shopify site analytics
vitamine D tekort

Heb Ik een Vitamine D Tekort? 10 Symptomen + 3 Tips

Een vitamine D tekort komt vaker voor dan je denkt. Wist jij dat 50% – 80% van de Nederlanders in meer of mindere mate last hebben van een vitamine D tekort? Vaak weten ze dit zelf niet, maar worden wel geconfronteerd met ogenschijnlijk onverklaarbare kwaaltjes zoals oververmoeidheid en lusteloosheid. Herken je dit bij jezelf? Lees dan snel verder. In dit artikel leg ik je alles uit over een vitamine D tekort, en wat je er tegen kunt doen!

Wat is de functie van Vitamine D?

Iedereen heeft wel eens gehoord van Vitamine D, maar wat is nu precies de functie van vitamine D? Er zijn maar weinig mensen die exact weten hoe vitamine D werkt en wat de functie is in het complexe geheel van lichaamsprocessen.

Vitamine D is in feite een grondstof voor het aanmaken van hormonen. Zonder deze zonne-vitamine, zoals het ook wel eens wordt genoemd, kunnen bepaalde hormonen niet gemaakt worden en zullen bepaalde lichaamsfuncties niet, of niet optimaal, uitgevoerd kunnen worden.

De naam ‘zonne-vitamine’ is gemakkelijk verklaarbaar, want je lichaam kan zelf Vitamine D aanmaken onder invloed van het zonlicht.

Vitamine D is een heel belangrijk onderdeel van bepaalde lichaamsfuncties. Functies die vaak onontbeerlijk zijn om als geheel goed te kunnen functioneren. Ik zal ze even voor je op een rijtje zetten:

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Vitamine D en gezonde spieren

De kracht en een goede werking van je spieren is voor een groot deel afhankelijk van vitamine D. Als je dit gegeven combineert met het feit dat vitamine D ook onmisbaar is voor de vorming van sterke botten en voor de werking van je evenwichtsorganen, dan heeft vitamine D een grote invloed op het voorkomen van valpartijen met vervelende botbreuken. Dit is met name van belang bij oudere mensen. Hiermee snijden we direct een algemeen probleem aan dat oudere mensen vaak niet genoeg vitamine D aanmaken omdat ze eenvoudigweg niet vaak genoeg buiten komen. Maar hierover later meer.

Ontdek de 3 grootste mythes over afvallen in één van mijn live webinars

Ook ontdek je mijn wetenschappelijke inzichten voor het verliezen van buikvet.

Klik hier en bemachtig gratis je plek voordat de webinars vol zitten.

Vitamine D en sterke botten

In de vorige paragraaf hebben we het al even aangestipt: Vitamine D zorgt voor sterkere botten. Vitamine D is onmisbaar voor de opname van Calcium en Fosfaat uit je bloed. Het is exact om die reden dat er, naast calcium, ook vitamine D aan melk wordt toegevoegd. Dit wordt al gedaan sinds de zestiger jaren, toen de ontdekking werd gedaan dat vitamine D dé oplossing bleek te zijn tegen bepaalde aandoeningen die betrekking hadden op het bottenstelsel, zoals misvormde benen. In die tijd kwam dat veel voor, maar is sindsdien gelukkig teruggedrongen door de toevoeging van Calcium en Vitamine D in melk en margarine.

vitamine-D-tekort

Om dit proces in gang te zetten, moet de vitamine D eerst omgezet worden in Calcitriol. Dit is de actieve vorm van Vitamine D, en heet dan plotseling geen vitamine meer, maar het is omgezet in een hormoon. Deze omzetting van vitamine naar hormoon, wordt onder andere getriggerd door een ander hormoon, die op zijn beurt weer afhankelijk is van de hoeveelheid calcium en fosfor in het lichaam. Dit ingewikkelde proces is een heel mooi voorbeeld van aanmaken van hormonen naar behoefte. Vitamine D is uiteindelijk onmisbaar in dit geheel.

Vitamine D en het immuunsysteem

De aanmaak van vitamine D vindt plaats in de witte bloedlichaampjes. Als gevolg van deze transformatie wordt er ook een eiwit aangemaakt die op zijn beurt bacteriën onschadelijk maakt en afvoert via de natuurlijke weg. Alweer een voorbeeld van een heel mooi proces waarbij de vitamine D onmisbaar is. Maar dit proces is nog niet voor 100% in kaart gebracht. Enkele onderzoeken duiden in deze richting, maar er zal méér onderzoek gedaan moeten worden om dit te bevestigen.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Vitamine D en de alvleesklier

Uit statistieken is ooit gebleken dat Diabetes type 1 vaker voorkomt in het noorden van Europa, dan in het zuidelijke, zonnige, deel van Europa. Als je logisch nadenkt, dan zou je direct de conclusie kunnen trekken dat er een verband bestaat met de hoeveelheid zon, en dus de aanmaak van Vitamine D in het lichaam, en het ontstaan van Diabetes type 1.

vitamine-D-tekort

Natuurlijk is dit een gevoelsmatige conclusie, en kunnen we hier geen wetenschappelijke consequenties aan verbinden. Maar gebaseerd op dit gevoel, hebben een aantal wetenschappers verder onderzoek gedaan naar dit fenomeen. Uit dit onderzoek is gebleken dat, door het gebrek aan vitamine D, het immuunsysteem niet optimaal werkt en kleine foutjes gaat maken. We spreken dan van een auto-immuunreactie. Het immuunsysteem valt het eigen lichaam aan door de cellen aan te vallen die er voor moeten zorgen dat er Insuline aangemaakt wordt. Voorlopige conclusie van dit onderzoek: Als er voldoende vitamine D in het lichaam aanwezig zou zijn, dan is de kans op Diabetes type 1 veel kleiner.

Vitamine D en je hersenen

Hoe dit precies in elkaar steekt, is nog niet bekend. Maar er is wel een duidelijk verband aangetoond dat mensen met een depressie nagenoeg altijd ook last hebben van een laag niveau vitamine D. Dit werpt ook een ander licht op het idee dat mensen met een depressie naar buiten moeten gaan, dat ze moeten genieten van het zonnetje. Niet alleen omdat de zon je vrolijk maakt, maar dus ook om het lage niveau Vitamine D aan te vullen, met een direct positief resultaat op de depressie. Denk ook maar eens aan de bekende ‘winterdip’, waarbij mensen depressieve gevoelens hebben gedurende de donkere wintermaanden. Dit heeft uiteindelijk allemaal te maken met het gebrek aan vitamine D.

Vitamine D en kanker

Vitamine D is beslist géén wondermiddel tegen kanker, maar kan wel preventief werken tegen bepaalde soorten kanker. Uit onderzoek is gebleken dat met colonkanker hier baat bij kan hebben. Ook zijn er verbanden gevonden tussen de aanwezigheid van vitamine D en een positieve invloed op de preventie van prostaatkanker en borstkanker.

Alle vormen van kanker beginnen in eerste instantie met een ontsteking, dus is het in basis van groot belang om een sterk en optimaal werkend immuunsysteem te hebben om deze ontstekingen direct de kop in te kunnen drukken. Zoals we al eerder vastgesteld hebben, speelt Vitamine D hierin een belangrijke rol.

Verschillende vormen van vitamine D tekort: Wat zijn de mogelijke symptomen?

Een tekort aan Vitamine D is er natuurlijk in verschillende gradaties, want niet ieder tekort hoeft verregaande gevolgen te hebben voor je gezondheid. Laat ik de verschillende vormen even voor je op een rijtje zetten:

Vitamine D uitputting

Dit is de meest extreme vorm van Vitamine D tekort. Als er sprake is van deze vorm, dan heeft je lichaam géén beschikking meer over vitamine D, waardoor onvermijdelijk allerlei problemen kunnen ontstaan. Denk hierbij aan verweking van de botten, vergroeiing van de botten, ontkalking van de botten, ziektes aan de spieren, afwijkingen aan de zenuwen en aan de bijschildklieren. Uiteindelijk zal je lichaam de strijd op moeten geven.

Vitamine D deficiëntie

Deze tussenvorm houdt in dat er wel degelijk vitamine D in je lichaam aanwezig is, maar dat dit lang niet voldoende is om alle lichaamsprocessen te kunnen ondersteunen. Als dit op korte termijn opgelost wordt, is er relatief weinig aan de hand. Maar als dit te lang duurt dan kun je heel ernstige klachten krijgen met betrekking tot je gewrichten, je spieren en natuurlijk je beenderen.

Vitamine D insufficiëntie

Dit is de meest lichte vorm van een tekort aan Vitamine D. Er is dan spraken van een klein tekort aan vitamine D, waarbij het ook nog eens van voorbijgaande aard is. Dit is de meest voorkomende vorm, en is te herkennen aan spierkrampen, algemene pijn in de spieren, constant gevoel van lusteloosheid en moeheid.

Ik geef je ook even een lijstje met 10 algemene symptomen, zodat het voor jou gemakkelijker herkenbaar is:

  • Regelmatig grieperig en verkouden
  • Overgewicht
  • Je hebt snel last van hyperventilatie
  • Een continu gebrek aan energie, moe en lusteloos gevoel
  • Snel brekende beenderen
  • Regelmatig bloedingen aan het tandvlees
  • Pijnlijke spieren en/of gewrichten
  • Zo nu en dan angstaanvallen
  • Onverklaarbare trillingen en krampen in de spieren
  • Verlies van kracht in de spieren

Ook bestaat er een mogelijkheid om TEVEEL vitamine D in je lichaam te hebben. Dit komt regelmatig voor in de Zuidelijke landen waar veel zonlicht is. In principe hoeft dit niet gevaarlijk te zijn. Maar het wordt een ander verhaal als er sprake is van een extreem overschot, want kan leiden tot Vitamine D Vergiftiging, wat je lichaam uiteindelijk niet zal overleven. Gelukkig is dit laatste heel erg zeldzaam.

vitamine-D-tekort

Een vitamine D tekort: Wat zijn de mogelijke oorzaken?

Er zijn uiteindelijk twee manieren om Vitamine D binnen te krijgen: Via de voeding en de eigen aanmaak onder invloed van zonlicht.

Een en ander is een beetje afhankelijk van persoonlijke omstandigheden, maar over het algemeen wordt aangenomen dat een mens gemiddeld 35 IU’s aan vitamine D binnen moet krijgen. Dit is een hoeveelheid per pons lichaamsgewicht, per dag.

Een volwassen mens van 85 kilo komt met dit uitgangspunt uit op ongeveer 6000 IU’s per dag, Een kind van bijvoorbeeld 20 kilo zou genoeg hebben aan 1400 IU’s per dag.

IU = International Unit = de Internationale maateenheid voor een hoeveelheid van een stof, die gebaseerd is op de biologische activiteit van de betreffende stof.

Vitamine D kun je op twee manieren binnenkrijgen

Via voeding

Eén manier om Vitamine D binnen te krijgen is via voeding, gezonde voeding wel te verstaan. Maar helaas is dit maar een klein deel van de dagelijks benodigde hoeveelheid. Zelfs al zou je veel dingen eten die rijk aan vitamine D zouden zijn, dan krijg je nog maar ongeveer 250 IU’s aan vitamine D binnen. Bij lange na niet genoeg om een totaal van 6000 IU’s binnen te krijgen.

Via zonlicht

Het restant van de benodigde 6000 IU’s zal dus aangemaakt moeten worden door je lichaam zelf. Dit is helemaal geen probleem, mits er voldoende zonlicht beschikbaar is. Want zonder zonlicht kan je lijf helemaal niks doen! Helaas is de zon een relatief zeldzaam verschijnsel in Nederland, en zeker in de winter kan dit problemen opleveren. Daarnaast komen we steeds minder buiten, kinderen spelen niet meer buiten, werkende mensen zitten de hele dag op kantoor, en ouderen worden steeds contactarmer waardoor deze groep ook niet meer buiten komt.

vitamine-D-tekort

Nee, dit is niet zomaar een gevoel, maar is gebaseerd op recente onderzoeken. Hieruit is gebleken dat 50% tot 80% van de Nederlanders last hebben van een tekort aan Vitamine D. Dit kan variëren van een middelmatig tot een ernstig tekort.

Kun je je voorstellen welke consequenties dit heeft voor de algemene gezondheid van de hele bevolking? We kunnen alleen maar gissen naar alle aandoeningen die hier direct of indirect het gevolg van kunnen zijn. Maar dit moet gigantisch zijn!

Risicogroepen voor een vitamine D tekort

Als jij let op wat je eet, en ook nog eens regelmatig buiten bent, dan is de kans heel erg klein dat je last kunt krijgen van een vitamine D tekort. Maar er zijn wel bepaalde groepen mensen die wel degelijk een risico lopen. Val jij binnen één van deze groepen? Laat dan een test uitvoeren om te controleren of jij voldoende vitamine D binnenkrijgt.

De risicogroepen:

  • Mensen die veganistisch/vegetarisch eten. Deze mensen missen een deel vitamine D wat je normaal binnen zou krijgen via het voedsel.
  • Zit jij altijd binnen? Kom je nooit of zelden buiten? Dan is de kans groot dat ook jij een tekort hebt.
  • Er zijn ook mensen die, als ze buiten komen, hun hele lichaam bedekken. Of dit nu om religieuze redenen gaat, of om medische redenen, op deze manier vang jij geen vitamine D op.
  • Oudere mensen vormen een serieuze groep die een tekort aan vitamine D kan ontwikkelen. Deze groep mensen zit vaak in een sociaal isolement en komen vervolgens zelden of nooit meer buiten.
  • Mensen met een huidtype wat donker is.
  • Zwangere vrouwen vallen ook binnen de risicogroep.
  • Mensen die niet op hun voeding letten, dus ongezond eten. Met name fastfood-freaks.
  • Ben jij een stevige drinker, of misschien zelfs wel een alcoholist? Ook dan heb je een kans op vitamine D tekort.
  • Mensen die, om wat voor reden dan ook, speciale voeding nodig hebben. Denk bijvoorbeeld maar eens aan vetarm eten, of vetvrij eten.

Diagnose voor een vitamine D tekort

Als jij tot een van de eerder genoemde risicogroepen behoort en/of je hebt last van een of meerdere symptomen, dan is het verstandig om een afspraak te maken met je huisarts. Deze kan met een eenvoudige test bepalen of er sprake is van een tekort, of niet. Overigens kun je deze test altijd laten doen: Het maakt niet uit of je grieperig bent, of dat je al gegeten hebt diezelfde dag.

De huisarts voert dan een test uit op Vitamine D3. Dit is de basisvorm van Vitamine D wat nog niet getransformeerd is naar de actieve vorm. Dit is de belangrijkste waarde wat gemeten wordt. Als je alléén de actieve vorm van vitamine d laat controleren, dan geeft dit een vertekend beeld, en dus niet betrouwbaar. Let er dus op dat er getest wordt op de inactieve vorm van Vitamine D.

Over de ideale waarde van de Vitamine D bestaat nogal wat verwarring. Vreemd genoeg worden er in de verschillende laboratoria verschillende grondwaardes gehanteerd. Dit kan voor veel verwarring zorgen. Helaas is er in Nederland nog geen afspraak gemaakt over een eenduidige waarde hiervoor. Zo hanteert het VU Medisch Centrum een onderwaarde van 25 nmol/liter. Maar er zijn veel wetenschappers, zowel nationaal als internationaal, vinden dat dit achterhaalde waardes zijn, en dat de officiële onderwaarde 80 nmol/l zou moeten zijn.

Over het algemeen is een onderwaarde heel erg persoonlijk.? Ieder lijf is natuurlijk uniek, en ieder lijf heeft een eigen behoefte aan Vitamine D. Wellicht dat de discussie omtrent de officiële onderwaarde binnenkort een einde krijgt.

De behandeling en het voorkomen van een vitamine D tekort

Op het moment dat er een tekort aan Vitamine D is vastgesteld, zijn er een aantal mogelijkheden om dit te behandelen. Als het tekort heel extreem is, kan de huisarts overgaan tot het geven van speciale injecties of een eventuele lichtkuur. Bij deze laatste wordt je dan blootgesteld aan het licht van een speciale lamp, waardoor je lichaam zelf weer Vitamine D aan gaat maken. Maar in de meeste gevallen zal de huisarts je een of meerdere van de volgende behandelingen ‘voorschrijven’:

Tip 1: Meer zonlicht opvangen

De meest voor de hand liggende remedie is natuurlijk naar buiten. Laat de zon lekker op je huid schijnen, en je lijf maakt zelf op een natuurlijke manier de benodigde vitamine D aan. Klinkt eenvoudig, maar het ligt helaas iets gecompliceerder. Je huid reageert niet direct op de zonnestralen door vitamine D aan te maken. Dit gebeurt namelijk via een kleine omweg: Het zijn je ogen die de zonnestralen waarnemen, waarna er een seintje naar je hersenen gaan om bepaalde hormonen aan te maken die op transport gaan naar de huid. Deze hormonen zorgen er uiteindelijk voor dat de vitamine D aangemaakt wordt. Dit houdt concreet in dat je niet te veel je ogen moet bedekken met een donkere zonnebril, want dan gebeurt er uiteindelijk nog niks.

vitamine-D-tekort

Aan de andere kant, als je buiten bent is het belangrijk om in ieder geval je hoofd en je armen bloot te laten. Bij voorkeur ook nog eens je benen. Op deze manier heb je een relatief maximale oppervlakte aan huid blootgesteld aan de zonnestralen, voor een maximale productie van Vitamine D.

In principe is een half uur per dag buiten zijn voldoende, maar als je echt te maken hebt met een tekort, raad ik aan om dit te verlengen naar minimaal een uur per dag.

Tip 2: Voeding met vitamine D3

Voor het deel Vitamine D wat je uit de voeding kunt, en moet, halen, is natuurlijk de beste oplossing om dit op een natuurlijke manier te doen. En dan ook nog bij voorkeur uit gezonde voeding. Vitamine D3 kun je onder andere vinden in de volgende etenswaar:

  • Margarine, halvarine, roomboter
  • Tonijn, zalm, makreel. In ieder geval vette vis
  • Eieren, bij voorkeur biologisch
  • Volle zuivelproducten
  • Vlees

Tip 3: Voedingssupplement met vitamine D3

Als jij niet genoeg Vitamine D3 binnenkrijgt door middel van voeding of zonlicht, dan kun je ook kiezen voor een voedingssupplement. Uiteraard is de natuurlijke versie vele malen beter, én goedkoper, maar een suppletie is een redelijk alternatief. Je moet overigens nooit een supplement innemen om vervolgens niet meer naar buiten te hoeven. Dat is een veel te makkelijke oplossing! Supplementen innemen moet je beschouwen als een noodoplossing als er bijvoorbeeld té weinig zon voorhanden is, en niet als een ‘gemaks-pilletje’.

vitamine-D-tekort

Vitamine D zou je met name in kunnen nemen tijdens de koude maanden van de herfst en de winter. Ook al kom je dan veel buiten, vaak is het niet genoeg.

Een overdosis aan vitamine D, is dat erg?

Allereerst moet ik zeggen dat de wetenschap het er nog lang niet over eens is wat de gezonde bovengrens is van Vitamine D. Naast het feit dat dit natuurlijk afhankelijk is van persoonlijke omstandigheden, maakt het ook verschil op welke manier je dit binnenkrijgt.

Natuurlijk krijg je altijd IETS van vitamine D binnen, hetzij via voeding, hetzij via zonlicht. Maar als dat niet genoeg is kun je een voedingssupplement nemen. Volgens het voedingscentrum mag een voedingssupplement voor een volwassen persoon de 4000 IU’s niet overschrijden. Sommigen spreken van een bovengrens van 10.000 IU’s, maar dat is wel heel erg veel, en raad ik ook sterk af.

Hou de veilige kant aan, en beschouw de bovengrens van 4000 IU’s aan, tenminste als je een suppletie neemt. Samen met de eigen productie van Vitamine D kom je dan wellicht aan de 6000 IU’s.

Een fikse overdosis kan verregaande gevolgen hebben voor je lichaam. Het teveel wordt niet zo snel afgevoerd via het toilet. Een van de meest voorkomende gevolgen van een overdosis is de stijging van calcium in je bloed, waardoor je last kunt krijgen van aderverkalking en de vorming van nierstenen.

En dan nog dit…

Alles wat hierboven beschreven staat is op sommige punten wellicht alarmerend en angstaanjagend. Het is beslist niet de bedoeling om je bang te maken, maar het is een feit dat een tekort aan vitamine D forse gevolgen kan hebben voor je gezondheid. Maar als jij gezond en gevarieerd eet, regelmatig beweegt en regelmatig buiten bent, hoef je je niet veel zorgen te maken over een eventueel tekort.

Maar val je in één van de risicogroepen en herken je één of meerdere symptomen? Maak dan snel even een afspraak met de huisarts voor een test. Een tekort is gemakkelijk te herstellen, en het voorkomt heel veel ellende op de langere termijn!

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *