shopify site analytics

Afslanken met Gerlinea Producten: Waardevol of Teleurstellend?

Afvallen met Gerlinéa is een Belgisch concept waarbij gebruik wordt gemaakt van maaltijdvervangers. Hierbij kun je kiezen tussen één of twee maaltijdvervanger op een dag afhangend van je doel.

Zo bieden ze shakes, evenwichtige tussendoortjes en voedingssupplementen aan. Het is de bedoeling dat je dit tijdens het afvalproces gebruikt, maar ook doorgaat met deze maaltijdvervangers voor gewichtsbehoud na het lijnen.

Maar hoe gezond zijn deze maaltijdvervangers eigenlijk? Dat leer je precies in dit artikel.

Daarnaast leer je in het artikel:

  • Waaruit deze maaltijdvervangers bestaan
  • Wat de kenmerken van dit dieet zijn
  • Wat de voordelen van het afvallen met Gerlinéa producten zijn
  • Waarom shakes drinken niet aan te raden is
  • Wat de nadelen van dit dieet zijn

Wat is het idee achter het Gerlinéa dieet?

Gerlinéa is een Belgisch bedrijf. Ze maken gebruik van afslankproducten in de vorm van maaltijdvervangers. Het is de bedoeling dat je volledige maaltijd vervangen wordt door een product van Gerlinéa.

Hierbij moet je denken aan de volgende producten:

  • Haver ontbijtshakes
  • Easy go repen
  • Maaltijddranken
  • Lunch bars
  • Puddings
  • Milkshakes
  • Tussendoortjes

Het dieet beweert dat het wonderen doet voor je lijn. Heb je je streefgewicht bereikt? Dan beweren ze dat het alsnog ideaal is om producten van dit dieet te gebruiken om op gewicht te blijven.

De website geeft je daarnaast nog tips voor het maken van gezonde maaltijden en voor een gezonde levensstijl. Je kunt ervoor kiezen om je te verdiepen in voeding zodat je beter begrijpt hoe de wereld van voeding in elkaar steekt. En dit alles is beschikbaar op hun website.

Dat klinkt veelbelovend of niet?

Ze beweren dat de maaltijdvervangers zo zijn samengesteld dat ze je lichaam voorzien van alle nodige voedingsstoffen zoals eiwitten, vitamines en mineralen. Maar tegelijkertijd zijn ze beperkt in calorieën. Dit is ideaal natuurlijk. Alle voedingsstoffen binnenkrijgen die je nodig hebt en toch een crashdieet volgen waardoor je afvalt.

Volgens hun website is hun dieet zelfs goedgekeurd door de EFSA (European Food Safety Authority). Wat dit precies inhoudt, daar kom ik later op terug.

“Maaltijdvervangers zijn volgens Gerlinéa de enige afslankproducten waarvan de doeltreffendheid op het gewichtsverlies (en behoud van gewichtsverlies) erkend is door de Europese regelgeving. ” 

Nu kan ik wel meerdere manieren verzinnen die voor gezond gewichtsverlies zorgen, maar dat even terzijde.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

De opbouw van het dieet

  • Wil je afslanken? Dan is het idee dat je twee maaltijdvervangers neemt gedurende de dag, maar je avondmaal wel gewoon kunt blijven eten.
  • Ga je voor gewichtsbehoud? Dan voldoet één enkele maaltijdvervanger en mag je daarnaast gewoon je lunch en avondmaal eten zoals die was.

Hoe bepaal je vervolgens of je af moet vallen?

Dat gebeurt aan de hand van een berekening van je BMI. Je Vult je gewicht in kilogrammen in en je lengte in centimeters in. Vervolgens komt daar je BMI uit rollen en deze laat zien of je af moet vallen of niet.

Je kunt vervolgens zelf nog wel de keuze maken of je één of twee maaltijden wilt vervangen. Gemiddeld bevatten de maaltijdvervangers 200/250 kilocalorieën. Daarnaast mag je dan een eigen avondmaal eten. Wel wordt dan een lichte evenwichtige avondmaaltijd aangeraden.

En natuurlijk staan er op de website voorbeelden van lichte en evenwichtige maaltijden. Zo raden ze aan dat het avondeten uit de volgende producten bestaat:

  • 100 gram mager vlees/vegetarische vervanger of vis
  • 1 eetlepel vloeibare of olie om in te bakken
  • 200 gram groenten
  • gekookte aardappelen of volkoren graanproducten
  • 1 eetlepel vetarme saus

Als je bovenstaande producten omzet in aantal kilocalorieën dan kom je uit op minder dan 500 kilocalorieën.

Een dag met Gerlinéa levert je dus minder dan 1000 kilocalorieën. Twee keer een maaltijdvervanger van 200 kilocalorie en en avondmaaltijd van minder dan 500 kilocalorie.

Dit maakt dat het dieet absoluut een crashdieet is.

Verder merk ik op dat ze veel magere producten aanraden en dat hun maaltijdvervangers ook weinig vetten bevatten. Dit houdt in dat het een vetarm dieet is.

Vaak zie je dat maaltijd vervangende shakes eiwitrijk en koolhydraatarm zijn. Denk aan het Atkins dieet en aan het Cambridge dieet. Maar dit is niet het geval bij Gerlinéa. In tegendeel zelfs, de Gerlinéa producten bestaan voor een groot deel uit koolhydraten en suikers. Veel van hun producten bevatten 50 gram koolhydraten per 100 gram en een groot deel daarvan is suiker.

Wat hiervan de nadelen zijn leer je verderop in het artikel.

De Europese Voedselveiligheidsautoriteit

Ze claimen op hun website dat hun maaltijdvervangers zijn goedgekeurd door de EFSA (Europese Voedselveiligheidsautoriteit). Maar wat houdt dit nu precies in?

Dat betekent dat de producten veilig zijn om door ons gegeten te kunnen worden.

Maar hoe goed is deze EFSA?

Het blijkt dat het pannel van de EFSA vol zit met mensen die ook voor de voedingsindustrie werken en dus helemaal niet onafhankelijk zijn (bron). Daarnaast zie je dat veel studies gebruikt worden die gefinancierd worden door de voedingsindustrie.

Er zijn dus belangenverstrengelingen en dat terwijl zo’n pannel onafhankelijk moet zijn. Het zegt dus niet heel veel dat deze producten door de EFSA goedgekeurd zijn.

Er is zelfs een mooie video over gemaakt door EenVandaag:

Je moet dit soort instanties dus niet klakkeloos geloven en er dan maar vanuit gaan dat het gezond is. Het is goed om je eerst te verdiepen in dit soort instanties en wat ze beweren.

Voordelen van Gerlinéa producten

Nu je weet hoe dit dieet is opgebouwd wordt het tijd om de voor- en nadelen van dit dieet te bespreken. Ik kan over de voordelen kort en krachtig zijn. Ik ka er namelijk maar twee bedenken.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Voordeel #1: Gewichtsverlies is zeker te realiseren

Het kenmerk van dit dieet is dat het een crashdieet is.

Heel simpel gezegd val je af door een crashdieet. Het dieet laat je niet meer dan 1000 kilocalorie per dag eten. En dat terwijl een gemiddeld persoon 2000 kilocalorie nodig heeft.

Het is een hele simpele som:

Om af te vallen moet je minder kilocalorie eten dan dat je lichaam op een dag verbruikt.

Heb je dagelijks 2000 kilocalorie nodig? Dan val je zeker af wanneer je maar 1000 kilocalorie eet.

Nu licht het niet zo simpel, want er valt nog onderscheid te maken tussen kwantiteit en kwaliteit van voeding. Wanneer die 1000 kilocalorie aan energie alleen maar uit taart komt, dan acht ik de kans groot dat je alsnog een zwembandje rondom je middel zult ontwikkelen.

Maar laten we er simpelweg even vanuit gaan dat de producten van Gerlinéa niet zo ongezond zijn als taart. Dan is de kans dus groot dat je veel gewicht zult verliezen. En dat op een redelijk snelle manier.

Of dit gezond is? Is natuurlijk een tweede.

Dan is er nog het volgende:

Het gewicht dat je in de eerste week met name verliest is watergewicht. Uit onderzoek blijkt namelijk dat in de eerste week van een crashdieet slechts 34% van het gewichtsverlies ook werkelijk toe te schrijven is aan lichaamsvet (bron). De overige 66% blijkt enkel watergewicht en spiermassa te zijn.

Je moet dus niet te vroeg juichen.

Houdt je het dieet voor een langere tijd vol? Dan zul je natuurlijk ook vetmassa verliezen. Wanneer je weer teruggaat naar een normaal eetpatroon is het natuurlijk wel de vraag of dat gewicht er ook af zal blijven.

Voordeel #2: Je hoeft minder te koken

Dit is voor veel mensen een groot voordeel. Ik begrijp nooit helemaal waarom, maar dat is niet aan mij om te beslissen.

Het niet hoeven koken van eten, maakt het dat mensen sneller voor zulke producten kiezen. Gerlinéa maakt gebruik van maaltijdvervangers.

Zo is er een optie om te ontbijten met een maaltijdshake haver. Deze hoef je alleen aan te lengen met magere melk of ongezoete sojamelk. Om het mengsel vervolgens te shaken tot een glad geheel, en klaar is kees.

Ik snap dat dit voor veel mensen een uitkomst is als ze een extreem druk leven leiden en dus snel iets klaar moeten maken. Daarnaast zijn dit soort producten makkelijk mee te nemen naar het werk. En als laatst gaan dit soort producten niet snel over datum.

Van die laatste weet ik niet of ik moet zeggen dat dat een voordeel is…

Maar het scheelt je dus een hele kooksessie.

Tevens brengt dit gelijk de vraag in mij naar boven over hoe lekker dit soort shakes zijn. Ik kan echt genieten van een heerlijke bereide maaltijd waarin veel tijd is gestoken om het klaar te maken.

Nadelen van Gerlinéa producten

Helaas moet ik je vertellen dat ik het bij deze voordelen moet laten. Diëten die gebruik maken van maaltijdvervangers zijn over het algemeen niet echt gezond. De voordelen die ik hierboven noem zijn daarnaast ook nog in twijfel te trekken. Waarom dit zo is leer je bij de nadelen van dit dieet.

Nadeel #1: Het is erg ongezond

Je zou denken dat afvallen met Gerlinéa makkelijk zou zijn door de maaltijd vervangers.

Normaal gesproken worden deze producten volgegooid met eiwitten zodat je tijdens het volgen van hun crashdieet weinig honger ervaart.

Eiwitten hebben namelijk een positief effect op je verzadigingsgevoel. Ze zorgen dat je voor een langere tijd gevuld bent zonder dat ze veel calorieën leveren.

Dit is het idee bij het Cambridge- en het Atkins dieet.

Maar de producten van Gerlinéa bestaan voor het grootste deel uit koolhydraten en suikers. Dit is de macronutriënt die voor de minste verzadiging zorgt en daarnaast het grootste effect heeft op je bloedsuikerspiegel.

Zo bestaat hun milkshake voor de helft uit koolhydraten en voor 40% uit suiker. Deze suikers en koolhydraten zorgen dus voor een hoge bloedsuikerspiegel en daardoor voor een hoge afgifte van het hormoon insuline. Insuline is het hormoon dat voor (vet)opslag zorgt. Daarnaast laat het je hongerig voelen en zorgt het voor een insulinedip die je gegarandeerd ervaart na het eten van deze maaltijdvervangers.

Overal ter wereld zijn ze campagnes aan het voeren om mensen minder toegevoegde suikers en ongezonde koolhydraten te laten eten en dit dieet stopt ze in je maaltijdvervangers. Ze mogen dan laag in calorieën zijn, maar laag in koolhydraten en suikers zijn ze zeker niet. 

Het volgen van een crashdieet is ongezond

En afzijdig van de hoeveelheid koolhydraten en suikers, is het volgen van een crashdieet voor een langere tijd überhaupt niet gezond voor je lichaam. Je lichaam krijgt te weinig voedingsstoffen binnen om normale lichamelijke processen te laten draaien. Er worden allerlei noodzakelijke voedingsstoffen onthouden omdat een maaltijdvervanger van 200 kilocalorie nooit de juiste hoeveelheid macronutriënten kan leveren voor je lichaam.

Wil je meer gevaren lezen over het volgen van een crashdieet? Lees dan het onderstaande artikel door:

8 Gevaren van een Crash Dieet + Veilig 1 Week Voorbeeld Schema

Als laatst ben ik ook geen voorstander van bewerkte producten. Alle maaltijdvervangers die je eet of drinkt groeien niet aan een boom of aan een plant en zijn daarom bewerkt. Ze zitten vol met toegevoegde suikers. Je kunt wel stellen dat er niks natuurlijks aan deze producten is wat je graag in je lichaam wilt stoppen.

Nadeel #2: Je lijdt gedurende de dag honger

Zoals ik je hierboven al heb laten zien, bestaan de producten van Gerlinéa voor een groot deel uit koolhydraten en suikers. dat brengt verschillende gevolgen met zich mee voor je lichaam. Één daarvan is dat je veel honger zult ervaren.

Dat je gedurende dit dieet veel honger zult leiden heeft te maken met 3 dingen:

  • Je krijgt te weinig calorieën binnen
  • Je krijgt te weinig eiwitten binnen
  • Je krijgt in verhouding teveel koolhydraten en suikers binnen

Te weinig eten, zorgt ervoor dat je lichaam continu in een calorietekort verkeert waardoor je ook continu de prikkel krijgt om meer te eten. Wat dus voor extra honger zorgt.

Als je gedurende een langere tijd (meer dan 72 uur) veel te weinig calorieën eet, dan is de kans dat je lichaam zijn/haar metabolisme naar beneden schroeft erg groot. Dit zorgt tevens voor iets minder honger. Al denk ik dat de klap van 1000 kilocalorie wel erg groot is om geen honger te ervaren, ondanks dat je stofwisseling zich aanpast.

Daarnaast eet je bij dit dieet redelijk weinig eiwitten.

effect macronutrienten insuline verzadiging

Eiwitten hebben de grootste invloed op je verzadigingsgevoel wanneer je dit vergelijkt met de andere macronutriënten (bron). Dat komt doordat eiwitten moeilijk verteerd kunnen worden door de darmen waardoor het eten langer in je maag-darmkanaal zit en je voor een langere tijd gevuld bent.

Koolhydraten daarentegen hebben het minste invloed op je verzadigingsgevoel, met name als ze ook nog eens vloeibaar ingenomen worden (bron). Deze worden snel door darmen verteerd en verlaten je darmen redelijk snel.

En als laatst hebben koolhydraten en suikers een grote invloed op je insulinespiegel (bron). Ze laten je bloedsuikerspiegel razend snel stijgen waardoor je lichaam extra veel insuline afgeeft. Vervolgens daalt je bloedsuikerspiegel zo sterk dat je bloedsuikerspiegel onder het “normaal niveau” daalt. Je lichaam wilt dit gelijk corrigeren waardoor het een hongerprikkel veroorzaakt in de hoop dat je weer gaat eten.

Nadeel #3: Je krijgt last van het jojo effect

Het beruchte jojo effect.

Iets wat niemand het liefst wil meemaken.

Ben je blij dat die overtollige kilo’s eraf zijn en dat het eindelijk weer tijd is om normaal te eten?

Dan kan het gebeuren dat je gewicht er binnen “no -time” weer aan zit nadat je een crashdieet hebt gevolgd zoals bij Gerlinéa.

Je stofwisseling vertraagd bij het volgen van een crashdieet. Dit gebeurt niet gelijk, maar na 96 uur lang te weinig eten ontstaat dit effect al wel (bron). Dit komt omdat je lichaam in hongermodus gaat. Dit is een overlevingsmechanisme dat is ontwikkeld als natuurlijke verdediging tegen hongersnood. Je lichaam probeert dan zoveel mogelijk eten op te slaan en zet bepaalde lichamelijke processen op een laag pitje.

Zodra je vervolgens stop met diëten omdat je je streefgewicht hebt behaalt, dan is het heel moeilijk dit gewicht eraf te houden (bron). Je lichaam voorkomt op deze manier dat het weer wordt blootgesteld aan te weinig calorieën door een extra voorraad op te bouwen.

Nadeel #4: Je verliest spiermassa

Je volgt een crashdieet om van die overtollige vetjes af te komen. Maar daarnaast zul je ook zeker spiermassa verliezen.

Tijdens het volgen van een crashdieet zoals je bij Gerlinéa doet, verliest het lichaam lichaamsvet en spiermassa (bron).

Allereerst worden je glycogeenvoorraden aangesproken. Dit is namelijk de makkelijkste vorm van energie voor het lichaam. Zodra deze op zijn gaat het lichaam op zoek naar een andere energiebron. Dit kan zowel komen uit lichaamsvet als uit spiermassa.

Nu hoop je natuurlijk dat alleen je lichaamsvet wordt aangesproken, maar zo werkt het helaas niet.

Ze worden namelijk beide aangesproken. Dat is precies de reden waarom een crashdieet ook tot spiermassa verlies leidt (bron). En als je op een snelle manier afvalt dan verlies je meer spiermassa dan wanneer je langzaam afvalt (bron).

En waarom je liever niet hebt dat je spiermassa verliest…

…spieren zorgen ervoor dat je een groot deel van je calorieën verbrand in ruststand. Hoe minder spiermassa, hoe lager je metabolisme wordt en hoe minder je afvalt op den duur. Dit is ook één van de redenen waarom krachttraining goed voor gewichtsverlies is.

Na het volgen van dit dieet bestaat de kans dat je spiermassa is afgenomen en je metabolisme is gezakt.

Nadeel #5: Het is een dure grap

Ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken, maar maaltijdvervangers zijn vaak een dure grap.

Niet per se omdat het echt een groot bedrag is per week, maar omdat het bedrag hoog is voor de hoeveelheid calorieën dat zo’n maaltijdvervanger levert.

Je hebt verschillende keuzes die je kunt maken.

Zo hebben de vervangende producten de volgende prijs:

  • Havershake 12,99 euro voor 12 porties
  • Maaltijdrepen 3,40 euro voor 2 porties
  • Afslankdrink 2,61 euro per portie
  • Lunch bar 12,11 euro voor 6 reepjes (2 reepjes is één maaltijd)
  • Pudding 7,40 euro voor 3 puddinkjes
  • Milkshake 12,76 euro voor 16 porties

En dan heb ik de belangrijkste maaltijdvervangers wel gehad. Je hebt twee maaltijdvervangers op een dag nodig naast je gewone avondmaaltijd. Je bent in een week gemiddeld genomen rond de 20 tot 50 euro kwijt aan maaltijdvervangers. dat hangt er natuurlijk vanaf van wat je kiest.

Daarnaast moet je dan nog de boodschappen doen voor het avondmaal en dan haal je misschien net 1000 kilocalorie op een dag binnen. Het is vooral duur wanneer je de producten in prijs/kilocalorie zou uitdrukken aangezien de producten gemiddeld maar 200 kilocalorieën leveren.

De voedingstoffen die je dan via de maaltijdvervangers binnenkrijgt zijn ook nog niet eens optimaal. Een groot deel van deze calorieën komt uit koolhydraten en suikers. Ik kan dan persoonlijk wel goedkopere manieren vinden om je koolhydraatrijke producten te laten eten die caloriearm zijn.

Raad ik je de producten van Gerlinéa aan om mee af te vallen?

Dit is een kort en simpel antwoord:

Nee ik raad je de producten van Gerlinéa absoluut niet aan.

De producten van Gerlinéa zijn bewerkte maaltijdvervangers die boordevol zitten met koolhydraten en toegevoegde suikers. Dit is juist de macronutriënt die je idealiter zoveel mogelijk laat staan. Afgezien daarvan volg je een crashdieet wat ik ook ten strengste afraad. Een crashdieet brengt op de langere termijn meer nadelen dan voordelen met zich mee.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt? (bron)

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslankmethode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *