shopify site analytics

Hoe Het Metabolisme Dieet Werkt + De Voordelen & Nadelen

Je hoeft niet streng op dieet te gaan om kilo’s te verliezen. Dat beweren de voorstanders van het metabolisme dieet in ieder geval. In dit dieet moet je goed letten op wat je eet. Als je weet wat je mag eten, dan hoef je niet zuinig te doen. In 28 dagen moet ook jou het lukken om 10 kilo af te vallen. Wij hebben voor jou uitgezocht hoe het dieet werkt en waar je op moet letten.

Door je lichaam te foppen kun je extra lichaamsvet verbranden zonder te snijden in het aantal calorieën. Maar hoe werkt het? Wat moet je er voor doen en laten? Haylie Pomroy is de schrijfster van het boek: “Het metabolisme dieet slank in 28 dagen” Wij zullen het dieet nader voor jou toelichten.

Wat houdt het metabolisme dieet in?

Haylie Pomroy is de Amerikaanse schrijfster van het boek: “Het metabolisme dieet slank in 28 dagen”. Hierin schrijft zij over het herstel van je metabolisme. Met andere woorden, zij helpt jou bij het verbeteren van je stofwisseling. Door een bepaald eetschema aan te houden kun je jouw lichaam aan het werk zetten. Het is de bedoeling dat het lichaam het genuttigde eten direct gaat verbranden en niet om gaat zetten in lichaamsvet. Door steeds voedsel te eten uit verschillende voedingsgroepen kun je jouw stofwisseling versnellen. Dit betekent hard werken voor het lichaam, dus zal er meer energie nodig zijn om de stofwisseling op gang te houden.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Het metabolisme dieet in drie stappen

Het dieet is opgedeeld in drie stappen. In iedere fase moet je andere voedingsstoffen eten. In de eerste fase begin je met volledig vetvrij eten en ligt de focus op koolhydraten. Door de eentonigheid moet deze fase niet te lang duren. Na 2 dagen kun je overstappen naar fase 2. Hierin eet je ook weer vetvrij, maar eet je voedsel met veel eiwitten. Ook deze fase duurt weer 2 dagen. In de derde fase mag je weer gezonde oliën en vetten eten. Afwisselend eet je ook eiwitten en koolhydraten. Deze fase duurt 3 dagen.

metabolisme

Ontdek de 3 grootste mythes over afvallen in één van mijn live webinars

Ook ontdek je mijn wetenschappelijke inzichten voor het verliezen van buikvet.

Klik hier en bemachtig gratis je plek voordat de webinars vol zitten.

Stap 1 – metabolisme dieet: – koolhydraten

Je gaat beginnen met het eten van veel koolhydraten en volledig vetvrij, dus ook geen gezonde vetten. Maar liefst op 5 of 6 momenten op de dag kun je eten. Je lichaam zal er wel aan moeten wennen, want er zullen veel koolhydraten binnen komen. Het eten zal bijvoorbeeld bestaan uit fruit, brood en granen. Na 2 dagen ga je door naar stap 2.

Stap 2 – metabolisme dieet: eiwitten

Ook in deze fase blijft het eten volledig vetvrij. De menu’s zullen nu hoofdzakelijk eiwitten bevatten. Het zal voor het lichaam schakelen worden, want vanaf de derde dag bestaat het dagelijkse eten uit plantaardige eiwitten, vis en vlees. Koolhydraten moeten in deze fase niet gegeten worden.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Stap 3 – metabolisme dieet: koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten

Na 4 dagen heb je het punt bereikt waar je weer wat ruimte krijgt om te eten waar je echt behoefte aan hebt. In het eetschema zitten nu gezonde vetten verwerkt, maar ook koolhydraten en eiwitten. Het eten in deze fase zal lijken op je normale eetpatroon. In de voorgeschreven eetschema’s heeft groente een prominente plek.

Intensief sporten goed te combineren met diëten

Je kunt de resultaten van het diëten verder verbeteren door intensief te sporten. Vaak wordt gedacht dat het diëten het beste te combineren is met cardio trainingen (trainingsprogramma afgesteld op de hartslag). Dit klopt maar deels. Het beste is om cardio trainingen te combineren met krachttraining. Door krachttraining kweek je meer spiermassa. Meer spiermassa zorgt voor een betere verbranding van lichaamsvet.

Intervaltraining is de meest effectieve sport om je dieet mee te ondersteunen. Je kunt de vetverbranding nog verder verbeteren door niet één uur achter elkaar te trainen, maar twee keer een half uur. Dit moet natuurlijk wel in te passen zijn in een druk leven. Voor het metabolisme dieet wordt er een afwijkend sportadvies gegeven.

Sporten die het beste bij het metabolisme dieet passen

Bij het sporten in combinatie met het metabolisme dieet kun je een onderverdeling in fasen maken. In fase 1 kun je het beste kiezen voor een stevige cardiotraining. Voor fase 2 moet je switchen naar krachttraining. Zorg bij deze vormen van sport wel voor een goede begeleiding. In de 3e fase kies je juist voor ontspanning en het wegnemen van stress. Dit kun je bijvoorbeeld doen met yoga.

metabolisme cardio

Acht belangrijke tips om je stofwisseling te versnellen

Jij moet de baas worden over jouw stofwisseling. Door je lichaam te verrassen train je jouw stofwisseling. Dit doe je door de voedingsstoffen te eten die jouw stofwisseling versnellen. Wij zullen 8 belangrijke tips nader toelichten.

  • Zorg dat je voldoende calorieën binnen krijgt. Binnen dit dieet ga je niet afvallen door te bezuinigen op het aantal calorieën
  • Kies voor voeding met een hoge thermische waarde. Dat wil zeggen dat het voeding moet zijn dat niet eenvoudig te verteren is. Hierover later meer!
  • Alcohol moet je afzweren tijdens het diëten. Dit geldt eigenlijk voor alle dieetvormen
  • Drink veel en vooral water
  • Je helpt een goede stofwisseling nog beter op gang door intensief te sporten. Dit is ook goed voor de motivatie om het dieet vol te houden
  • Je kunt de stofwisseling extra op gang helpen door de kamertemperatuur één graad lager te zetten. Je lichaam moet hierdoor harder werken om je lichaam op 37 graden te houden
  • Let goed op je ontbijt! Ga zo snel mogelijk ontbijten. Dit brengt je spijsvertering weer goed op gang

Eet vooral voeding met een hoge thermische waarde

Door het eten van chocolade krijgt je lichaam gelijk een boost. Dit komt doordat suiker snel wordt verteerd en in je lichaam wordt opgenomen. Helaas zorgt het maar voor een opleving voor een korte periode. Producten met suiker hebben een lage thermische waarde. Dat wil zeggen dat ze snel verteerd worden. Het lichaam hoeft maar weinig moeite te doen om dit eten te verteren. Suikers hebben hierdoor een lage thermische waarde. Groente, eiwitten en vezels hebben juist een hoge thermische waarde. Dit zijn dus de juiste voedingsmiddelen voor het metabolisme dieet.

Welke voedingsmiddelen met een hoge thermische waarde zijn aanraders?

Onderstaande etenswaren nemen een prominente plaats in bij het metabolisme dieet. Ze hebben namelijk een hoge thermische waarde, en ze zijn gezond. Gewichtsverlies is bij dit dieet het streven, maar het doel moet wel zo gezond mogelijk gerealiseerd worden. Welke producten moet je eten (met een korte toelichting)? Wij beperken ons tot 8 gezonde voedingsmiddelen:

  • Havermout – Hier zitten de juiste koolhydraten in en goede vezels. Havermout zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel constant blijft. Havermout wordt in de meeste diëten aangeraden
  • Eieren – Zoals de naam al doet vermoeden zitten eieren vol met eiwitten. Een groot voordeel van eieren is dat ze een vol gevoel geven. Je zult minder gauw weer honger hebben
  • Wortels en komkommers – Wortels bevatten veel noodzakelijke vezels en komkommers bestaan hoofdzakelijk uit water. Ze geven beide een verzadigd gevoel aan je lichaam
  • Noten – Noten bevatten de juiste vetten, namelijk de onverzadigde. Ze worden niet alleen om de vetten aangeraden, want er zitten ook eiwitten en vezels in
  • Bonen – Werken cholesterolverlagend en bevorderen de aanmaak van het hormoon cholecystokinine. Dit hormoon neemt het hongergevoel weg.
  • Vette vis – Vissoorten als tonijn en zalm bevatten veel omega-3 vetzuren. Deze gezonde vetten stimuleren je metabolisme
  • Peren en appels – bestaan hoofdzakelijk uit water en zitten vol met vezels. Ze zijn ook goed om je suikerspiegel in balans te houden. Peren zijn nog weer beter dan appels
  • Mager vlees, waaronder kip – zit vol met eiwitten. Eiwitten zijn goed voor je spiermassa.

Voordelen van het metabolisme dieet

De stappen duren telkens maar 2 of 3 dagen. Dit brengt afwisseling in het dieet. Doordat je om de paar dagen het eetschema volledig om gaat gooien zit er veel afwisseling in. Het is een effectieve manier om met een geringe inspanning een groot aantal kilo’s te verliezen in één maand tijd. Door je goed aan de eetpatronen te houden verlies je niet alleen veel kilo’s, je krijgt ook alle voor het lichaam noodzakelijke voedingsstoffen binnen. Het is in dit dieet geen probleem om ’s avonds nog iets te eten kort vóór het slapen.

Nadelen van het metabolisme dieet

Je moet wel goed nadenken bij wat je wanneer eet. Je kunt het dieetschema in de war brengen door verkeerde voedingsstoffen te eten. Het is geen dieet die je een paar dagen aan gaat houden om een paar kilo’s te verliezen. Om even een paar kilootjes te verliezen kun je beter voor een ander dieet kiezen. Om het effect goed te kunnen merken moet je wel een goede nachtrust hebben. Indien je minder dan 4 uren slaapt kan je metabolisme flink verstoord worden.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

10 Reacties op "Hoe Het Metabolisme Dieet Werkt + De Voordelen & Nadelen"

  1. Kim says:

    Hoi Richard, Ik wil graag het metabolisme dieet gaan volgen, maar ik zou graag meer informatie willen over het sporten. Zou jij mij kunnen vertellen waar ik een uitgebreid trainingsschema kan vinden, en aanwijzingen kunnen geven over hoe ik dit het beste aan kan passen op mijn lengte (1.68 cm), gewicht (74 kg) en leeftijd (47)? Groet, Kim

    • Drs. Oscar Helm says:

      Je kunt beter eerst focussen op je voeding, want ongeveer 80% van het afvallen valt of staat met gezonde voeding.

      Binnenkort komen er wel artikelen op deze site over calorieën verbranden met sporten waarbij er ook trainingsschema’s komen.

      Als je een strakke buik wilt je kan je ook kijken op https://strakkebuikbijbel.nl/. Ook daarin staan schema’s.

  2. Jet says:

    hoi, ik en mijn man willen graag aantal kilos kwijt. zijn inmiddels beide rond 70 jaar oud en willen nog zo lang mogelijk leven dus we moeten aan onze gezondheid denken!! hebben alleen geen groot pensioen dus moeten ons aan budget houden.. ik wil daarom graag weten of dit dieet veel gaat kosten..? bvd Jet

  3. Peter says:

    Wat is nou precies een thermische waarde? Heeft dat te maken met lichaamswarmte of zoiets? maar dan zou ik juist verwachten dat een hoge thermische waarde voor snellere vertering zou zorgen. Omdat je lichaamswarmte juist omhoog gaat en daardoor je spieren sneller gan werken en jij meer verbrand…? Kan je mij dit eens goed uitleggen? bvd, Peter

    • Drs. Oscar Helm says:

      De thermische waarde van voedsel heeft invloed op de snelheid waarmee het verbrandt wordt. Voedsel met een lage thermische waarde (voedsel met veel suikers) bevat stoffen die snel opgenomen worden door het lichaam. Jouw lichaam hoeft dus niet hard te werken om dit voedsel te verteren, waardoor je ook minder calorieen verbrandt tijdens het verteren. Bovendien zit er in dit voedsel juist vaak veel calorieen. Voeding met lage thermische waarde is dus niet zo goed voor je.

      Voeding met een hoge thermische waarde kost juist veel energie om te verbranden en bevat meestal minder calorieen. Je lichaam verbruikt meer calorieen om dit voedsel te verteren. Daarom is het beter om voeding met een hoge thermische waarde te eten. Hopelijk is het nu duidelijk!

  4. Simone Lingen says:

    Mijn zoontje en ik zijn echt gek op ontbijtgranen. Zou jij deze ook aanraden als ontbijt? Zo ja, welke zijn volgens jou het beste? Alvast bedankt, Simone

  5. Brent says:

    Hallo,

    wat is nou precies het byzondere van dit dieet ik snap het niet helemaal het lijkt gewoon gezond zoals alle andere dieeten

  6. Yvonne says:

    Ik eet geen vlees, wel vis. Zijn er genoeg recepten, of is vlees een essentieel onderdeel.
    Yvonne

  7. debby says:

    Ik ben al 2 jaar bezig met intensief sporten,,
    2 x in de week krachtraining
    2x in de week cardio boksen
    2 x in de week hardlopen
    verder heb ik een zittend beroep
    Eet gezond cheat 1 x in de week heb alle dieeten al geprobeerd maar val niks af en vetpercentage gaat ook niet omlaag.

    zou het metabolisme dieet iets voor mij kunnen zijn?

    Groetjes Debby

  8. Sarah Louise says:

    Beste,

    Ik ben drie weken geleden begonnen met het metabolisme dieet. Sinds gisteren heb ik geel-slijmige lopende diarree. Ook heb ik steken in mijn rechteronderbuik. Mijn galblaas werd in 2012 verwijderd. Heeft u enige ervaring met dit dieet bij mensen zonder galblaas? Kan dit problemen veroorzaken? Ik ben normaal iemand die weinig vlees/vis eet en eet nu plots veel meer vlees en vis owv fase 2. Alvast hartelijk dank voor uw reactie!
    Vriendelijke groetjes

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *