shopify site analytics

7 Redenen Waarom ik het Ziekenhuisdieet Afraad (slechte ervaringen!)

Er zijn heel wat crash diëten op markt, de één nog extremer dan de ander. Allemaal zijn ze gebaseerd op het schrappen van calorieën, zodat het lichaam geforceerd wordt om zelf de energiebehoefte uit het opgeslagen lichaamsvet te halen.

Het ziekenhuisdieet is zo’n typisch crash dieet. Oorspronkelijk bedoeld voor patiënten met overgewicht, tegenwoordig vooral populair bij  mensen die snel willen afvallen.

Tenminste, dat is het ogenschijnlijk veelbelovende verhaal. Maar de ervaring leert dat er toch meer nadelen aan het ziekenhuisdieet kleven dan de meeste mensen denken.

In dit artikel lees je onder meer:

  • Wat je wel en niet mag eten bij het ziekenhuisdieet
  • Wat de schadelijke gevolgen kunnen zijn voor je gezondheid (o.a. vruchtbaarheid!)
  • Hoeveel kilo je kunt afvallen met dit dieet
  • Een voorbeeld ziekenhuisdieet 5 dagen schema
  • En nog veel en veel meer..

Wat is het ziekenhuisdieet?

Het ziekenhuisdieet staat ook wel bekend als een zwaar crash dieet.

Het dieet was oorspronkelijk bedoeld voor patiënten die last hadden van overgewicht en op zeer korte termijn moesten afvallen om te kunnen worden geopereerd.

Maar niet alleen de praktische kant was hierin belangrijk, maar ook het feit dat patiënten met té veel overgewicht een grotere kans hebben op problemen na de operatie. Het herstel duurt langer.

Door de succesvolle resultaten in het ziekenhuis, werd het ziekenhuisdieet al snel populair bij gezonde mensen die in korte tijd veel gewicht willen verliezen.

Een belangrijk kenmerk van het ziekenhuisdieet is dat je drie vaste eetmomenten per dag hebt: ontbijt, lunch en diner. Het voedsel wat je eet is in principe redelijk gezond en bevatten nagenoeg geen vet. Maar de voedingsmiddelen bevatten ook extreem weinig calorieën, en dat is precies wat dit tot een crashdieet maakt.

Als je je strikt houdt aan de ziekenhuisdieet instructies, dan krijg je dagelijks ongeveer 800 tot 1000 calorieën binnen. Voor de beeldvorming: een man heeft ongeveer 2500 calorieën per dag nodig om op gewicht te blijven en een vrouw gemiddeld 2000 calorieën.

Als je het ziekenhuisdieet volgt, dan eet je rond de 1.000 kilocalorieën per dag. Dit extreme tekort aan calorieën zal je lichaam direct in beweging brengen door de resterende energie uit het lichaam zelf te halen.

De voorgeschreven voedingsmiddelen in het ziekenhuisdieet mogen niet worden vervangen en ook veranderingen in portiegroottes is niet toegestaan. Kruiden, specerijen en olies zijn normaal gesproken niet toegestaan. Zout, peper en citroensap mag je in kleine hoeveelheden wel gebruiken.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Waarom zou je het ziekenhuisdieet volgen?

De voornaamste reden waarom mensen het ziekenhuisdieet volgen is omdat ze snel enkele kilo’s willen afvallen.

In zekere zin kan het ziekenhuisdieet je helpen om snel gewicht te verliezen.

Het volgen van een dergelijk calorie restrictief dieet kan leiden tot significant – zij het tijdelijk – gewichtsverlies. Maar ieder dieet dat belooft om meerdere kilo’s per week kwijt te raken, is niet gezond voor je lichaam.

Om die reden wordt het ziekenhuisdieet niet aanbevolen voor langdurig gebruik. Het bevordert geen vetverbranding of een gezonde leefstijl.

Er wordt vaak gedacht dat dit uit het opgeslagen lichaamsvet gehaald zal worden, maar dat is niet waar: De energie wordt onder andere uit de spieren en watergewicht gehaald.

Het resultaat is dat je inderdaad vrij snel gewicht verliest, maar dat is in de vorm van spiermassa en vocht, en dat kan in eerste instantie heel erg snel gaan.

Uit onderzoek blijkt dat in de eerste week van een crashdieet, slechts 34% van de verloren kilo’s komt uit de verbranding van lichaamsvet. De resterende 66% komt uit verloren watergewicht en spieren (bron).

Het is erg belangrijk om te weten dat je dit dieet niet al te lang mag volgen. Zou je het langer dan een maand volgen, dan mist je lijf gewoon té veel essentiële voedingstoffen om goed te kunnen functioneren. Dit kunnen gezondheidsrisico’s met zich meebrengen waar je niet op staat te wachten.

Nadeel #1: het vertraagt je stofwisseling

Een dieet van zeer weinig calorieën, zoals het ziekenhuisdieet, kan ervoor zorgen dat je stofwisseling vertraagt. Onderzoek heeft vastgesteld dat langer dan 72 uur niets eten je stofwisseling afremt (bron). Dit komt vooral omdat de homeostase in de war wordt gebracht. Dit is het evenwicht van alle belangrijke functies in het lichaam.

Verschillende studies tonen aan dat een crash dieet, zoals het ziekenhuisdieet, de verbranding van calorieën door het lichaam tot wel 23% kan vertragen (bron, bron).

Wat het nog erger maakt is dat deze lagere stofwisseling kan aanblijven, zelfs al ben je enige tijd gestopt met een crash dieet (bron).

Onderzoekers denken dat deze verlaagde stofwisseling deels kan verklaren waarom meer dan 80% van de dieet gebruikers weer aankomt in gewicht zodra ze met een extreem caloriearm dieet stoppen (bron).

Het feit dat het ziekenhuisdieet laag in eiwitten zit, maakt het ook moeilijker om spierverlies te voorkomen. De verdwijning van spiermassa is één van de redenen waarom je stofwisseling vertraagt (bron, bron).

Dit verlies van spiermassa komt vooral voor bij mensen die een crash dieet volgen met weinig eiwitten. Ook blijkt dat crash dieet gebruikers sneller spiermassa kwijtraken als ze niet doen sporten.

Krachttraining/fitness en een verhoogde eiwitinname kunnen je helpen om het verlies van spiermassa tegen te gaan (bron, bron).

Nadeel #2: te weinig voedingstoffen

Het grootste probleem met het ziekenhuisdieet is het gebrek aan voedingstoffen.

Het ziekenhuisdieet heeft zo weinig variatie in voedingsmiddelen dat een te kort aan vitamines, mineralen, gezonde vetten en eiwitten op den duur onvermijdelijk is.

Het eten wat je binnenkrijgt houdt je net op de been, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Na een paar dagen ziekenhuisdieet begin je het al te voelen: moe, slap, futloos, geen energie. En dat is natuurlijk ook geen wonder. Door de extreem lage calorie-inname mis je gewoon de energie. Je lichaam heeft al moeite om alle lichaamsprocessen draaiende te houden, dus extra energie is beslist niet beschikbaar.

Het ziekenhuis dieet kan leiden tot vermoeidheidsklachten en tekortkomingen van voedingstoffen. Zo kan een tekort aan ijzer, foliumzuur en vitamine B12 leiden tot bloedarmoede en extreme vermoeidheid (bron, bron). Het feit dat een crash dieet vaak laag in eiwit is, betekent ook dat het moeilijker wordt om spierverlies te voorkomen tijdens het dieet, wat vooral belangrijk is om je stofwisselingsnelheid te behouden.

Het ziekenhuisdieet leidt tot een tekort aan voedingstoffen:
  • Eiwitten: onvoldoende eiwitten eten (o.a. in peulvruchten, noten, gevogelte, eieren en vis) kan spierverlies, haarverdunning en broze nagels veroorzaken (bron).
  • Calcium: onvoldoende calciumrijke voedingsmiddelen (o.a. in bladgroenten, tofu, bonen, eieren en zalm) in je dieet kan de botsterkte en de stevigheid van je gebit verminderen (bron).
  • Vitamine B8 (biotine) en vitamine B1: een te kort aan volkoren, peulvruchten, eieren, noten en zaden eten kan leiden tot spierzwakte, haaruitval en een schilferige huid (bron).
  • Vitamine A: onvoldoende vitamine A-rijke voedingsmiddelen (o.a. in vis, zuivel, eieren, leverworst, wortelen en spinazie) eten kan je immuunsysteem verzwakken en zelfs leiden tot permanente oogschade (bron).
  • Magnesium: een te kort aan magnesium (o.a. in  noten, peulvruchten, pure chocolade en vette vis) verhoogt de kans op hartritmestoornissen, spierkrampen, migraine en vermoeidheid (bron).

Om vermoeidheidsklachten en een tekort aan nutriënten te voorkomen is het belangrijk dat je een gezonde voedingsmiddelen eet die een verscheidenheid aan voedingstoffen bevatten.

Veel gebruikers van het ziekenhuisdieet klagen ook  dat het dieetschema smakeloos en onaantrekkelijk is. Dagelijks hetzelfde moeten eten, kan voor sommige reden genoeg zijn om te stoppen voordat ze de resultaten bereiken die ze willen hebben.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Nadeel #3: het kan de vruchtbaarheid verminderen

Een drastische caloriebeperking kan op de lange termijn zelfs leiden tot vruchtbaarheidsproblemen.

Dit geldt vooral voor vrouwen, aangezien het verloop van de ovulatie wordt geregeld door hormonen.

Een stijging van het oestrogeen niveau en luteïniserend hormoon (LH) is nodig voor de stimulatie van de eisprong (ovulatie) (bron). Interessant genoeg heeft onderzoek ook uitgewezen dat het LH-niveau van een vrouw deels afhankelijk is van de hoeveelheid calorieën (energie) die ze binnen krijgt (bron).

Enkele maanden 22 tot 42% minder calorieën eten kan al zorgen voor verminderde vruchtbaarheid bij vrouwen (bron).

Onregelmatige menstruatiecycli – en zelfs het volledig wegvallen van de menstruatie – kunnen symptomen zijn van verminderde vruchtbaarheid. Bij langdurige menstruatieklachten is het altijd belangrijk om contact op te nemen met je huisarts, zodat de juiste diagnose kan worden vastgesteld.

Onderzoekers denken ook dat extreme calorierestricties door crash diëten de vruchtbaarheid van mannen aantast, al zijn daar op dit moment nog weinig studies naar gedaan (bron). Meer studies zijn nodig om de negatieve effecten van caloriebeperking op de vruchtbaarheid van mannen te bepalen.

Nadeel #4: resultaten zijn vaak van korte duur

Op het moment dat de periode van het ziekenhuisdieet voorbij is, ben je waarschijnlijk heel wat kilo’s kwijtgeraakt. Maar als je duurzaam kilo’s wilt verliezen, dan kom je aan het einde bedrogen uit. Na het stoppen met het ziekenhuisdieet, krijg je onherroepelijk te maken met het jojo-effect, waardoor de kilo’s heel snel weer terug zullen komen. Hoe dat komt? Om je streefgewicht te behouden zal je na je dieet extra op je eten moet letten.

Als je zo weinig calorieën binnenkrijgt, dan schiet je lichaam na enkele dagen in de spaarstand, en zal je minder snel lichaamsvet verbranden. Door het ziekenhuisdieet raak je niet alleen lichaamsvet kwijt, maar ook vocht en spiermassa (bron).

Lichaamsvet komt na een crash dieet sneller terug dan verloren spiermassa. Om spieren op te bouwen zal je aan intensieve weerstandstraining moeten doen, voor extra kilo’s vet hoef je alleen maar meer en ongezond te eten.

Een verleden van crash diëten volgen blijkt volgens wetenschappers een goede voorspeller te zijn voor een verhoogd vetpercentage en aankomen in buikvet. Iedere jojo-cyclus leidt tot extra kilo’s (bron). Dit komt doordat een crash dieet je metabolisme in de war schopt. Als je dan weer ‘normaal’ gaat eten, zal je niet meteen de hoeveelheid calorieën verbranden wat je voorheen wel deed.

Je lichaam staat nog in de spaarstand (laag metabolisme) en heeft enige tijd nodig om zich te herstellen. Doordat je op die manier snel over je dagelijkse caloriebehoefte heen gaat, zal je uiteindelijk weer in gewicht toenemen.

Nadeel #5: schadelijke gevolgen voor je gezondheid

De extreme calorierestrictie van ziekenhuisdieet kan voor ernstige bijwerkingen en gezondheidsrisico’s zorgen.

Denk aan virussen (zoals een verkoudheid).

Een crash dieet gecombineerd met zware fysieke activiteiten maakt de kans op gezondheidsrisico’s nog wat groter (bron).

Dit werd onder andere ontdekt bij taekwondo-atleten die een strikt caloriearm dieet volgden om hun lichaamsgewicht te verminderen een week voor de wedstrijd. Ze hadden een verminderde immuniteit en een verhoogd risico op infecties (bron). Ook een andere studie heeft aangetoond dat sporters die frequente pogingen deden om gewicht te verlezen, bijna twee keer zoveel kans maakte om ziek te worden in de afgelopen drie maanden (bron).

En dit is natuurlijk niet zo gek als je erover nadenkt. Door het extreme gebrek aan calorieën heb je ten eerste weinig energie. Je houdt je staande, maar daar hebben we dan ook alles mee gezegd. Daarnaast mis je ook nog eens essentiële vitamines, mineralen, eiwitten, vezels en andere belangrijke voedingsstoffen die onontbeerlijk zijn voor het optimaal functioneren van je lijf.

Hierdoor krijg je last van allerlei kleine aandoeningen als bijwerking van het ziekenhuisdieet. Natuurlijk krijg je niet meteen last van extreme bijwerkingen als je het ziekenhuisdieet voor korte tijd volgt, maar dan moet het ook ophouden. Voor een goede gezondheid is het wekenlang volgen van het ziekenhuisdieet absoluut niet aan te raden.

Nadeel #6: constant hongergevoel

Kun jij je voorstellen dat je constant met een hongergevoel rondloopt?

Dat is immers wat er gebeuren als je het ziekenhuisdieet strikt opvolgt.

Je snapt dat een sinaasappel, beschuit, wat geroosterd brood en een kropje sla weinig zoden aan de dijk zet als je ontzettende honger hebt.

Het ziekenhuisdieet is zeker geen makkelijk dieet voor mensen die moeilijk kunnen omgaan met honger. Het dieet geeft geen ruimte voor snacks tussendoor. Dus als je maag begint te knorren, dan zal je het met water, zwarte koffie of thee moeten volhouden tot het volgende eetmoment.

Een hoog eiwitdieet is om die reden veel makkelijker vol te houden dan een crash dieet. Een hoge eiwitinname onderdrukt de honger, waardoor je minder calorieën eet (bron).

Dit wordt veroorzaakt door een verbeterde functie van gewicht regulerende hormonen. Eiwitten remmen de aanmaak van het hongerhormoon ghreline en stimuleren de productie van het eetlustremmende hormoon peptide YY (bron, bron).

Het verzadigend effect van eiwitten is krachtiger dan je waarschijnlijk denkt. In een studie naar vrouwen met overgewicht blijkt dat de vrouwelijke deelnemers gemiddeld 400 calorieën per dag minder eten (zonder voedingsmiddelen opzettelijk te beperken) als ze hun dagelijkse caloriebehoefte uit eiwitten van 15 naar 30% opschroefden (bron).

Nadeel #7: stress en lichamelijke klachten

Stress en snel afvallen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Het ziekenhuisdieet, met een minimale hoeveelheid aan calorieën en voedingstoffen, brengt hormoon verstorende veranderingen (o.a. verhoging cortisol) met zich mee die voor lichamelijke stress kunnen zorgen.

Door een te kort aan calorieën en opkomende hongeraanvallen raakt je lichaam in een soort van stresstoestand.

Deze stresstoestand helpt je lichaam omgaan met stressvolle en gevaarlijke situaties. Stress zorgt namelijk voor de aanmaak van onder andere cortisol, wat zal zorgen voor opslag van lichaamsvet, ongeacht of er veel glucose beschikbaar is of niet.

Vrouwelijke gebruikers van een strikt caloriearm dieet, blijken een  hogere cortisolgehalte hebben en meer stress te ervaren dan vrouwen die een normaal dieet volgen (bron).

Lichamelijke stress zorgt ervoor dat je alert blijft en grotere kans hebt om te overleven. Deze vorm van alertheid zorgt ervoor dat de productie van het geslachtshormoon testosteron wordt onderdrukt. Je afweersysteem wordt ook verzwakt. Een te hoog cortisolgehalte leidt tot hoge cholesterol waarden, wat weer andere problemen met zich mee brengt.

3 voordelen van het ziekenhuisdieet

Het ziekenhuisdieet mag dan wel een crashdieet zijn, maar het kent wel degelijk een aantal voordelen. Het meest in het oog springende is natuurlijk dat mensen, om welke persoonlijke reden dan ook, in korte tijd heel wat kilo’s kunnen kwijtraken.

Daarnaast is het ziekenhuisdieet erg eenvoudig in opzet, en ook nog eens super goedkoop omdat je belachelijk weinig eet.

Ik zal de drie belangrijkste voordelen van het ziekenhuisdieet op een rijtje zetten:

Voordeel #1: Eenvoudig om klaar te maken

Het hele ziekenhuisdieet is erg eenvoudig om klaar te maken. Iedereen kan een eitje bakken en wat brood roosteren. Bovendien kun je het thuis klaarmaken, en alle ingrediënten zijn gemakkelijk verkrijgbaar.

Voordeel #2: Je ziet snel resultaat

Hét grote voordeel van het ziekenhuisdieet is natuurlijk het supersnelle – weliswaar tijdelijke –  resultaat. Hoeveel dit is, verschilt per persoon en per situatie, maar 3 tot 5 kilo per week is een prima doel.

Dit resultaat kan natuurlijk erg wenselijk zijn als je over een week een bruiloft hebt waarvoor je een stuk slanker moet zijn in verband met de reeds gekochte jurk. Of wat te denken van een medische keuring waarbij je onder een bepaald gewicht moet komen te zitten om te slagen.

Voordeel #3: Producten en ingrediënten zijn overal beschikbaar

Sommige diëten zijn gebaseerd op de meest exotische producten, die vaak slecht verkrijgbaar zijn. Vaak zijn ze dan alleen te bestellen bij de uitvinder of fabrikant van het dieet. Wat toevallig! Met het ziekenhuisdieet hoef je geen moeilijk verkrijgbare producten op bepaalde websites te stellen. Een rondje door de lokale supermarkt is voldoende.

Voorbeeld ziekenhuisdieet 5 dagen schema

Om je een idee te geven hoe het ziekenhuisdieet er in de praktijk eruitziet, geef ik je hieronder een voorbeeld van een 5 dagen durend dieet.

Je zult vaststellen dat er vrij weinig variatie in zit en dat de geroosterde boterhammen en beschuiten dagelijks deel onderdeel uitmaken van het ziekenhuisdieet. Het enige wat onbeperkt is toegestaan is zwarte koffie, groene thee en water.

Ziekenhuisdieet 5 dagen schema

Dagen:

Ontbijt:

Lunch:

Diner/avondeten:


Maandag:

1 geroosterde boterham of 1 beschuit, 1 sinaasappel of 1 grapefruit, koffie of thee (zonder melk of suiker)

1 sinaasappel of grapefruit, 1 gekookt ei, 2 bekers magere yoghurt, 2 sneetjes geroosterd brood

2 tomaten, 2 gekookte eieren, 1 beker halfvolle yoghurt, 2 sneetjes geroosterde brood, halve krop sla met een klein scheutje olijfolie


Dinsdag:

1 geroosterde boterham of 1 beschuit, 1 sinaasappel of 1 grapefruit, koffie of thee (zonder melk of suiker)

1 sinaasappel of grapefruit, 1 gekookt ei, 2 bekers magere yoghurt, 2 sneetjes geroosterd brood

1 sinaasappel of grapefruit, 1 tomaat, 1 beker halfvolle yoghurt, 1 geroosterd boterham, 1 25 gram biefstuk of tartaar


Woensdag:

1 geroosterde boterham of 1 beschuit, 1 sinaasappel of 1 grapefruit, koffie of thee (zonder melk of suiker)

1 sinaasappel of grapefruit, 1 gekookt ei, 2 bekers magere yoghurt, 2 sneetjes geroosterd brood

1 sinaasappel of grapefruit, 125 gram rundertartaar, 1 beker halfvolle yoghurt, 1 geroosterd boterham


Donderdag:

1 geroosterde boterham of 1 beschuit, 1 sinaasappel of 1 grapefruit, koffie of thee (zonder melk of suiker)

125 gram magere kwark, 1 tomaat, 1 augurk, 1 beschuit of geroosterd brood

1 appel, 2 tomaten, 125 gram biefstuk, 1 geroosterde boterham


Vrijdag:

1 geroosterde boterham of 1 beschuit, 1 sinaasappel of 1 grapefruit, koffie of thee (zonder melk of suiker)

200 gram vette vis (naar keuze), 1 tomaat, 1 beschuit of geroosterde boterham

1 gekookt ei, 1 tomaat, halve krop sla met een scheutje olijfolie

Ziekenhuisdieet 10 dagen schema

Een alternatief voor het 5 dagen schema is het ziekenhuisdieet 10 dagen schema. Met dit schema haal je net iets meer gewichtsverlies resultaten. Bij dit schema volg je het bovenstaande 5 dagen schema twee keer achter elkaar. Het mag dan wat langer duren dan het 5 dagen schema, het voordeel is wel dat je met het 10 dagen schema in het weekend normaal mag eten.

Na 10 dagen zou je een verschil in lichaamsgewicht moeten zien van ongeveer 5 kilo.

Ziekenhuisdieet 3 weken schema

Persoonlijk raad ik het niet aan om het ziekenhuisdieet voor 3 weken te volgen.  Drie week langer minder dan 1200 calorieën per dag eten om snel gewicht te verliezen is geen pretje. Je zult last krijgen van extreme vermoeidheid en opkomende hongeraanvallen. In het weekend kun je gelukkig even op adem komen en normaal eten.

Maar als je snel gewicht wilt verliezen – houd er rekening mee dat de verloren kilo’s een combinatie van vocht, spiermassa en lichaamsvet zijn – dan kun je met het ziekenhuisdieet een poging wagen. Na 3 weken zou je circa 10 kilo lichter moeten zijn.

Ziekenhuisdieet ervaringen: effectief of niet?

De belangrijkste vraag is natuurlijk: is het ziekenhuisdieet effect als je wilt afvallen?

In zekere zin, ja. Dit dieet kan je helpen om snel wat kilo’s te verliezen. Het volgen van een restrictief calorie beperkend dieet zoals het ziekenhuisdieet, kan leiden tot significant – vaak tijdelijk – gewichtsverlies.

Het ziekenhuisdieet beveel ik absoluut niet aan voor langdurig gebruik. Het bevordert geen vetverbranding of gezonde levensstijl. Het heeft uiteindelijk geen zin om het ziekenhuisdieet, of ieder ander crashdieet, te volgen, want de kilo’s komen vaak net zo hard weer terug, en in sommige gevallen zelfs nog meer.

Als je écht serieus bent om iets aan je overgewicht te doen, maak dan de verstandige keuze om op een verantwoorde manier af te vallen, zoals bijvoorbeeld met het koolhydraatarm dieet.

Het zal beduidend minder snel gaan dan het ziekenhuisdieet, maar wel duurzaam en op een gezonde en verantwoorde manier. De verloren kilo’s blijven vaak weg! En dat is toch wat je uiteindelijk wilt?

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *