shopify site analytics

Het Sonja Bakker Dieet Uitgelicht + De Gevaren en Nadelen

Het Sonja Bakker dieet is nog steeds een zeer populaire dieetvorm. Het Sonjabakkeren is sinds die tijd een veelgebruikte term geworden. Met de door Sonja Bakker uitgegeven boeken kun je de dieetschema’s inpassen in je eigen eetpatroon. Toch is de dieetvorm niet geheel onomstreden. In dit artikel lichten wij het Sonja Bakker dieet nader toe en geven wij jou ook inzicht in de voordelen en nadelen van het dieet.

Sonja Bakker was tot 2009 de grootste dieetgoeroe van Nederland. Iedereen die de wens had om af te vallen heeft wel een keer een dieet van haar geprobeerd. Het aantrekkelijke van het dieet is dat het redelijk eenvoudig te volgen is. Je hoeft niet zelf na te denken, zolang je haar eetschema aanhoudt zul je kilo’s verliezen.

Wat houdt het Sonja Bakker dieet in?

Het dieet is gericht op het snel verliezen van kilo’s. Het is een caloriearm dieet. Dat wil zeggen dat het dagelijkse eten afgestemd is op het aantal calorieën die je maximaal binnen moet krijgen om af te vallen. Het lichaam krijgt een tekort aan calorieën en zal hierdoor vet gaan verbranden. Aan de hand van schema’s wordt het dagelijkse eten voorgeschreven. Lust je iets niet? Dan kies je voor een vergelijkbaar alternatief.

Een kwestie van je verstand op nul zetten en het eten uit haar eetschema’s bereiden en op tafel zetten. Voor vrouwen wordt 2000 kcal per dag als gebruikelijk gezien. Bij mannen ligt dit aantal op 2500 kcal. Het Sonja Bakker dieet gaat uit van 1000 tot 1200 kcal voor een vrouw en van maximaal 1300 kcal voor een man. Door het geringe aantal calorieën die je dagelijks binnen krijgt met dit dieet valt het onder de noemer crashdieet.

calorieen

Wat zijn de gevaren en nadelen van een crashdieet

Het voordeel van een crashdieet is dat je snel af kunt vallen. Tussen de 4 en 6 kilo per week afvallen ligt binnen de mogelijkheden. Toch is het niet slim om op deze manier af te vallen. Ten eerste zullen de kilo’s er snel weer aan zitten en ten tweede is het ook niet goed voor je gezondheid. Het jojo-effect wordt veroorzaakt doordat de afgevallen kilo’s hoofdzakelijk bestaan uit het verliezen van vocht. Zodra je weer normaal gaat eten, gaat je lichaam dit vochttekort weer aanvullen.

Door een crashdieet kun je vermoeid worden en last krijgen van concentratiestoornissen, maar er liggen ook grotere gevaren op de loer. Bij deze diëten dreigt een tekort aan vocht, ijzer, vitaminen en mineralen. Door een tekort aan vocht kun je last krijgen van nierfalen. Een ijzertekort kan zorgen voor bloedarmoede. Een tekort aan vitaminen en mineralen zorgt voor ongemakken, zoals een slechte stoelgang. Een groot probleem is het verslechteren van je algehele gezondheid.

Hoe zien de eetschema’s van Sonja Bakker eruit?

Het Sonja Bakker dieet is volgens de diëtiste zelf een verandering van levensstijl, maar dat klopt niet. Je kunt namelijk niet blijvend te weinig calorieën blijven eten. Het is een manier om snel kilo’s kwijt te raken. In de boeken van de diëtiste worden eetschema’s met opgave van de ingrediënten opgesomd. Vervolgens is het een kwestie van inkopen en dagelijks de maaltijden koken. Er is ook nog ruimte voor caloriearme tussendoortjes. De samenstelling is gebaseerd op het maximaal aantal calorieën die passen binnen het dieetschema. Volgens critici is er te weinig aandacht voor voedingsstoffen die wij dagelijks nodig hebben, maar daarover later meer.

Voordelen van het Sonja Bakker dieet

De populariteit van haar dieet is deels te verklaren door de eenvoud. Je hoeft zelf niet na te denken over wat je wel en wat je niet mag hebben. Je kunt gewoon de weekschema’s aanhouden en je voldoet aan de criteria om af te vallen. Het beslaat een afgebakende periode van bijvoorbeeld negen weken en je zult gedurende deze weken inderdaad vele kilo’s aan gewicht verliezen. De menu’s zijn gevarieerd en er is een poging gedaan om zo veel mogelijk van de noodzakelijke voedingsmiddelen binnen te krijgen. Veel mensen volgen het dieet zes dagen in de week en één dag in de week bepalen ze zelf hun eetschema.

Nadelen van het Sonja Bakker dieet

Een groot nadeel van dit dieet is ook terug te vinden bij de voordelen. Je kunt je bij het Sonja Bakker dieet gewoon houden aan een eetschema, maar je leert er niets van. Zodra je weer normaal gaat eten, zul je de kilo’s er weer aan eten. Door het dieet krijg je dermate weinig calorieën binnen dat het afbreuk doet aan het lichaam. Er wordt inderdaad vet verbrand, maar bijvoorbeeld ook spieren. Dat is juist weer heel slecht voor je lichaam en voor je gewicht op de lange termijn, want meer spiermassa zorgt voor een betere verbranding in het lichaam.

Aanraders in het Sonja Bakker dieet zijn ontbijtkoeken en eierkoeken, maar dit zijn bepaald geen gezonde producten. Een bijkomend nadeel is dat er vaak relatief dure voedingsmiddelen worden geadviseerd in de weekmenu’s.

Gezond leven is meer dan alleen afvallen

Bij het kiezen voor een dieet moet je niet alleen letten op de effectiviteit in kilo’s uitgedrukt. Afvallen en gezond leven hebben veel met elkaar te maken. Waarom zou je een dieet volgen die schade aan je lichaam kan veroorzaken? Door een gezond dieet te volgen en meer te bewegen ga jij jouw doelstelling ook halen. Het is belangrijker om de motivatie vast te houden. Een crashdieet lijkt de oplossing op korte termijn, maar eigenlijk laat je je bedriegen door de weegschaal. Het zijn namelijk tijdelijk verloren kilo’s.

Wat is het wonderdieet?

De laatste jaren zijn diëten meer gericht op gezondheid. In het verleden had je vetarme diëten, maar eigenlijk moet er een onderscheid gemaakt worden tussen gezonde en ongezonde vetten. Gezonde vetten zitten in plantaardige oliën, makreel en zalm. Ongezonde vetten zitten in bijvoorbeeld volle yoghurt, roomijs en chocolade.

Hetzelfde geldt voor koolhydraten. Om af te vallen kunnen koolhydraatarme diëten effectief zijn, maar hierin moet ook weer onderscheid worden gemaakt tussen goede (complexe) en slechte (snelle) koolhydraten.

Er is niet zoiets als het beste dieet voor iedereen. Het beste dieet voor de een hoeft niet het beste dieet te zijn voor de ander. Van alle diëten zijn er wel zwakke punten te benoemen. Een caloriearm dieet waarbij minimaal 50% van de voeding bestaat uit groente en fruit kan in de buurt komen.

Tips om af te vallen zonder streng te diëten

Een ongezond eetpatroon afgewisseld door een streng dieet is niet de oplossing. Het is verstandiger om je normale eetpatroon gezonder te maken. Dit is niet alleen verstandig om overgewicht te voorkomen of te verminderen, het is ook gezonder. Hieronder geven wij jou een aantal tips om af te vallen zonder streng te diëten. Door deze tips toe te passen in combinatie met actieve sporten, zul je geleidelijk gewicht verliezen zonder streng op dieet te gaan.

Zonder diëten afvallen – Wat moet je niet eten

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die je eigenlijk uit je dagelijkse eetpatroon moet schrappen. Uiteraard mag je wel een keer zondigen, maar nuttig ze niet meer standaard. Zoek naar gezondere alternatieven.

  • Stop met het drinken van frisdranken. Kies liever voor water, groene thee en verse sappen
  • Kies voor gezonde vetten om een verzadigd gevoel te krijgen. Gezonde vetten zitten bijvoorbeeld in noten, olijfolie en vette vis
  • Pas op met de tussendoortjes. Alternatieve gezonde tussendoortjes zijn olijven, magere yoghurt en druiven
  • Fastfood is ongezond maar hetzelfde geldt ook voor de sauzen die er vaak bij gegeten worden
  • Vermijdt gerookte vleeswaren voor op brood. Die bevatten gevaarlijke vetten

gezond

Zonder diëten afvallen – Wat moet je juist wel eten?

Er zijn gewoon voedingsmiddelen in te passen in je eetpatroon waarvan ja af kunt vallen. In hoeverre je echt kilo’s gaat verliezen hangt natuurlijk wel af van wat je er verder bij eet. Hieronder een overzicht van voedingsmiddelen waarmee je af kunt vallen:

  • Fruit! Met name rood fruit zoals aardbeien en blauwe bessen
  • Kies ’s ochtends voor havermout ter vervanging van brood. Havermout heeft een lagere glycemische lading (geeft aan hoeveel de bloedsuikerspiegel stijgt na het eten van koolhydraten)
  • Kies voor volkorenbrood in plaats van tarwebrood
  • Het eten van veel rijst is geen aanrader. Kies als alternatief voor zilvervliesrijst
  • Vervang suiker door stevia (=zoetste plantje ter wereld)
  • Alle vormen van groente
  • Peulvruchten en champignons
  • Vette vis zoals haring, zalm en makreel
  • Eet gevogelte (wit vlees) in plaats van rood vlees
Summary
Reviewed Item
Sonja Bakker Dieet
Author Rating
2

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *