shopify site analytics

Wat Is een Lekker Paleo Ontbijt? + 5 Beste Tips

Een voedzaam en compleet ontbijt zorgt voor een goede start van de dag. Ook als het de wens is om kilo’s te verliezen, moet deze maaltijd niet worden overgesprongen. Van alle dieetvormen vormt het paleo ontbijt wel een uitzondering ten opzichte van andere diëten.

Met een paleo ontbijt kun je de dag vol energie beginnen. Je maag zal gevuld aanvoelen en je kunt ondanks dat je aan het diëten bent geen behoefte hebben aan tussendoortjes tot de lunch. Wij gaan in dit artikel uitleggen wat er onder een paleo ontbijt wordt verstaan. Wat moet je eten en wat moet je juist links laten liggen.

Wat wordt verstaan onder de paleo levensstijl?

Het paleo dieet is eigenlijk meer een levensstijl dan een dieet. Bij het volgen van dit dieet moet je zoveel veranderen in de manier van denken, koken en inkopen, dat het je veel tijd en energie gaat kosten. Het is geen dieet dat je zijdelings kunt volgen. Het dieet is volledig afgestemd op de beschikbare etenswaren van minimaal 10.000 jaren geleden. Bijvoorbeeld zuivel, zout en granen vallen niet binnen het dieet. Groenten, fruit, eieren en veel vlees juist weer wel. Door je hier strikt aan te houden pas je de paleo levensstijl toe.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Waar bestaat een paleo ontbijt uit?

De meeste mensen die het paleo dieet gaan volgen, zullen moeite hebben met het paleo ontbijt. Wat je niet meer mag eten is gefabriceerde voeding. Rood vlees mag je eten, maar niet als het vlees bewerkt is. Wij maken hieronder een onderverdeling in: fruit, groenten, vlees, oliën en noten. Wij gaan hier vervolgens voorbeelden van noemen die je kunt gebruiken bij het paleo ontbijt.

Fruit

Fruit neemt een prominente plaats in binnen het paleo ontbijt. Is het jouw doel om af te vallen? Eet bij het ontbijt dan vooral fruitsoorten met naar verhouding weinig suikers. Voorbeelden van veel gebruikte soorten fruit met weinig suikers:

  • Druiven
  • Watermeloen
  • Blauwe bessen
  • Frambozen

Groenten

Het eten van groente wordt de voorkeur aan gegeven ten opzichte van fruit. In groente zit namelijk veel minder suiker verwerkt. Groente mag je zoveel van eten als je maar wilt. Gefrituurde groenten moet je juist niet eten. In principe kun je groente toevoegen aan het ontbijt, maar de meeste mensen zullen de voorkeur geven aan fruit. Hieronder een aantal groentesoorten die ook gebruikt kunnen worden in het paleo ontbijt.

  • Asperges
  • Wortels
  • Courgette
  • Spinazie

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Vlees

Binnen het paleo ontbijt wordt het eten van veel vlees aangemoedigd. Want eiwitten en vetten gaan goed samen, ook in het paleo ontbijt. In geen enkel ander dieet wordt het eten van rood vlees als ontbijt aangemoedigd. Welke soorten vlees kun je bij het ontbijt eten.

  • Kippenpoten
  • Kipfilet
  • Zalm
  • Lamsvlees

Oliën

Het lijkt logisch om oliën zoveel mogelijk uit het eetpatroon te schrappen, er zit namelijk vet in. Dit is onterecht, want vooral koolhydraten zijn vetmakers. Natuurlijke oliën en vetten zijn belangrijk voor ons lichaam. Door onderstaande oliën toe te voegen aan je paleo ontbijt geef je het lichaam extra energie.

  • Kokosolie
  • Olijfolie
  • Avocado olie
  • Macadamia olie

Noten

Noten zijn zeer gezond, maar ze bevatten wel veel calorieën. Je moet vooral voorzichtig zijn met cashew noten. Ten onrechte worden pinda’s ook vaak gezien als noten, maar dat klopt niet. Pinda’s kun je het beste niet eten. De volgende noten juist wel.

  • Amandelen
  • Hazelnoten
  • Pecannoten
  • Walnoten

gezondheid quote

Wat mag je juist niet meer eten?

Het paleo dieet is een ingewikkeld dieet. Je moet eten wat je voorouders ook aten. Van de meeste voedingsmiddelen is dat eenvoudig te zeggen, maar er zijn uitzonderingen. Je mag eigenlijk ook geen vlees eten van dieren die gevoed zijn met granen. Sommige voedingsmiddelen mag je gewoon niet eten omdat het in de oertijd er ook nog niet was. Het eten van deze producten past niet binnen de paleo levensstijl, en dus ook niet in het paleo ontbijt. Onderstaande voedingsmiddelen moet je links laten liggen.

  • Peulvruchten – zoals bruine bonen, sojabonen en pinda’s
  • Granen – zoals rogge en bruine rijst
  • Toegevoegde suikers – zoals in gebak en snoep
  • Bijna alle zuivelproducten
  • Plantaardige oliën – zoals koolzaadolie en sojaolie

Beter veel vetten dan veel koolhydraten

Uit onderzoek is gebleken dat veel vetten beter voor het lichaam zijn dan veel koolhydraten. Ze hebben testpersonen opgedeeld in 2 groepen. De ene groep kreeg een dieet met veel koolhydraten en de andere groep juist met veel vetten. Het resultaat was dat de groep met veel vetten eerder overgewicht verloor. Een positief bijkomend effect was een lagere bloeddruk en een laag cholesterolgehalte bij het vetrijke dieet. Dit onderzoek bewijst ook gelijk de kracht van paleo.

Het standaard ontbijt bevat veel teveel koolhydraten

Ontbijt zoals wij dat vaak eten bevat teveel koolhydraten. Dit wordt niet alleen veroorzaakt door het brood, maar ook door bijvoorbeeld brinta en cruesli. In een paleo ontbijt kom je dit soort voedingsmiddelen niet tegen. Om over te kunnen stappen naar een paleo dieet, moet het paleo ontbijt goed in de smaak vallen. Lust je geen eieren en vlees in de ochtend? Geen probleem, er zijn voldoende alternatieven.

paleo ontbijt

Tips voor een goed paleo ontbijt

De overschakeling van een regulier diner naar een paleo diner is niet zo groot. Het diner is binnen paleo namelijk een verademing als je nagaat dat je een dieet aan het volgen bent. Voor het ontbijt gaat dat voor veel mensen niet op. Van 2 broodjes hagelslag naar een gemiddeld paleo ontbijt is een grote stap. Met onderstaande tips zul jij ook meer genieten van het paleo ontbijt.

Tip # 1 – Stop met het tellen van calorieën

Bij het paleo ontbijt hoef je niet meer moeilijk te doen over calorieën. Houd je gewoon aan de voorgeschreven paleo recepten en je gaat snel en effectief gewicht verliezen. Eventueel kun je bij fruit nog selecteren op de hoeveelheid suikers, maar in principe hoef je verder niet bij het eten van suikers na te denken.

Tip # 2 – Probeer een keer een paleo pannenkoek of paleo brood

Je hebt binnen paleo voldoende mogelijkheden om te variëren, maar soms heb je gewoon behoefte aan het vertrouwde eten. In dat geval kun je ervoor kiezen om een paleo pannenkoek te maken of een paleo brood met al jouw favoriete ingrediënten erin die binnen dit dieet passen. De pannenkoeken maak je met kokosmelk, honing en kokosmeel. Het maken van brood zonder granen lijkt een lastig verhaal, maar er zijn al tientallen recepten voor heerlijk paleo brood beschikbaar.

paleo pannenkoek

Tip # 3 – Maak het ontbijt de avond ervoor al klaar

Brood van de bakker, een beetje boter en wat hagelslag en een glas melk, en je kunt klaar zijn met het ontbijt. Voor het paleo ontbijt zul je wel wat meer moeite moeten doen. Om paleo in te passen in een druk gezinsbestaan, moet het soms anders. Wat je kunt doen is in het weekend al gerechten klaar maken die je door de week eenvoudig kunt opwarmen of uit de diepvries kunt halen.

Een op zondag gebakken paleo brood, kun je eenvoudig vijf keer een ontbijt van nuttigen op werkdagen. Ook gerechten met ei, vlees en fruit kun je ’s avonds al klaarzetten voor de volgende dag.

Tip # 4 – Wees niet te streng voor jezelf met melkproducten

Je mag melkproducten hebben, maar het is niet volledig onomstreden. Onze voorouders hadden namelijk niet de beschikking over een koe om te kunnen melken. Een tweede minpunt van melk is dat het bewerkt is. Toch is het een feit dat melk goed voor je is. Wees niet te streng voor jezelf  en drink wel melk. Bij het drinken van melk kun je het beste kiezen voor volle melk. In vergelijking met magere en halfvolle melk, is volle melk minder bewerkt.

Tip # 5 – Krijg je voldoende voedingsmiddelen binnen? Vul ze eventueel aan

Het paleo dieet heeft gezonde eigenschappen, maar binnen het ontbijt en de andere twee maaltijden krijg je niet altijd alle essentiële  voedingsstoffen binnen. Aan onderstaande voedingsmiddelen kan er een tekort ontstaan:

  • Vitamine D
  • Jodium (zit in keukenzout)
  • Magnesium
  • Vitamine K2

Dit probleem kun je verhelpen door jouw dieet erop aan te passen of door supplementen te slikken. Blijf goed letten op de noodzakelijke voedingsmiddelen. Je kunt je beter minder strikt aan het dieet houden dan gezondheidsrisico’s te lopen.

Hoe je snel en gemakkelijk paleo recepten klaarmaakt

Mitchel van Duuren heeft het meest complete Nederlandstalige paleo recepten kookpakket ontwikkeld.

Deze recepten bevatten vetverbrandende ingrediënten  zodat je ideale gewicht kan bereiken en kan behouden.

Ontdek nu de recepten van Mitchel en ga aan de slag:

101 Paleo Recepten Kookpakket Risicovrij Uitproberen

8 Reacties op "Wat Is een Lekker Paleo Ontbijt? + 5 Beste Tips"

  1. Anja says:

    Het gebruik van supplementen is niet aan te raden, je loopt als je het goed doet, zeker geen te korten op hoor. Paleo eten is veelzijdig, vezelrijk. Ik doe het inmiddels alweer jarenlang en ik kom niets te kort 😉

    Magnesium kun je het beste aanvullen door een epsom zout voetenbad of gewoon bad te nemen. Je kunt er voor een optimale werking eventueel wat baking soda aan toevoegen.

    Als je bio himalaya zout toevoegt aan je eten, wat best mag, dan vul je de mineralen prima aan. Vitamine D doe je vooral buiten op. Een half uur buitenlucht per dag zorgt ervoor dat je voldoende binnenkrijgt.

    Verder een mooi artikel. Ik vind het altijd leuk te lezen wat anderen schrijven over Paleo 🙂

  2. Wies van Leeuwen says:

    Hoi Anja, Ik kan dus aannemen dat jij het paleo dieet zelf ook volgt? Ik ben namelijk zelf op zoek naar een goed dieet, en het paleo dieet klinkt mij tot nu toe goed in de oren. Zou jij mij kunnen vertellen hoe jij het dieet hebt ervaren? Groet, Wies

  3. Vince says:

    Ik heb een baan waarbij ik de hele dag van hot naar her aan het rennen ben en dus veel energie moet hebben. Dit ontbijt klinkt dus heel goed! Bovendien ben ik gek op vlees , dus dat ik zeker een plus. Ik kan niet wachten om mijn dag met dit ontbijt te beginnen!

  4. joan says:

    hoi Richard, ik heb een notenallergie… Ik kan dus alle noten (amandelen, hazelnoten, pecannoten, walnoten ) niet eten. Is dit heel erg? Wat raad jij mij aan.. wat moet ik doen (al vervanging)? Bvd, joan

  5. Yannick says:

    ik ben gek op pannenkoeken met siroop.. Maar dat is dan zeker ook te vet om siroop te nemen als mijn pannekoek paleo is? is er misschien een soort minder vetten siroop? Een gewone pannekoek vind ik echt veel te droog meestal….. Bvd, Yannick

    • Drs. Oscar Helm says:

      Ik zou vooral geen siroop nemen omdat het veel suiker bevat.

      Je kunt er ook honing op doen, banaan, ander fruit en ga zo maar door. Er zijn een heleboel alternatieven.

  6. Loes says:

    Er wordt wel vaak het woord ‘dieet’ gebruikt; ik vind het meer een levensstijl. Je skipt de pakjes, zakjes en potjes, kiest voor vers en laat voeding met snelle suikers weg.

    Voordeel is vaak, dat men er ook nog van afvalt…

    Verder een leuk stuk met goede tips.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *