shopify site analytics
sporthorloge

7 Tips voor het Gebruiken van een Sporthorloge om te Trainen

De snelle vooruitgang van de technologie zal je de afgelopen jaren waarschijnlijk niet zijn ontgaan. Alles van Google Glasses, Oculus Rift en het hebben en dragen van smartwatches.

Een type smartwatch wat steeds populairder wordt is een sporthorloge. De vraag is natuurlijk of het hebben van zo’n horloge echt nodig is? Rages en hypes komen en gaan en helaas zijn ze niet allemaal effectief. Maar dit lijkt anders te zijn met sporthorloges.

In dit artikel leer ik je de voordelen van het gebruiken van een sporthorloge en zet ik de 9 beste sporthorloges voor jou op een rijtje. Hierin zal ik onder andere behandelen welke horloges je kunt gebruiken voor het hardlopen die een GPS functie hebben.

Ook leer je:

  • Wat de verrassende voordelen zijn van het gebruiken van een sporthorloge
  • Waarom een duur horloge je ontzettend kan motiveren vanwege een hele bijzondere reden
  • Hoe een sporthorloge je kan helpen om sneller/beter/meer voortgang te boeken
  • De beste sporthorloges die je kunt kopen – van heel goedkoop tot de Rolls Royce onder de horloges

Voordat ik je vertel wat de beste sporthorloges op de markt zijn, zal ik eerst de voordelen van het gebruiken van een sporthorloge voor jou op een rijtje zetten. Je klakkeloos vertellen welk sporthorloge goed is, zonder je te vertellen waarom het gebruiken van een sporthorloge überhaupt goed is heeft weinig zin.

Daarom ga ik mijn zeven favoriete voordelen van een sporthorloge met jou delen zodat je weet of het dragen van zo’n horloge voor jou is weggelegd.

Als je een mens bent (en daar ga ik even vanuit) dan zul je merken dat het hebben van een sporthorloge flink wat voordelen kan hebben. Mits je bereidt bent de investering te maken.

Hoe dan ook, laten we van start gaan:

#1 Verantwoordelijk worden gehouden

Wanneer niemand je op de hielen zit om van de bank te komen en te gaan sporten, heb je vaak geen stok achter de deur. Hierdoor voel je geen druk om te sporten, hoef je geen verantwoordelijkheid af te leggen en kun je doorgaan met de Netflix serie die je op dat moment aan het kijken was.

Maar een sporthorloge kan daar verandering in brengen.

Je smartphone en je sporthorloge (of smartwatch) hebben veel met elkaar gemeen. In sommige gevallen is het zelfs mogelijk om je telefoon aan je horloge te verbinden om zo inkomende berichten en melding op je pols te kunnen zien zonder continue je telefoon uit je broek te hoeven halen. Dat scheelt elke keer weer je handen in je broek te steken om te kijken wat iemand je heeft gestuurd.

Een voordeel van het gebruiken van een sporthorloge (met of zonder verbinding met je telefoon) is dat je er herinneringen in kun zetten voor het sporten.

Hierdoor word je verantwoordelijk gehouden voor het ondernemen van actie en sporten. Wanneer je namelijk geen meldingen hebt, kun je achteraf tegen jezelf zeggen dat je het ‘was vergeten’ en daardoor je training hebt overgeslagen.

Maar wanneer je een horloge om je pols hebt en deze jou een berichtje stuurt dat je moet sporten, is het moeilijk om dit te negeren. Je kunt zoveel meldingen instellen als je zelf wilt. Hierdoor word je continue met je neus op de feiten gedrukt: het is tijd om te sporten.

Niet elk horloge heeft deze functie maar steeds meer sporthorloges krijgen het. De overlap wordt steeds groter tussen een smartphone en smartwatch. Het zou mij niet verbazen als je straks met een sporthorloge ook simpele telefoongesprekken kunt plegen.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

#2 Persoonlijke doelen opstellen

Er is een reden waarom je vrijwel altijd de ‘doelen’ tip tegenkomt wanneer je wilt afvallen of wilt sporten. Het blijkt keer op keer weer dat het opstellen van doelen de kans vergroot dat jij je doel behaalt (bron). Het maakt vrijwel niet uit wat je doel is… zodra je het opschrijft en daardoor ‘echt’ maakt, gaat je brein er op één of andere manier anders mee om.

Op dat moment haal je het doel in zekere zin uit je hoofd en maak je tastbaar door het op te schrijven of uit te typen.

Deze persoonlijke doelen beperken zich niet alleen tot een briefje op je koelkast of notitie op je computer. Je kunt namelijk je sporthorloge gebruiken om continue aan je doel te werken en de hele tijd bij te schaven.

Bij verschillende sporthorloges kun je kiezen in welke categorie je wilt sporten. Denk hierbij aan:

  • Zwemmen
  • Hardlopen
  • Fitness
  • Yoga
  • Wielrennen

Dit is nog maar het topje van de ijsberg maar het is even om een punt te illustreren.

Bij elk van deze categorieën kun jij doelen instellen. Door je sporthorloge aan je computer aan te sluiten kun je de gegevens uitlezen en kijken of je daadwerkelijk je doel gaat behalen. Het mooie van dit proces is dat je gaat nadenken over wat je wilt bereiken. Ook zul je meer tijd en moeite investeren om je horloge uit te vogelen en de bijbehorende software te snappen. Des te meer je investeert in een proces, des te meer je eruit wilt halen. En dit zal zich onderaan de streep natuurlijk uitbetalen.

#3 Voortgang meten

Deze tip gaat eigenlijk hand in hand met de bovenstaande. Het opstellen van je doelen is natuurlijk één ding maar het kunnen meten van je voorgang is een andere factor.

Zonder doel heeft het meten van vooruitgang geen zin omdat je niet weet wat je wil bereiken. En alleen een doel hebben en nooit stil staan bij je vooruitgang, is ook verre van handig.

Je riskeert namelijk dat je ‘maar wat gaat doen’ en nooit stilstaat bij hoe dichtbij (of veraf) jij van je doel bent.

Met een sporthorloge kun je werkelijk elke variabele die je kunt meten inkijken. Hierdoor weet je wat je vooruitgang is en waar je nog op kunt verbeteren. Parameters die je veelal kunt meten (verschilt per model) zijn:

  • Hartslagfrequentie
  • Hoeveelheid minuten/uren gerend
  • Aantal kilometers gerend (als het een GPS functie heeft)
  • Interval tijden (gemiddelde snelheid/tijd tussen bepaalde stukken)
  • Aantal calorieën verbrand

Al met al kun veel dingen meten die je wilt inzien tijdens het sporten. Het aantal calorieën wat je verbrand is natuurlijk een indicatie maar de rest van de parameters zijn erg accuraat.

Het dragen van een sporthorloge tijdens het sporten is daarom ook meer weggelegd voor mensen die een vorm van duursport doen dan mensen die in de sportschool staan. Om spiermassa te kweken is het meten van je hartfrequentie of andere punten van hierboven niet relevant.

Dat maakt het dragen van een sporthorloge – als reguliere sportschoolbezoeker die niet aan duursport doet – vrij overbodig.

#4 Succes (of tegenslagen) delen met anderen

Voor zowel heren als dames die een sporthorloge dragen is dit een pluspunt:

Wanneer je bij een individuele activiteit een groepsgevoel kunt creëren, zorg je ervoor dat je er zelf meer bij betrokken raakt.

Laat mij uitleggen wat ik hiermee bedoel.

Wanneer je stiekem met jezelf allemaal afspraken maakt om zus en zo te doen, is dat natuurlijk leuk en veilig. Niemand weet wat je wilt bereiken en niemand kan je om verantwoording vragen.

Maar het probleem hiervan is dat niemand met jou het succes kan vieren en je eventueel kan bijstaan wanneer het minder goed gaat.

Je kent ongetwijfeld die Alcohol Anonymous scenes uit films waarbij mensen in een kringetje zitten en allemaal opbiechten hoe alcohol verslaafd ze zijn of juist hoe lang ze geen druppel gedronken hebben. Deze meetings hadden ook één op één met een begeleider kunnen plaatsvinden. Maar het blijkt uit onderzoeken dat de sociale factor de kans op succes verhoogt (bron).

Mensen vertellen wat je doelen zijn en wanneer je ze wilt bereiken, zorgt ervoor dat je flink wat positieve druk voelt. Je weet dat mensen van je doelen afweten en deze doelen niet (op tijd) bereiken voor gezichtverlies zal zorgen. Daardoor ga je harder aan je doelen werken.

Maar ook op andere manieren is het ‘delen’ positief:

Wanneer je een hoogtepunt bereikt (of een tussen doel haalt), kun je dit vaak delen via jouw sporthorloge (direct of via de computer). Hierdoor zul je overladen worden met complimentjes en zodoende en nog beter gevoel hebben bij het sporten.

Maar ook bij je mindere momenten is het delen van je prestaties goed. Hierdoor kunnen mensen je stimuleren, motiveren en wellicht tips geven. Ups en downs zijn een onderdeel van sporten. Dat is een gegeven.

Door gebruik te maken van de sociale functies van sporthorloges (bij trainingsgroepen horen, resultaten delen etc) zorg je ervoor dat je een stok achter de deur hebt en een groepsgevoel creëert.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

#5 Financiële drive

Ik heb een bijzondere vraag aan jou:

Wanneer denk jij dat je een broodje eerder weggooit wanneer je vol bent na een paar happen: wanneer je het gratis hebt gekregen of wanneer je het zelf hebt gekocht?

Natuurlijk zul je sneller een broodje weggooien wat je gratis hebt gekregen. Je hebt hier immers geen moeite voor hoeven doen en niets voor moeten betalen.

Hierdoor heb je minder snel het gevoel dat je het ‘zonde’ vindt.

Dit is een psychologisch fenomeen wat investment bias heet, dit hoort thuis in de zogenaamde Escalation of commitment groep.

Zonder het te moeilijk te maken, is dit wat je moet weten:

Des te meer je investeert in iets, des te meer je er iets uit wilt halen omdat je anders (bewust of onbewust) denkt dat het zonde zou zijn om nu te stoppen.

  • Wie denk je dat eerder een punt achter een relatie zou zetten: iemand die net 1 maand een relatie heeft of iemand die al 20 jaar een relatie heeft?
  • Wie denk je dat eerder zal stoppen met gezond leven: iemand die net één week is begonnen met afvallen en gezonder eten of iemand die al één jaar bezig is?

Je hoeft geen genie te zijn om de bovenstaande vragen te beantwoorden.

Nu vraag jij je misschien af wat dit te maken heeft met een sporthorloge?

Heel simpel eigenlijk:

Sporthorloges zijn nogal prijzig als je besluit voor een goed model te gaan. Doordat je er veel geld voor hebt betaald, zul je er onbewust meer uit willen halen. Anders is het immers zonde van het geld.

Het dragen van een sporthorloge voor het hardlopen zal er bijvoorbeeld voor zorgen dat je daadwerkelijk vaker gaat hardlopen om zo het betalen van een hoge prijs te rechtvaardigen. Klein psychologisch trucje om vaker te sporten.

#6 Het vervangt je telefoon

Dit is wellicht één van de meest praktische redenen om gebruik te maken van een sporthorloge.

Hoewel de meeste telefoons tegenwoordig licht zijn (ondanks dat ze toenemen in schermformaat), zijn ze verre van praktisch om mee te zeulen tijdens het sporten. Meestal heb je een telefoon bij voor de muziek. Vaak ook om de GPS functie te gebruiken tijdens het bewegen.

Sommige sporthorloges kunnen beide functies overnemen waardoor je geen telefoon bij je hoeft te dragen. Combineer zo’n sporthorloge met GPS en muziek functie met bluetooth oordopjes en je bent klaar om van start te gaan.

Voorlopig kun je nog niet bellen met deze horloges. Dat komt omdat ze geen simkaart hebben en zodoende niet over een nummer of belbundel beschikken. Soms kun je wel ‘via’ je horloge bellen wanneer het is verbonden met je telefoon. Maar dat betekent dat je alsnog je telefoon bij je moet dragen.

Sporthorloges zijn ook niet op de markt om mee te bellen. Ze zijn (voorlopig) echt gemaakt voor het sporten. En daarvoor is de GPS en muziek functie het belangrijkste.

#7 Het verbetert je slaap

Verschillende sporthorloges kunnen als slaap monitor functioneren. Dat slaap voor sporten belangrijk is, hoef ik jou waarschijnlijk niet te vertellen. Slaap is zoals vitamine D:

Als je voldoende binnenkrijgt, maakt het alles op gezondheidsvlak beter.

Maar hoe weet je of je lang genoeg slaap met een dusdanige kwaliteit?

Daar kun je de slaapmonitor functie voor gebruiken. Het vertelt jou  nadat je wakker bent hoelang je hebt geslapen en drukt in procenten uit hoe kwalitatief je slaap was.

Niet alle sporthorloges hebben deze functie maar veel wel. Wat overigens een mooie brug is voor het volgende punt.

Sporthorloge Vergelijken

Het beantwoorden als een vraag “wat is het beste sporthorloge wat ik als man/vrouw kan kopen?” is een zeer lastige vraag om te beantwoorden. Mijn tegenvraag zou zijn:

Waarvoor wil je dit horloge gebruiken?

Welk horloge je koopt is namelijk heel erg afhankelijk van je doel (en budget). Wanneer je alleen wilt weten hoeveel stappen je dagelijks neemt en hoeveel calorieën je dagelijks verbrand, is de goedkoopste Fitbit meer dan genoeg. Maar ben je een (professionele) triatleet die een GPS functie nodig heeft met een lange batterij duur, dan zul je een veel duurder model nodig hebben.

Aangezien duursporters het meest hebben aan een sporthorloge, zijn dit ook de mensen die ik in het achterhoofd heb gehouden tijdens het beschrijven van de onderstaande horloges. Mocht je een ‘niet hardloper’ zijn die een sporthorloge zoekt, dan kun je altijd een vraag onder mijn artikel stellen over hetgeen wat jij zoekt.

#1 Garmin Fenix 3

Belangrijkste eigenschappen:

  • Sporthorloge met GPS
  • Verschillende sporten bijhouden
  • Waterbestendig tot 100 meter
  • ANT+ compatible (hartritmemonitor)
  • Prijs: 480 euro

Hoewel de Garmin Fenix 3 groot en log is, zit het vol functies en eigenschappen die geweldig zijn voor elke hardcore sporter. Wat tot zekere mate de belachelijk hoge prijs recht kan praten.

Om mee te beginnen, kun je er ontzettend veel sporten mee volgen naast alleen hardlopen. Denk hierbij aan skien, klimmen, berg wandelen en nog veel meer.

Het heeft een hele boel sensoren. Denk hierbij aan een accelerometer, barometer, altimeter en GLONASS waardoor het snel je locatie kan vinden. Daarnaast kan het ook als een ‘basis’ smartwatch functioneren omdat het je de mogelijkheid geeft om notificaties van je telefoon te bekijken zonder hierdoor je telefoon te hoeven pakken.

#2 Garmin Forerunner 735XT

Belangrijkste eigenschappen:

  • GPS en hartfrequentie monitor
  • ANT+ compatible
  • Batterijduur van 5 dagen
  • Waterbestendigheid van 5 ATM
  • Android en iOS app
  • Prijs: 400 euro

De Garmin Forerunner 735XT is vrijkrijbaar als los sporthorloge of als Tri Bundle (kost meer). Hierbij krijg je een Garmin HRM Tri en HRM borstband voor bij het zwemmen. HRM staat voor Heart Rate Monitoring. Zelfs als los sporthorloge heeft de Garmin Forerunner 735XT genoeg trucjes in huis om de meest doorgewinterde atleet te vermaken.

De GPS sensor is ontzettend snel in het vinden van een signaal, wat betekent dat je sneller aan je training kunt beginnen en niet onnodig lang moet wachten tot het apparaat verbinding heeft gemaakt. Ook is het erg accuraat. Zelfs zonder het gebruik van een HRM borstband zijn de hartfrequentie meting verrassend accuraat. Dit is te danken aan de optische HRM.

Ook heeft de Garmin Forerunner 735XT een slaapmonitor waardoor het een prima all-round sporthorloge is. Het enige wat een beetje minder mooi en goed is, is de Garmin Connect app die een beetje ‘simpel’ is. Maar dit zullen ze ongetwijfeld binnenkort verbeteren.

#3 Garmin Vivosmart HR Plus

Belangrijkste eigenschappen:

  • GPS en hartfrequentie monitor
  • Batterijduur van 5 dagen
  • Waterbestendig tot 50 meter
  • Verschillende sporten tracken
  • Prijs: 199 euro

De Garmin Vivosmart HR Plus is ideaal voor als je een sporthorloge wilt voor het hardlopen. Maar eigenlijk lijkt het erg op de bovenstaande sporthorloges met een kleiner en slanker design.

De Garmin Vivosmart HR Plus heeft bijvoorbeeld een een accelerometer, hoogtemeter, optische HRM en GPS. En dat allemaal in een klein en slank polsbandje. En ook deze sensoren zijn allemaal stuk voor stuk erg accuraat.

De batterijduur is één van de beste eigenschappen van dit sporthorloge. Deze is namelijk 5 dagen. Daarnaast is de E Ink touchscreen ideaal om te gebruiken wanneer het zonnig is. Het lijkt namelijk erg op het beeldscherm van een ereader. Deze wordt ook niet onleesbaar wanneer de zon erop schijnt doordat er digitale inkt is gebruikt.

Ook hier is de Garmin Connect app een minpunt maar dat ligt verder niet aan het sporthorloge zelf.

#4 Polar M400

Belangrijkste eigenschappen:

  • GPS en hartfrequentie monitor
  • Batterijduur tot wel 24 dagen
  • Waterbestendig tot 30 meter
  • Verschillende sporten tracken
  • Prijs: 140 euro

De Polar M400 is wellicht het beste (en daardoor populairste) sporthorloge voor beginners. Het heeft alles wat je als beginner nodig hebt met een aantal functies voor gevorderden.

Het heeft alle standaardfuncties die je zou willen: GPS, hartfrequentie meten (moet in combinatie met een borstband) en het kan je slaap meten.

Daarnaast kun je er verschillende sporten mee bijhouden naast rennen zoals zwemmen en yoga. Je kunt ook een 15 minuten durende test doen om daarmee je VO2max te bepalen. Hiermee kun jij je uithoudingsvermogen in kaart brengen.

Na een sessie hardlopen komt er een ‘Running Index’ op het scherm wat jou meet vergeleken met andere hardlopers met hetzelfde profiel als jij. Hiermee krijg je inzicht in hoe jij het doet ten opzichte van mensen die jou leeftijd, gewicht, conditie etc hebben.

Batterijduur is geweldig en je kunt het gewoon met een Micro USB opladen.

#5 Apple Watch

Belangrijkste eigenschappen:

  • GPS en hartfrequentie monitor
  • Echte smartwatch (niet alleen sportwatch)
  • Waterbestendig tot 50 meter
  • Prijs: Hangt van je voorkeur af (300+ euro)

Hoewel je misschien niet meteen aan een Apple Watch denkt wanneer je een blog over sporthorloges leest, is het zeker een sporthorloge geworden. Hoewel de focus van de eerste Apple Watch vooral lag op het ‘smartwatch’ zijn, is dit inmiddels niet meer het geval.

Het is nog steeds een smartwatch… met steeds meer sporthorloge eigenschappen. Apple heeft het voor elkaar gekregen om een GPS sensor erin te doen zonder de Apple Watch groter te maken. Hierdoor kun jij je hippe horloge blijven dragen en niet met een logge sporthorloge rennen.

Ik kan eigenlijk weinig zeggen over een Apple Watch: het is waterbestendig tot 50 meter en je kunt er vrijwel elke app op draaien die jij kunt verzinnen. Het heeft de kwaliteit van een iPhone maar ook de beperkingen.

Het is namelijk een verlengstuk van een iPhone wat ons meteen bij het ‘nadeel’ brengt. Het is eigenlijk gemaakt om in combinatie met een iPhone gebruikt te worden. Veel functies zul je niet kunnen gebruiken als je geen iPhone hebt. Overweeg dit sporthorloge alleen als je ook een iPhone hebt. Anders kun je beter iets anders kiezen. Vooral wanneer je naar het prijskaartje kijkt.

#6 TomTom Spark 3 Cardio + Music

Belangrijkste eigenschappen:

  • GPS en hartfrequentie monitor
  • Waterbestendig
  • Verschillende sporten tracken
  • Kompas voor Route Verkenning modus
  • MP3 en Bluetooth functie
  • Prijs: 200 euro

De Spark 3 is de derde generatie sporthorloges van TomTom. Ze zijn in verschillende combinaties beschikbaar. Zo kun je een HRM versie kopen maar ook eentje met een MP3 functie. Het model Cardio + Music heeft beide functies zodat je geen compromissen hoeft te sluiten met je jezelf (wellicht wel met je portemonnee).

Combineer dit met draadloze oordopjes en je krijgt de idealste vervanging van een telefoon. Je kunt hierdoor je hartslag meten, muziek luisteren en op de juiste route blijven door de Route Verkenning optie. Hierdoor is een smartphone onderweg overbodig.

De Route Verkenning functie is een soort kompas wat je laat zien welke richting je op moet rennen. Hierdoor kun je eventueel een nieuwe route rennen door het bos zonder bang te zijn dat jij verdwaald of iets dergelijks.

Je kunt vooraf .GPX bestanden inladen in je sporthorloge om zo de route van te voren al uitgestippeld te hebben. Daardoor kan de TomTom je letterlijk de weg wijzen. Het is ook geschikt voor zwemmers en wielrenners.

#7 Garmin Fenix 5X

  • GPS en hartfrequentie monitor
  • Voorgeprogrammeerde routekaarten
  • Zeer sterk scherm van saffier
  • Prijs: Hangt van je samenstelling (700+ euro)

Dit is de Rolls Royce onder de sporthorloges. Dat had je wellicht kunnen raden gezien het prijskaartje wat bij 700 euro begint. Het spreekt voor zich dat dit horloge alleen voor de echt ‘die hards’ is onder ons. De gemiddelde sporter moet hier niet eens aan denken.

Het heeft elke denkbare sensor die je zou willen en heeft daarnaast ook route kaarten. Hierdoor is het maken van dagenlange wandelingen door het bos mogelijk.

Ook is het niet stuk te krijgen vanwege het scherm van saffier (erg sterk) en het is ook nog eens waterbestendig tot 100 meter.

Als laatst is het ook mogelijk om hem te verbinden met je smartphone waardoor je een all-in-one smartwatch/smartphone/navigatiesysteem krijgt.

Sporthorloges van/met Nike+

Ik moet nog even iets kwijt over de Nike+ sporthorloges. Heel veel mensen gebruiken de Nike+ app bij het hardlopen. Wanneer ze opzoek gaan naar een sporthorloge, gaan ze al snel zoeken naar een ‘Nike+’ sporthorloge. 

Hoewel ik dit volkomen kan begrijpen, is het eigenlijk verre van nodig. Er zijn Nike+ sporthorloges op de markt in samenwerking met TomTom en Apple die je kunt kopen. En ze zullen voor de gemiddelde hardloper meer dan genoeg zijn.

Die van TomTom zijn zeker aan te raden. De prijs ligt rond de 100 euro en ze voldoen aan alles wat je wilt hebben. Daarnaast wordt het horloge continue vernieuwd waardoor het steeds meer kan voor een lage prijs.

De Nike+ Apple Watch zou ik je niet aanraden. Het is duur en overbodig als je echt alleen een sporthorloge wilt. Wil je een smartwatch? Dan vind ik persoonlijk de gewone Apple Watch mooier. Maar dat is persoonlijk.

Hoe dan ook:

Je hoeft je dus niet te beperken tot een sporthorloge waar ‘Nike+’ op staat als jij de Nike+ app wilt gebruiken. Je kunt dus verder zoeken dan het woordje Nike. Vraag voor de zekerheid of het sporthorloge wat jij wilt de Nike+ app ondersteunt. Dan kom je niet voor verrassingen te staan.

Het kan zomaar zijn dat het sporthorloge vandaag geen Nike+ ondersteunt maar morgen wel. De kans is echter groot dat het sporthorloge wat jij wilt gewoon Nike+ ondersteund. Het is immers één van de populairste apps voor hardlopen.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt? (bron)

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslankmethode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *