shopify site analytics

12 Gewoontes Waarmee je Blijvend kan Afvallen - Happy Healthyv

12 Gewoontes voor Afvallen met 100% Blijvend Resultaat (zonder jojo-effect)

Afvallen… het lijkt zo eenvoudig: Je eet wat minder dus verlies je kilo’s. Was het maar zo eenvoudig, dan zou obesitas tot het verleden behoren. Maar heel veel mensen, met name vrouwen, worstelen hier dagelijks mee.

Er worden allerlei dieten uit de kast gehaald. Dieten die vaak erg eenzijdig zijn met heel veel lege calorieën. En dan komt de man met de hamer: Het jojo-effect.

Gefrustreerd ga je dus weer eten, en de kilootjes vliegen er nog sneller weer aan. Wat is het probleem achter het jojo-effect? En hoe kun je dan toch afvallen, zonder jojo-effect, op een duurzame en gezonde manier? Lees snel verder!

De problematiek van blijvend afvallen, zonder jojo-effect

Afvallen is niet zo heel erg moeilijk: Je past een op dat moment populair dieet toe, en je ziet dat na een paar weken de kilo’s er af vliegen. Tenminste dat denk je. Je stapt wederom op de weegschaal, en je ziet wekelijks enkele kilo’s verdwijnen. Iedereen tevreden! Maar wat veel mensen niet weten is het feit dat je in eerste instantie heel veel liters vocht gaat verliezen. Op zich niet erg, maar het geeft wel een heel vertekent beeld. Een ander belangrijk punt is het feit dat de meeste dieten gebaseerd zijn op minder calorieën eten, en de calorieën die er nog gegeten worden, wijn vaak lege calorieën. Calorieën zonder enige voedingswaarde. Als je daar goed over nadenkt: Lijkt je dat verstandig? Denk je zonder de juiste voedingsstoffen optimaal te kunnen functioneren?

Maar goed, na een periode van afvallen met behulp van dieet XYZ, komt onherroepelijk de man met de jojo langs. Het afvallen gaat steeds langzamer, stopt op een bepaald moment en na een tijdje geeft de weegschaal aan dat je weer een paar kilo bijgekomen bent. Dit jojo-effect zie je bij heel veel mensen gebeuren. In veel gevallen komen er méér kilo’s bij, dan er in eerste instantie af waren gegaan.

Dit geeft niet alleen grote emotionele schade, maar het is ook vooral heel erg slecht voor je lichaam. Onderzoek heeft aangetoond dat het minder slecht is om een stabiel overgewicht te hebben, dan je lijf steeds maar weer blootstellen aan dat beroemde jojo-effect.

En dan de emotionele schade hiervan: Door de nieuwe kilootjes, de teleurstelling en de ontevredenheid, nemen de eetbuien weer toe: “…Het maakt toch allemaal niks uit, wat ik ook doe. Dus eet ik lekker alles wat los en vast zit…”

Onze hersenen zijn geprogrammeerd. We denken natuurlijk dat we volledige controle hebben over alles wat we doen, maar dat is beslist niet waar. Om een voorbeeld te noemen: Onze hersenen zijn geprogrammeerd om te gaan eten als we stress hebben. En dat is vaak geen keuze, dat is gewoon zo en je geeft er ook al snel aan toe, want je denkt daarmee de stress de baas te kunnen zijn. Maar het tegengestelde is waar: De stress gaat met jou aan de loop. Jij bent slachtoffer van die stress.

Veel mensen die aan het lijnen gaan, denken nog steeds dat ze daar griezelig strikt in moeten zijn. De resultaten zijn in het begin vaak heel goed, maar hoe zeer ze hun best ook doen, vandaag of morgen val je in dat gat en ga je iets eten wat niet de bedoeling was. Achteraf heb je daar spijt van, maar het kwaad is al geschiedt: Je hebt gefaald. Bang voor afwijzing van de omgeving, en uit schaamte, gaan je jezelf isoleren, je praat er niet meer over. De stress die dit oplevert zorgt er voor dat je troostvoedsel tot je gaat nemen. Gevolg: De kilootjes vliegen er weer aan en je bent weer terug bij af.

Infographic - gezond en blijvend afvallen - Happy Healthy

Ik weet het: Dit is ongelooflijk frustrerend, en het is op dat soort momenten ontzettend moeilijk om gemotiveerd te blijven. Maar geef niet op! Om dat hele jojo-effect te omzeilen, en toch blijvend afvallen, is in de praktijk veel eenvoudiger dan je denkt. De sleutelwoorden? Wees consequent, maar sta je zelf toe om af en toe de fout in te gaan.

Om dit te bereiken, wil ik een twaalftal waardevolle tips met je delen. 12 gewoontes die je jezelf één voor één aan moet leren om op een gezonde manier, duurzaam af te vallen, zonder jojo-effect:

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Blijvend afvallen tip 1: Eet niet minder, maar eet beter

Doe al die dieetboeken in een grote doos, en zet deze aan de kant. Geloof me, het heeft geen zin om allerlei moordende, vaak erg eenzijdige, dieten te volgen. Zoals gezegd, heb je in eerste instantie wel resultaat, maar dat is het vocht wat je verliest. Echt gewicht ga je hier niet mee verliezen, want je lichaam gaat protesteren en gaat in de ‘survival-modus’. Dat wil zeggen dat je lijf nog meer van de ingenomen koolhydraten en suikers op gaat slaan als lichaamsvet, want het is crisis. Er komt maar weinig voedzaam eten binnen, dus je lichaam bewaart wat voor later. Gevolg: De kilo’s vliegen er weer aan. Dit soort acties hebben dus helemaal geen zin.

Ga daarom juist méér eten, maar dan wel gezond en gevarieerd. Dat is dé sleutel voor duurzaam afvallen, langzaam maar zeker!

Overigens wil ik er wel even bij zeggen dat ‘méér eten’ niet inhoudt dat je maar onbeperkt de hele dag door kunt eten. Zoals met veel dingen in het leven: Alles met mate…

Ontdek de 3 grootste mythes over afvallen in één van mijn live webinars

Ook ontdek je mijn wetenschappelijke inzichten voor het verliezen van buikvet.

Klik hier en bemachtig gratis je plek voordat de webinars vol zitten.

Blijvend afvallen tip 2: Neem vezelrijk voedsel

Als je op een gezonde manier af wilt vallen, is het belangrijk om veel vezels te eten. Vezels bevorderen je spijsvertering waardoor je lijf onder andere de gifstoffen uit je lichaam sneller en beter kan verwijderen. En hoe meer toxische stoffen je in je lijf hebt, hoe beter je lijf gaat functioneren.

daarnaast zijn vezels natuurlijk belangrijk voor een beter en langer verzadigd gevoel. Je eet uiteindelijk wat minder, maar wat je gegeten hebt is véél beter en bevat uiteindelijk veel meer goede voedingsstoffen. Stop dus met wit brood, en vervang dit door volkoren brood. Ook zijn er volkorenvarianten van pasta en rijst. Daarnaast niet vergeten om veel gezonde vezels uit fruit en peulvruchten te halen.

Blijvend afvallen tip 3: Vergeet niet om te ontbijten

Het ontbijt overslaan gebeurt heel vaak onder het mom van “…ik heb geen tijd…” of “…op deze manier eet ik wat minder, waardoor ik gewicht ga verliezen…”. Beide redenen zijn grote onzin. Tijd kun je maken door de wekker 15 minuutjes eerder te zetten, en je ontbijt overslaan om af te vallen? Je ontbijt is juist de belangrijkste maaltijd van de dag. Het is een teken voor je spijsvertering om ‘wakker’ te worden. Ook zul je overdag meer energie verbranden als je start met een goed ontbijt. En als klap op de vuurpijl: Je zult tussendoor minder ‘lekkere’ trek hebben, omdat je meteen al met een verzadigd gevoel de deur uit gaat.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Blijvend afvallen tip 4: Langzaam eten

Het is zo verleidelijk: Je hebt geen tijd, dus schep je je eten als een gek naar binnen en gaat daarna weer verder met dingen die ‘belangrijk’ zijn. Onzin, want op dat moment is niks zo belangrijk als het moment van eten. Langzaam eten, dus rustig kauwen, heeft een aantal grote voordelen: Tijdens het eten kan je maag pas na 15 minuten het signaal ‘genoeg!’ geven. Dus als je alles binnen 10 minuutjes naar binnen schuift, zul je snel merken dat je veel te veel gegeten hebt. Daarnaast bevat jouw speeksel bepaalde enzymen die je eten voorbereiden voor het verteringsproces. Door deze prima voorbereiding zullen de voedingsstoffen beter en efficiënter door je lichaam opgenomen worden.

Iedere hap moet je minimaal 7 keer kauwen, liefst nog wat meer. Geniet gewoon van iedere hap: Meer plezier en het is beter voor je lijf.

Blijvend afvallen tip 5: Water drinken

Een gezond lijf moet gehydrateerd zijn. Op het moment dat je een dorstig gevoel krijgt, ben je al te laat. Drink daarom minimaal 2 liter water per dag. Dit staat gelijk aan ongeveer 8 flinke glazen. Als je dit verdeelt over de dag, dan is dit prima te doen. Water zal niet alleen zorgen voor een verzadigd gevoel, maar houdt ook het vochtniveau in je lijf op peil. Om veilig en duurzaam af te vallen, is dit vocht onontbeerlijk.

Blijvend afvallen tip 6: Blijf van die suiker af

Tsja, dit is een open deur intrappen. Maar toch wil ik hier nog even op hameren. Suiker minderen is een logische stap als je af wilt vallen. Maar welke suikers bedoelen we hiermee? Natuurlijk de ‘gewone’ geraffineerde suiker. Maar ook alle alternatieve suikerbronnen. Denk maar eens aan honing, ahornsiroop en andere populaire zoetmiddelen. Het is waar dat deze zoetmiddelen meer bevatten dan alleen maar suiker, dus in die zin is het een goed alternatief voor de gewone, lege, suiker. Maar al die alternatieve suikerbronnen bevatten ook nog eens suiker, natuurlijk of niet. Ook deze suikers hebben hetzelfde effect op je lichaam. En dat geld ook voor suikers uit de populaire vruchtensapjes. Ook al is het niet gezoet, toch zit er veel natuurlijke suiker in.

Maar als je dan toch van fruit houdt, eet dan liever gewoon een stuk fruit in plaats van een sapje van datzelfde fruit. En als zoetmiddel voor bijvoorbeeld koffie of thee, kun je een beetje honing gebruiken. Ok, er zit wat suiker in, maar daarnaast ook heel veel goede voedingsstoffen.

Blijvend afvallen tip 7: Dagboek

Zeker als je net begint met gezond en gevarieerd eten om af te vallen, is het belangrijk om inzicht te krijgen in je huidige voedingspatroon. Misschien zul je nu zeggen dat het allemaal wel wat meevalt, maar als je gedurende een paar weken opschrijft wat je overdag eet, dus ook de tussendoortjes, dan ga je schrikken. Met dit besef kun je een nieuwe start maken en ben je waarschijnlijk meer gemotiveerd om juist die ongezonde en suikerrijke tussendoortjes te vervangen door een gezonde snack.

Blijvend afvallen tip 8: Ga sporten

Een onvermijdelijk onderdeel van een gezond lijf, en zeker als je op een duurzame en gezonde manier fa wilt vallen: Ga sporten. Nee, schaken en dammen is een foute keus. Ga meer voor duursporten waarbij je in ieder geval langer dan een half uur aaneengesloten in beweging bent. Uit onderzoek is gebleken dat na ongeveer 20 minuten het verbranden van bestaande vetvoorraden in gang komt.

Het is wel belangrijk om verantwoord te sporten. Ga niet direct iedere dag als een gek 10 kilometer joggen, maar bouw het rustig op. Nog beter: Laat je begeleiden door een kundig iemand zodat je dit zonder blessures op kunt bouwen.

Ook kun je er aan werken om spiermassa op te bouwen. Het is waar dat spieren ook een bepaald gewicht hebben, en als je spieren gaat kweken vak je in eerste instantie niet af. Tenminste, dat denk je. Je vetvoorraad wordt wel degelijk minder, maar je kweekt meer spieren. Dus per saldo blijf je op hetzelfde gewicht. Maar het voordeel van spieren is dat het altijd energie verbruikt, zelfs als je niets doet! Spieren helpen om je overtollige vet te verbranden. Wees dus niet bang om naar de sportschool te gaan om gewichtstrainingen te doen. Laat je hierbij wel goed begeleiden door iemand van de sportschool.

Blijvend afvallen tip 9: Vermijd alle vormen van stress

Als je veel stress in je leven ervaart, dan ben je ook sneller geneigd om problemen te krijgen met je gewicht. Door de stress zoek je ‘troost’ in snel en ongezond eten. Je hersenen vertellen je ‘dat je dat verdient hebt’. Natuurlijk geloof je dat, en je laat jezelf gewillig naar de dichtstbijzijnde McDonalds leiden. Daarnaast heeft stress en hele grote invloed op de werking van je spijsvertering, waardoor veel voedingsstoffen niet uit het eten worden gehaald en gewoon in het toilet verdwijnen. Door deze slechte spijsvertering ga je schrikken als je zaterdag weer op de weegschaal staat. Vermijd dus zoveel mogelijk de stress in je leven. Probeer op te schrijven wat bij jou de stress bezorgd, en doe er wat aan. Kun je er niets aan doen? Dan hoef je er ook geen stress om te hebben, want je kunt er toch niks aan veranderen. Je moet het er mee doen. Probeer dit dan een positieve draai te geven. Het is een kwestie van instelling, en daarnaast een kwestie van prioriteiten stellen.

Blijvend afvallen tip 10: Frisdrank en vruchtensapjes

Het is eerder al even ter sprake geweest: Frisdranken en vruchtensapjes bevatten véél te véél suiker. Suiker is natuurlijk funest om af te vallen. Als je dorst hebt, neem dan een glas water of zet een lekkere pot thee, bij voorkeur groene thee. En as je op je werk alleen maar de beschikking hebt over al die ongezonde drankjes, neem dan een thermoskan met thee mee. Ook kun je je eigen thee in de kantine zetten, eventueel samen met een waterkoker.

Blijvend afvallen tip 11: Stop met alcohol

Naast het feit dat alcohol natuurlijk de nodige calorieën bevat, heeft alcohol ook een zeer negatieve invloed op de lever. En het is juist de lever die een belangrijke taak vervult in het hele spijsverteringsproces. Er is een aantal jaren geleden onderzoek gedaan naar het effect van alcohol op de stofwisseling, en daaruit is gebleken dat een flinke inname van alcohol de stofwisseling maximaal tot 73% kan vertragen. En we hebben eerder al vastgesteld dat een gezonde stofwisseling van levensbelang is om gezond en duurzaam af te vallen.

Bovendien neem je het niet zo nauw meer met je goede voornemens als je al een flinke slok achter de kiezen hebt. Na een avondje doorhalen is de gang naar de plaatselijke Kebab-boer snel gemaakt. Ook mis je waarschijnlijk je bezoekje aan de sportschool, omdat je met een kater op bed ligt. Al met al is alcohol een slechte keuze bij het afvallen.

Blijvend afvallen tip 12: Groene smoothies

Het drinken van groene smoothies is altijd een goede keuze. Als je niet veel tijd hebt om uitgebreid groenten en fruit te eten, is een smoothie altijd een goede uitkomst. Je kunt het vooraf klaarmaken, en tijdens je werk lekker opdrinken als gezond tussendoortje. Ik maak zelf altijd een flinke blender vol met groene smoothie, waarbij ik gebruik maak van de groente en fruit wat op dat moment beschikbaar is, zowel in de koelkast als in de tuin. Iedere dag weer anders, iedere dag weer een verrassing. Maar het is wel belangrijk om de nadruk te leggen op groentes, en wat minder fruit te gebruiken. Dit heeft te maken met het vaak hoge suikergehalte in fruit.

Veel mensen verwarren smoothies met eiwit shakes. Ik moet zeggen dat deze twee niet te vergelijken zijn, en ik moet eerlijk zeggen dat het niet verstandig is om eiwit shakes te gebruiken, zeker niet als je af wilt vallen. Hou het gewoon lekker bij een gezonde smoothie!

Hét grote voordeel van smoothies ligt in het feit dat niets gekookt wordt, dat er niets gefilterd wordt, dus dat je de groente en het fruit drinkt zoals het oorspronkelijk was. Zonder verlies aan voedingsstoffen, wat normaal wel het geval is als je het kookt.

Op deze manier krijg je een enorme boost aan vitamines, mineralen en vezels. Gezonder kan bijna niet!

gezondheid quote

Jij hebt de keus!

Als je alles doorgelezen hebt, is dat een signaal dat je werkelijk gemotiveerd bent om dat jojo-effect gedag te zeggen, om uiteindelijk op een gezonde, verantwoorde en duurzame manier af te kunnen vallen.

Gooi al die eenzijdige en energieverslindende dieten aan de kant, vergeet wat je tot nu toe over dieten geleerd hebt, en begin van voren af aan. begin met een schone lei en pas alle 12 eerder genoemde tips toe. Niet allemaal in één keer, maar één voor één. Want we zouden het rustig aan doen, weet je nog?

Heb jij zin om gewicht verliezen, op een gezonde en duurzame manier? De keus is aan jou!

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *