shopify site analytics

Buikvet Wegtrainen: Top 8 Oefeningen voor een Platte & Strakke Buik

Ben je helemaal klaar met je buikje en overgewicht? Begrijpelijk!

Overgewicht en overtollig buikvet verhogen de kans op welvaartsziekten zoals diabetes en hart- en vaatziekten. En laten we eerlijk zijn, behalve allerlei gezondheidsredenen is een opgeblazen buik esthetisch gezien natuurlijk ook geen gezicht.

Maar geen paniek! Want gelukkig kun je buikvet wegtrainen en een platte buik krijgen met de juiste  tips en oefeningen die in dit artikel uitvoerig aan bod zullen komen.

In deze blog ga je onder andere ontdekken:

  • Waarom voldoende slaap pakken belangrijker is dan je denkt
  • Het gevaar van buikvet voor je gezondheid
  • De 3 belangrijkste onderdelen om van je overgewicht en buikje af te komen
  • Waarom je onmiddellijk wilt stoppen met hardlopen en joggen (als vetverbranding je doel is)
  • Welke sport je het beste kan doen om af te vallen en een aantrekkelijk figuur te krijgen
  • Hoe je buikvet weg krijgt met 8 geweldige oefeningen
  • En nog veel meer..

Waarom buikvet gevaarlijk is voor je gezondheid

Ieder menselijk lichaam heeft vet nodig om te kunnen functioneren. Een laag vetpercentage (lager dan 5%) kan zelfs schadelijk zijn voor je organen en gezondheid.

Verwar enkele kilo’s overgewicht alleen niet met overtollig buikvet. Het is het vet in de buikholte dat grote gezondheidsproblemen kan veroorzaken (bron).

Overtollig buikvet is zeer ongezond. Het is daarom belangrijk dat je overtollig vet rond je taille zo snel mogelijk aanpakt. Hoe je dat precies doet leg ik je uitgebreid later in het artikel uit.

Voor nu is het belangrijk om te controleren of je last hebt van overtollig buikvet. Pak een meetlint en meet de omtrek rond je middel.

Alles boven de 102 centimeter bij mannen en 88 centimeter bij vrouwen noemen we abdominale obesitas.

Zit jij in de gevarenzone? 

Buikvet wegtrainen kan het risico op ziekten zoals type 2 diabetes, hart- en vaatziekten en zelfs kanker aanzienlijk verkleinen (bron).

Ooit  van de term ‘skinny fat’ gehoord? Dat zijn mensen die slank ogen maar toch te dik zijn. Ze hebben last van veel visceraal vet, dat verwijst naar vet rond de lever en andere organen in de buik.

Het gevaarlijke is dat deze mensen er normaal uitzien maar toch overtollig buikvet met zich meedragen, waardoor ze een verhoogd risico hebben op gezondheidsproblemen (bron).

Daarom is het belangrijk dat je controleert of je hier last van hebt. In dat geval is het van belang dat je overtollig buikvet zo snel mogelijk wegtraint.

In de afgelopen decennia zijn mensen over het algemeen minder actief geworden en slechter gaan eten. Dit heeft een grote rol gespeeld bij zwaarlijvigheid en overgewicht.

Typische welvaartsziekten van tegenwoordig waar mensen nog geen honderd jaar geleden geen last van hadden.

Een grootschalig en langdurig onderzoek in de Verenigde Staten dat maar liefst twaalf jaar duurde, constateerde dat mensen steeds minder zijn gaan bewegen, met overgewicht en een grotere buikomvang tot gevolg (bron).

Een inactieve levensstijl kan voor een flinke toename aan buikvet zorgen.

Deze studie suggereert zelfs dat inactiviteit bijdraagt aan het terugkrijgen van buikvet nadat je van overgewicht bent afgekomen (bron).

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Buikvet wegtrainen met het magische trio

buikvet-wegtrainen-foto

Je hebt vast wel eens Tel Sell-achtige thuiswinkelprogramma’s op televisie gezien waarin fitnessmodellen producten promoten die buikvet verbranden en buikspieren trainen.

En wat ziet dat er toch geweldig uit!

Doe dagelijks een paar herhalingen op dat magische buikspierapparaat en je krijgt binnen een mum van tijd die platte buik van je dromen. Daar zou ik onmiddellijk voor tekenen!

Maar laat ik maar meteen met de deur in huis vallen:

Buikvet weg met buikspieroefeningen? Helaas niet!

Plaatselijk buikvet verbranden is een hardnekkige mythe. Buikvet kun je namelijk niet plaatselijk wegtrainen.

Ik geef toe, het lijkt in eerste instantie vrij logisch om te denken dat buikspieroefeningen ervoor zullen zorgen dat je buikvet verbrandt en een strakke buik krijgt.

Niets is minder waar.

vetpercentage-afvallen

Het doen van honderden crunches op een dag heeft weinig zin als je vetpercentage veel te hoog is.

Je traint dan wel je buikspieren, maar die worden niet zichtbaar omdat ze zijn verstopt onder een dikke laag lichaamsvet.

Waar vet wordt opgeslagen is vooral een genetische kwestie. Daar heb je geen invloed op. Waar je wél invloed op hebt is je algehele vetpercentage verlagen zodat je buikspieren uiteindelijk te zien zijn.

Lager vetpercentage krijgen, hoe doe je dat?

Goede vraag!

Richt je op de volgende 3 onderdelen om strakke buik te krijgen:

buikspieren-platte-buik-onderdelen

  • Voeding (50%)
  • Samengestelde oefeningen (25%)
  • Buikspieroefeningen (25%)

Ontdek de 3 grootste mythes over afvallen in één van mijn live webinars

Ook ontdek je mijn wetenschappelijke inzichten voor het verliezen van buikvet.

Klik hier en bemachtig gratis je plek voordat de webinars vol zitten.

Buikvet weg met de juiste voeding

Zoals je ziet op de bovenstaande taartdiagram is voeding ontzettend belangrijk om een platte buik te krijgen.

Waarom is voeding zo belangrijk?

Omdat gezonde voeding en erbij stil staan wat je in je mond stopt vele malen effectiever is dan alleen maar bezig zijn met buikspieroefeningen.

Het kost ontzettend veel tijd en energie om 500 tot 1000 calorieën te verbranden door middel van lichamelijke beweging. Mensen denken vaak dat als ze gaan hardlopen of joggen, ze snel vet zullen gaan verbranden.

Na enige tijd raken ze gefrustreerd omdat buikvet wegtrainen lastiger blijkt dan gedacht. Afvallen met hardlopen is het stomste wat je kunt doen als je een strakke buik wilt krijgen.

Wat je wel en niet moet eten om een platte buik te krijgen is vele malen belangrijker dan je alleen richten op fysieke training of een aerobe activiteit zoals joggen of hardlopen.

Onderzoek naar fysieke activiteit en overgewicht bevestigd dit. Een Amerikaanse studie toont aan dat mensen met overgewicht amper afvallen en lichaamsvet verbranden als ze enkel bezig zijn met sporten en niet hun voeding aanpassen (bron).

Daarnaast vermindert gezonde voeding een opgezette of opgezwollen buik. Een verstoorde spijsvertering kan zorgen voor een opgeblazen gevoel en opgezette buik.

Buikvet weg met samengestelde oefeningen

Compound oefeningen, in Nederlands ook wel samengestelde oefeningen genoemd, zijn fitness oefeningen waarbij je meerdere spiergroepen tegelijk aanspreekt.

Omdat ze meer spiergroepen in één keer aanpakken zijn ze heel efficiënt om te doen.

De meeste buikspieroefeningen isoleren alleen de buikspieren. Hierdoor worden andere spiergroepen in het lichaam niet of nauwelijks getraind.

Als je dus alleen buikspieroefeningen zou doen, dan mis je de voordelen van samengestelde oefeningen.

Samengestelde oefeningen zijn effectief om een platte buik te krijgen omdat:

  • Je meer calorieën gaat verbranden tijdens het sporten
  • De grootste spiergroepen worden getraind waardoor je meer spierdefinitie krijgt

Een combinatie van een gezond dieet en specifieke oefeningen is de beste manier om calorieën te verbranden en lichaamsvet definitief kwijt te raken.

Mocht je als vrouw nu denken dat samengestelde oefeningen alleen voor mannen zijn, dan heb je het mis.

Door met samengestelde oefeningen intensief bezig te zijn ga je niet alleen hardnekkig lichaamsvet verbranden, maar krijg je op den duur ook een strakker en aantrekkelijker lichaam.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Buikvet weg met buikspieroefeningen

rectus-addominis

Als het gaat om de buikspieren dan is het belangrijk om te weten dat de rechte buikspieren (rectus abdominis) zorgen voor de beroemde ‘sixpack’.

  • Bij mannen worden de buikspieren pas zichtbaar als een vetpercentage voor 12% of lager wordt bereikt.
  • Bij vrouwen zijn de verhoudingen wat anders en worden de lijnen zichtbaar bij 18% of lager.

Je weet nu dat je met buikspieroefeningen geen plaatselijk buikvet kunt verbranden en dat samengestelde oefeningen ontzettend goed zijn om een slanker en atletisch lichaam te krijgen.

Je hebt ook gelezen dat de juiste voeding en caloriebeperking de belangrijkste voorwaarde is om een platte buik te krijgen.

Wat is dan nog de rol van buikspieroefeningen vraag je je af!

Nou, buikspieroefeningen zijn ontzettend belangrijk om je buikspieren sterker en gespierder te maken.

Ook al zitten je buikspieren nog even verstopt onder een laagje vet, dat wilt niet zeggen dat je ze niet moet trainen.

Met buikspieroefeningen maak je de kern van je lichaam sterker.

  • Buikspieren beschermen niet alleen belangrijke interne organen,  ze zorgen ook voor een betere stabiliteit van je romp, een betere lichaamshouding en de vermindering van rugklachten.

Samenvattend: het is de combinatie van de 3 belangrijkste onderdelen die ervoor zullen zorgen dat je afvalt, buikvet verliest en een aantrekkelijker lichaam krijgt.

Buikvet wegtrainen met 3 bonus tips

Behalve de drie onderdelen van het bovenstaande model om buikvet weg te krijgen, zijn er nog andere simpele dingen die je in het dagelijks leven kunt doen om de verbranding van lichaamsvet te versnellen.

Tip #1: Slaap voldoende

Eén van de dingen die ik het liefste in het weekend doe is uitslapen. Laat voldoende slaap pakken nu ook nog eens ontzettend belangrijk zijn om een dikke buik te vermijden.

Hoe dat precies in elkaar zit zal ik je uitleggen:

Uit een Amerikaanse studie, waarbij meer dan elfhonderd mannen betrokken waren, blijkt dat er een verband is tussen weinig te slapen en de hoeveelheid buikvet. Mannen die 5 uur of minder per nacht slapen lopen een groter risico om vetreserves op te bouwen (bron).

Wees daarom verstandig en pak je noodzakelijke uren nachtrust van 6 uur of meer.

Tip #2: Doe aan krachttraining

Mocht je nog twijfelen tussen een aerobe activiteiten en krachttraining..

Als buikvet wegtrainen je doel is dan kun je maar beter voor fitness en krachttraining kiezen.

  • Langdurig onderzoek van 12 jaar onder meer dan tienduizend mannen heeft uitgewezen dat krachttraining een betere methode is om je vetpercentage laag te houden dan aerobe lichaamsbeweging zoals hardlopen en fietsen (bron).

Ja, het klopt dat je meer calorieën verbrandt tijdens een hardloop sessie dan als je een uurtje zou fitnessen, maar naarmate je ouder wordt speelt spiermassa een steeds belangrijkere rol.

  • Hoe ouder we worden, des te minder spiermassa we overhouden. Met iedere kilo spiermassa die we verliezen, verbranden we minder calorieën. Met andere woorden, het ouderdomsproces maakt ons dikker.

Aerobe lichaamsbeweging leidt nauwelijks tot de aanmaak van spiergroei. Krachttraining doet dat wel en stopt dit proces.

Dit is ook een van de redenen waarom vrouwen zouden moeten beginnen met fitness en krachttraining.

Het is een fabel om te denken dat vrouwen alleen cardio zouden moeten doen en de gewichten moeten laten staan.

Je hoeft als vrouw niet bang te zijn dat je te snel gespierd raakt, want zo’n vaart zal het niet snel lopen.  Spiergroei is een complex en langdurig proces.

Tip #3: Begin met intervaltraining (HIIT)

Ben je bekend met hoge intensiteits interval training?

Intervaltrainingen zijn een populaire trainingsmethode om snel vet te verbranden en conditie op te bouwen.

De bedoeling van een intervaltraining is dat je intensieve periodes van explosiviteit en hoge intensiteit afwisselt met korte pauzes van rust.

Je legt bijvoorbeeld een parcours af met obstakels en neemt daarna tientallen seconden rust om even op adem te komen en je hartslag naar beneden te brengen.

Slechts zeven intervaltrainingen blijken voldoende te zijn om de vetverbranding met maar liefst 36 procent te verhogen. Onderzoekers onderzochten acht jongvolwassen vrouwen. De vrouwelijke deelnemers wisselden intervaltraining twee lang af met een rustdag (bron).

Omdat het veel van je lichaam vergt is een intervaltraining is niet voor iedereen weggelegd, maar wel een van de betere methodes voor snelle vetverbranding en het krijgen van een platte buik.

8 Beste oefeningen voor het krijgen van een strakke buik

Met de onderstaande oefeningen worden zowel je buikspieren als de grootste spiergroepen intensief aangesproken.

  • Doe minimaal 4 sets per oefening en 12 herhalingen per set.

Buikvet wegtrainen werd nog nooit zo makkelijk. Zoals eerder gezegd kan een te hoog vetpercentage alleen worden aangepakt als ook je voeding in orde is.

Oefening #1: Front squat

De front squat is een samengestelde oefening die zorgt voor kernstabiliteit en spierkracht in de billen en hamstrings.

Oefening #2: Reverse leg raise

De reverse leg raise is een isolatie oefening voor zowel je buikspieren.

Oefening #3: Side plank

De side plank is een geweldige isolatie oefening die helpt om je buikspieren te ontwikkelen.

Oefening #4: Power-wheel

De power wheel is een buikspieroefening die je kan uitvoeren met zowel een wiel als een barbell stang.

Oefening #5: Deadlifts

Met een samengestelde oefening als de deadlift spreek je iedere spiervezel in je lichaam aan. Geen andere compound oefening is zo krachtig als het gaat om vetverbranding en spieropbouw.

Oefening #6: Squats

Squatten is een samengestelde oefening die het hele lichaam aanpakt en ook je bilspieren aan het werk zet.

Oefening #7: Leg climbers

De leg climber is een effectieve oefening voor het ontwikkelen van de buikspieren.

Oefening #8: Ballet twist

Als afsluiter van deze blog raad ik je de ballet twist aan voor het krijgen van een platte en strakke buik. Deze oefening richt zich zowel op je schuine buikspieren als rechtse buikspieren.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *