shopify site analytics

11 Tips voor Snel Afvallen Zonder Sporten + Gratis Dieet Schema

Calorieën verbranden zonder aan sport te doen? Dat is zeker mogelijk!

Lichaamsbeweging en sporten is gezond, maar wat als je een hekel hebt aan sporten? Is het per sé nodig om enkele kilo’s kwijt te raken?

Sporten draagt zeker bij aan vetverbranding, maar het is niet noodzakelijk voor gewichtsverlies.

Wat je in dit artikel onder andere gaat leren:

  • 11 verrassende tips die je helpen afvallen zonder te sporten
  • 1 simpel trucje om je  stofwisseling versnellen tot wel 14%
  • waarom alcohol een killer is als het gaat om afvallen
  • Het verband tussen slaaptekort en overgewicht
  • Hoe je op natuurlijke wijze het menselijk groeihormoon (vetverbrander) kan laten stijgen met maar liefst 1300% (bij vrouwen) en 2000% (bij mannen)
  • Een gratis dieet schema waarmee je snel kunt afvallen
  • En nog veel en veel meer..

Ik geef je in dit artikel 11 verrassende tips die je helpen afvallen zonder te sporten. Laten we meteen beginnen:

Tip #1: blijf af van (light) frisdrank en vruchtensappen

Je staat er waarschijnlijk niet bij stil als je een blikje cola achterover slaat, maar het dagelijks drinken van (light) frisdrank en vruchtensappen heeft op de lange termijn rampzalige gevolgen voor je gezondheid en lichaamsgewicht.

Laat ik beginnen met vruchtensappen, deze zijn namelijk minder gezond dan de meeste mensen denken.

Ik raad alleen verse sappen aan als de vezels van groenten en fruit er nog inzitten.

Vezels vertragen de opname van suikers in het bloed en zorgen voor een stabielere bloedsuikerspiegel.

Het grote gevaar van suikerhoudende dranken zoals frisdrank en vruchtensappen is dat ze vol zitten met toegevoegde suikers en calorierijk zijn. Daarmee wordt de kans op overgewicht vergroot.

Een flesje coca cola van 0,5 liter, een van de meest populaire frisdrankmerken wereldwijd, bevat maar liefst 53 gram suiker, waardoor iemand al snel onnodig veel suikers binnenkrijgt.

De American Heart Association (AHA) en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) raden aan om niet meer dan 10% van je dagelijkse calorie-inname uit suikers te halen.

Klik hier als je wilt eten hoeveel gram suiker je per dag mag eten (om af te vallen).

Een onderzoek uit 2016 concludeert dat de gezondheid van honderdduizenden mensen kan worden verbeterd als frisdrankfabrikanten de hoeveelheid toegevoegde suikers in populaire suikerhoudende dranken zouden verminderen met 40% (bron).

Over een periode van twintig jaar kan een vermindering van 40% toegevoegde suikers in frisdranken 1 miljoen nieuwe gevallen van overgewicht en 300.000 mensen met diabetes type 2 voorkomen.

Uit een studie van de Harvard-universiteit blijkt dat zoete dranken het risico op coronaire hartziekten (CHD) flink verhogen. Deelnemers die de meeste frisdrank dronken hadden 20% meer kans op een hartaanval, zo ontdekte de onderzoekers (bron).

Je zou denken; dan stappen we toch over op light- en zero frisdranken? Daar zitten namelijk geen suikers en calorieën in! Toch is dat geen verstandig idee.

Het blijkt dat mensen die dagelijks suikervrije dranken drinken, zoals cola light of cola zero, een verhoogd risico lopen op een beroerte en hartaanval.

In deze studie bleek dat deze personen 43% meer kans hebben op hart- en vaatziekten dan mensen die geen light frisdrank dronken (bron). Een andere studie concludeerde dat een glaasje light frisdrank per dag het risico op diabetes type 2 met 67% verhoogt (bron).

Het drinken van water, koffie of groene thee is daarom verstandig als je waarde hecht aan je gezondheid. Je gezondheid zal drastisch verbeteren als je suikerhoudende dranken met deze  gezonde alternatieven vervangt.

Een van de makkelijkste manieren om snel gewicht te verliezen is door (light) frisdrank en vruchtenstappen te schrappen uit je voedingspatroon (bron, bron).

Ban frisdrank uit je leven en je gaat in een rap tempo afvallen zonder te sporten. 

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Tip #2: verminder het aantal (geraffineerde) koolhydraten

Sommige mensen zijn gevoeliger voor koolhydraten dan anderen.

Een week of twee je koolhydraatinname drastisch terugschroeven kan voor wonderen zorgen op de weegschaal.

Koolhydraatrijke producten zoals brood, pasta, rijst, fruit, groenten en melk, zorgen ervoor dat je vocht vasthoudt.

Als bron van energie worden koolhydraten in je spieren en lever opgeslagen als glycogeen. Elke gram glycogeen draagt 3 gram water met zich mee, wat betekent dat als je een koolhydraatarm dieet volgt je snel enkele kilo’s aan vocht verliest.

Dit gebeurt vaak in de eerste week van een dieet wanneer je de inname van koolhydraten drastisch beperkt. Er is nog geen sprake van vetverlies, maar veel vocht is wel uit je spieren en lever geperst.

Om er zeker van te zijn dat je koolhydraatarm eet, is het belangrijk dat je dagelijks een eetschema bijhoudt. Voor snel gewichtsverlies zonder te sporten is het belangrijk dat je onder de 50 gram koolhydraten per dag komt te zitten.

Tip #3: sla regelmatig een maaltijd over (bij voorkeur ontbijt)

Tip 3 werkt alleen als je hem goed uitvoert.

Wat ik namelijk NIET aanraad is om voor een lange periode dagelijks maaltijden over te slaan.

Dan krijg je een ongezond calorietekort, wat meer weg heeft van een crashdieet.

Nee, ik heb het over 2 tot 3 keer per week je ontbijt overslaan, en dat voor een korte periode (bijv. 4 weken). Je eet dan pas na 12.00 in de middag.

Je kan hiermee in theorie minimaal 1 kg afvallen zonder te sporten in slechts twee weken. Het is een manier van vasten, waar je later in dit artikel meer over leest.

Je hoeft trouwens niet bang te zijn dat je lichaam in de uithongeringsmodus komt te zitten als je zo nu en dan een maaltijd overslaat. Je stofwisseling vertraagt pas als je langer dan 72 uur (3 dagen) helemaal niets eet (bron).

Mocht je vanaf dat moment weer normaal gaan eten, dan wordt het sneller opgeslagen als vet. Geen slim idee dus.

Tip #4: drink meer water, koffie en thee

Een gezonde vochtbalans is ontzettend belangrijk voor je gezondheid.

Voldoende water drinken helpt om je huid en spijsverteringskanaal gezond te houden (bron).

Meer water drinken helpt ook met afvallen. Water drinken vult je maag en onderdrukt de eetlust. Daarom is het verstandig om voor een maaltijd twee glazen water te drinken. Hierdoor eet je uiteindelijk minder (bron).

Uit een kleinschalige studie blijkt dat mensen die twee glazen water drinken voor een maaltijd, bijna 600 calorieën minder eten op een dag dan diegenen die geen water konden drinken (bron).

Onderzoekers denken dat ongeveer 500 ml water drinken voldoende is om de maag dusdanig uit te rekken dat een signaal van volheid naar je brein wordt verzonden (bron).

Helaas is het wel zo dat water vrij snel uit de maag is als je niks hebt gegeten. Dus om deze tip goed te laten werken, kun je het beste zoveel mogelijk water drinken tijdens of vóór de maaltijd.

Te weinig water drinken kan er ook voor zorgen dat je sneller honger hebt. Gevoelens van dorst kunnen nog wel eens worden aangezien voor honger.

Als je vaak hongerig bent, dan kan het nuttig zijn om twee glazen water te drinken om erachter te komen of je niet gewoon dorst hebt. Het eten van veel waterrijke voedingsmiddelen, zoals groenten en fruit, houdt ook je vochtbalans op peil.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Koffie en thee

Koffie en thee hebben veel gezondheidsvoordelen en kunnen ook helpen om je eetlust te verminderen.

Onderzoek toont aan dat koffie de afgifte van peptide YY (PYY) verhoogt. Dit hormoon wordt geproduceerd in de darmen als reactie op het eten van voedsel en bevordert een gevoel van volheid (bron).

Interessant genoeg blijkt cafeïnevrije koffie nog effectiever te werken om de eetlust te verminderen, tot wel drie uur na het eten van een maaltijd (bron). Cafeïnevrije koffie is koffie waaruit minstens 97% cafeïne is verwijderd.

Het drinken van groene en zwarte thee kan ook een hulpmiddel zijn om lichaamsvet kwijt te raken zonder te sporten.

Een onderzoek uit 2008 concludeerde dat groene thee drinken goed kan helpen voor mensen met zwaar overgewicht (obesitas). Een 60-tal obese mensen werd op een gestandaardiseerd ideet gezet gedurende 12 weken, terwijl ze regelmatig groene thee of een placebo moesten drinken. Uiteindelijk verloor de groep die groene thee dronk 7,3 kg méér gewicht dan de placebogroep (bron).

Groene thee bevat veel catechines, dat zijn natuurlijk voorkomende antioxidanten, waarvan men vermoedt dat ze de stofwisseling kunnen verhogen en de vetverbranding stimuleren (bron).

Thee helpt daarnaast lichaamscellen te beschermen tegen beschadigingen en verlaagt het risico op hart- en vaatziekten (bron, bron). Genoeg gezondheidsredenen dus om dagelijks een kopje groene thee te drinken.

Tip #5: doe wekelijks aan periodiek vasten

Intermittent fasting, oftewel periodiek vasten, is een eetpatroon van vasten en eten.

Er bestaan verschillende vastenmethodes die de dag of de week verdelen in perioden van eten en vasten.

Periodiek vasten is niet zo vreemd als het lijkt. Iedereen vast op een natuurlijke manier, denk aan de periode dat je slaapt. Het menselijk lichaam is erop ingesteld om voor langer periodes niet te eten.

Het enige wat je met intermittent fasting doet is deze tijdsperiode wat verlengen. Je kunt dit doen door bijvoorbeeld het ontbijt over te slaan en je eerste maaltijd pas in de middag te eten.

Verschillende studies hebben aangetoond dat intermittent fasting helpt met afvallen en je metabole gezondheid verbetert. Vasten met tussenpozen kan je stofwisseling versnellen tot wel 14% (bronbron). Ook gaan je insulinewaarden tijdens het vasten drastisch omlaag. Te hoge insulinelevels maakt afvallen vrijwel onmogelijk (bron).

Een studie onder ratten heeft aangetoond dat vasten de levensduur van ratten verlengt. De gemiddelde levensduur van de ratten die deden vasten was 83% groter dan die van de controlegroep.

Onderzoekers denken dat dit ook voor mensen geldt. Voeding die we elke dag eten levert DNA schade op en draagt bij aan veroudering. Roken, alcohol en ongezond eten zorgen voor een extra belasting. Door af en toe niet te eten beperk je de DNA-schade in je lichaam (bron).

Vasten zorgt ook voor een gigantische stijging van het menselijke groeihormoon, tot wel 1300% bij vrouwen en 2000% bij mannen (bron).

Het menselijk groeihormoon is o.a. betrokken bij de opbouw van spiermassa en stimuleert vetverbranding. Dat maakt intermittent fasting een effectieve manier om je calorie-inname te beperken en vet te verbranden (bron, bron).

Als je wilt afvallen zonder te sporten dan is periodiek vasten één van de beste manieren om dit te bewerkstelligen.

Lees in dit artikel hoe je start met intermittent fasting.

Tip #6: stop met het drinken van alcohol

alcohol

Afvallen zonder te sporten gaat niet vanzelf, je zult er altijd iets voor moeten doen én laten.

Drink je in het weekend aardig wat alcoholische drankjes weg? Dan kan het een goed voornemen zijn om tijdelijk met alcohol te stoppen.

De sleutel tot het verliezen van gewicht is het verbranden van meer calorieën dan je consumeert.

Minder alcoholische dranken helpt bij het verlagen van je calorie-inname. Het (tijdelijk) stoppen met alcohol betekent ook een betere nachtrust, wat weer bijdraagt aan een goede gezondheid.

Je hoeft niet meteen de rest van je leven met alcohol te stoppen. Kijk eens wat een maand niet drinken met je lichaamsgewicht doet. De kans is groot dat je weegschaal aan het einde van de maand een lager getal aangeeft.

Alcohol is een dikmaker om verschillende redenen:

  • Bier, wijn en zoete alcoholische dranken zijn zeer hoog in calorieën.
  • Alcohol is de tweede meest energierijke voedingsstof na vet. Een gram alcohol levert 7 calorieën, wat hoog is.
  • Alcohol maakt je hongerig naar ongezond voedsel (denk aan die vette hap na het stappen)

Overmatig alcoholgebruik staat in verband met gewichtsverhoging (bron). Ook het regelmatig drinken van bier kan leiden tot gewichtstoename (bron, bron).

Heb je last van overgewicht en ben je een overmatige drinker (vrouwen die meer dan 7 glazen per week drinken en 14 glazen per week voor mannen). Overweeg dan om tijdelijk te stoppen met alcohol om te kijken wat het met je lichaam doet.

Lukt het niet om te minderen zonder hulp? Neem dan contact op met je huisarts of verslavinginstelling in jouw regio.

Tip #7: maak gebruik van kleinere borden

Er zijn eenvoudige tips die je kunnen helpen afvallen zonder ooit een voet in de sportschool te hebben gezet.

Een van die tips is verrassend eenvoudig: gebruik kleinere borden in huis.

Meerdere studies komen tot de conclusie dat mensen minder eten wanneer ze kleinere borden gebruiken (bron).

Het klinkt logisch, hoe kleiner het bord, des te minder je kunt opscheppen. Maar deze truc lijkt alleen te werken als mensen zich er niet van bewust zijn dat ze kleinere borden hebben gekregen.

Heeft je partner of familielid last van overgewicht? Vervang dan de oude borden met kleinere borden, zonder te vermelden waarom je dit hebt gedaan.

Kun je 5 of 10 kilo afvallen in 1 week tijd? Ontdek hier de waarheid.

Tip #8: ga voor vezelrijke voedingsmiddelen

Verschillende voedingsmiddelen kunnen je helpen met afvallen zonder te sporten en ervoor zorgen dat je slank blijft. Dan heb ik het over voedingsmiddelen die een verzadigende werking hebben en je eetlust verminderen. Vetverbrandende voedingsmiddelen bestaan namelijk niet.

Vezelrijke voedingsmiddelen

Een hoge vezel inname strekt de maag en beïnvloedt de vrijlating van volheidshormonen (bron). Het eten van vezelrijk voedsel vermindert de honger en helpt je om minder calorieën te eten. Het kan ook de gezondheid op lange termijn bevorderen. Vezels zelfs bevatten amper calorieën.

Bij geraffineerde koolhydraten zijn de voedingsvezels verwijderd, waardoor het lichaam ze heel snel verteert. Dit is de reden waarom je snel weer honger hebt als je geraffineerde koolhydraten eet. Ze bevorderen namelijk geen gevoel van volheid (bron).

Bovendien kan het eten van geraffineerde koolhydraten leiden tot snelle pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Dit leidt tot een verhoogd insuline niveau. Insuline stimuleert de opname van glucose (bloedsuiker) door lichaamscellen (bron).

Daarom is het van belang dat je mindert met het eten van geraffineerde koolhydraten en dit vervangt met gezonde, onbewerkte voedingsmiddelen zoals groenten, fruit, peulvruchten en volle granen. Deze voedingsmiddelen bevatten vezels die de opname van koolhydraten vertragen.

Deze voedingsmiddelen zijn nog steeds hoog in koolhydraten, maar ze zijn rijk aan voedingsvezels en helpen je om hongergevoelens onder controle te houden (bron).

Wat nog belangrijk is om te weten is dat er verschillende soorten vezels zijn, en sommige vezels zijn beter dan anderen om honger te voorkomen. Verschillende studies zijn tot de conclusie gekomen dat oplosbare vezels (vezels die oplossen in water) meer vullen dan onoplosbare vezels (bron, bron).

Veel verschillende voedingsmiddelen, zoals lijnzaad, havermout, zoete aardappen, sinaasappelen en spruitjes zijn uitstekende bronnen van oplosbare vezels.

Tip #9: zorg voor een goede nachtrust

slapen vrouw

Voor gewichtsverlies is voldoende slaap net zo belangrijk als een gezond dieet en lichaamsbeweging.

Langdurig slaapgebrek staat in verband met gewichtstoename. Mensen met een slaaptekort wegen vaak zwaarder dan mensen met een goede nachtrust (bron).

Een week lang 6 uur per nacht slapen is al voldoende om allerlei biologische processen in je lichaam te verstoren (bron). En dit is gevaarlijk, omdat onvoldoende slaap invloed heeft op hormonen (ghreline, leptine) die invloed hebben op de regulatie van je eetlust en lichaamsgewicht (bron).

Een chronisch slaaptekort staat ook in verband met de aanmaak van cortisol. Je bijnieren maken dan meer cortisol aan.

Ghreline, ook welbekend als het hongerhormoon, signaleert je hersenen dat het tijd is om te eten. Als je een slaaptekort hebt dan maakt je lichaam meer ghreline aan. Leptine, aan de andere kant, vertelt je hersenen dat er genoeg vet is opgeslagen en dat je genoeg hebt gegeten.

Wanneer je niet genoeg slaapt krijgt dan dalen de leptine waarden en zal je lichaam zuiniger omgaan met energie. Dat maakt afvallen vrijwel onmogelijk.

Gebrek aan slaap verandert ook de manier waarop je brein werkt. De hersenenfunctie van de frontale kwab gaat achteruit. De frontale kwab is betrokken bij besluitvorming en zelfbeheersing (bron). Hierdoor ben je minder goed in staat om gezonde keuzes te maken en verleidingen te weerstaan (bron).

Daarnaast blijkt dat de beloning centra van de hersenen meer door voedsel worden gestimuleerd wanneer je van slaap beroofd bent (bron).

Hoe langer je wakker bent, des te groter is ook de kans dat je calorieën binnenkrijgt die je eigenlijk niet nodig hebt. Het is duidelijk dat te weinig slaap één van de grootste risicofactoren is voor gewichtstoename. Uiteindelijk kan het een vicieuze cyclus worden. Hoe minder je slaapt, des te meer gewicht je krijgt, en hoe meer gewicht je krijgt, hoe moeilijker het is om te slapen.

Goede nachtrust kan je helpen om gewicht kwijt te raken en een gezond gewicht te behouden.

Tip #10: eet je maaltijden zonder afleiding

Als je gaat zitten om te eten, kijk je dan alleen naar je bord of zie je dit als een gelegenheid om je Facebook tijdlijn of favoriete serie te bekijken?

Helaas denk ik dat veel mensen op deze manier eten. En ik kan het ze ook niet kwalijk nemen.

Het is een vorm van ontspanning geworden om na een hectische werkdag met het bord op de schoot naar een serie op Netflix te kijken. Onze maatschappij stimuleert ons om op deze manier te eten.

We zijn een consumptiemaatschappij geworden die door productiviteit wordt gedreven. Multi-tasking is onderdeel geworden van ons dagelijks leven.

Maar heel gezond is het niet. Hoewel het je tijd kan besparen door dingen tijdens het eten door te nemen, kan afleiding tijdens het eten zorgen voor een grotere eetlust, verhoogde calorie-inname en gewichtstoename (bron). Dit komt omdat afleiding tijdens het eten je minder bewust maakt van wat je in je mond stopt. De volheidssignalen dringen minder goed door (bron).

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die afleiding hebben tijdens het eten hongeriger zijn dan degenen die tijdens het eten van een maaltijd niet worden afgeleid (bron).

In een studie werden 88 vrouwen geïnstrueerd om te eten. Een groep werd tijdens het eten afgeleid door een computerspel terwijl de andere groep in stilte moest eten.

De vrouwen die werden afgeleid hadden een minder vol gevoel en een groter verlangen om gedurende de dag iets te eten, dan de groep die in alle stilte en rust hun maaltijden konden eten (bron).

In plaats van gedachteloos te eten is het belangrijk dat je bewust bent van wat je eet. Ik moedig je aan om proberen zonder afleiding te eten. Zet die TV uit en doe je smartphone weg.

In plaats van gedachteloos te eten wil ik dat je langzamer eet en stil staat bij de smaak van het eten en de gevoelens die het bij je oproept. Het lijkt misschien een beetje dom, maar deze manier van eten werkt ontzettend goed om overeten te voorkomen.

Tip #11: haal geen ongezond eten in huis

Wat doen kinderen als ze andere kinderen zien snoepen? Inderdaad, de meeste gaan lopen zeuren dat ze het ook willen.

Dit merkwaardig gedrag zie je niet alleen bij kinderen, ook volwassenen zijn sneller geneigd om ongezond te eten als ze op een verjaardag of feestje zijn.

Opeens is het een stuk moeilijker om dat gezonde dieet vol te houden.

Het heeft allemaal met onze gedachten te maken. Als iets in je zicht ligt dan ga je er naar verlangen. De beschikbaarheid van ongezond voedsel beïnvloedt je automatisch bij het maken van gezonde keuzes.

Als ik mensen deze tip geef dan willen ze nog wel eens klagen dat de rest van hun familieleden dit niet toelaat. Als je partner of andere gezinsleden toch ongezond willen eten, dan is dat hun goed recht natuurlijk. Maar vraag ze dan in ieder geval of ze hun eten uit het zicht willen leggen.

Onderzoek heeft bewezen dat mensen sneller geneigd zijn om ongezond voedsel te eten als dat voorhanden is (bron). Wees dus verstandig en houd je brein voor de gek door ongezond eten uit het zicht te laten en buiten je bereik te houden.

Hieronder geef ik je een gratis dieet schema die je kunt gebruiken om snel af te vallen zonder te sporten. 

Afvallen zonder te sporten met gratis dieet schema

Dagen:

Ontbijt:

Lunch:

Diner/avondeten:


Maandag:

Garnalensalade met zalm

Kipschotel met groentemix


Dinsdag:

Ei met ui, wortel en paprika

Ovenschotel met witlof, zalm en broccoli


Woensdag:

Tonijnsalade met paprika en avocado

Pak je favoriete Afslank Receptenbijbel gerecht


Donderdag:

Omelet met paddenstoelen, broccoli en komijn

Visschotel met bloemkool en sperziebonen


Vrijdag:

Zalmsalade met spinazie


Zaterdag:

Ei met zalm, avocado en tomaat

Haringsalade met avocado

Biefstuk met zoete aardappelen


Zondag:

Omelet met kaas en doperwten

Gestoofde prei met kip

Maak je lievelingsmaal

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

2 Reacties op "11 Tips voor Snel Afvallen Zonder Sporten + Gratis Dieet Schema"

  1. Diana

    says:

    In veel dingen kan ik mij vinden maar dat had ik zelf al bedacht 13 kilo afgevallen in 10 maanden zonder sporten.

  2. Jane

    says:

    Geachte meneer,
    Ik heet jane bruinhard
    Ben diabetes type 2 en gebruik ik metaforen 850 en 500 en cholesterol tablet.
    Ik val niet veel af omdat ik eet ongezond. Ik wil graag afvallen.help me please
    Ik wil je zeggen dat ik slechthorende ben. Ik hoop dat u mij helpt en bedankt
    Met vriendelijke groet,
    Jane

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *