shopify site analytics

Hardlopen met Evy App: Echt Waardevol of Teleurstellend?

Hardloop apps zijn helemaal hot en happening. Ze helpen je een conditie op te bouwen door middel van een schema die je moet volgen op je telefoon.

Er zijn tientallen hardloop apps.  Dit is niet altijd even handig want je ziet door de bomen het bos niet meer. Ze lijken erg veel op elkaar, maar zijn toch allemaal net even anders.

Één voorbeeld van een hardloop applicatie is: “Hardlopen met Evy”

Deze hardloop app is bedoeld voor mensen die eigenlijk nog nooit eerder hebben hardgelopen of dit al een hele lange tijd niet hebben gedaan en niet weten waar ze moeten beginnen.

Je zou zeggen dat dit ideaal is. Maar is dat wel zo?

In dit artikel weeg ik de voordelen tegen de nadelen af om zo te bepalen of het de moeite waard is om deze app te downloaden.

Dit is wat je gaat leren in die artikel:

  • Wat de app Start to Run precies inhoudt
  • Waarom afvallen met deze app niet ideaal is
  • Hoe hardlopen met Evy is opgebouwd
  • Waarom het een perfecte beginnerscursus is
  • Welke vergelijkbare apps er op de markt zijn

Wat is hardlopen met Evy?

Hardlopen met Evy komt van het sportinitiatief: Start to Run.

Wil jij met je eerste hardlooptraining beginnen dan helpt Evy je daarbij op weg.

Evy Gruyaert is een Belgische radio- en televisiepresentatrice die het gezicht werd van: “Start to Run”. Dit is een trainingsprogramma van Galanzo, de Vlaamse atletiekorganisatie. Hierbij leverde Evy een serie podcasts waarbij haar stem te horen was in het hardloopprogramma om mensen in beweging te krijgen.

Deze podcasts kon je downloaden en op je MP3 speler of je Ipod zetten. Deze kon je vervolgens afluisteren.

De “Start to Run” serie was de eerste serie waarbij een hardlooptraining werd gegeven voor een 5 kilometer run. Deze cursus duurt, als je het op de juiste manier volgt, 10 weken.

Vervolgens kwam er een vervolgserie uit dat “Keep Running” heette. Bij deze serie is het de bedoeling dat je de afstand uitbouwt tot 10 kilometer. Deze series waren razend populair, met name in Nederland, waardoor er nog meer vervolgen kwamen. Zo werd Evy ook het gezicht van:

  • Start to bike
  • Start to fitness
  • Start to golf
  • Start to swim
  • Start to walk
  • Start to veggie

Maar vooral de hardloop podcasts blijven enorm populair. Precies de reden waarom van deze serie een app is gemaakt. Deze app bevat dezelfde trainingen als de podcasts alleen kun je ze nu op telefoon beluisteren. Ook kun je door middel van je GPS bekijken welke afstand je gelopen hebt, in welk tijdbestek en met welke snelheid je dit gedaan hebt.

Dat was niet mogelijk met alleen je Ipod natuurlijk.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Wat is het doel van Start to Run?

Met het start to Run principe wil ze elke Nederlander en Belg in beweging krijgen op een leuke manier.

Evy wil jou, door middel van haar community inspireren, achter je kont aan zitten en er voor je zijn wanneer je vragen hebt of extra steun kunt gebruiken. Ze wil je uitdagen om je eigen grenzen te verleggen en vervolgens zorgt zij voor extra motivatie door leuke partners te zoeken die je een uniek cadeau geven.

De applicatie is gemaakt in samenwerking met Nationale Nederlanden: “de supporter van alle hardlopers”, zoals ze dat zelf mooi zeggen.

Start to Run is een ideale app om van helemaal geen hardloopervaring naar 5 kilometer hardlopen te gaan in een tijdbestek van 10 weken.

Met allerlei leuke extra’s die je erbij krijgt.

Wil je nog meer tips om beginnen met hardlopen makkelijker te maken? Dan heb ik een ander handig artikel voor je geschreven die je een heel eind op weg helpt:

10 Tips bij het Beginnen met Hardlopen + Startersschema

Waarom “hardlopen met Evy” niet handig is om af te vallen

Je wilt graag je overtollige kilo’s kwijt?

Nu hoor ik je denken:

“Ik start gewoon met hardlopen en door die extra kilometers zullen mijn vetjes als sneeuw voor de zon verdwijnen.”

Helaas moet ik je teleurstellen met deze gedachte. Hardlopen om af te vallen is het verre van ideaal.

En hierbij wil ik je absoluut niet ontmoedigen om te gaan hardlopen.

Hardlopen is namelijk wel een hele goede manier om je conditie op te bouwen en hierdoor gezonder door het leven te gaan.

Maar er zijn veel makkelijkere manieren om gewicht te verliezen.

Zo bleek uit een onderzoek (bron), waarbij één groep 3 keer per week 30 minuten aan cardio (bijvoorbeeld hardlopen) deed en waarbij de andere groep 3 keer per week 20 minuten aan hoge intensiteit interval training (HIIT) deed, dat de HIIT groep 7 keer meer vet verloor dan de cardio groep.

Dit komt omdat je met deze training alle soorten spiervezels gebruikt, namelijk de langzame, snelle én supersnelle spiervezels. Bij cardio, zoals hardlopen, gebruik je alleen de langzame spiervezels.

Oke, je verbrandt dus minder snel vet dan bij een HIIT training. Is dit alles? Nee helaas niet.

Het blijkt namelijk ook dat bij langdurig sporten, wat voornamelijk met sporten gebeurt die je op lage intensiteit doet zoals hardlopen, je lichaam in stress modus komt. Het gevolg?

Je lichaam maakt het antistresshormoon cortisol aan, hierdoor houdt je sneller vet vast (bron). Ook dit is het verre van ideaal.

Dit zijn twee kleine feitjes over afvallen met hardlopen. Wil je nog meer redenen waarom afvallen met hardlopen niet verstandig is? Lees dan onderstaand artikel:

7 Redenen Waarom Ik Afvallen met Hardlopen Afraad

Hoe is het hardloopschema van Evy opgebouwd?

Zoals je inmiddels wel gelezen hebt, is het de bedoeling dat je binnen 10 weken 5 kilometer moet kunnen hardlopen.

Dit gebeurt natuurlijk niet zomaar. Er is een heel trainingsprogramma opgezet waarbij je stapje voor stapje steeds langer kunt hardlopen.

Het loopschema is geschikt voor iedereen die nog nooit eerder heeft hardgelopen, beginners die tijdelijk zijn gestopt of voor mensen die op een verstandige manier 5 kilometer in 30 minuten willen kunnen hardlopen.

De opbouw van het trainingsprogramma is vrij simpel. De cursus is verdeeld in 10 weken waarbij je 3 keer per week moet hardlopen.

De eerste training van week 1 duurt zonder warming-up en cooling-down, zo’n 18 min. In week 7 zit er een training tussen van 37 minuten. En uiteindelijk is het in week 10 de bedoeling dat je 30 min achter elkaar kunt hardlopen zonder hierbij rust te hoeven nemen.

Een training is als volgt opgebouwd:

  • Bij elke training begin je met een warming-up van 5 minuten
  • Vervolgens begin je met je hardlooptraining onder haar begeleiding
  • Je eindigt met een cooling-down van 5 minuten

Hieronder zie je een afbeelding van het hardloopschema van week 1.

  • In het geel is aangegeven hoe lang je moet hardlopen
  • In het wit is aangegeven hoe lang je moet wandelen
  • In het rood is aangeven wanneer je een rustdag hebt

Maar het fijne is dat je dit schema dus niet uit je hoofd hoeft te kennen, aangezien ze je elke keer vertelt wat je moet doen. Je kunt dus heerlijk hardlopen en van je omgeving genieten.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Kan ik niet gewoon zonder app beginnen en zien waar het schip strand?

Dat is natuurlijk mogelijk. Maar het gebruik van een hardloop app blijkt wel degelijk bij te dragen bij het sporten.

Zo is er een onderzoek verschenen (bron), die heeft geconcludeerd dat fitness apps positieve gedragsverandering bevorderen.

In dit onderzoek werden in totaal een groep van 726 mensen onderzocht. Deze werden verdeeld in drie onderzoeksgroepen: de huidige app gebruikers, Geen app gebruikers en Ex- app gebruikers (die inmiddels dus geen app meer gebruiken voor bij het sporten).

Deelnemers werden gevraagd naar hun niveau van lichaamsbeweging op lange termijn en naar hun trainingsniveau tijdens een sporttest die ze de week ervoor hadden gedaan.

Hieruit bleek dat 75% van de huidige app gebruikers aangeeft actiever te zijn, in tegenstelling tot minder dan de helft van de niet app gebruikers en de ex app gebruikers.

Niet alleen blijken apps je te helpen om actiever te zijn, ze blijken er ook voor te zorgen dat je beter presteert.

In een onderzoek dat verscheen in Nature Communications (bron), beschreven onderzoekers hoe ze dagelijkse patronen, geografische locaties en sociale netwerkverbindingen van meer dan 1 miljoen mensen hebben vastgelegd, die meer dan 350 miljoen kilometer hebben gerend over de afgelopen 5 jaar.

De resultaten van dit onderzoek lieten zien dat bewegen aanstekelijk is. De meeste hardlopers in dit onderzoek waren gemotiveerd om achterblijvers voor te blijven. Oftewel er is een continue druk om beter te blijven presteren dan mensen die minder presteren dan jij.

Hierbij heb je dus wel een hardloop applicatie nodig, waarbij je de gegevens van andere hardlopers of vrienden kunt inzien.

Voordelen van hardlopen met Evy

Het Start to Run programma helpt je makkelijker en sneller je hardloopdoelen behalen. Hierboven bleek al dat je actiever wordt door het gebruik van een applicatie voor tijdens het sporten.

Maar welke voordelen heeft deze specifieke applicatie verder?

Op een leuke muziek maakt Evy je wegwijs in de wereld van het hardlopen. Het programma wordt langzaam opgebouwd waardoor je de kans op overbelasting voorkomt. Ook krijg je tijdens elke training extra tips over van alles en nog wat.

Zit je er even doorheen? Dan vrolijkt Evy je op door één van haar bekende uitspraken.

Voordeel #1: Het is een perfecte beginnerscursus

Je besluit op een dag gezonder te gaan leven…

Je pakt je eetpatroon aan en vindt dat het tijd wordt om een sport te gaan beoefenen.

Je hebt geen zin om veel geld aan sporten uit te geven en komt daardoor terecht bij hardlopen. Hardlopen zorgt ervoor dat je conditie verbetert en daardoor ook je algehele gezondheid.

Hierboven heb ik de voordelen van het gebruik van een hardloop app al benoemd. Een hardloop app zorgt er veelal voor dat je gemotiveerder bent om te sporten en het kan je prestaties verbeteren.

Voor de Start to Run app met Evy geldt hetzelfde.

De meeste mensen die geen app gebruiken, rennen zover ze kunnen en stoppen zodra ze niet meer kunnen en herhalen dit nog een aantal keer. En dan is hun complete training klaar.

Wanneer je het trainingsprogramma van Evy gebruikt, zul je merken dat je sneller conditie opbouwt dan wanneer je het bovenstaande doet.

Allereerst zul je misschien denken dat het er een beetje gek uitziet wanneer je 1 minuut moet hardlopen om vervolgens 1 minuut te gaan wandelen. Maar geloof mij, hier zit de juiste gedachte achter.

Ben je bang dat het programma te zwaar voor je is? Dat is nergens voor nodig want het programma is juist bedoeld voor mensen die nog nooit eerder hebben hardgelopen. De opbouw van het hardloopschema gebeurt heel geleidelijk waardoor ook jij het kunt.

Voordeel #2: Evy vertelt je precies wat je moet doen

Je krijgt een hardloopcoach die je precies vertelt wat je moet doen. Dit is met name handig als je totaal geen idee hebt hoe je het hardlopen het beste kunt opbouwen.

Je kunt vele hardloop schema’s op het internet vinden. Maar deze meenemen tijdens het hardlopen in niet bepaald handig. Je kunt hem eventueel ook uit je hoofd leren en de tijden bijhouden met een stopwatch of op je telefoon, maar ook dat is het verre van handig.

Al het bovenstaande is niet nodig wanneer je Evy gebruikt. Zij vertelt je:

  • Wanneer je van je warming-up over moet gaan naar hardlopen
  • Wanneer je van hardlopen over moet gaan naar wandelen
  • Hoe je tijdens het hardlopen het beste kunt ademhalen
  • Wanneer je cooling-down start
  • Wanneer je complete training er op zit

Je kunt dus met een gerust hart de deur uit stappen, zonder je tijden te hoeven bijhouden. Geniet van de omgeving terwijl Evy jouw verteld wat je doen moet.

In vergelijking met andere hardloop apps is deze app:

  • Ten eerste in het Nederlands
  • Ten tweede vertelt ze je precies wat je moet doen en hoe lang

En dat terwijl andere apps je enkel en alleen doorgeven hoe snel je rent en welke afstand je al hebt afgelegd. Je kunt Evy echt zien als een online coach.

Het leuke van deze app is ook nog dat ze de 1000 bekendste namen heeft ingesproken. Hierdoor is de kans is groot dat ze je bij je naam noemt.

Voordeel #3: Evy zorgt voor de juiste dosis motivatie

De meeste mensen zijn er na een paar hardlooptrainingen wel weer klaar mee. Vaak krijgen ze een dipje na een aantal lessen waardoor ze er mee stoppen.

Ontzettend zonde natuurlijk. Je hebt al aardig wat opgebouwd en dat gooi je allemaal de prullenbak in omdat het allemaal even niet zo gaat als dat jij wilt.

Maar veelal stop je door een gebrek aan motivatie. Niemand die je stimuleert om beter, vaker en sneller te gaan hardlopen.

Maar dan ken je Evy nog niet. Evy vertelt je niet alleen wat je moet doen. Je krijgt tijdens elke training ook tips over:

  • Hoe je moet hardlopen
  • Je voeding
  • Je hardloop outfit

Maar naast deze tips, motiveert ze je ook nog op verschillende manieren.

Ze vertelt je hoe lang je nog moet lopen, ze gebruikt muziek om het tempo van het hardlopen aan te geven en ze geeft aan dat je goed bezig bent. Aan het einde van de hardloop training zegt ze zelfs:

“Ik ben Fier op jou” Oftewel ze is trots op jou.

Zit je er even doorheen dan beurt Evy je altijd op.

Voordeel #4: Loopgegevens worden bijgehouden in je trainingsdagboek

Ben je klaar met je hardlooptraining, dan is het wel leuk als je ook inzicht krijgt in je hardloopgegevens. Op deze manier kun je namelijk je vooruitgang bekijken. Ook dit speelt een belangrijke rol in je motivatie.

Nadat je je training hebt afgerond, wordt alles bijgehouden in een persoonlijk trainingsdagboek.

Tijdens de training krijg je al een update hoe ver en hoe snel je gelopen hebt, achteraf wordt je training volledig op de kaart weergegeven.

Die resultaten van je persoonlijk trainingsdagboek kan je indien gewenst ook delen op Facebook en Twitter.

Wil je beter presteren? Dan is het aan te raden om je persoonlijke trainingen te delen.

  • Dit is namelijk een extra stok achter de deur om het elke keer beter te doen. Je vrienden kunnen namelijk alle gegevens inzien en je hier verantwoordelijk voor houden.

Naast het feit dat je het op je eigen facebook kunt delen, kun jij je ervaringen ook delen met medelopers op de officiele facebook pagina.

Heb je vragen of advies nodig dan zullen de mensen op deze officiële Facebookpagina je een duwtje in de goede richting geven. Het leuke is ook dat je via deze app aan verschillende hardloop evenementen mee kunt doen.

Voordeel #5: De app werkt met een puntensysteem

Weet jij hoe ons beloningssysteem werkt? Dit is meerdere malen besproken tijdens verschillende biologielessen op de middelbare school. Zo niet, dan licht ik het hieronder nog even toe:

Wanneer je nieuw gedrag aan wilt leren of vervelend gedrag af wilt leren, kan het goed helpen om tijdelijk te werken met een beloningssysteem. Je zet dan een hulpmiddel in om het leerproces te stimuleren. Met een hulpmiddel kun je denken aan:

  • Voedsel
  • Cadeaus
  • Geld

Wanneer je goed gedrag vertoont krijg je hiervoor de afgesproken beloning. Na een tijdje, wanneer het gedrag steeds normaler wordt, kan de beloning afgebouwd worden. Uiteindelijk zul je merken dat het aangeleerde gedrag heel normaal is geworden en is een beloning niet meer nodig.

Nieuw gedrag aanleren, zoals bijvoorbeeld het volhouden van hardlopen duurt gemiddeld twee maanden (bron). Ja, dat is behoorlijk lang. Maar door bepaalde beloningen wordt het aanleren van gedrag veel leuker.

Wat heeft dit met Evy te maken?

Telkens wanneer je een hardlooptraining uit het schema van Evy voltooit, krijg je een beloning. Deze beloning wordt gedaan aan de hand van punten. En met deze punten kun je uiteindelijk korting krijgen bij het aanschaffen van het volgende trainingsschema.

De doorzetter wordt dus beloond!

Het aanleren van nieuwe gewoonten is behoorlijk pittig. Dit doe je door bepaald gedrag heel vaak te herhalen (bron). Wanneer je hardlopen vaak genoeg herhaald hebt, wordt het een gewoonte.

Per afgeronde hardlooptraining krijg slechts 4 punten. En met 300 punten kun je een compleet schema kopen. Je moet dus 75 hardlooptrainingen voltooid hebben om een gratis hardloop schema te kunnen bemachtigen. Het zijn er inderdaad niet veel, maar je moet een gegeven paard niet in de bek kijken.

Nadelen van hardlopen met Evy

Na bovenstaande voordelen kunnen de nadelen natuurlijk niet achter blijven. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen heeft de app “Hardlopen met Evy” aardig wat voordelen. Met name voor beginnende hardlopers is de app ideaal. Maar voordat je deze app aanschaft is het ook belangrijk om de nadelen te bekijken.

Nadeel #1: Je moet betalen voordat je kunt beginnen

Kijken, kijken en niet kopen.

Dit is iets wat veel Nederlanders in het buitenland naar hun hoofd geslingerd krijgen. En dat is ook niet zo gek, want Nederlanders krijgen het liefst alles gratis. Daar staan ze ten minste om bekend.

Dit is precies de reden waarom één van de nadelen is dat je voor de applicatie moet betalen. En dat vinden erg veel mensen jammer.

Wat zijn de kosten?

Je kunt door middel van punten bepaalde hardloopschema’s kopen. Een standaard schema kost je 300 punten en 300 punten kosten 3,99 euro.

Je kunt natuurlijk wel punten verdienen door hardlooptrainingen te voltooien. Deze punten kun je vervolgens gebruiken om korting te krijgen bij je volgende aankoop.  Maar laten we eerlijk zijn, dat zijn er niet veel.

Nadeel #2: Er zijn vergelijkende apps beschikbaar die wel gratis zijn

Hardlopen met Evy is perfect wanneer je helemaal gen hardloopervaring hebt en dus een echte coach nodig hebt. Maar er zijn meer apps op de markt beschikbaar die je op dezelfde manier coachen.

Een voorbeeld hiervan is de C25K Runner app.

Wat is het verschil tussen de app met Evy en de C25K runner app?

  • Hardlopen met Evy kost geld terwijl C25K Runner gratis is
  • Hardlopen met Evy geeft je advies en motiveert je tijdens het hardlopen, dat doet C25K runner niet
  • Hardlopen met Evy is in het Nederlands, C25K Runner niet

Nu is het aan jezelf om te bepalen wat je belangrijk vindt. Ben je slecht in Engels en heb je aanmoediging nodig dan is hardlopen met Evy het geld zeker waard.

Heb je bovenstaande niet nodig dan kun jij je prima redden met de gratis versie.

Nadeel #3: Er wordt tijdens een hardloopsessie niks gedaan met de warming-up

Waar de gehele app je advies geeft tijdens het hardlopen, is er helaas geen advies over een warming-up of een cooling-down.

Er wordt enkel rekening gehouden met het feit dat je een warming-up van 5 minuten moet doen, maar er worden verder geen tips tijdens de training gegeven over hoe je deze moet doen.

Evy heet je aan het begin van je hardloopsessie welkom en al vrij snel mag je dan beginnen met hardlopen. Toch is het verstandig om eerst een dynamische warming-up te doen.

Een dynamische warming-up voor het hardlopen heeft namelijk behoorlijk wat voordelen:

  • Het zorgt voor een verhoogde lichaamstemperatuur
  • Het verhoogt de bloedcirculatie
  • Het zorgt voor een betere uithoudingsvermogen

Al het bovenstaande zorgt ervoor dat je langer door kunt lopen en je sportprestaties dus verbeteren. Voorbeeldoefeningen van een dynamische warming-up zijn:

  • Walking lunges
  • Leg swings
  • Mountain Climbers

Waar de app heel veel aandacht besteed aan de hardlooptraining, geeft het dus nauwelijks tot geen aandacht aan de warming-up of de cooling-down. Terwijl ik er niet vanuit ga dat beginnende hardlopers weten hoe ze een goede warming-up moeten doen.

Wil je meer informatie over de voordelen van een dynamische warming-up? Lees dan het volgende artikel:

10 Beste Warming Up Oefeningen Voor Als Je Gaat Hardlopen

Eindoordeel over de hardloop app

Al met al ben ik aardig te spreken over de “Start to Run” app met Evy. Met name voor beginnende hardlopers kan de app erg leuk en motiverend zijn. Op deze manier is het makkelijker om de gehele reeks vol te houden. Iets wat vele ander hardloop apps niet hebben.

Het is een hele goede app om jou van die bank af te krijgen. En als ik de reviews mag geloven heeft de app al veel mensen aan het hardlopen gekregen en vinden deze mensen hardlopen nu zelfs leuk om te doen.

Ik kan je daarentegen wel adviseren om je van te voren iets meer te verdiepen in het hardlopen. En dan heb ik het met name over de warming-up en de cooling-down. Hier worden in de app namelijk geen oefeningen voor gegeven. Doe je dit wel? Dan kun je nog veel meer uit je hardlooptrainingen halen.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt? (bron)

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslankmethode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Oscar Helm

MSc Oscar Helm is afslankcoach, voedingsdeskundige, (dieet)psycholoog, orthomoleculair therapeut en bestseller-auteur. Met HappyHealthy.nl heeft hij het doel om mensen te informeren en te inspireren om de meest optimale en gezonde leefstijlkeuzes te maken op basis van wetenschappelijk onderbouwde adviezen.

1 Reactie op "Hardlopen met Evy App: Echt Waardevol of Teleurstellend?"

  1. Elise Verdonk

    says:

    De app stopt er voortdurend mee. Of het geluid valt uit of hij crasht in zijn geheel. Heel vervelend als je aan het rennen bent en je wacht op de volgende aanwijzing en na een paar minuten blijkt dat ze niks meer zegt en je voor jan met de korte achternaam bezig bent. Vriendin van me heeft het ook, we hebben allebei een iPhone. Echt een basisding wat ze goed zouden moeten hebben.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *