shopify site analytics

14 Gouden Tips voor een Platte & Strakke Buik + Oefeningen Schema

Overtollig buikvet is een van de grootste gezondheidsrisico’s vandaag de dag.

Niemand houdt van een buikje, maar de realiteit is dat een groot deel van de Westerse bevolking aardig wat buikvet met zich meedraagt.

Visceraal vet, beter bekend als buikvet, zorgt voor een groot aantal gezondheidsrisico’s zoals obesitas, hoge bloeddruk, diabetes type 2 en zelfs kanker.

Daarom is het krijgen van een platte buik niet alleen een kwestie van schoonheid maar ook het beste voor je gezondheid.

In dit artikel geef ik je 14 gouden voeding tips om lichaamsvet te verbranden en van je buikje voorgoed af te komen.

Wat je in dit artikel ontdekt is onder andere:

  • Het geheim van vette vis om een platte buik te krijgen
  • Waarom stress je grootste vijand is als je wilt afvallen
  • De beste olie om gezonder te koken en buikvet te verbranden
  • Met welke geweldige methode je gezond en blijvend kunt afvallen (de commercie praat hier niet over)
  • En natuurlijk nog veel meer..

Tip #1: Eet wekelijks vette vis

vette-vis

Laten we beginnen met vette vis. ‘Vette vis? Maar Oscar, daar zit toch vet in?’ Het klinkt wat tegenstrijdig, maar vette vis is ongelooflijk gezond!

Vis zit vol met belangrijke voedingstoffen zoals eiwitten, vitaminen en mineralen (bron). Vette vis bevat ook veel vitamine D, waar mensen vaak een tekort aan hebben.

Daarnaast is vette vis rijk aan omega 3 vetzuren. Omega 3 vetzuren vallen onder de gezonde vetten en zijn cruciaal voor je lichaam en hersenen om optimaal te functioneren.

De gezondheidsvoordelen van Omega 3 vetzuren zijn onder andere:

  • De verlaging van je cortisolgehalte (bron)
  • De stimulering van vetverbranding (bron)
  • Het tegengaan van een depressie en angsten (bron)
  • Helpt je soepele gewrichten en sterke botten te houden (bron)

Veel studies hebben bewezen dat mensen die regelmatig vette vis eten een lager risico hebben op hartaanvallen, beroertes en hart- en vaatziekten (bron, bron, bron).

Ook is wetenschappelijk aangetoond dat visolie supplementen helpen bij volwassen en kinderen met een vette leverziekte. De omega 3 vetzuren gaan leververvetting tegen en verminderen buikvet (bron).

Vette vissoorten die ik je aanraad om te eten zijn:

  • Makreel
  • Zalm
  • Haring
  • Forel
  • Sardientjes
  • Tonijn
  • Om van de gezondheidsvoordelen van omega 3 vetzuren te kunnen profiteren zal je minstens een of twee keer per week vette vis moeten eten. Gaat dat niet lukken? Koop dan visolie supplementen.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Tip #2: Verminder stress in het dagelijks leven

stress-dagelijks-leven

Geloof het of niet, maar stress kan zorgen voor meer buikvet. De boosdoener is cortisol, het stresshormoon dat vrijkomt als je veel en langdurig stress hebt.

Onderzoek toont aan dat een hoge cortisolwaarde de eetlust verhoogt en vetopslag in de buikstreek stimuleert (bron).

Je ziet vaak dat mensen meer gaan eten als ze stress hebben. Dit is vrij zinloos want het oplossen van stress zou juist prioriteit moeten zijn en niet het verteren van nog meer eten.

Ben je een vrouw en heb je last van overgewicht? Let dan even extra op. Want vrouwen met een grote taille blijken nog meer cortisol te produceren in reactie op stress. Verhoogd cortisol draagt op die manier verder bij aan vettoename rond de buikstreek (bron).

Om een platte buik te krijgen is het raadzaam om activiteiten te doen die ontstressend werken.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Yoga
  • Seks
  • Meditatieoefeningen

Ontdek de 3 grootste mythes over afvallen in één van mijn live webinars

Ook ontdek je mijn wetenschappelijke inzichten voor het verliezen van buikvet.

Klik hier en bemachtig gratis je plek voordat de webinars vol zitten.

Tip #3: Vermijd simpele koolhydraten

geen-snoep-eten

Vraag je je af welke koolhydraten slecht zijn? Dan komen we toch echt uit op geraffineerde, oftewel simpele, koolhydraten.

Het eten van veel geraffineerde koolhydraten zorgt ervoor dat een strakke buik krijgen een onmogelijke opgave wordt.

Simpele koolhydraten, ook wel snelle suikers genoemd, bevatten geen vezelrijke delen meer. Je kunt simpele koolhydraten als een leeg product zien. Ze zijn zodanig bewerkt dat alle belangrijke voedingstoffen tijdens het productieproces zijn verwijderd. Denk dan aan vitaminen, mineralen en vezels.

Voedingsproducten waar veel simpele koolhydraten in voorkomen:

  • Frisdrank
  • Koekjes
  • Gebak
  • Snoep
  • Cornflakes
  • Chips
  • Wit brood
  • Fast food
  • Witte rijst
  • Kant-en-klaar maaltijden

Het vermijden van simpele koolhydraten helpt om buikvet kwijt te raken. Diëten met minder dan 50 gram geraffineerde koolhydraten per dag droegen bij aan het verlies van buikvet bij mensen met overgewicht (bron, bron).

Je hoeft trouwens niet meteen een strikt koolhydraat-arm dieet te volgen. Sommige onderzoekers suggereren dat het vervangen van simpele koolhydraten door complexe (meervoudige) koolhydraten al voldoende is om je gezondheid te verbeteren en het verminderen van overtollig buikvet (bron).

In een langlopend Amerikaans hartonderzoek, de Framingham hart studie, doen wetenschappers al meer dan 65 jaar onderzoek naar hart- en vaatziekten. Hieruit is gebleken dat mensen die voornamelijk complexe koolhydraten eten, maar liefst 17% minder kans hebben op een te dikke buik dan degenen die geraffineerde koolhydraten consumeren (bron).

Tip #4: Eet meer eieren

Je partner zal er s ’avonds op de bank waarschijnlijk iets minder blij mee zijn maar eieren kunnen je enorm helpen om gewicht te verliezen.

Eieren zijn goedkoop, laag in calorieën, rijk aan eiwitten en een bron van allerlei voedingstoffen.

Eieren bij het ontbijt helpen je om minder de rest van de dag te eten. Van eiwitrijke voedingsmiddelen is namelijk aangetoond dat het de eetlust doet verminderen en je maag een voller gevoel geeft (bron, bron).

Wil je buikvet verminderen? Kook een eitje!

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Tip #5: Vervang bak- en braadboter voor kokosolie

Het is ontzettend jammer dat veel mensen geen kokosolie in huis hebben. Kokosolie is namelijk ontzettend gezond!

Verschillende onderzoeken concluderen dat kokosolie de stofwisseling tijdelijk doet stimuleren (bron). Maar het wordt nog beter want kokosolie blijkt bijzonder nuttig te zijn in het bestrijden van schadelijk buikvet (bron).

In een studie onder zwaarlijvige mannen blijkt dat het dagelijks toevoegen van 2 eetlepels kokosolie aan hun dieet voldoende is om het taillevet met 2,54 cm te verminderen (bron).

Weer een andere studie keek naar een groep vrouwen die een caloriearme dieet volgden. De vrouwen die 2 eetlepels kokosolie per dag namen hadden een daling van de taille-omvang, terwijl de soja olie groep een lichte stijging van de taille-omvang had (bron).

Tip #6: Eet meer fruit en groenten

fruit-en-groenten

Dat groenten en fruit ontzettend gezond zijn hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen.. Maar wist je ook dat ze je beste vriend zijn als het gaat om het krijgen van een strakke buik?

Naast het feit dat fruit en groenten rijk zijn aan water, mineralen, vitamines en oplosbare vezels, hebben ze ook een lage energiedichtheid.

Daarmee bedoel ik dat ze weinig calorieën bevatten. Ideaal dus als je wilt afvallen.

Talrijke studies hebben aangetoond dat mensen die veel groenten en fruit eten over het algemeen minder last hebben van overgewicht (bron).

Tip #7: Drink geen vruchtensappen

Huh? Geen vruchtensappen? Maar dat zou toch gezond moeten zijn? Nee dat valt helaas behoorlijk tegen..

Hoewel vruchtensappen wat vitaminen en mineralen bevatten, zitten ze ook hoog in suikers. Fabrikanten houden je voor de gek als het gaat om ‘gezonde’ vruchtensappen. In vruchtensappen zitten namelijk geen gezonde vezels die in smoothies wel zitten.

De meeste soorten fruitsappen zitten boordevol met verborgen suikers die je bloedsuikerspiegel in rap tempo laten stijgen.

Zelfs vruchtensappen zonder toegevoegde suikers zijn een ramp voor je bloedsuikerspiegel. Een portie (248 gram) van ongezoet appelsap bevat maar liefst 24 gram suiker, waarvan de helft fructose is (bron).

  • Het drinken van grote hoeveel vruchtensap zorgt voor een flinke toename aan buikvet (bron). Iets wat je absoluut wilt vermijden als het krijgen van een platte buik je doelstelling is.
  • Voor het krijgen van een platte en strakke buik kan je het beste vruchtensap en frisdrank vervangen met water met een schijfje citroen.

Tip #8: Haal geen ongezonde producten in huis

chips-simpele-koolhydraten

Een familielid had altijd de neiging om koekjes en snoepjes in een schaal op mijn eettafel te zetten.

Dit vond ze er gezellig uitzien. Het was een lieve gedachte, maar voor mijn gezondheid was het wat minder goed.

Hiermee maak je namelijk de verleiding zo sterk dat je die nauwelijks kunt weerstaan. Je begrijpt dat aan het einde van de dag de schaal vaak halfleeg was.

Het alleen al zien van ongezonde voeding zorgt voor hongeraanvallen en de behoefte naar ongezond voedsel (bron). Hierdoor ga je meer eten wat uiteindelijk voor een gewichtstoename zorgt (bron).

Als je verstandig bent dan koop je zo min mogelijk ongezond voedsel. Mocht je het toch doen, bewaar het dan uit het zicht zodat de kans minder is dat je aandacht erdoor getrokken wordt als je honger hebt.

Het is beter om gezond voedsel zoals fruit en groenten zichtbaar op de eettafel of aanrecht te leggen.

Tip #9: Maak gebruik van kleinere borden

borden-vandaag-de-dag

Een hele praktische tip die helpt om een platte buik te krijgen: koop kleinere maaltijdborden.

We zijn eraan gewerkt geraakt om veel op te scheppen. Op een groter bord kan veel meer eten.

En dit is gevaarlijk omdat een normale portie hierdoor kleiner lijkt. Je bent dus eerder geneigd om nog wat bij te scheppen.

Met kleine borden kun je je hersenen laten denken dat je meer eet dan je in werkelijkheid doet.

Onderzoekers denken dat het gebruiken van kleine borden nuttig kan zijn om minder te eten omdat het je perceptie van maaltijden helpt te veranderen (bron).

Tip #10: Eet voldoende eiwitten

Eiwitten hebben een sterk effect op je eetlust. Het helpt je om je eetlust te onderdrukken en minder eten van calorieën. Dit komt omdat eiwitten bepaalde hormonen beïnvloeden die een rol spelen bij de hongersignalen naar de hersenen (bron).

Deze studie laat zien dat een verhoging van de dagelijkse eiwitinname met 15% tot 30% ervoor kan zorgen dat mensen 441 calorieën minder per dag eten. De deelnemers verloren 5 kilo in 12 weken zonder dat ze zich verder aan een dieet hoefde te houden.

Kortom, het eten van meer eiwitrijke voeding draagt automatisch bij aan gewichtsverlies op de langere termijn.

Tip #11: Begin met periodiek vasten

Intermittent vasten, ook wel periodiek vasten genoemd, wordt steeds populairder. En met een goede reden. Periodiek vasten heeft een aantal indrukkende gezondheidsvoordelen.

Het is een eetpatroon waarbij je een periode van eten afwisselt met een periode van vasten. De meest populaire variant is om dagelijks 16 uur te vasten en voedsel te eten in een tijdsperiode van 8 uur.

In een overzichtsstudie naar periodiek vasten blijkt dat het vetpercentage van mensen 4% tot 7% daalde binnen een periode van 6 tot 24 weken (bron).

Ben niet bang dat je stofwisseling vertraagt als je 24 of 16 uur niets eet. Uit onderzoek blijkt dat je lichaam pas na circa 3 tot 4 dagen in de ‘uithongeringsmodus’ terecht komt.

Korte periodes van vasten, zoals hierboven omschreven, versnellen juist je stofwisseling (bron).

Tip #12: Kies voor water of groene thee

groene-thee

De meeste mensen worden niet erg enthousiast bij het drinken van water of thee.

Maar toch heeft het drinken van water en groene thee ontzettend veel gezondheidsvoordelen:

  • Je krijgt een verzadigd gevoel (en eet dus minder)
  • Je metabolisme gaat wat omhoog (meer vetverbranding)
  • Theanine in groene thee laat je ontspannen waardoor je eetbehoefte minder is

De kwaliteit van het drinkwater in Nederland is misschien wel het beste ter wereld, dus het kost je ook nog eens niets. Pure groene thee zal je wel moeten kopen.

  • Het  drinken van 1,5 tot 2 liter water is voldoende om je vochtgehalte dagelijks op peil te houden.

Tip #13: Schrok niet alles meteen naar binnen

eet-niet-als-een-varken

Ben jij een snelle eter? Doe het de volgende keer toch maar wat rustiger aan.

Niet alleen genieten snelle eters minder van het eten, het is ook nog eens onverstandig als je wilt afvallen. Je hersenen hebben namelijk even de tijd nodig voordat het registreert dat je verzadigd bent.

Langzamer eten zorgt ervoor dat je meer de controle houdt over je eigen lichaamsgewicht (bron).

Diverse studies tonen aan dat zelfs zoiets simpels als langzamer kauwen je al kan helpen met het minder eten van voedsel en de aanmaak van hormonen verhogen die in verband worden gebracht met gewichtsverlies (bron).

Tip #14: Blijf af van cornflakes

geen-cornflakes

In mijn jongere jaren was ik een liefhebber van cornflakes. Het was dan ook een schok voor me toen ik hoorde dat cornflakes eigenlijk helemaal niet zo gezond zijn.

Dit komt omdat in cornflakes ontzettend veel suikers zitten.

Als je in de ochtend van een gezond ontbijtje houdt dan raad ik je aan om cornflakes te vervangen voor havermout.

Havermout is zeer gezond en glutenvrij!

Oefeningen Schema voor een strakke buik

Buikvet wegtrainen? Naast voeding speelt lichamelijke beweging ook een belangrijke rol om van buikvet af te komen.

Ben je op zoek naar goede oefeningen die je kunt gaan doen voor een platte buik?

  • In deze blog geef ik je de beste oefeningen om af te vallen en een slanker figuur te krijgen.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *