shopify site analytics

dash diet piramide

Het DASH Dieet – Hoe Werkt Het? En Werkt Het?

Het DASH Dieet is al vijf keer uitgeroepen tot het beste dieet van de Verenigde Staten. In 2011 t/m 2015 heeft het dieet gewonnen in de categorie “Beste algemene dieet”. Een goede reden om het boek  “Het DASH Dieet” te reviewen en jou kennis te laten maken met dit succesvolle dieet.

Diëten doen de meeste mensen met het doel om af te vallen, maar een normaal gewicht hangt nauw samen met een gezonde levensstijl. Je kunt ook diëten en ook nog goed bezig zijn met je gezondheid. Dit bewijst het DASH Dieet. Dit dieet wordt zelfs aanbevolen door  bijvoorbeeld cardiologen. Het DASH Dieet is namelijk ontwikkeld om een te hoge bloeddruk tegen te gaan.

Wil je de maximale korting op dit product? Klik dan op de onderstaande oranje knop:

Dit dieet wordt inhoudelijk besproken in het boek Het DASH Dieet. Graag gaan wij dit boek voor jou reviewen.

Wat houdt het DASH Dieet in?

Te hoge bloeddruk is gevaarlijk voor je gezondheid. Van alle volwassenen blijkt maar liefst 25% van de mensen een te hoge bloeddruk te hebben. Bij mensen boven de 65 jaar is dit percentage ongeveer 50%. Een te hoge bloeddruk vergroot de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk. Met medicijnen is dit probleem op te lossen, maar het kan nog eenvoudiger. Door gezonder te gaan leven kun je jouw bloeddruk ook verlagen.

Het dieet is ontstaan vanuit de DASH-studie. DASH staat voor Dietary Approaches to Stop Hypertension. Er zit dus geen commerciële drijfveer achter de oorsprong van dit dieet, maar een grondige studie. Bij het eten van gezonde producten aangevuld met magere melk en bijvoorbeeld mager vlees, kun je zorgen voor een lagere bloeddruk. Gezonde producten + minder zout nemen, zorgt voor een betere gezondheid. Door het eetpatroon aan te houden en veel te bewegen kun je ook nog eens flink afvallen.

dash1

Gezond eten en veel bewegen zijn basisprincipes van het DASH Dieet

Gezond leven is de boodschap. Dit doe je door gezond te eten en veel te bewegen. Wat betreft het eten moet je minder verzadigd vet en minder rood vlees eten. Het eten van suiker en zout moet je ook beperken. In plaats daarvan ga je meer van de volgende producten eten:

  • Groente en fruit
  • Magere zuivelproducten
  • Mager vlees, vis en gevogelte
  • Noten, zaden en pitten

Naast het eten moet je voldoende bewegen. In het boek worden er geen zware trainingen voorgeschreven. Je moet wel minimaal een half uur matig intensief bewegen. Dit moet je minimaal 5 dagen in de week doen, maar het liefst 7 dagen in de week.

Uitgangspunten om een hoge bloeddruk te voorkomen

De volgende uitgangspunten worden aangehouden om te hoge bloeddruk te voorkomen of te bestrijden:

  • Voorkom overgewicht – Vaak willen mensen afvallen om cosmetische redenen, maar de gezondheid zou eerder doorslaggevend moeten zijn
  • Eet gezond – Eet de juiste voedingsmiddelen en gebruik weinig suiker en zout
  • Beweeg voldoende – Je hoeft geen zware trainingen te doorstaan, maar blijf intensief bewegen
  • Beperk het gebruik van alcohol

Je eetpatroon niet omgooien, maar geleidelijk aanpassen

Veel dieetvormen leggen jou eetpatronen op die niet bij je passen of die te weinig voedingsmiddelen bevatten. Op de lange termijn gaat dat niet werken. Daarom zijn er ook zoveel mensen enthousiast over het DASH Dieet. In het eetpatroon worden geleidelijk veranderingen doorgevoerd die de maaltijden met een kleine aanpassing veel gezonder kunnen maken.

In het boek Het DASH Dieet wordt aanbevolen om in bijvoorbeeld het hoofdgerecht minder vlees toe te voegen. In plaats daarvan neem je extra groente. Stap over op magere varianten van kaas en melk. Je hoeft je eetpatroon gelukkig niet zelf uit te denken. Je kunt de recepten uit het boek volgen.

Klik voor een grotere afbeelding:

dash dieet infographic

Adviezen uit het boek Het DASH Dieet

Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Wij zullen aan aantal adviezen uit het boek nader uitwerken en toelichten.

Advies # 1: Kies voor onbewerkte producten

In Het DASH Dieet worden deze producten “echt” eten genoemd. Hiermee wordt bedoeld pure producten die uit de natuur komen en niet geproduceerd zijn. In bewerkte producten zijn er middelen aan het eten toegevoegd om het beter verkoopbaar te maken. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan middelen als smaakversterkers, suiker en zout.  Deze maken de producten lekkerder, maar niet op de juiste manier.

Advies # 2: Eet minder zout

Aan veel producten in de supermarkt zit zout toegevoegd. Dit is de belangrijkste boosdoener van een te hoge bloeddruk. Bij het koken moet je zo weinig mogelijk zout toevoegen, want in de meeste producten uit de supermarkt zit al veel zout verwerkt. Teveel zout geeft een grotere kans op een te hoge bloeddruk, maar bijvoorbeeld ook op nierziekten.

Advies # 3: Kies voor vezelrijke producten

Vezelrijk voedsel is een belangrijk onderdeel van het DASH Dieet. Dit eten zorgt voor een goede spijsvertering en een betere stoelgang. Je moet er wel goed op letten dat je voldoende water blijft drinken. Vezels hebben namelijk veel vocht nodig en je lichaam heeft ook voldoende vocht nodig. Aangeraden wordt het drinken van 1,5 tot 2 liter vocht per dag. Het liefst water.

Tips om te starten volgens het DASH Dieet

Graag geven wij jou een aantal tips om goed te beginnen met je DASH Dieet.

Tip # 1: Dagboek bijhouden

Maak voor jezelf inzichtelijk wat je dagelijks eet. Houd een dagboek bij en schrijf daarin op wat je per dag eet. Door het later terug te lezen is het eenvoudig te achterhalen in hoeverre jij je gemiddeld goed aan het eetpatroon houdt. Houd hierin ook de sportactiviteiten bij.

Tip # 2: Voeg smoothies toe aan je eetpatroon

Smoothies passen in ieder dieet en geven jou veel van de benodigde voedingsmiddelen in één drankje. In een smoothie kun je de voedingsmiddelen toevoegen waar je een tekort aan hebt in de drie maaltijden. Smoothies zijn een ideale manier om voldoende groente en fruit binnen te krijgen.

Tip # 3: Zorg dat je gezonde tussendoortjes in huis hebt

Het is niet realistisch om tussendoortjes volledig af te zweren. Zorg er gewoon voor dat je voldoende gezonde tussendoortjes in huis hebt. Ongezonde tussendoortjes moet je gewoon niet meer kopen. Ook voor gezinsleden die niet op dieet zijn is het beter om te wennen aan gezonde tussendoortjes. Zet geen kaas en worst op tafel, maar bijvoorbeeld stukjes wortel, bleekselderij en komkommer.

Hoeveel kilo ga je afvallen met het DASH Dieet?

In het boek Het DASH Dieet wordt een gezonde levensstijl geïntroduceerd in jouw leven. Een mooie bijkomstigheid is dat je kilo’s gaat verliezen. Het gewichtsverlies gaat niet hard, maar wel op een gezonde manier. Wekelijks zul je tot 2 kilo afvallen.

Moet ik ook sporten ter ondersteuning van het dieet?

Overgewicht in combinatie met te weinig bewegen vergroten het risico op hart- en vaatziekten. Minimaal 5 dagen in de week moet je een half uur bewegen. Dagelijks een half uur zou eigenlijk het streven moeten zijn. Voor ouderen is het belangrijk om minimaal 2 keer per week aan krachttraining te doen.

Beweeg jij dagelijks al veel? Met een stappenteller kun je meten of je minimaal 10.000 stappen per dag zet. Dit aantal is namelijk voldoende. Het lijkt veel, maar is eenvoudig haalbaar.

Hanteer de recepten uit Het DASH Dieet

In het boek Het DASH Dieet vind je gedetailleerde, uitgewerkte recepten. Deze recepten kunnen jou helpen om jouw eetpatroon geleidelijk af te stemmen op de voorgeschreven ingrediënten. De recepten worden onderverdeeld in:

  • Ontbijt & Smoothies
  • Lunchgerechten
  • Voor- & Bijgerechten
  • Hoofdgerechten
  • Nagerechten

Wat zeggen andere websites over Het DASH Dieet?

Wij hebben een aantal meningen van andere websites verzameld over Het DASH Dieet.

“Omdat het DASH Dieet erg gezond en gebalanceerd is kan iedereen er mee werken. Ben je echter enkel op zoek naar snel een paar kilo’s kwijtraken dan is dit niet geschikt voor jou.”

Bron: Vetvrij.com

“Niet alleen is het geschikt om de bloeddruk te verlagen, het is een gezonde manier om af te vallen en gevarieerd te eten voor iedereen.”

Bron: Dashdieet.nl

Conclusie – is het kopen van Het DASH Dieet een aanrader?

Zeker voor mensen die ook nog een te hoge bloeddruk hebben is het boek zeker een aanrader. Je moet wel goed gemotiveerd zijn om de aanwijzingen in het boek ook daadwerkelijk door te voeren in het eetpatroon. Niet voor iedereen zal dit eenvoudig zijn. De nadruk ligt in het dieet wel volledig op het eten, het bewegen is een ondergeschoven kindje.

Samenvattend is het zeker een aanrader voor iedereen die op een gezonde en verantwoorde manier lichaamsvet wil verliezen.

Bestel hier het Dash Dieet Plan met maximale korting.

Waar kan ik Het DASH Dieet kopen?

Door op onderstaande knop te klikken  kun je het boek bestellen. De betaling kan via Ideal, PayPal, Mister Cash of via een eenmalige machtiging. Na de betaling krijg je gelijk een pdf bestand toegestuurd met het ebook.

Doe je voordeel ermee!

4 Reacties op "Het DASH Dieet – Hoe Werkt Het? En Werkt Het?"

  1. Jan Roodnat says:

    Brag: het boek staat op mijn iPad,maar ik weet het wachtwoord
    Niet meer, hoe los ik dit op?

  2. Margot says:

    Ik heb ’t boek gisteren besteld, ik vind het heel erg tegenvallen. Wat moet je nu eten?? Ik zie geen duidelijke richtlijnen. Er zitten wel leuke recepten bij maar ook bv. een zalmrecept met Knor vissaus, dus niet echt puur en onbewerkt. Verder staan er taalfouten in. Ik kan me niet voorstellen dat dit boek hier aangeraden wordt. Veel te veel geld dus voor een digitaal kookboek, veel meer is ’t niet.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *