shopify site analytics
south beach dieet

South Beach Dieet: Een Gezond en Effectief Dieet of Gevaarlijk?

Dieet land staat bekend om de vele zinnige en onzinnige diëten waar je uit kunt kiezen. Sommige zijn effectief en helpen je zeker makkelijk en (relatief) snel afvallen. En sommige zijn ronduit verschrikkelijke crash diëten waarbij je tijdelijk afvalt (en je gezondheid op het spel zet).

Het South Beach dieet is een ‘speciale’ eend in de bijt omdat het door vele Amerikaanse supersterren als Oprah Winfrey, Nicole Kidman en Jessica Simpson is gevolgd. Hierdoor lijkt het een stuk beter en gezonder te zijn dan andere diëten. Maar is dit terecht?

Op het eerste oog lijkt alles goed te zijn met dit dieet… maar ervaring in dieetland leert dat er vaak een addertje onder het gras zit bij een dieet wat iets te goed lijkt op papier.

Om al deze onzekerheid tegen te gaan, ben ik voor jou op onderzoek gegaan. In dit artikel zal ik je alles vertellen over het South Beach dieet en krijg je een duidelijk en eerlijk overzicht van de voor- en nadelen.

Daarnaast leer je in dit artikel:

  • Waarom het South Beach opgedeeld is in ‘fasen’ en of dit handig is
  • Wat één van de grootste leugens is die het South Beach dieet je wijs wil maken
  • Of het een effectieve manier is om af te vallen (of is het weer een hype die tijdelijk werkt?)
  • Wat je kunt doen om de South Beach dieet nog gezonder te maken

Wat is het South Beach dieet precies?

Op het eerste oog is het South Beach dieet een vreemd dieet. Niet zozeer omdat je ineens wordt gedwongen om gekkigheid te eten als slakken of koolsoep. Maar dat komt omdat het niet echt te categoriseren is als dieet.

Dit ‘probleem’ komt voort uit het 3 fasen systeem. 

In elk van deze 3 fasen (eigenlijk 2 fasen maar daar kom ik later op terug) doe je iets anders.

Maar als je het in een familie zou moeten gooien, dan komt het erg dicht in de buurt bij een Atkins dieet en een koolhydraatarm dieet.

Maar om je een beter beeld te geven van wat dit dieet is (en waarom het zo verwarrend is om te categoriseren), is het handig om je precies uit te leggen wat de 3 fasen van het South Beach dieet zijn.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Fase 1: ontwennen

Hoewel deze eerste fase meer thuis hoort in een afkickkliniek voor heroïne dan een dieet, snap ik de logica erachter wel. Veel mensen hebben het over eensuikerverslaving of ‘verslaving voor ongezond eten’ wanneer ze het hebben over de troep die ze eten.

Hoewel deze verslavingen officieel niet gezien worden als verslavingen omdat ze niet aan de criteria hiervan voldoen, worden ze in de voedingsleer wel zo gelabeld.

Als je moeilijk van ongezond eten kunt afblijven, dan ben je voor je gevoel verslaafd en dat is dan ook meer dan genoeg reden om het zo te noemen.

Het is dan ook geen verrassing dat de eerste fase vooral in het teken staat van het afleren en loslaten van de ongezonde producten uit je leven. Denk hierbij vooral aan bewerkte producten. Die worden vooral hier als ‘fout’ gezien.

Ook worden er een hoop ‘gezonde’ producten tijdelijk als ‘fout’ gezien om zoveel mogelijk je succes te verhogen. Hieronder een kort overzicht van wat je wel en niet mag eten tijdens de eerste fase van het South Beach dieet:

Wat mag je eten tijdens de eerste fase?

  • Groenten (alleen met een laag glycemisch index)
  • Alle soorten vis en schaaldieren (vooral de vette soorten i.v.m. de goede vetten)
  • Mager vlees en magere vleeswaren
  • Kip en gevogelte zonder vel
  • 250 ml karnemelk, magere melk of vetarme yoghurt per dag
  • Alle magere kazen en kwark
  • Onbeperkt eieren en tofu
  • 15 cashews of 30 pistachenootjes per dag
  • Olijfolie, zonnebloemolie, arachide-olie en koolzaadolie
  • Alle kruiden zonder suiker
  • Zoetstoffen

Niet toegestaan:

  • Fruit, vruchtensap, snoep en andere zoetigheid
  • Brood, rijst, pasta, aardappelen, maïs, bietjes en worteltjes
  • Vet vlees en volvette zuivelproducten.

Deze fase duurt normaliter 2 weken en wordt door mensen die dit dieet volgen als vrij zwaar.

Fase 2: afvallen

In fase 2 doe je eigenlijk precies hetzelfde als week één maar introduceer je langzaam gezonde koolhydraatbronnen. Dat betekent natuurlijk niet dat je ineens patat en pizza mag eten.

Je mag hier alleen koolhydraatbronnen eten met een lage glycemische index. Het idee hierachter is dat je zoveel mogelijk je bloedsuikerspiegel stabiel houdt (bron). Daarnaast zorgen de vezels dat je verzadigingsgevoel stijgt (bron).

Deze twee effecten (samen met het gezonder eten) zouden ervoor moeten zorgen dat je gewicht gaat verliezen.

Zolang je gezonde koolhydraatbronnen kiest, maakt het eigenlijk niet uit wat je precies eet. Je hebt dus de keuze uit:

  • Fruit
  • Bonen
  • Volkorenproducten
  • Groenten
  • Zilvervliesrijst

Dit allemaal eet je natuurlijk BOVENOP wat je bij fase één mag eten.

Hoeveel je overigens van alles mag eten, wordt verder niet vertelt. Zolang je afvalt, kun je in principe zoveel ‘gezonde’ koolhydraatbronnen eten als je zelf wilt.

Het idee van deze fase is dat je het zolang doet totdat jij je streefgewicht hebt behaald. Dus theoretisch kan deze fase maanden duren voordat je bij het ‘einde’ bent aankomen.

Fase 3: behouden

Fase 3 van het South Beach dieet is nogal vreemd.

Als je bij een nieuwe fase aankomt, verwacht je namelijk dat je iets nieuws doet. Waarom zou je anders ineens van het getal 2 naar 3 springen nietwaar?

Blijkbaar denken ze er in Amerika (of in South Beach) anders over. Want fase 3 van het dieet is eigenlijk niets anders dan precies hetzelfde doen als….. fase 2.

De laatste fase heet behouden. Daarmee willen ze zeggen dat je met de kennis en richtlijnen van het South Beach dieet door moet blijven gaan en niet ineens creatief moet doen.

Behouden doelt hier op twee dingen:

  • Behouden van het eetpatroon
  • Behouden van je streefgewicht

Dat zijn natuurlijk hele goede doelen als eindstadium van een dieet.

Maar in de praktijk is deze fase een verlengde van fase 2 aangezien je niets nieuws doet.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Voordelen en nadelen van het South Beach dieet

Wat het South Beach dieet precies is, heb je hierboven kunnen lezen. Hier en daar heb ik al een klein beetje commentaar gegeven maar ik ga er hieronder uitgebreid op in. Zoals elk dieet heeft het voor- en nadelen.

Aangezien ik positief van aard ben, zal ik met de voordelen van het South Beach dieet beginnen.

Voordeel #1: je focust je op één ding tegelijkertijd

Dit is eigenlijk een heel mooi kenmerk van het South Beach dieet.

Voordat ik aan de research van dit dieet begon, was ik een beetje huiverig voor wat ik tegen zou komen. Ik had verwacht dat ik één of ander onzinnig dieet uit Amerika zou tegenkomen waaraan de namen van beroemdheden kleven.

Maar ik werd positief verrast door wat ik tegenkwam. 

Zo ook door dit eerste voordeel van het dieet.

Je op één ding tegelijkertijd focussen is één van de beste dingen die je kunt doen… in elk aspect van je leven.

Stel je nou eens voor dat je wil leren jongleren terwijl je op een éénwieler rijdt.

Niet omdat je er zoveel calorieën mee verbrand maar omdat je het gewoon leuk lijkt.

Wat denk je dat makkelijker is:

Eerst leren jongeren en dan op een éénwieler leren rijden OF beide tegelijkertijd?

Nu vermoed ik niet dat je dit gedachte experiment eerder hebt gedaan maar ik vermoed wel dat je gevoelsmatig doorhebt dat iets één voor één leren veel makkelijker is. En zo is dat precies met het aanleren van een gezond eetpatroon.

Hoewel het zeker mogelijk is om ongezond eten links te laten liggen EN meer salades te eten EN elke dag te sporten…

…leert ervaring dat dit teveel is voor mensen.

Het South Beach dieet doet dit goed door zich eerst te focussen op het verwijderen van de ongezonde voeding uit je eetpatroon en DAARNA pas de focus te leggen op het opbouwen van een gezond eetpatroon.

Ook de volgorde ben ik erg over te spreken. Want je had natuurlijk ook eerst de focus kunnen leggen op ‘gezonder eten’ en dan pas de ongezonde producten.

Echter heeft het weinig zin om meer broccoli te eten als je dit wegspoelt met een glas Cola. Ongezonde producten zijn vaak zo slecht voor je lichaam dat je het niet recht kunt trekken met een salade of twee.

Voordeel #2: Het kost weinig geld

Het verbaast mij altijd wanneer ik zie hoeveel mensen bereid zijn te betalen aan onzinnige poedertjes en pilletjes die voor geen meter werken.

De voedingssupplementen markt is gigantisch. En binnen die markt is er één productgroep die ontzettend veel geld kost en in mijn ogen geen plek op deze aarde heeft:

De ‘maaltijd’ vervangers.

Je kent ze misschien wel van het Atkins dieet, Cambridge dieet of het suikerrijke Gerlinea troep. In dit soort diëten kunt je eiwitrepen of zakjes eiwitpoeder kopen om echt eten te vervangen. Het zou je zogenaamd helpen bij ‘meer resultaat’ behalen.

En hoewel het zeker klopt dat meer eiwitten eten helpt om meer af te vallen (bronbronbron), is het NOOIT nodig om dit soort maaltijdvervangers te kopen. 

Gelukkig doet dit dieet het wel goed.

Ze raden je alleen aan om ‘echt’ eten te eten en bewerkte dingen zoveel mogelijk te vermijden. Om je hierbij een handje te helpen is er ook een kookboek op de markt gebracht.

Ik heb deze tip maar zo genoemd omdat het kopen van deze maaltijdvervangers vaak een vermogen kost.

Het dieet is niet perse veel goedkoper dan een ander dieet. Het is gewoon ‘normaal’.

Ik denk persoonlijk niet dat je zou kunnen opmerken of iemand een South Beach dieet aan het volgen is. Dat is een vrij goed signaal dat dit dieet geen gekkigheid met zich meebrengt.

Voordeel #3: Je eet een (relatief) gezond dieet

Bij het gemiddelde hype dieet wordt er altijd een productgroep ‘verboden’ omdat het om een onzinnige reden ongezond zou zijn.

Zo vermijden mensen die het paleo dieet volgen vaak (niet altijd) bonen vanwege de fytine.

Met mijn hand op mijn hart begonnen ik te lezen wat het South Beach dieet precies is.

In mijn hoofd was het een kwestie van tijd voordat iets tegenkwam waarvan ik dacht “Nou, wat een verrassing zeg. Ze verbieden een volkomen gezond product op basis van klinkklare onzin om hun dieet zo een stuk exclusiever te laten lijken”.

Maar bij dit dieet mag je eigenlijk elk gezond product eten wat je maar kunt vinden. Dat was voor mij een aangename verrassing. Vooral het laag glycemisch index aspect van fase 2 vind ik een goede zaak.

Eén van de gezondste dingen die je als gemiddelde persoon kunt doen is LAAG glycemische producten eten. Dit heeft alleen maar voordelen: stabiele bloedsuikerspiegel, weer verzadiging en (over het algemeen) meer antioxidanten omdat het planten zijn (bron).

Dit is met name te danken aan de gezonde vezels die in producten zitten met een laag glycemisch index. 

Hoewel het jammer is dat je hier pas de tweede week mee mag beginnen, is het op zich geen ramp. Echter vermoed ik dat het de eerste twee weken van het programma wel een stuk makkelijker zou maken als je ze mocht eten.

Als je namelijk aan het afkicken bent van snoep en koekjes, kan het helpen om fruit te eten. Je maakt de overbrugging een stuk makkelijker als je een lekker appeltje kunt eten wanneer je zin in zoet hebt.

Maar in dit dieet hebben ze liever dat je ‘cold turkey’ gaat.

Er wordt echter in het South Beach dieet één grote ‘groep’ verboden maar ik (en de wetenschap) het totaal niet mee eens ben, maar daar kom ik straks op terug. Voor het overgrote deel bevat dit eetpatroon veel gezonde producten die ik ook aanraad.

Voordeel #4: Je zult er door afvallen

Ik heb het South Beach dieet zelf niet geprobeerd. Maar je hoeft geen genie te zijn om te snappen dat je met die dieet zult afvallen.

Drie kenmerken van dit dieet maken het eigenlijk onvermijdelijk dat je niet afvalt:

  • Je eet geen bewerkte en ongezonde fabrieksvoeding
  • De producten die je eet zijn gezond
  • Je eet relatief caloriearm

Ongeacht hoe je het South Beach dieet gaat invullen, zul je afvallen. De meeste mensen komen gewicht aan omdat ze juist ongezonde producten eten en niet omdat ze teveel salades eten.

Dus Oprah Winfrey, Nicole Kidman en Jessica Simpson logen niet wanneer ze zeiden dat ze er door afvielen.

Dat is een hele opluchting want die garantie heb je zelden wanneer je aan een dieet begint. Voor veel mensen is het kiezen van een dieet om af te vallen een helse periode. Niet alleen is er belachelijk veel keuze… er komen ook veel onzekerheden de hoek om kijken.

“Vind ik het wel lekker?”

“Ga ik het volhouden?”

“Zal ik afvallen?”

Als je zelf al eens aan een dieet bent begonnen, dan ken het bovenstaande ongetwijfeld heel goed.

Gelukkig zijn de bovenstaande vragen allemaal vrij positief te beantwoorden wat betreft het South Beach dieet.

De producten die je mag eten zijn eigenlijk best lekker (ondanks dat je weinig/geen verzadigd vet mag).

Doordat je vrij eiwitrijk en vezelrijk eet zal het je goed voelen en daardoor makkelijk vol zijn te houden.

Smaak technisch is het niet veel anders dan ‘normaal’ gezond eten.

Het niet hebben van verzadigd vet maakt het eten een beetje flauw maar niet verschrikkelijk vies.

En de laatste vraag heb ik al beantwoord:

Ja, je zult naar alle waarschijnlijkheid afvallen omdat de focus van dit dieet ligt op ‘echt’ eten en voeding met een laag glycemisch index.

Voordeel #5: Er zijn veel recepten te vinden

Ik had het eerder al aangekaart maar het is goed om hier even bij stil te staan. Van het South Beach dieet is er ook een receptenboek op de markt. Dat is natuurlijk leuk en aardig.

Maar als je kijkt naar wat je bij dit dieet mag eten, is het eigenlijk een koolhydraatarm dieet waarbij je verzadigd vet moet vermijden. Leuk Afvallen met exotische afslankrecepten

Omdat het woord ‘koolhydraatarm’ synoniem staat aan 95% van alle recepten op het internet, betekent het dat jij een oneindige toevoer hebt aan gezonde recepten die aan de richtlijnen van dit dieet voldoen.

Voor veel mensen is het hebben van recepten bij een nieuw dieet de enige manier om de pizza en patat te vervangen die ze voorheen aten.

Wanneer je aan een eetpatroon begint wat totaal anders is dan wat je gewend was, kan het je soms wat teveel worden.

Je weet niet zo goed wat je moet eten en je kunt geen lekkere gerechten zelf verzinnen. Bij het South Beach dieet hoef je daar absoluut niet bang voor te zijn.

Je kunt gewoon lekker blijven eten en letterlijk elke dag van het jaar een andere gerechten maken. Zoveel koolhydraatarme recepten kun je vinden die aan de criteria van dit dieet voldoen.

Nadeel #1: Je eet geen verzadigd vet

Natuurlijk is het niet allemaal perfect wat betreft het South Beach dieet.

Ze leggen tijdens het dieet erg de nadruk op het vermijden van verzadigde vetten door veel magere producten te eten.

Waarom dit het geval is, is mij eigenlijk een raadsel. Vermoedelijk is dit dieet gebaseerd op de ‘oude’ gedacht dat verzadigde vetten ongezond zijn en je hierdoor eerder dood zou gaan.

Gelukkig is dit inmiddels door tientallen onderzoeken weerlegd (bronbronbron). Maar het South Beach dieet lijkt de persberichten te hebben gemist.

Wanneer je besluit om geen verzadigde vetten te eten, mis je heel veel lekker producten:

  • Roomboter
  • Kokos(boter)
  • Kaas
  • Dierlijk vet
  • Chocolade
  • Noten

En als je op z’n tijd een blog leest op het internet, kom je de bovenstaande producten tegenwoordig vaak tegen in de ‘dit moet je vaker eten lijsten’.

Verzadigde vetten hebben nou eenmaal veel voordelen. In dit artikel kun je er uitgebreid over lezen.

Het vermijden van verzadigd vet heeft geen voordelen ten opzichte van het wel eten. Dus dit is één groot minpunt van het South Beach dieet.

Nadeel #2: Het risico bestaat dat je te weinig eet

Omdat het South Beach dieet een negatieve verhouding heeft met verzadigd vet, sijpelt dit door naar de rest van het dieet. Overal word je aangeraden om magere producten te eten (behalve bij vis).

Hoewel we hierboven het nadeel hiervan hebben gesproken, is er ook een ander nadeel wat een bijwerking hiervan is. Of dit opzettelijk is gedaan, durf ik niet te zeggen:

Wanneer je een vetarm dieet volgt, zul je vaak heel weinig calorieën binnenkrijgen.

Hoewel dit natuurlijk leuk is als je wilt afvallen, loop je ook het risico om per ongeluk te eindigen met een caloriearm dieet. En caloriearm staat in dieetland eigenlijk altijd bekend als een ongezond crash dieet.

Zo bevat:

  • 100 gram magere 20+ kaas zo’n 235 kcal terwijl 100 gram 48+ kaas zo’n 355 kcal bevat
  • 100 gram kipfilet bevat zo’n 110 kcal terwijl 100 gram rundergehakt 215 kcal bevat
  • 100 gram magere kwark bevat zo’n 53 terwijl 100 gram Griekse yoghurt 120 kcal bevat

Zoals je ziet bevatten ‘volle’ producten vaak de dubbele hoeveelheid calorieën als magere producten.

Hoewel dat dus op het eerste oogpunt ‘goed’ lijkt, is dit het absoluut niet. Het zal natuurlijk je afvalproces versnellen maar als je niet expliciet je calorie inname bijhoudt.

Als je simpel redeneert dat een ‘mager’ dieet zo’n 50% minder calorieën bevat, is het ook niet heel gek dat je als persoon ineens maar 1000-1250 kcal eet in plaats van de 2000-2500 kcal die je hoort te eten (als je dezelfde hoeveelheden aanhoudt).

Nadeel #3: Het heeft geen duidelijk ‘einde’

Zoals ik al zei, vind ik de afbouwende ‘fasen’ van het dieet wel goed.

Maar de laatste fase van het dieet is ronduit vreemd. Want doordat de laatste fase ‘behouden’ heet en niet ‘je bent klaar’, zit er eigenlijk geen eind aan dit dieet.

Nu moet ik sowieso bekennen dat ik geen fan ben van ‘diëten’ aangezien ze vaak verkocht worden als een tijdelijke oplossing voor je probleem. Maar om de rest van je leven gezond en fit te blijven, moet je ook gewoon de rest van je leven gezond eten.

Diëten is per definitie een falend fenomeen. Want je doet het alleen wanneer het nodig is en niet elke dag van je leven. 

Daarnaast wordt je niet geleerd wat je moet doen nadat jij je streefgewicht hebt gehaald. Sure, het is goed dat je 20 kilo bent afvallen. Maar wat nu?

Moet je hetzelfde eten?

Moet je meer gaan eten (omdat je er niet uit wilt zien als een sprietje)?

Deze onzekerheid is niet alleen vervelend maar het ontmoedigt ook. Om af te vallen, eet je vaak (veel) minder. Om dit de rest van je leven te doen is niet heel gezond.

Je komt dan chronisch energietekort waardoor je lichaam minder efficiënt gaat werken en de energietoevoer naar vrijwel elk orgaan terug schroeft (bron).

Hoe je het maximale haalt uit het South Beach dieet

Zoals je hierboven hebt gelezen kleven er verrassend veel voordelen aan het South Beach dieet. Maar dat betekent niet dat het perfect is.

Als eerst maak je dit dieet een stuk gezonder door gewoon verzadigd vet te eten. Zoals ik in een andere blog heb uitgelegd is de angst voor verzadigd vet net zo terecht als de angst voor vampieren. Het klikt leuk maar het is totale fictie.

Voor verkeerd uitgevoerde en geïnterpreteerde onderzoeken in het verleden geloven veel mensen helaas nog steeds dat deze vetten ongezond zijn. Dat zijn ze verre van.

Ze verbeteren juist je cholesterolspiegel. En ze zitten ook nog eens in vele lekkere producten zoals:

  • Roomboter
  • Kokos(boter)
  • Kaas
  • Dierlijk vet
  • Chocolade
  • Noten

Dit allemaal moeten missen is nergens voor nodig.

Als je het South Beach dieet besluit te volgen in combinatie met (veel) verzadigd vet, dan vermoed ik niet dat je het risico loopt om veel te weinig te eten.

Maar het kan geen kwaad om de eerste paar weken je dagelijkse calorie inname even op een rijtje te zeggen. Om af te vallen is het nodig om minder te eten. Maar veel te weinig eten zal je metabolisme vertragen waardoor het afvallen moeizaam zal gaan (of compleet stil zal komen te staan).

Nadat je een beetje een ‘feeling’ hebt gekregen voor je calorie inname, hoef je het van mij niet meer elke dag neurotisch bij te houden. Mensen vallen qua gerechten toch vaak in herhaling omdat dit tijd en denkenergie bespaart.

Als laatste is het goed om na te denken wat je precies gaat doen nadat jij je ideaal gewicht hebt bereikt. Bij het South Beach beland je in ‘fase 3’ die helemaal niets zegt. Als je namelijk blijft dooreten zoals je al at, dan zul je blijven afvallen. Nouja, op papier natuurlijk.

Het is daarom veel beter om de richtlijnen van het South Beach dieet te gebruiken om gezonder te leven…

…en vervolgens als bijwerking ‘gewichtsverlies’ te hebben.

Hiermee is de focus van het veranderen van je eetpatroon anders maar het eindresultaat hetzelfde: je verliest gewicht door een gezonder eetpatroon.

Wanneer jij je leven op deze manier gaat bekijken, zul je het afvalproces niet meer zien als iets wat je in fasen doet.

Maar zie jij je leven als één grote fase waarbij je altijd gezond eet. En niet toevallig een paar kilo afvalt omdat je binnenkort naar Turkije op vakantie gaat.

En als laatst is een ‘dieet’ niet af als je er niet bij gaat sporten. hiit workout

Voor het maximale resultaat kun je het beste naast je nieuwe dieet ook gaan bewegen.

Vooral HIIT zorgt ervoor dat je maximaal vet verbrand. Zelfs na het sporten is je stofwisseling nog verhoogd (bronbron). Dit zorgt voor meer gewichtsverlies.

Afvallen zonder sporten kan prima.

Maar als je toch bezig bent, kun je het beste ook sporten. Voor meer tips kun je hier kijken.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt? (bron)

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslankmethode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Oscar Helm

MSc Oscar Helm is afslankcoach, voedingsdeskundige, dieetpsycholoog, orthomoleculair therapeut en bestseller-auteur. Met HappyHealthy.nl heeft hij het doel om mensen te informeren en te inspireren om de meest optimale en gezonde leefstijlkeuzes te maken op basis van wetenschappelijk onderbouwde adviezen.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *