shopify site analytics

Werkt Afvallen met Forskolin Naturals? Ervaringen + Bijwerkingen

Jaarlijks verschijnen er nieuwe supplementen op de markt die beweren het nieuwe wondermiddel te zijn als het gaat om afvallen. Een van deze nieuwe afslank supplementen is forskolin.

Forskolin naturals wint wereldwijd aan populariteit als nieuwe dieetpil. En dat merk ik ook aan de mails in mijn inbox. Geregeld wordt mij de vraag gesteld of forskolin de moeite waard is om te proberen.

Wat is forskolin precies en kan het de spectaculaire afslank claims waarmaken?

Lees dit artikel en je komt erachter of forskolin je geld waard is als je succesvol wilt afvallen.

In dit artikel leer je:

  • Het antwoord op de vraag “helpt forskolin naturals met afvallen?”
  • Wat de voordelen zijn van forskolin suppletie
  • Of het gebruik van forskolin schadelijk is voor je gezondheid
  • Wat forskolin en Garcinia Cambogia met elkaar gemeen hebben
  • En nog veel en veel meer..

Wat is forskolin?

Een zoekopdracht op s ’werelds meest populaire zoekmachine levert duizenden forskolin resultaten op.

Het wordt me vrij snel duidelijk dat tienduizenden mensen op zoek zijn naar alternatieve methoden voor gewichtsverlies.

Ook forskolin zou kunnen helpen met afvallen.

Maar wat is dat dan precies?

Verderop in het artikel geef ik je een gedetailleerd overzicht van de onderzoeksresultaten naar forskolin en kom je erachter of forskolin al deze afslank claims kan waarmaken.

Laten we eerst eens kijken wat forskolin eigenlijk is.

Forskolin is een actieve stof die van nature voorkomt in de wortels van de Indische coleus (Coleus forskohlii plant). Dit is een tropische plant die verwant is aan munt.

Eeuwenlang is deze plant gebruikt in de traditionele kruidengeneeskunde om verschillende aandoeningen en ziekten te behandelen (bron).

En de link met forskolin en afvallen dan? Daarvoor moeten we naar de Verenigde Staten.

Forskolin werd pas écht populair als afslankmiddel toen het werd geprezen in de Dr. Oz Show in 2014.

Forskolin werd genoemd als een natuurlijke plantaardige stof dat een indrukwekkend afslanksupplement zou zijn.

TV-artsen en voedingsdeskundigen prezen forskolin als het nieuwe antwoord op gewichtsverlies.

Maar heeft forskolin werkelijk krachtige eigenschappen die kunnen helpen met afvallen? Of moeten de voordelen enigszins worden genuanceerd? Ik zocht het voor je uit.

Lees snel verder en ontdek de waarheid over forskolin bij gewichtsverlies.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Afvallen met forskolin naturels?

De afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar de effecten van forskolin op de vetstofwisseling.

Ik wil er meteen bij vermelden dat de meeste van deze studies niet op mensen zijn getest, maar op ratten.

Forskolin blijkt in deze rattenstudies de afgifte van opgeslagen vet uit vetcellen te stimuleren (bron, bron).

Hetzelfde proces gebeurt wanneer het lichaam lichaamsvet moet gebruiken voor energie.

Op zichzelf is het vrijkomen van opgeslagen vet niet genoeg om gewichtsverlies te bevorderen. Het moet altijd gepaard gaan met een calorietekort.

Forskolin stimuleert de afgifte van opgeslagen vet uit vetcellen, een effect dat niet noodzakelijk gewichtsverlies veroorzaakt.

Je kunt immers alleen afvallen als je energieverbruik groter is dan je energie-inname. Dit zorgt voor een calorietekort waardoor je lichaam genoodzaakt is om een andere energiebron (o.a. spierweefsel en lichaamsvet) aan te spreken.

Klinische onderzoeken hebben een aantal interessante resultaten opgeleverd die ik in het volgende hoofdstuk zal besproken.

Review: helpt forskolin bij gewichtsverlies?

Hoewel het misschien geen mythische vetverbrandende voordelen heeft, kan forskolin nuttig zijn en heeft het verschillende voorcelen.

Tot nu toe hebben slechts twee kleine studies de effecten van forskolin op gewichtsverlies bij mensen onderzocht (bron, bron).

Beiden waren gerandomiseerde, gecontroleerde studies: de gouden standaard van wetenschappelijk onderzoek bij mensen.

  • Het eerste onderzoek naar de effecten van forskolin en gewichtsverlies werd in 2005 uitgevoerd bij 30 mannen met overgewicht of obesitas.

Deze groep mannen werden vervolgens willekeurig ingedeeld in twee groepen.

In deze studie, die 3 maanden duurde, moest elke mannelijke deelnemer twee keer per dag een placebo innemen of een 250 mg Coleus forskohlii-extract (10% forskoline).

De resultaten? In vergelijking met de placebogroep verloren de mannen die forskolin namen significant meer vet, maar het totale lichaamsgewicht veranderde niet (bron).

Ook was er een significante toename in de vrije-testosteronwaarden bij de forskolinegroep. Testosteron kan de afgifte van vet uit vetcellen stimuleren, wat voor een deel het vetverlies bij de forskolinegroep kan verklaren (bron).

Een toename van testosteron bij mannen kan ook een toename van vetvrije massa (lichaamsgewicht zonder vetmassa) bevorderen, waardoor het aantal vet in het lichaam percentagegewijs kleiner wordt.

  • Later dat jaar werd een tweede studie met menselijke deelnemers uitgevoerd aan de Amerikaanse Baylor University in Texas.

In dit onderzoek werden 23 vrouwen met licht overgewicht ingezet als proefpersonen. De vrouwen kregen dezelfde dosering als de mannen in de eerste studie toegediend, namelijk 500 mg Coleus forskohlii per dag.

In tegenstelling tot de vorige studie had de forskoline dosering bij de vrouwelijke deelnemers geen significant effect op vetverlies.

Het enige positieve aan dit onderzoek was dat de resultaten suggereerden dat forskoline mogelijk beschermt tegen gewichtstoename (bron).

In het onderzoek uitgevoerd bij ratten hebben onderzoekers gedurende 10 weken forskolin en rolipram (geneesmiddel) toegediend aan 50 vrouwelijke ratten. De ratten werden opgesplitst in vijf controlegroepen, waaronder een controlegroep en vier combinaties van voeding plus suppletie (bron).

De studie met ratten concludeert dat zowel forskolin als rolipram de vetverbranding (lipolyse) stimuleert en gewichtstoename voorkomt.

Dit is in lijn met de tweede menselijke studie waarbij is vastgesteld dat forskolin supplementen kunnen helpen om op gewicht te blijven.

Twee menselijke studies en een rattenstudie hebben het effect van forskolin op gewichtsverlies onderzocht.

Wat kunnen we hieruit concluderen?

Dat het innemen van forskoline supplementen voor een periode van 12 weken niet leidt tot gewichtsverlies. In slechts één studie veroorzaakte forskoline suppletie aanzienlijk vetverlies, maar het lichaamsgewicht ging desondanks niet omlaag.

Forskoline kan mogelijk de lichaamssamenstelling (vetvrije massa) bij mannen verbeteren en gewichtstoename bij vrouwen voorkomen.

Maar heel erg sterk is het huidige bewijsmateriaal niet. Meer onderzoek is daarom nodig om aanbevelingen met forskoline te kunnen doen.

Gezondheidsvoordelen van forskolin

hoge bloeddruk verlagen

Hoewel forskolin misschien niet het wondermiddel is waar je op had gehoopt, zijn er verschillende gezondheidsvoordelen die door wetenschappelijk bewijs worden ondersteund.

Enkele gezondheidsvoordelen van forskolin zijn:

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

#1: Vermindert de kans op een hoge bloeddruk

Forskolin wordt al voor een lange tijd gebruikt om hoge bloeddruk (hypertensie) te behandelen.

Een onderzoek uitgevoerd in India ontdekte dat de actieve stof forskolin in de Coleus forskohlii plant zorgde voor een verlaging van de bloeddruk bij meer dan 75% van de deelnemers (bron).

Behalve supplementen zijn er ook genoeg voedingsmiddelen die een positieve invloed hebben bij het verlagen van hoge bloeddruk. Denk dan aan vette vis (omega-3 vetzuren), knoflook, pure chocolade, groene thee, etc.

En natuurlijk spelen regelmatige lichaamsbeweging en stressvermindering een grote rol.

#2: Helpt om op (gezond) gewicht te blijven

Het is nog niet onomstotelijk vastgesteld dat forskolin helpt bij gewichtsverlies.

Maar wat wel is bewezen, is dat het gewichtstoename kan voorkomen bij mensen met overgewicht of obesitas.

In combinatie met een gezonde levensstijl kan forskolin worden gebruikt om op gezond gewicht te blijven.

#3: Verlaagt mogelijk de bloedsuikerspiegel

Er is bewijs dat forskolin mogelijk helpt bij het handhaven van een gezonde bloedsuikerspiegel. In de studie uit 2014 bij ratten werd de effectiviteit van forskolin o.a. onderzocht op de bloedsuikerspiegel en oxidatieve stress.

Oxidatieve stress is een verstoring in de balans tussen de productie van vrije radicalen en het verdedigingssysteem van antioxidanten.

De studie laat zien dat regelmatige toediening van forskolin gedurende 8 weken de bloedglucosewaarden bij nuchterheid verlaagde.

Hoewel deze voorlopige studie aantoont dat dit supplement mogelijk kan helpen bij (pre)diabetici, moet er eerst onderzoek worden verricht op mensen voordat de werkzaamheid ervan kan worden bewezen.

#4: Mogelijk effectief bij de behandeling van Alzheimer

In 2016 is een rattenstudie uitgekomen waaruit blijkt dat forskolin mogelijk effectief is bij de behandeling van de ziekte van Alzheimer.

Toegeven, dit is een rattenstudie en het onderzoek staat nog in de kinderschoenen. Maar toch zijn de resultaten veelbelovend.

Bij ratten vermindert de vorming van schadelijke structuren in de hersenen, waaronder amyloïde plaques en neurofibrillaire tangles (bron).

Forskolin en Garcinia Cambogia

Een ander populair supplement voor gewichtsverlies is Garcinia Cambogia, dat vaak wordt vergeleken met forskolin.

Dit is niet zo vreemd, want het is diezelfde dokter Oz die het tropisch fruit Garciana Combogia in zijn show aan bekendheid hielp.

Ook de werkende stof HCA in de vrucht van Garcinia Cambogia, zou tot spectaculaire afslank resultaten moeten leiden.

Echter, zoals de meeste ‘wonder supplementen’ zijn de werkelijke resultaten niet zo opwindend als wordt beweerd.

Net zoals forskolin kan Garcinia Cambogia wellicht een klein beetje helpen met afvallen, maar het is niet zo effectief als vaak wordt gedacht.

Het buikvet smelt helaas niet weg na het slikken van een paar pilletjes forskolin of Garciana Cambogia.

Laten we eens kijken naar de overeenkomsten en verschillen van deze twee gehypte supplementen.

Zowel forskolin als Garciana Cambogia zijn genoemd als een wondermiddel om snel gewicht kwijt te raken.

Ook zijn het beide natuurlijke supplementen afkomstig van planten.

Van Garcinia cambogia is aangetoond dat het helpt bij het onderdrukken van de eetlust, terwijl er geen significant bewijs bestaat dat forskolin dit doet.

De voordelen van Garcinia Cambogia die kunnen worden bewezen zijn eigenlijk vooral beperkt tot het verlagen van cholesterol, terwijl de gezondheidsvoordelen van forskolin divers zijn.

Maar toch worden de grootste claims (snel gewichtsverlies) niet ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

Wat je vaak ziet is dat een bekend persoon als bijvoorbeeld Dokter Oz, supplementen compleet overhypt in de media. En daar is eigenlijk niemand bij gebaat want het zorgt alleen maar voor teleurstelling.

En als één van die pillen nou echt zo goed werkt waarom daarna weer een nieuwe op de markt brengen? Het toont aan dat de meeste supplementen hun claims niet kunnen waarmaken.

Bijwerkingen: is forskolin gevaarlijk?

De bewezen voordelen van forskolin mogen dan niet spectaculair zijn, kan het kwaad om forskolin te gebruiken?

Nee, een gezonde volwassene zou forskolin zonder problemen moeten kunnen gebruiken.

Er zijn geen significante bijwerkingen gemeld voor forskolin supplementen, maar je moet de richtlijnen volgen om veilig te blijven.

De enige bijwerkingen die zijn waargenomen is dat de inname van forskolin bij sommige mensen een snelle of onregelmatige hartslag kan veroorzaken.

Mocht je deze symptomen ervaren, raadpleeg dan onmiddellijk je huisarts en stop met het gebruiken van forskolin.

Vanwege de manier waarop forskolin de bloeddruk verlaagt, moeten mensen met een lage bloeddruk het supplement sowieso vermijden.

Dosering

Op basis van de Forskolin-onderzoeken is de gebruikelijke dosis Forskolin:

  • 250 mg van een 10% forskolinenextract tweemaal daags (gedurende 12 weken is onderzocht)

Forskolin: waar te koop?

Forskolin supplementen (forskolin naturals, forslean, etc.) kun je eenvoudig bestellen bij tientallen online drogisterijen.

Zoals zoveel afslank supplementen die worden gebruikt voor gewichtsverlies, zijn er veel onbetrouwbare bedrijven op het internet die afslank producten verkopen en helemaal niet de ingrediënten bevatten die ze claimen te bezitten.

Om gezondheidsredenen raad ik je aan om alleen supplementen van vertrouwde bedrijven en websites te kopen. Volg ook de doseerinstructies zorgvuldig op en ga niet zelf experimenteren met verschillende doseringen.

De combinatie Forskolin Naturals met Detox plus was ook enige tijd een aanbieding die op het internet werd aangeboden.  De ervaringen hierover zijn verschillend en niet allemaal even positief.

Conclusie: is forskolin de moeite waard?

De grote vraag is: wat kunnen we concluderen over forskolin en is het de moeite waard om te proberen?

Op basis van de huidige onderzoeksresultaten en de ervaringen is het duidelijk dat forskolin geen gewichtsverlies veroorzaakt en zijn de huidige onderzoeksresultaten veel te beperkt om zinvolle conclusies te trekken.

Forskolin biedt weliswaar enkele gezondheidsvoordelen en helpt mogelijk om op gewicht te blijven doordat het extra gewichtstoename voorkomt.

Dit is geen vrijbrief om met forskolin fors meer te gaan eten, grote kans dat je dan alsnog aankomt in gewicht.

Helaas smelt het buikvet ook niet weg na het gebruik van forskolin suppletie.

Bij mannen is aangetoond dat het de testostonwaarden kan verhogen en de lichaamsstelling kan verbeteren.

Het is sowieso verstandig om altijd sceptisch te zijn over de meeste afslank supplementen. De meeste afslank supplementen adverteren met veelbelovende onderzoeksresultaten, maar dit soort aangehaalde onderzoeken zijn vrijwel altijd met dieren gedaan of zijn statistisch niet significant. Dat maakt ze in de meeste gevallen onbruikbaar en niet zo veel zeggend.

Het is niet onmogelijk om snel af te vallen, maar dit gaat je niet lukken met een onbewezen pil die zijn claims niet kan waarmaken.

De meest effectieve manier om gezond en succesvol af te vallen is nog steeds het aanpassen van je huidige eetpatroon. Breng het eten van (bewerkte) koolhydraten weer terug in balans met een koolhydraatarm dieet en wordt lichamelijk actiever.

Als je eenmaal weet wat je moet doen wordt het zoveel makkelijker om je streefgewicht te bereiken.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *