shopify site analytics

Wat is een Gezond Gewicht & Vetpercentage? Tabel Man, Vrouw, Kind

Zeer geregeld krijg ik mails van mensen die iets zeggen als: Hoi, ik ben Karin en ik ben 1,65 en 70 kilo, heb ik dan een gezond gewicht?’ In dit artikel zal ik exact vertellen hoe je kunt berekenen of je een gezond gewicht en vetpercentage hebt.

Wil je weten of je kind een gezond gewicht heeft? Je komt erachter met behulp van de BMI calculator. Daarnaast deel ik nog een aantal afslanktips om snel een gezond vetpercentage te krijgen.

Wat je in dit artikel gaat leren:

  • Waarom vrouwen een hoger vetpercentage hebben dan mannen
  • Hoe je erachter komt of je kind een gezond gewicht heeft
  • Waarom een gezond vetpercentage krijgen belangrijker is dan een gezond lichaamsgewicht
  • Vijf efficiënte tips voor het bereiken van een gezond vetpercentage

Gezond gewicht berekenen voor man, vrouw en kind

Voor het berekenen van een gezond gewicht gebruiken we de BMI schaal. Gebruik onderstaande formule voor de uitgebreide versie:

BMI berekenen

Voor kinderen onder de 2 jaar heeft de BMI bereken geen zin.
Geslacht:
Methode:
?
Onder-
gewicht

Gezond
Over-
gewicht

Obesitas
Morbide
obesitas

Helaas is het voor kinderen en volwassenen jonger dan 20 jaar niet mogelijk om de vernieuwde BMI berekening te gebruiken.

Jouw BMI uitslag

Je BMI:

Je hebt ondergewicht en bent dus te licht. Hierdoor heb je de weinig reserves in geval van ziektes. Start zo snel mogelijk met gewicht aankomen om je gezondheid te verbeteren. Je hebt een gezond gewicht dus je zit goed waar je nu zit. Bedenk je wel dat BMI een indicatie is van je gezondheid dus dat je niet per se gezond hoeft te zijn. Je hebt overgewicht en bent dus te zwaar. Hierdoor heb je een grotere kans op bepaalde ernstige ziektes zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Start zo snel mogelijk met afvallen om je gezondheid te verbeteren. Je hebt zwaar overgewicht (obesitas) en bent dus veel te zwaar. Hierdoor heb je een grotere kans op bepaalde ernstige ziektes zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Start zo snel mogelijk met afvallen om je gezondheid te verbeteren. Je hebt zwaar overgewicht (morbide obesitas) en bent dus veel te zwaar. Hierdoor heb je een grotere kans op bepaalde ernstige ziektes zoals diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Start zo snel mogelijk met afvallen om je gezondheid te verbeteren.

Een gezond gewicht ligt tussen een BMI van en . Zie hieronder hoeveel kilo je moet verliezen om in deze categorie te komen.

Disclaimer: bij 70 jaar of ouder geeft BMI een vertekend beeld. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de kans op sterfte op 70 jarige leeftijd het laagst is in de categorie ‘overgewicht’ en niet in de categorie ‘normaal gewicht’ (bron).

Aantal kilo's te verliezen

Hier vind je wat je maximaal aan kilo's moet verliezen voor een gezond gewicht zonder vervelende en gevaarlijke gezondheidsrisico's

Af te vallen (in kg)
kg
minimaal
kg
uitstekend
kg
maximaal

Jouw ideale gewicht

Met jou lengte heb je een gezond gewicht tussen de en kilo. Hieronder vind je exact waar je nu staat aan de hand van de BMI berekeningen.

hier sta je nu
ondergewicht
kg gezond gewicht
kg overgewicht
kg obesitas
kg morbide obesitas

We beginnen met een korte uitleg voor kinderen, daarna gaan we naar de volwassene.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Gezond gewicht berekenen kind

Het berekenen van een gezond gewicht voor een kind kun je doen met de BMI calculator.

De Body Mass Index (BMI) formule kijkt naar de verhouding van lengte (in meters) en het gewicht (in kilo), waarbij met de data van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) ook wordt gekeken naar de groei van het kind via een normale verdeling.

Voor de groei en de lichamelijke ontwikkeling is het belangrijk dat kinderen op een gezond gewicht blijven. Een gezond gewicht kan in de meeste gevallen worden gehandhaafd door een balans te vinden in de energie die het kind binnen krijgt (voedsel en drank) en verbruikt (groei en fysieke activiteit). Dit noemen we ook wel de energiebalans.

Natuurlijk is geen enkel kind hetzelfde, maar er zijn wel degelijk een aantal basis richtlijnen rond het gewicht van kinderen van een bepaalde leeftijd. Zo kom je er snel achter of je kind gezond is, of aan ondergewicht of overgewicht lijdt.

Ontdek de 3 grootste mythes over afvallen in één van mijn live webinars

Ook ontdek je mijn wetenschappelijke inzichten voor het verliezen van buikvet.

Klik hier en bemachtig gratis je plek voordat de webinars vol zitten.

Gezond gewicht berekenen voor man en vrouw

Wil je als volwassene weten of je een gezond gewicht hebt? Een manier om te controleren of je een gezond gewicht hebt is door gebruik te maken van de BMI berekening. Een hoge BMI kan een indicator zijn van veel overgewicht. Qua BMI is er geen verschil in man en vrouw. Van 20 tot 70 jaar is alles hetzelfde.

Laat ik de Body Mass Index formule aan de hand van een voorbeeld uitleggen:

In de introductie had ik het over Karin, een volwassen 33-jarige vrouw van 1,65 en 70 kilo. Heeft zij een gezond gewicht? We gaan het berekenen met de BMI formule. Om haar BMI waarde te bepalen moeten we haar lichaamsgewicht delen door de lichaamslengte in meters in het kwadraat.

De BMI berekening voor Karin gaat dan als volgt: 70 / (1,65  x 1,65) = 25,7.

Met een BMI van 25,7 is Karin feitelijk te zwaar. Ze zal dus iets moeten gaan om weer op gezond gewicht te komen. Een gezond lichaamsgewicht is belangrijk om ernstige gezondheidsproblemen zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2 (bron) te voorkomen.

Bekijk met behulp van de onderstaande BMI tabel voor volwassenen of je op gezond gewicht bent of in de gevarenzone valt:

BMI tabel voor volwassenen (zowel man als vrouw)

BMI
Interpretatie
Advies

< 18,5
Ondergewicht
Te licht, probeer in gewicht aan te komen

18.5–24.9
Gezond gewicht
Gezond, probeer op gewicht te blijven

25.0–29.9
Overgewicht
Te zwaar, probeer wat gewicht kwijt te raken

> 30.0
Obesitas
Gezondheid in gevaar, dringend afvallen

Last van overgewicht en val je in de gevarenzone? In sommige gevallen kan de BMI-berekening misleidend zijn. Vrouwen die zwanger zijn of lacteren geven geen goede score. Ook kunnen (kracht)sporters een verkeerde uitkomst krijgen. Dit komt omdat de BMI geen rekening houdt met je lichaamssamenstelling. Spiermassa weegt immers zwaarder dan vetmassa. Je vetpercentage in vergelijking met je spiermassa is een belangrijke factor.

Bij 70 jaar of ouder geeft BMI een vertekend beeld. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de kans op sterfte op 70 jarige leeftijd het laagst is in de categorie ‘overgewicht’ en niet in de categorie ‘normaal gewicht’ (bron). Mogelijk is dit effect er ook al als je 60 of 65 bent.

Vetpercentage meten man en vrouw

Hoe je erachter komt of je een gezond vetpercentage hebt, is afhankelijk van een aantal belangrijke factoren. De bandbreedte waar het tussen nog gezond is valt lastig in één percentage te noemen. Een gezond vetpercentage is afhankelijk van je geslacht en de leeftijd.

Er zijn belangrijke verschillen als het gaat om het vetpercentage tussen man en vrouw. Het is genetisch bepaald dat vrouwen meer vet met zich meedragen dan mannen.

  • Het vetpercentage van een gezonde volwassen vrouw is gemiddeld rond de 20-32%.
  • Bij een volwassen man is dit tussen de 10-18%.

Dat volwassen vrouwen meer vet opslaan volwassen dan mannen is vooral een biologische kwestie. Het vrouwelijk lichaam heeft namelijk voldoende vetreserves nodig bij een eventuele zwangerschap.

Een ander verschil tussen man en vrouw is de plek waar overtollig lichaamsvet zich opslaat. Bij vrouwen wordt vetmassa vooral opgeslagen rondom de buik, heupen, borsten en dijen. Bij mannen is dit vooral in het bovenlichaam (borst en buik).

Je vetpercentage meten kun je doen met behulp van een huidplooimeter. Dit apparaat meet de dikte van je huidplooi. Hoe hoger je vetpercentage, des te dikker is je huidplooi.

Vetpercentage mannen vrouwen

De volgende waarden zijn een gezond vetpercentage voor mannen en vrouwen:

Gezond vetpercentage tabel

Leeftijd
Mannen (in %)
Vrouwen (in %)

20-24
10-17
22-29

25-29
11-18
23-30

30-34
12-19
24-31

35-39
13-20
25-32

40-44
14-21
26-33

45-49
15-22
27-34

50-59
17-24
29-36

> 60
19-26
31-38

De percentages hierboven zijn slechts een indicatie, want er spelen meerdere factoren mee waardoor het ideale percentage kan afwijken. Je ziet ook dat naarmate je ouder wordt, het acceptabele vetpercentage toeneemt. Dat komt omdat oudere mensen gemiddeld een lagere lichaamsdichtheid hebben: meer lichaamsvet en minder vetvrije massa.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Ideaal en gezond gewicht voor man en vrouw

Als je succesvol wilt afvallen en gaat voor een gezond gewicht  dan is het belangrijk dat je weet wat je vetpercentage is. Mijn inziens is je vetpercentage een betere indicatie van je gezondheid dan je lichaamsgewicht, met name als je buikvet gaat meten. Richt je daarom op het verlagen van je vetpercentage, in plaats van het staren naar de weegschaal.

Vet in het buikgebied wordt ook wel aangeduid als visceraal vet en is ontzettend ongezond. Dit type vet nestelt zich tussen je organen en is een belangrijke risicofactor voor hart- en vaatziekten en diabetes type 2 (bron). Mensen met overmatig orgaanvet lopen een verhoogd risico, zelfs als ze aan de buitenkant dun lijken (bron).

Een nauwkeurige manier (helaas niet goedkoop) om je vetpercentage én visceraal vet rondom de organen te meten is de DEXA methode. Dit apparaat maakt gebruik van ongevaarlijke röntgenstraling.

Het meten van je middelomvang en vetpercentage is daarom een betere gezondheidsindicatie dan het berekenen van je BMI. Zoals eerder vermeld kan de BMI score om verschillende redenen afwijken.

Begrijp ook dat de normale BMI formule relatief simpel is opgesteld, omdat er in de jaren 40 (toen de BMI formule werd bedacht) nog geen rekenmachines beschikbaar waren en men alles met pen en papier moest berekenen.

  • Meer lezen over BMI? In dit artikel lees je alles wat je over de Body Mass Index berekening moet weten.

Gezond gewicht bij welke lengte voor kind?

Om erachter te komen of je kind een gezond gewicht heeft, kun je de BMI calculator invullen. Hierbij wordt gekeken naar de verhouding van lengte (in meters) en het gewicht in (kilo).

Gebruik dezelfde BMI calculator voor de nieuwe formule.

Met de onderstaande BMI tabellen kun je zien of je kind op gezond gewicht is. Let erop dat de beoordeling per geslacht verschilt.

BMI tabel voor jongens (2 tot 18 jaar)

Leeftijd
Ondergewicht
Gezond gewicht
Overgewicht
Obesitas

2
13,37-15,13
15,14-18,40
18,41-20,09
> 20,09

3
13,10-14,73
14,74-17,88
17,89-19,57
> 19,57

4
12,87-14,42
14,43-17,54
17,55-19,29
> 19,29

5
12,67-14,20
14,21-17,41
17,42-19,30
> 19,30

6
12,51-14,06
14,07-17,54
17,55-19,78
> 19,78

7
12,43-14,03
14,04-17,91
17,92-20,63
> 20,63

8
12,43-14,14
14,15-18,43
18,44-21,60
> 21,60

9
12,51-14,34
14,44-19,09
19,10-22,77
> 22,77

10
12,67-14,63
14,64-19,83
19,84-24,00
> 24,00

11
12,90-14,96
14,97-20,54
20,55-25,10
> 25,10

12
13,19-15,34
15,35-21,21
21,22-26,02
> 26,02

13
13,60-15,83
15,84-21,90
21,91-26,84
> 26,84

14
14,10-16,40
16,41-22,61
22,62-27,63
> 27,63

15
14,61-16,97
16,98-23,28
23,29-28,30
> 28,30

16
15,13-17,53
17,54-23,89
23,90-28,88
> 28,88

17
15,61-18,04
18,05-24,45
24,46-29,41
> 29,41

18
16,01-18,49
18,50-24,99
25,00-30,00
> 30,00

Bepaal de BMI-waarden voor meisjes met onderstaande tabel:

BMI tabel voor meisjes (2 tot 18 jaar)

Leeftijd
Ondergewicht
Gezond gewicht
Overgewicht
Obesitas

2
13,25-14,82
14,83-18,01
18,02-19,81
> 19,81

3
12,99-14,46
14,47-17,55
17,56-19,36
> 19,36

4
12,74-14,18
14,19-17,27
17,28-19,15
> 19,15

5
12,51-13,93
13,94-17,14
17,15-19,17
> 19,17

6
12,33-13,81
13,82-17,33
17,34-19,65
> 19,65

7
12,27-13,85
13,86-17,74
17,75-20,51
> 20,51

8
12,32-14,01
14,02-18,34
18,35-21,57
> 21,57

9
12,45-14,27
14,28-19,06
19,07-22,81
> 22,81

10
12,65-14,60
14,61-19,85
19,86-24,11
> 24,11

11
12,96-15,04
15,05-20,73
20,74-25,42
> 25,42

12
13,40-15,61
15,62-21,67
21,68-26,67
> 26,67

13
13,93-16,25
16,26-22,57
22,58-27,76
> 27,76

14
14,49-16,87
16,88-23,33
23,34-28,57
> 28,57

15
15,02-17,44
17,45-23,93
23,94-29,11
> 29,11

16
15,47-17,90
17,91-24,36
24,37-29,43
> 29,43

17
15,79-18,24
18,25-24,69
24,70-29,69
> 29,69

18
16,00-18,49
18,50-24,99
25,00-30,00
> 30,00

5 efficiënte tips om je vetpercentage te verlagen

Heb je een gezond gewicht? Super, houden zo! Wil je een gezond BMI en vetpercentage? Dan heb ik hier 5  tips voor je om een gezond gewicht te krijgen en buikvet kwijt te raken, ondersteund door wetenschappelijke studies.

#1: Houd bij wat je eet en drinkt

Als je snel je vetpercentage wilt verlagen dan kan het nuttig zijn om bij te houden wat en hoeveel je eet.

Dit kun je natuurlijk op gevoel doen, maar veel beter is het om gebruik te maken van een compleet dieet schema, het bijhouden van een eetdagboek of het maken van foto’s van je eten (bron, bron).

Je hoeft dit niet iedere dag te doen, maar het is verstandig om je voedselinname elke paar weken een paar dagen op rij te volgen. Dit zal je meer bewust maken van je dagelijkse calorie-inname en geeft je ook de mogelijkheid om op tijd in te grijpen als je merkt dat je te veel calorieën binnen krijgt.

Wetenschappers zijn het erover eens dat mensen die wekelijks bijhouden van wat ze eten en drinken, een veel grotere kans hebben om hun gewichtsverlies doelstellingen te behalen (bron).

Een simpele manier om dat te doen is door een gratis eetregistratie-app op je smartphone te installeren die de calorieën voor je telt.

Enkele eetregistratie-apps die je kunt gebruiken zijn:

  • MyFitnessPal
  • Eetmeter
  • FatSecret
  • Lifesum

#2: Eet meer gezonde vetten

de juiste vetten

Gezonde vetten zijn ontzettend belangrijk voor je lichaam en hersenen op goed te kunnen functioneren.

Met gezonde vetten bedoel ik enkelvoudig onverzadigde vetzuren (o.a. in avocado, noten) en omega 3-vetzuren (o.a. in vette vis en lijnzaad)

Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig vis eten, veel gezonder zijn en een lager risico hebben op hart- en vaatziekten, depressie en dementie (bron, bron).

Maar gezonde vetten zijn niet alleen je vriend als het gaat om je gezondheid, ze helpen je ook om een lager vetpercentage te krijgen en je streefgewicht te behouden (bron).

Houdt je niet van vette vis? Dan zijn visolie supplementen een alternatief.

Verschillende studies hebben aangetoond dat visolie supplementen de hoeveelheid lever- en buikvet aanzienlijk doen verminderen bij volwassen en kinderen met een leverziekte (bron, bron).

#3: Afvallen met koffie en groene thee

groene thee

Wist je dat eenvoudige drankjes als zwarte koffie en groene thee je vetpercentage kunnen verlagen en helpen bij het krijgen van een gezond gewicht?

Zwarte koffie en groene thee behoren tot de meest gezonde dranken die je kunt drinken.

Van koffie drinken is aangetoond dat het je metabolisme voor enkele uren verhoogt. Dit komt neer op een tijdelijke verhoging van calorieverbranding met 3 tot 11% (bron).

Ook groene thee heeft dezelfde gunstige effecten als het gaat om het tijdelijk verhoging van je stofwisseling. Groene thee en supplementen met groene thee extracten kunnen de vetverbranding tot wel 17% verhogen (bron, bron).

Misschien nog wel belangrijker is dat het drinken van zwarte koffie en groene thee de vetverbranding stimuleert en de tailleomtrek vermindert (bron).

#4: Gezond gewicht bereiken met intermitterend vasten

Intermitterend vasten is de laatste jaren enorm populair geworden als een manier om je vetpercentage te verlagen.

Het is een eetpatroon dat bestaat uit een wisselende cycli van vasten en eten.

Een populaire methode is om een of twee keer in de week voor 24 uur te vasten.

De belangrijkste reden dat periodiek vasten werkt voor gewichtsverlies, is omdat het je helpt om minder calorieën te eten. Daarnaast heeft het een gunstig effect op bepaalde hormonen die een belangrijke rol spelen in je lichaamsgewicht (bron, bron).

Volgens een recente overzichtsstudie uit 2014, kan intermitterend vasten leiden tot significant gewichtsverlies. Periodiek vasten leidde tot een vermindering van lichaamsgewicht met 3-8% over een periode van 3-24 weken (bron).

Twee andere studies hebben vastgesteld dat intermitterend vasten voor ongeveer 48 uur de stofwisseling versnelt met 3,6 tot 14% (bron). Echter, periodes van vasten die langer duren, kunnen het metabolisme juist weer onderdrukken (bron).

We kunnen er in ieder geval niet om heen dat de gezondheidsvoordelen van periodiek vasten veel verder gaan dan het krijgen van een gezond gewicht en een lager vetpercentage. Vasten kan het risico op verschillende chronische ziektes verminderen en de levensduur verlengen (bronbron).

#5: Drink genoeg water

Er zijn op zijn minst drie manieren waarop water drinken kan helpen bij het bereiken van een gezond gewicht.

Ten eerste kan koud water je helpen met afvallen door tijdelijk je metabolisme te verhogen. 4

In feite kan koud drinkwater je dagelijkse energie-uitgave met maximaal honderd calorieën per dag verhogen (bron).

Ten tweede zorgt voldoende water drinken een halfuur voor een maaltijd (bij voorkeur twee glazen water drinken) ervoor dat je sneller een vol gevoel krijgt en uiteindelijk minder calorieën eet (bron).

En als laatste kan voldoende water drinken constipatie (darmverstopping) verminderen en een opgeblazen gevoel helpen verlichten (bron).

  • Klik hier als je op zoek bent naar meer tips om snel jouw vetpercentage te verlagen.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *