met Touwtje Springen + Schema"

  1. Sebastien Hoek says:

    Uit ervaring kan ik aanraden dat een goed touwtje het veel leuker, makkelijker, maar niet minder zwaar/intensief maakt!

    • Melissa says:

      Hier sluit ik mij helemaal bij aan! En het is echt een plezierige manier om mee af te vallen. Op zoek gaan naar een goed – en leuk! – touwtje zorgt bij mij ook voor meer motivatie. Koop desnoods een paar verschillende touwtjes en zorg zo voor afwisseling als dat het leuker voor je maakt. 😉

  2. Marieke says:

    Ik ben nu een aantal maanden bezig met touwtje springen als methode om af te vallen. Het werkt niet alleen heel goed (ik ben van 74 kilo naar 69 kilo gegaan), maar ik vind het ook echt heel erg leuk om te doen! Ik kan even mijn stress van een zware werkdag ‘eruit’ springen, en tegelijkertijd kan ik samen een activiteit ondernemen met mijn dochtertje van 7. Ook voor haar is het gezond en ze vindt het heel leuk dat mama met haar meedoet. Aanrader!

    • Margriet Dekker says:

      Ja ik spring ook altijd met mijn dochter of mijn zus. Zij willen ook graag afvallen en /of in beweging blijven en touwtje springen is echt een superoplossing. Ben ook heel blij dat ik nog wat meer tijd door kan brengen met mijn dochter zo (ze is 17). geniet van deze momenten met je kleine meid, voor je t weet is ze bijna volwassen!! groetjes Margriet

  3. Petra says:

    Ik vroeg mij af… Wat gebeurt er met mijn lichaam als ik het doordat ik het druk (ben bedrijfsmanager) heb even een week niet echt veel kan doen? En kan ik het touwtje springen dan weer gemakkelijk oppakken daarna? Of moet ik het weer rustig aan opbouwen? Mvg, Petra

    • Dirk-Jan says:

      Ik ga ook wel eens op vakantie en dan sport ik even wat minder.. maar daarna pak ik het wel weer op. Mijn conditie is dan (ligt er aan hoe lang ik weg ben geweest) soms ietsjes minder, dus dan bouw ik het idd weer iets langzamer op. Maar ik begin niet weer helemaal aan het begin! Zo slecht is je conditie echt niet weer na een weekje stoppen. Gewoon weer oppakken maar wel met mate

    • Drs. Oscar Helm says:

      Dat is gemakkelijk weer op te pakken. Je lichaam verliest niet zo maar de kracht en conditie in een week, met name als je gezond eet.

      De kans is zelfs groot dat je na een week zelfs nog beter bent in het touwtje springen omdat je lichaam geheel is hersteld van de trainingen en op volle kracht is.

  4. Brigitte van Kester says:

    Is het ook aan te raden voor een vrouw van 64? Ik ben nog niet zoo oud, maar ik merk wel dat mijn botter minder zijn dan ze ooit geweest zijn, dus ik ben bang dat touwtje springen problemen voor mij zal opleveren voor mijn botten. Kunt u daar misschien iets meer over vertellen of is dit buiten uw expertise? Alvast bedankt, groetjes Brigitte

  5. Iris says:

    Ik dacht altijd dat touwtje springen iets heel kinderachtigs was, en snapte al niet waarom al die volwassenen dat deden. Maar nu begrijp ik het, het is heel goed voor je! Handig ook samen met een dieet, ik ga er gelijk mee beginnen 🙂

  6. peopjes says:

    ik vind toutje springen met mijn moeder heel erg leuk en het is goed afvallen

  7. Karin says:

    Touwtje springen! Dat ik daar nog nooit aan gedacht heb! Het is inderdaad echt een hele goedkope manier om te sporten want je hebt niets extra nodig behalve dat touw en dat kost een paar euro. En sportkleren natuurlijk maar die heb je vast toch al. Nu zit ik alleen nog met één probleempje.

    Ik probeer al een paar jaar om af te vallen met sporten. Ik heb van alles geprobeerd, zwemmen, hardlopen, tennis, aerobics, sportschool – maar het lukte steeds niet. En dat komt denk ik door mijn lage motivatie. Het lukte me maar niet om alles lang vol te houden. Na een tijdje vond ik de sport gewoon saai worden en dan deed ik het niet meer. Nu ben ik bang dat ik dat met touwtjespringen ook krijg. Het is al niet heel spannend dus hoe zorg ik dat het leuk blijft. Of denk jij dat het aan iets anders ligt dat ik niet aan het afvallen ben?

    Groetjes,

    Karin

  8. Hanna says:

    Leuk idee zeg dat touwtjespringen! Ik neem aan dat je het wel moet afwisselen met andere oefeningen? Anders is het wel heel saai om in die laatste week alleen maar een kwartier touwtje te springen hahaha

    • Annelie says:

      Hoi Hanna, ik spring nu een half uur per keer. Wat het voor mij leuk houd is sprongen tellen tot je fout gaat en dit steeds probeert te verbeteren. Een soort competitie met jezelf.

      Groetjes Annelie

  9. Macy says:

    Hallo,

    Is het de bedoeling dat je bv een half uur lang snel achter elkaar springt?

    Of mag je ook rustig aan springen maar dat je wel meer springt? Of helpt het dan niet om uiteindelijk af te vallen??

  10. Greetje P.B. says:

    Hoi Marcy
    Ik heb ergens gelezen voor afvallen dat je normale tempo moet springen voor afvallen.
    En voor conditie opbouwen je steeds sneller gaat springen.
    Het staat ergens op internet bij ,is touwtje springen gezond.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *