shopify site analytics

Het Cambridge Dieet, Voordelen & Nadelen + Alternatieven

Met het Cambridge dieet kun je snel veel kilo’s afvallen, maar het dieet moet wel bij jou passen. Door de maaltijdvervangers in dit dieet krijg je exact voldoende binnen om overtollig lichaamsvet te kunnen verbranden. Je eet/drinkt dagelijks 3 “maaltijden” en er is nog ruimte voor maximaal 2 tussendoortjes. Dagelijks krijg je volgens de producenten van de maaltijden alle voedingsmiddelen binnen die je nodig hebt in de juiste verhouding.

De een zweert erbij en de ander wil er niets van weten. Afvallen door dagelijks shakes te drinken en maaltijdrepen te eten is zeker niet voor iedereen de methode om af te vallen. Toch is het een effectief caloriearm dieet waar je veel kilo’s mee kunt verliezen. Wij zullen het dieet verder toelichten waarbij wij ook de voor- en de nadelen zullen behandelen.

Wat houdt het Cambridge dieet in?

Het Cambridge dieet is een goed voorbeeld van een crash dieet. Door dagelijks veel te weinig calorieën binnen te krijgen verlies je kilo’s. Koolhydraten worden zoveel mogelijk uit de eetschema’s weggelaten en vervangen door eiwitten. Door geen koolhydraten en te weinig calorieën te eten, zal je lichaam eerder lichaamsvet verbranden.

Het dieet is bedacht door dr. Alan Howard. Het dieet is al in 1970 uitgedacht, maar is de laatste jaren steeds populairder geworden. In die tijd was hij verbonden aan de universiteit van Cambridge, vandaar de naam van het dieet. In de loop der jaren is de kwaliteit van het dieet ook verder verbeterd aan de hand van resultaten uit moderne onderzoeken.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Waar bestaat het dagelijkse eten uit?

De dagelijkse eetschema’s zijn opgebouwd rondom 5 maaltijden, namelijk het ontbijt, de lunch en het diner, eventueel aangevuld met 2 tussendoortjes in de vorm van een drinkbouillon. Het zijn maaltijdvervangers in de vorm van soep, shakes en maaltijdrepen. Door alleen deze maaltijdvervangers te eten, krijg je dagelijks veel te weinig calorieën binnen. Naar eigen wens kun je deze maaltijdvervangers aanvullen met andere voedingsmiddelen. Bij de aanvullingen moet je wel goed letten op wat je wel en niet mag eten. Door te kiezen voor het Cambridge dieet kies je voor gemak en snelheid. Je hoeft namelijk niet ingewikkeld te koken.

Ontdek de 3 grootste mythes over afvallen in één van mijn live webinars

Ook ontdek je mijn wetenschappelijke inzichten voor het verliezen van buikvet.

Klik hier en bemachtig gratis je plek voordat de webinars vol zitten.

Verschillende methoden in het Cambridge dieet

Je kunt ervoor kiezen om volledig te gaan voor de maaltijdvervangers. Dit zal een snelle manier zijn om de overtollige kilo’s kwijt te raken. Een vrouw heeft dagelijks gemiddeld 2.000 calorieën nodig en een man 2.500. In het Cambridge dieet krijg je ongeveer 500 calorieën binnen, uitgaande van 3 shakes, maaltijdrepen  of soepen. Dit is natuurlijk veel te weinig om gezond af te vallen. Als alternatief kun je kiezen voor een combinatie met aanvullende voedingsmiddelen. Volgens het principe van het Cambridge dieet mag je maximaal 800 calorieën extra binnen krijgen.

Indien je kiest voor aanvullende voedingsmiddelen, kies dan verstandig en eet gezond. Op deze manier maak je het ongezonde dieet gezonder. Let wel op dat het eten een laag vetgehalte heeft en weinig koolhydraten bevat. Je kunt ook afwisselen. Eén dag volledig voor de maaltijdvervangers gaan en de volgende dag kiezen voor extra voedingsmiddelen naast de maaltijdvervangers.

gezondheid quote

Je verliest veel kilo’s per week, maar niet alleen lichaamsvet

In één week zes kilo verliezen ligt binnen de mogelijkheden, maar het gewichtsverlies bestaat niet volledig uit verbrand lichaamsvet. Je zult door het crashdieet ook veel vocht verliezen. Hierdoor kan een jojo-effect ontstaan. Zodra je weer normaal gaat eten, zal je lichaam het vocht weer aan gaan vullen. Door te crashen zul je ook veel spiermassa verliezen. Dit geeft een besparing aan gewicht, maar is niet de juiste manier. Meer spiermassa zorgt namelijk voor een snellere verbranding. Ook op momenten dat de spieren niet intensief ingezet worden.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Waardoor verlies je snel kilo’s?

Het is een dieetvorm waarin je zeer snel kilo’s kwijt bent, maar wat is de truc? Dit gebeurt door je lichaam in ketose te brengen. In deze toestand moet het lichaam zoveel mogelijk vetreserves aanspreken. Dit gebeurt bij een tekort aan brandstof in de vorm van koolhydraten. Door koolhydraten zoveel mogelijk weg te laten uit de eetschema’s, zul je lichaamsvet verbranden. Het lichaam zal wel protesteren. De eerste 4 dagen van het dieet zul je een hongergevoel hebben. Na deze dagen zal het eenvoudiger worden om het Cambridge dieet vol te houden.

Krijg je alle noodzakelijke voedingsmiddelen binnen met het Cambridge dieet?

Daar bestaan verschillende meningen over. Bij het samenstellen van de maaltijdvervangers is goed gelet op de juist hoeveelheid van de noodzakelijke voedingsmiddelen. Het is nog maar de vraag of dat gelukt is. Volgens de fabrikanten van de maaltijdvervangers is dat gelukt. Alle vezels, vetten, eiwitten, koolhydraten en mineralen waar je lichaam behoefte aan heeft zouden erin moeten zitten. Ook met de juiste hoeveelheid en het juiste soort vitaminen is rekening gehouden.

Zoals bij alle crashdiëten het geval is, kan het Cambridge dieet ongewenste effecten hebben op het lichaam. Je kunt eerder ziek worden, last hebben van verstopte darmen en zelfs van hartritmestoornissen. Drink in ieder geval voldoende water bij het dieet. Er wordt aangeraden om minimaal 2,25 liter per dag te drinken.

Pas op met intensieve sporten in combinatie met het Cambridge dieet

Tijdens het diëten krijg je te weinig energie binnen. Het lichaam gaat het tekort compenseren door vet te verbranden. Dit is een langzaam verbrandingsproces. Hiermee moet je rekening houden met het sporten. Sporten is gezond, maar pas op met zeer intensieve sporten. Dit is een lastige combinatie met dit dieet. Beweeg wel zoveel mogelijk, maar kies voor minder intensieve sporten.

cambridge 2

Wat zijn de voordelen van het Cambridge dieet?

Het is een snelle manier om meerdere kilo’s per week te verliezen. Je hoeft niet ingewikkeld te koken en producten in de supermarkt zoeken waar je nog nooit van gehoord hebt en die je mogelijk ook niet lust. Het is een caloriearm dieet, maar je hoeft geen calorieën te tellen. Alles zit in de maaltijdvervangers. Het dieet is ook eenvoudig te combineren met een gezinsleven waarin tijd schaars is. Je hoeft ook niet meerdere gerechten te koken omdat de overige gezinsleden niet aan het diëten zijn.

Wat zijn de nadelen van het Cambridge dieet?

Vooral tijdens de eerste 4 dagen van het dieet zul je een hongergevoel hebben. Je krijgt namelijk veel te weinig calorieën binnen en ook nog eens te weinig koolhydraten. Je zult minder energie in je lichaam hebben. Het dieet is lastig te combineren met actieve sporten. De kosten van het dieet moet je ook niet onderschatten. De kosten van de maaltijdvervangers kunnen eenvoudig oplopen tot €50 per week. Je zult je tijdens het diëten ook niet altijd even fit voelen.

Gezondere alternatieven voor het Cambridge dieet

Het Cambridge dieet is zeker niet voor iedereen geschikt en de juiste keuze. Graag willen wij een aantal gezondere diëten onder jouw aandacht brengen. Het gaat om het South Beach dieet en het metabolisme dieet.

South Beach dieet als alternatief

Ook in het South Beach dieet spelen koolhydraten een belangrijke rol in het eetpatroon. Het grootste verschil met het Cambridge dieet is dat South Beach geen crashdieet is. In het South Beach dieet wordt er een onderscheid gemaakt tussen koolhydraten die je mag eten en koolhydraten die verbannen worden. Goede koolhydraten zitten bijvoorbeeld in groente en fruit en de slechte varianten zitten in pasta en brood. Ook wordt er in dit dieet een splitsing gemaakt tussen goede en slechte vetten. Het dieet is opgedeeld in 3 fasen. In de eerste fase worden er zo weinig mogelijk koolhydraten gegeten. In de opvolgende fase komt er wat meer variatie in het eten.

Het grootste voordeel van dit dieet is dat gezonde producten in voldoende mate in de eetschema’s zijn opgenomen. Je zult ook niet met een hongergevoel rondlopen. Dit maakt het dieet ook eenvoudiger om vol te houden.

Metabolisme dieet als alternatief

Het metabolisme dieet is erop gericht om je lichaam voor de gek te houden. Door af te wisselen met verschillende soorten eten, wordt het lichaam aangespoord om de stofwisseling sneller te laten werken. De stofwisseling moet zich constant aanpassen en dit bevordert het verbrandingsproces. Het dieet is bedoeld om een periode van 28 dagen te volgen. Om de paar dagen verander je van soort eten. Ook bij dit dieet ligt de nadruk niet op het omlaag brengen van het aantal calorieën. Je krijgt voldoende en de juiste voedingsmiddelen binnen om gezond af te kunnen vallen. Het is wel een dieet waar je veel tijd in moet investeren.

Conclusie – is het Cambridge dieet een aanrader?

Om snel kilo’s te verliezen is het Cambridge dieet zeker een aanrader, maar op de lange termijn is dit dieet niet de oplossing. Het Cambridge dieet kun je het beste combineren met verantwoorde gezonde recepten. Het nadeel hiervan is weer dat het hierdoor een nog duurder dieet wordt. Het is een dieet om een keer te proberen, maar stel je gezondheid boven je doel om af te vallen.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

2 Reacties op "Het Cambridge Dieet, Voordelen & Nadelen + Alternatieven"

  1. Karel says:

    Toen ik mensen (ook andere mannen) om mij heen 15-20 kilo af zag vallen door te Cambridgen, ben ik het ook gaan proberen. Iedereen ging naar dezelfde consulente in een dorp hier vlakbij.
    Ik moest een contract tekenen en er was volgens de consulente niet genoeg tijd om deze eerst helemaal door te lezen. Zij vatte het samen.
    Ik heb ervoor gekozen om naast de shakes (de rest zou ik niet aanbevelen) een normale avondmaaltijd te eten.
    Toen de consulente dit ontdekte (ik viel net snel genoeg af) heeft zij de procedure gestopt. Cambridge wou mij niet. Ik denk slechte reclame. Wel zijn de gekochte shakes weer ingenomen tegen verkoopprijs.
    Cambridgen kan dus m.i. alleen als je niet al te kritisch bent en exact doet wat zij willen.

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *