shopify site analytics

Suikerverslaving: Test Jezelf + Hoe Lang Duurt Afkicken van Suiker?

Wij werken jaarlijks behoorlijk wat suiker naar binnen. Vaak hebben we niet eens in de gaten dat we zoveel binnenkrijgen.

Suikers zitten verwerkt in veel producten. Het gaat dus niet enkel om de suikers die je kunt zien. Vaak is dit juist het probleem want de meeste suikers die we binnenkrijgen zitten juist verwerkt in bewerkte producten.

De inname van deze grote hoeveelheid suikers kan leiden tot een suikerverslaving. Dit is niet per se hetzelfde zoals met een herone verslaving waar je niet vanaf kunt blijven, maar in de volksmond wordt wel degelijk van een verslaving gesproken omdat je lichaam naar steeds meer snakt.

In het artikel leer je onder andere:

  • Waarom suiker zo verslavend werkt
  • Of je zelf een suikerverslaving hebt (aan de hand van verschillende vragen)
  • Hoe je de drang naar zoet eten kunt onderdrukken
  • Waarom zoetstoffen niet de oplossing zijn
  • Hoe lang het duurt voordat de grootste drang naar suiker verdwenen is

Waarom werkt suiker verslavend

Een suikerverslaving, het klinkt heel ernstig. Maar in werkelijkheid is het dat ook.

Gemiddeld eet een Nederlander 65 gram suiker per dag. En met suiker bedoelen ze hier ALLEEN kristalsuiker. Het gaat hier wel om zowel van nature aanwezige suikers (in fruit en groente) als toegevoegde suikers.

Maar kijken we naar alle toegevoegde suikers en van nature aanwezige suikers samen zoals fructose, lactose en sacharose dan eten we in Nederland gemiddeld 122 gram suiker per dag!!! Sorry voor de uitroeptekens, maar deze zijn nu wel degelijk op zijn plaats.

Dat we met z’n alleen ontzettend veel suikers eten mag nu wel duidelijk zijn. Maar waarom doen we dit ondanks dat we weten dat ze zo ongezond zijn?

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Het verslavende mechanisme achter suiker

We weten allemaal hoe verleidelijk het kan zijn om net even iets teveel chocolade, taart of snoep te eten, zelfs als we weten dat het gezonder is om het niet te doen. Wat is de drijfveer achter dit verlangen naar zoete lekkernijen?

Veel wetenschappers suggereren dat we gemaakt zijn om naar suiker te verlangen op instinctief niveau omdat het een essentile rol speelt in onze overleving.

Ons gevoel van smaak is gevolueerd naar de moleculen die van levensbelang zijn zoals zout, vet en suiker.

Wanneer we voedsel eten wordt suiker getransporteerd vanuit de darmen naar de bloedvaten en vervolgens naar allerlei lichaamscellen gebracht om gebruikt te kunnen worden als energie.

Suiker is voornamelijk belangrijk voor de hersenen aangezien dit de grootste energiebron is voor de neuronen in onze hersenen. Neuronen kunnen namelijk geen glucose opslaan waardoor constante toevoer van energie via de bloedbaan nodig is.

Hersenen gebruiken veel energie en kunnen het makkelijkst op suikers draaien.

Daarom vinden mensen suikers ook zo lekker, het is het beste overlevingsmechanisme van ons lichaam. Als wij in de oertijd iets zoets vonden, dan was de kans op overleving groter omdat dit een belangrijke bron van energie was voor ons lichaam.

Bizar genoeg hebben wetenschappers ontdekt dat zelfs de smaak van suiker onze hersenen een boost kan geven. Verschillende testen hebben aangetoond dat deelnemers die natuurlijk suikerwater dronken beter presteerden tijdens bepaalde mentale tests dan wanneer ze kunstmatig gezoet (zoetstoffen) water dronken (bron).

Een leuk weetje: Met name pasgeboren kinderen hebben een uitgesproken voorkeur voor zoete smaken boven andere smaken. Veel wetenschappers geloven dat de voorkeur van een kind voor zoete dingen een evolutionaire prikkel is, omdat kinderen in de oertijd liever calorierijk voedsel hadden vanwege de hogere overlevingskans. Je wist immers nooit of er voldoende voedsel voorradig was.

De haat/liefde relatie met suiker

Je vraagt je nu waarschijnlijk af, na het lezen van het bovenstaande waarom suikers dan zo ongezond zijn? Je had ze immers nodig om te overleven.

Dat heeft er alles mee te maken dat voedsel tegenwoordig in overvloed beschikbaar is en de kans om dood te gaan aan een voedseltekort echt nihil is. Tegenwoordig kun je zoveel chocoladerepen eten als je wilt. In de oertijd was je blij als je een klein beetje honing of een stuk fruit vond.

Hoe heftig reageert ons lichaam op suiker?

Het eten van teveel suiker kan leiden tot een ongezond eetpatronen. Suiker kan een boost voor onze stemming zijn omdat het ons lichaam ertoe aanzet om serotonine aan de bloedbaan af te geven. Serotonine is het “geluksgevoel hormoon”. Suiker eten laat je dus gelukkig voelen.

De “positieve rush” die we krijgen van suiker is n van de redenen waarom we zoete dingen tijdens een feestje eten of wanneer we naar beloning hunkeren als we ons zowel goed als slecht voelen.

Wat deze aangename suikerbui ook veroorzaakt is een toename in insuline om de bloedsuikerspiegel vervolgens weer te stabiliseren. Door de grote afgifte van insuline ontstaat vervolgens ook een insulinedip waarbij de bloedsuikerspiegel onder het normale niveau daalt. Dit zorgt ervoor dat mensen nog meer naar suiker verlangen, wat kan leiden tot een cyclus van eetbuien.

Aan de ene kant beloont suiker dus je hersenen waardoor het je gelukkig laat voelen, aan de andere kant zorgt het voor weinig verzadiging waardoor je continu honger lijdt. Beide zorgen ervoor dat je de hele dag door suiker kunt en wilt eten.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Heb ik een suikerverslaving?

De kans is groot dat als je een suikerverslaving hebt, dat jij je kunt herkennen in het bovenstaande verhaal. Toch is het altijd goed om nog even op een rijtje te zetten waar de grootste problemen liggen en of je daadwerkelijk een suikerverslaving hebt.

Hieronder heb ik een aantal vragen voor je opgesteld die laten zien of je last hebt van een suikerverslaving. Beantwoord je meer dan 3 vragen met “ja” dan is de kans groot dat je hier last van hebt.

Vraag #1: Heb je altijd zin in eten? Ook als je geen honger hebt?

Zin in eten, wie heeft dat nu niet?

Het is een bezigheids-dingetje van de mens om continu iets te willen eten. Wanneer je op de bank voor de televisie plaats neemt, dan is de kans groot dat je zin hebt in een zak chips. Niet per se omdat je honger hebt, maar gewoon omdat je zin in iets lekkers hebt.

Er zijn veel mensen die dat ervaren. Dat komt met name doordat suikers en snelle koolhydraten het grootste deel van het westerse eetpatroon in beslag nemen. Maar suikers zorgen voor weinig verzadiging en een grote insulinedip waarbij je bloedsuikerspiegel onder het normale niveau daalt. Beide doen je nogmeer naar suiker verlangen, wat kan leiden tot die cyclus van eetbuien.

Heb je daarentegen een eetpatroon wat gezond is en uit veel vetten en eiwitten en relatief weinig koolhydraten en suikers bestaat, dan is de kans groot dat je weinig naar (zoetig) eten verlangt. Enerzijds omdat ze een positief effect hebben op je verzadigingsgevoel en anderzijds omdat ze niet voor die “insulinedip” en “positieve rush” zorgen.

Vraag #2: Hunker je naar specifieke zoete producten?

Dit is een lastige. Want zelfs ik heb natuurlijk wel eens zin in iets lekkers.

Maar naar een product hunkeren is iets anders. Heb je soms echt het gevoel een stuk chocolade te moeten eten of een glas cola te moeten drinken? Dan is de kans groot dat je een suikerverslaving hebt. Nu zijn dit natuurlijk twee voorbeelden, maar dat geldt voor elk ongezonde product dat je kunt eten.

De vraag die je jezelf beter kunt stellen is:

“Ben je bereid om naar de supermarkt te gaan om een specifiek ongezond product te kopen?”

Vraag #3: Vind je het moeilijk om “nee” te zeggen tegen bepaalde producten?

Ook dit is een leuke vraag. Ik betrap mensen er vaak op dat wanneer ze iets ongezonds aangeboden krijgen dat ze het voor zichzelf goedpraten om ja te kunnen zeggen.

Heb je zin in een gebakje bij de koffie?

“Ja, want vandaag hebben we iets te vieren”

Maar zo is er elke dag wel iets te vieren natuurlijk. En zelfs als er echt iets te vieren is, dan volstaat een kopje koffie en een goed gesprek toch ook?

Ben je degene die het moeilijk vindt om “nee” te zeggen wanneer je een lekkernij aangeboden krijgt? Dan bestaat de kans dat je hunkeringen hebt naar suiker. Ja ook als je collega’s je overhalen om toch dat stukje taart te nemen.

Vraag #4: Heb je last van “inkak” momenten?

De bekende “inkak” momenten die ontstaan door een daling in je bloedsuikerspiegel.

Deze insulinedipjes ontstaan met name door het eten van koolhydraten en suikers. Hierboven heb ik je het mechanisme hierachter al uitgelegd.

Heb jij op het werk of thuis vaak last van momenten dat je moe bent, begint te gapen of echt behoefte hebt aan een bak koffie? Dan kan dit komen doordat je teveel koolhydraten en suiker eet gedurende de dag. Dit is een bekend fenomeen bij mensen met een suikerverslaving.

Vraag #5: Drink jij je koffie met toevoegingen?

Vroeger vonden we fruit zoet. Nu vinden we fruit vaak niet zoet genoeg en dat is precies de reden waarom veel mensen bijvoorbeeld suiker over hun aardbeien strooien.

Onze smaakpapillen en hersenen wennen aan zoet eten.

  • Hoe zoeter je eet, hoe meer je smaakpapillen en je hersenen nodig hebben om hetzelfde effect te krijgen.

Hoe zoeter iets is, hoe verslavender dit is. Dit is ook waar voedselfabrikanten heel slim op ingespeeld hebben. Producten hebben ze steeds zoeter gemaakt waardoor ons lichaam naar steeds meer snakt. En vaak snak je steeds meer naar hun producten, wat voor extra omzet zorgt. Ideaal dus als je de directeur van het merk Coca Cola bent.

Ben jij iemand die absoluut suiker of melk nodig heeft in zijn of haar koffie omdat het anders veel te bitter smaakt? Dan is de kans op een suikerverslaving veel groter. Je hebt zin in zoet en gooit daarom suiker door je koffie heen.

Vraag #6: Drink je gemiddeld meer dan 5 glazen suikerrijke dranken per week?

Nog een aantal producten waar veel mensen niet vanaf kunnen blijven:

  • Frisdranken
  • Vruchtensappen
  • Zuiveldranken

Deze nemen een aanzienlijk deel van onze caloriebehoefte in beslag.

Ze worden zowel bij het ontbijt, de lunch als het avondeten genuttigd. En als je denkt dat vruchtensappen gezonder zijn dan frisdranken, dan heb je het mis. Beide hebben ze namelijk hetzelfde effect op je smaakpapillen en hersenen.

Vruchtensappen bevatten net zoveel en soms zelf meer suiker dan frisdranken. Helaas kent je lichaam het verschil niet tussen alle drie waardoor de suikers even snel in de bloedbaan worden opgenomen, ondanks dat vruchtensappen en zuiveldranken gezonder “lijken”.

De kans is groot dat je een suikerverslaving hebt als je meer dan 5 glazen suikerrijke dranken per week drinkt. Dit is namelijk één van de ergste categorieën voor je lichaam. Suikers die uit dranken komen worden het snelst opgenomen door ons lichaam wanneer je dit vergelijkt met vast voedsel. Vandaar dat je na het drinken van suikerrijke dranken ook een sterke insulinedip ervaart. Dit soort dranken zullen je ook nooit verzadigen.

Vraag #7: Wat eet je voor ontbijt?

Deze vraag kun je niet simpelweg met “ja” of “nee” beantwoorden. Maar het zegt wel degelijk iets over het feit of je een suikerverslaving hebt.

Wat eet je het liefst als ontbijt?

Hieronder noem ik vier verschillende categorieën:

  1. Brood met hagelslag
  2. Muesli met yoghurt
  3. Brood met kaas/vleeswaren
  4. Eieren met vleeswaren en/of kaas

De eerste is een standaard Nederlands ontbijt. Veel mensen krijgen niets anders door hun keel dan zoet broodbeleg op brood. Is dit bij jou hetzelfde geval? Dan is de kans dat je naar suiker snakt erg groot.

En muesli met yoghurt is een apart geval. Basis muesli dat onbewerkt is in combinatie met volle yoghurt is zeker gezond. Echter eten de meeste mensen ontbijtgranen zoals cornflakes en cruesli die boordevol zitten met toegevoegde suikers. Wanneer je dit eet met vanille yoghurt of andere zoete yoghurtsoorten omdat je naturel yoghurt anders te zuur vindt, dan ervaar je een zekere drang naar zoet eten.

Hoe kan ik stoppen met suiker?

Heb je op meer dan 3 van bovenstaande vragen “ja” beantwoord? Dan is de kans dat je een suikerverslaving hebt erg groot. Maar wees gerust, je kunt hier prima vanaf komen. Ik zal niet zeggen dat het makkelijk is, maar als jij onderstaande tips goed opvolgt dan zul je snel genoeg merken dat je steeds minder suiker nodig hebt om de dag door te komen.

“Maar Oscar ik geniet blijkbaar van suiker. Waarom zou ik hiermee moeten stoppen?”

Suikers zijn niet bepaald gezond voor je. Inmiddels weet je dat ze jou niet vullen en dat ze ervoor zorgen dat jij je moe en futloos voelt.

Het enige “positieve” is dat ze je gelukkig laten voelen. En zelfs dat heeft een keerzijde. Wanneer je het plaatje van een hersenscan hiernaast bekijkt, dan kun je zien dat je hersenen op een gegeven moment gewend raken aan de hoeveelheid suikers die je eet.

Een persoon met overgewicht (obese) reageert niet meer zo goed op suikers als een persoon zonder overgewicht (normal). De hersenen geven steeds minder dopamine af waardoor je dus steeds meer suiker moet eten om hetzelfde geluksgevoel te ervaren.

De negatieve effecten van suiker

Het eten van teveel suiker verhoogd de kans op:

  • Overgewicht (bron)
  • Diabetes (suikerziekte) type 2 (bron)
  • Slechte cholesterol waarden (bron)
  • Hart- en vaatziekten (bron)
  • De ziekte van alzheimer (bron)
  • Kanker (bron)

Wil je meer weten over de gevolgen van suiker? Lees dan het onderstaande artikel door:

10 Ernstige Gevaren van Toegevoegd Suiker + 6 Soorten Uitgelegd

Je suikerinname verminderen is dus zeker geen slecht idee. Maar stoppen met suiker kan in het begin zeker even lastig zijn. Hieronder krijg je verschillende tips om te stoppen met snoepen zodat je straks weer gezonder door het leven gaat.

Tip #1: Gooi alle zoete troep de prullenbak in/ haal het niet in huis

De grootste valkuil voor mensen is dat zodra er iets lekkers in huis is, ze hier niet vanaf kunnen blijven. En zodra jij je eerste hap hebt gehad is de kans groot dat je gelijk alles wilt eten zodat “het maar op is”.

Ja, ik ken dat trucje heel goed, maar het fijne is dat je niet alleen bent want veel mensen ervaren dit gevoel.

Maar hoe kun je dit gevoel nu simpelweg voorkomen?

Door de ongezonde producten niet in huis te halen. Of als je de ong

ezonde producten in huis hebt, ze direct weg te gooien. De kans is groot dat vele van jullie nu beginnen te roepen dat dat zonde is. Maar diabetes type 2 of hart- en vaatziekten krijgen is ook zonde voor je lichaam.

Ik durf te wedden dat zodra alle ongezonde producten uit huis zijn, het een stuk makkelijker wordt om van je suikerverslaving af te komen. De meeste mensen zijn namelijk niet bereid om helemaal naar de supermarkt te gaan op het moment dat ze zin hebben in iets zoets. Een ideale oplossing dus.

Tip #2: Bouw af door middel van gezonde natuurlijke producten

In één keer stoppen met het eten van suiker is een optie. Maar daar moet je wel aardig wat wilskracht voor hebben.

Je kunt het ook langzaam afbouwen. Vaak is dit de beste manier.

Helemaal stoppen met suiker is eigenlijk onmogelijk. Suiker zit namelijk in bijna elk denkbare product. Zo ook in de volgende producten:

  • Fruit
  • Groenten
  • Bonen

En bovenstaande producten zijn absoluut niet ongezond. Daarom is het belangrijk dat je idealiter stopt met het eten van toegevoegde suikers. En deze suikers bevinden zich in alle bewerkte producten. Je kunt dit als volgt het beste afbouwen:

  1. Stop eerst met het drinken van alle suikerrijke dranken
  2. Stop vervolgens met het eten van alle soorten snoepgoed, gebaksoorten en andere fastfood producten
  3. Daarna kun je ook alle deegwaren afbouwen (Ja ook brood laat je idealiter staan aangezien hier toegevoegde suikers inzitten)
  4. Als laatst bouw je alle zuivelproducten af (afgezien van naturel melk, karnemelk, volle yoghurt en kwark)

Brood kun je vervolgens vervangen door havermout of muesli (onbewerkt). In plaats van suikerrijke dranken kun je zwarte koffie, thee en water drinken.

Heb je echt hunkeringen naar zoet? Probeer dan een stuk fruit. Dit smaakt zoet en geeft je brein toch een kleine oppepper. Snel genoeg zul je merken dat fruit ook echt zoet smaakt omdat je smaakpapillen weer “normaal” worden.

Tip #3: Gebruik geen vervangende zoetstoffen

Om mensen minder suiker te laten eten zijn zoetstoffen in het leven geroepen.

Zoetstoffen zijn zoet-smakende stoffen die nauwelijks tot geen effect hebben op je bloedsuikerspiegel en daarnaast vaak geen calorieën bevatten.

Een bekend voorbeeld van een zoetstof die in frisdrank gebruikt wordt is aspartaam. Aspartaam heeft een glycemische index van 0, wat betekent dat het totaal geen effect heeft op je bloedsuiker- en insulinespiegel. Daarnaast levert aspartaam ook geen calorieën. Je zou dus denken dat deze zoetstof de ideale oplossing is. Maar helaas gaat dat sprookje niet helemaal op.

Wat er namelijk gebeurt is het volgende:

Zoetstoffen hebben net zoals suiker een zoete smaak. Door de jaren heen heb jij teveel suikers en koolhydraten gegeten, hier is je brein en zijn je smaakpapillen aan gewend geraakt. Wanneer je overstapt op zoetstoffen hou je dit effect deels in stand.

  1. Doordat je smaakpapillen een zoete smaak ervaren, wordt er een seintje aan de hersenen doorgegeven dat er suikers het lichaam binnenkomen.
  2. Wanneer dit niet het geval is doordat zoetstoffen geen suikers zijn, raken je hersenen verward. Er werd een zoete smaak ervaren maar er komen geen calorieën of suikers de hersenen binnen om ze te belonen.
  3. Hierdoor verlangt je lichaam extra naar suikers en calorieën.
  4. En je raadt het al, dit zorgt ervoor dat je hersenen een hongerprikkel veroorzaken om alsnog aan die suikers te kunnen komen.

Tip #4: Overleef de eerste twee weken

Afkicken van suiker hoeft niet heel zwaar te zijn.

Wat je simpelweg moet onthouden, is dat met name de eerste twee weken wat zwaarder zullen zijn. Je zult absoluut geen zware afkickverschijnselen ervaren naast:

  • Lichte hoofdpijn
  • Irritatie
  • Zin in zoetigheden

Dit omdat het niet een “echte” verslaving is zoals je met cocaïne hebt. Je brein is enkel gewend geraakt aan het beloningssysteem. Wanneer je dit gedurende een korte tijd geen suiker meer eet dan zal je brein denken dat er geen zoete producten voorradig zijn en zullen de hunkeringen al snel stoppen.

Daarnaast hebben je smaakpapillen ook even de tijd nodig om weer aan “normaal” eten te wennen. Ook dit duurt vaak twee weken.Vroeger kenden we suikerrijke producten zoals snoep, koek of gebak helemaal niet. Ze groeien immers niet aan bomen of onder de grond. Onze smaakpapillen ervoeren daarom vroeger fruit al als erg zoet.

Door de jaren heen zijn onze smaakpapillen minder gevoelig geworden, waardoor we fruit niet meer echt als zoet ervaren. Aardbeien zijn van zichzelf redelijk zoet en toch strooien mensen suiker over hun aardbeien heen omdat het ze blijkbaar niet zoet genoeg is. Na die eerste twee weken zul je snel genoeg merken dat ook fruit een heerlijke zoete snack kan zijn.

Tip #5: Voorkom verleiding

In het verleden is er onderzoek gedaan naar Amerikaanse soldaten in Vietnam die heroïne gebruikten. Je weet wel, die mega verslavende drugs waarvan ze zeggen dat als je er eenmaal aan begint, je nooit meer zonder kunt.

Maar wat bleek? Deze soldaten bleken plots van hun verslaving af te zijn en de drang naar deze drugs niet meer te voelen zodra ze terug waren in Amerika (bron). Dit betekent niet gelijk dat heroïne niet verslavend is, maar dat er een NOG grotere factor is die voor deze verslaving zorgt, en dat is de setting waarin wij deze verslavende producten nemen.

Een verslaving heeft dus veel te maken met de setting waarin jij je bevindt. Stoppen met roken is niet per se moeilijk vanwege het stoppen met roken maar meer vanwege de setting waarin jij vaak rookte.

Roken doe je vaak in een omgeving waar het gezellig is, zoals op het terras. Vandaar dat de meeste mensen weer aan hun verslaving toegeven wanneer ze die specifieke “setting” opzoeken. Veel rokers kunnen de verleiding niet weerstaan wanneer ze weer op het terras of in een kroeg belanden. Je kunt dit bijvoorbeeld voorkomen door deze setting niet op te zoeken.

Hetzelfde geldt voor je suikerverslaving:

  • Heb je een verslaving voor deegwaren? Sla de bakker dan over en loop hier ook met een grote boog omheen in de supermarkt.
  • Moet je naar de supermarkt? Hou dan strikt de gangpaden aan die de producten bevatten die jij moet hebben. Uiteraard zijn dit gezonde producten als je van je suikerverslaving af wilt komen. Het helpt ook om een boodschappenlijst te maken zodat je alleen de producten koopt die op het lijstje staan.
  • Heb je een verjaardag? Vertel de mensen om je heen dat je bezig bent met afvallen en dat ze al die lekkernijen niet moeten aanbieden.
  • Ga je uiteten? Kies dan een restaurant dat bijvoorbeeld salades of met name vlees-/visgerechten aanbiedt.

Een handige tip: Wanneer je boodschappen gaat halen, doe dit dan nooit wanneer je honger hebt. Je wilskracht is dan veel lager en de kans dat je een ongezonde keuze maakt is veel groter. Je kunt je veel beter beheersen wanneer je met een volle maag richting de supermarkt gaat.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 1 op de 3 juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt? (bron)

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslankmethode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Oscar Helm

MSc Oscar Helm is afslankcoach, voedingsdeskundige, dieetpsycholoog, orthomoleculair therapeut en bestseller-auteur. Met HappyHealthy.nl heeft hij het doel om mensen te informeren en te inspireren om de meest optimale en gezonde leefstijlkeuzes te maken op basis van wetenschappelijk onderbouwde adviezen.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *