shopify site analytics

South Beach Dieet: Geschikt Dieet? (Voor- en Nadelen)

Het South Beach dieet staat ook wel bekend als het sterrendieet. Een aantal prominente Amerikanen volgden dit dieet. Uiteraard is dit de populariteit van het dieet enorm ten goede gekomen. Het South Beach dieet is bijvoorbeeld bekend gemaakt door Oprah Winfrey, Nicole Kidman en Jessica Simpson. Wat houdt het dieet in en is het voor jou het beste dieet?

Het South Beach dieet is net als het metabolisme dieet opgedeeld in 3 verschillende fasen. De 1e fase van het dieet is het strengst en lastig om vol te houden. In deze fase eet je namelijk zo weinig mogelijk aardappelen, brood en suiker. In de 2e fase wordt het wat eenvoudiger, want je mag weer koolhydraten eten. In de 3e fase moet je toepassen wat je in de eerdere fasen hebt geleerd.

Wat houdt het South Beach dieet in?

Het dieet is, zoals velen andere diëten, over komen waaien vanuit de Verenigde Staten. De nadruk ligt op het eten van uitsluitend koolhydraten die goed zijn voor het lichaam. Om het effect te vergroten wordt het dieet opgedeeld in drie fasen. Dit heeft te maken met het beïnvloeden van de spijsvertering. In de eerste fase van twee weken mag je geen suikers en geraffineerde koolhydraten eten. In de 2e  fase zal de nadruk komen te liggen op fruit en producten van volkoren granen. Je gaat weer meer koolhydraten eten, maar uitsluitend de goede koolhydraten. In fase 3 moet je toepassen wat je in de eerste fasen geleerd hebt. Het South Beach kan gezien worden als een manier van leven en eten.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Wat zijn goede koolhydraten en wat zijn slechte koolhydraten?

Je lichaam heeft koolhydraten nodig. Het is namelijk de belangrijkste brandstof van je lichaam. Er is een onderverdeling te maken in soorten koolhydraten. Niet alle koolhydraten zijn namelijk goed voor je gezondheid en je lichaamsgewicht. De koolhydraten zijn onder te verdelen in de volgende hoofdgroepen:

  • Enkelvoudige koolhydraten (ook wel eenvoudige koolhydraten)
  • Meervoudige koolhydraten (ook wel complexe koolhydraten)

Het verschil zit in het aantal moleculen waaruit de koolhydraten zijn opgebouwd. De enkelvoudige koolhydraten worden sneller door het lichaam opgenomen. Deze worden eenvoudiger verteerd door het lichaam. Dit zijn de koolhydraten die slecht zijn voor het dieet. Deze koolhydraten zitten bijvoorbeeld in witte rijst, suiker en frisdrank. De (goede) meervoudige koolhydraten worden minder snel door het lichaam opgenomen. Het kost je lichaam meer energie om de koolhydraten te verbranden. De complexe varianten vind je bijvoorbeeld in appels, sla en havermout.

De 3 fasen in het South Beach dieet

De 1e fase is lastig te doorstaan, maar dat is vaak ook net de fase waarin de motivatie nog het grootst is. Wij zullen voor jou de fasen nader toelichten en jou voorbereiden op het dieet. Wat kun je verwachten in welke fase van het proces.

fasen south beach

Fase 1 – Ontwennen

Deze fase is gericht op het stabiel krijgen van je bloedsuikerspiegel. Dit kun je realiseren door voedingsmiddelen te eten die een lage score hebben op de glycemische index. Deze index geeft aan in hoeverre voedingsmiddelen invloed hebben op de bloedsuikerspiegel. Een grote invloed hebben bijvoorbeeld suiker, stokbrood en aardappelen. Een lage invloed hebben bijvoorbeeld sla, tomaten en aubergines. Groente kan veel van gegeten worden. Aanvullend kun je bijvoorbeeld eten:

  • Eieren
  • Magere kaassoorten
  • Vis
  • Mager vlees
  • Maximaal 250 ml magere melk
  • Zonnebloemolie, koolzaadolie en olijfolie

Bij een hongergevoel kun je een tussendoortje pakken. Let wel op dat het past binnen de voedingsmiddelen uit de 1e fase. In kleine stapjes zal het lichaam minder behoefte krijgen aan zoet eten.  In de 1e fase is het niet de bedoeling dat je fruit eet. Hetzelfde geldt voor brood, worteltjes en volvette zuivelproducten. Deze fase duurt 2 weken, maar langer mag.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Fase 2 – Geleidelijk afvallen

In deze fase ga je weer geleidelijk voedingsmiddelen toevoegen waar meer koolhydraten in zitten. Ook in deze fase moet je nog steeds kiezen voor eten dat laag scoort op de glycemische index. In de 1e fase heb je geen fruit mogen eten. Nu weer fruit toevoegen zal een prettige toevoeging zijn aan je eetschema. Andere voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld zilvervliesrijst en volkorenbrood. Laat het lichaam langzaam wennen aan de verandering in het eetpatroon. Je kunt beginnen met één maaltijd uit fase 1 te vervangen door koolhydraatrijker voedsel. Door het geleidelijk door te voeren zul je gewicht blijven verliezen.

Fase 3 – Gewichtsbehoud

Pas wanneer je op het streefgewicht zit, ga je door naar fase 3. Hierdoor is aan fase 2 moeilijk een periode te koppelen. In fase 3 is je dieet eigenlijk al afgerond. Het is nu een kwestie van de in de eerdere fasen opgedane kennis toe te passen. Je weet nu hoe je het beste je eetpatroon kunt indelen en wat goed en slecht voor je is. Het South Beach dieet is nu meer een levensstijl geworden in plaats van een dieet. Eigenlijk bestaat het dieet dus uit 2 fasen. Je mag alles weer hebben, maar om het gerealiseerde gewicht te behouden, moet je de voedingsmiddelen uit de eerste 2 fasen in jouw eetpatroon inbouwen.

Wat is het verschil tussen het South Beach en het Atkins dieet?

Het zijn beide koolhydraatarme diëten, maar er zijn wel duidelijke verschillen tussen de diëten. Het South Beach dieet is de gezondere vorm van deze diëten. Dit wordt veroorzaakt doordat Atkins geen onderscheid maakt tussen verschillende soorten vetten. In het Atkins dieet mag je verzadigde vetten eten. Het is bijvoorbeeld toegestaan om te kiezen voor fastfood. In het South Beach dieet worden juist onverzadigde vetten gestimuleerd. Deze vetten zitten bijvoorbeeld in vette vis (zalm, haring en makreel) en noten.

south beach 2

Sporten  in combinatie met het South Beach dieet

Om sneller overtollige kilo’s te verbranden is het South Beach dieet goed te combineren met actief sporten. Het sporten help op twee manieren bij het afvallen. Ten eerste verbrand je meer calorieën, waardoor het lichaam eerder lichaamsvet gaat verbranden. Ten tweede maak je meer spiermassa aan waardoor het lichaam ook meer energie nodig heeft. Ook als je niet actief aan het sporten bent. Afvallen is voor 70 procent afhankelijk van de juiste voeding, maar sporten kan je zeker helpen om sneller je doel te bereiken.

Zorg minimaal gedurende 30 minuten per dag voor actieve lichaamsbeweging. Dit hoeft niet in de sportschool, je kunt ook in je eigen tempo een sport beoefenen waar jij plezier aan beleeft. Het is belangrijk dat je energie haalt uit het sporten. Je moet niet alleen calorieën verbranden, het moet je ook motiveren om verder te gaan.

Is het dieet geschikt voor vegetariërs?

In de eetschema’s van het South Beach dieet zit vlees verwerkt, maar je kunt kiezen voor vlees- en vis vervangers. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor tempeh, tofu of Quorn (naturel). Je moet in ieder geval goed letten op de hoeveelheid koolhydraten in de producten. Let wel op! In de 1e fase mag je maximaal 20 gram koolhydraten op één dag binnen krijgen.

Drink voldoende water

Dagelijks moet je minimaal 2 liter water drinken. Lukt het jou niet om alleen maar kraanwater of bronwater te drinken? Kies dan voor alternatieven, maar kies wel de juiste! Ook via het drinken kun je teveel koolhydraten binnen krijgen. Kun je niet zonder frisdrank? Kies dan in ieder geval voor light dranken. Op het etiket kun je lezen hoeveel koolhydraten erin zitten. Let vooral op met vruchtensappen. Ze bevatten vaak teveel koolhydraten, ook de light varianten.

Voordelen van het South Beach dieet

In vergelijking met veel andere diëten is het South Beach gebaseerd op gezonde producten. Je zult je minder vaak moe voelen doordat je geen suikers meer binnen krijgt. Suiker geeft een oppepper bij het eten, maar de energieshot zal snel verdwijnen en zorgen voor een vermoeid gevoel. Het South Beach dieet biedt voldoende ruimte om extra te eten. Zolang je maar de juiste voedingsmiddelen eet.

Nadelen van het South Beach dieet

In de 1e fase van het dieet zul je behoefte voelen aan suiker. Je lichaam is namelijk gewend aan een dagelijkse portie suiker. Dit gevoel zal in de loop van de 1e fase afnemen. Door het dieet kun je eerst wat vermoeid en misselijk zijn. Dit zal ook langzaam beter worden. Een ander nadeel is de grote hoeveelheid aan eiwitten in het eten. Op lange termijn kan dit schadelijk zijn voor je nieren. In veel eetschema’s zitten te weinig vitamine A en vezels verwerkt. Eventueel moet je het eetschema hierop aanpassen.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *