shopify site analytics

Zo Ziet een Effectief Diabetes Dieet Eruit + 4 Tips

Om te voorkomen dat je diabetes type 2 krijgt, moet je gezond leven. Een diabetes dieet zorgt voor de juiste voedingsmiddelen en zorgt ervoor dat je bloedsuikergehalte onder controle blijft. Mensen met diabetes type 2 kunnen door een gezond dieet de ziekte bestrijden of in ieder geval de gevolgen beperken. Graag leggen wij jou uit waar je op moet letten voor een goed en gezond diabetes dieet.

Diabetes type 2 is de meest voorkomende vorm van diabetes. Door gezond te leven kun je voorkomen dat je de ziekte krijgt. Door je een diabetes dieet aan te leren, kun je door minimale aanpassingen aan je eetpatroon diabetes voorkomen en bestrijden. Je hoeft je niet aan een strikt dieet te houden. Door te weten wat je wel en juist niet moet eten, kun jij jouw bloedsuikergehalte eenvoudig onder controle houden.

Wat is het ziektebeeld van diabetes?

Diabetes is inmiddels de meest voorkomende chronische ziekte. Meer dan 1 miljoen mensen lijden eraan. De meest voorkomende vorm is diabetes type 2. Het komt veel voor, maar toch is het een moeilijk te herkennen ziekte. De huisarts kan het aan de hand van 1 druppel bloed testen. Wij hebben enkele symptomen verzameld waar je deze vorm van diabetes zelf aan kunt herkennen. Als je meerdere van deze klachten hebt, ga dan naar je huisarts.

Het gaat om de volgende symptomen:

  • Vaak en snel vermoeid
  • Infecties die vaak terugkomen
  • Kortademigheid
  • Pijn in de benen bij het lopen
  • Vaak dorst en vaak naar het toilet moeten
  • Slechter zicht en/of last van de ogen
  • Seksuele problemen zoals erectiestoornissen of te snel klaarkomen

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Welke soorten diabetes zijn er?

Er zijn verschillende soorten van diabetes. De meest voorkomende zijn:

  • Diabetes type 1
  • Diabetes type 2

Bij diabetes type 1 stopt het lichaam met het maken van insuline. Het is een auto-immuunziekte. Dat wil zeggen dat het afweersysteem van het lichaam zich vergist. De cellen die insuline aanmaken zijn door het lichaam afgebroken. Hier kun je weinig tegen doen. Als je familie deze vorm van diabetes heeft, heb jij ook een verhoogde kans om het te krijgen

Bij diabetes type 2 reageert het lichaam niet goed op insuline. Hierdoor is de bloedsuikerspiegel niet meer in evenwicht. Dit is de meest voorkomende vorm van diabetes. Door middel van een diabetes dieet is de ziekte te bestrijden en zijn de nadelige uitwerkingen van de ziekte te verminderen.

Ontdek de 3 grootste mythes over afvallen in één van mijn live webinars

Ook ontdek je mijn wetenschappelijke inzichten voor het verliezen van buikvet.

Klik hier en bemachtig gratis je plek voordat de webinars vol zitten.

Hoe kun je diabetes voorkomen?

Diabetes type 1 kun je niets tegen doen. Diabetes type 2 kun je deels voorkomen door gezond te leven. Veel bewegen en vooral gezond eten. Het roken vergroot de kans op deze ziekte. Het is niet noodzakelijk om strakke dieetschema’s aan te houden en om volledig afgetraind te zijn. Het enige wat je kunt doen is zo gezond mogelijk leven. Zorg ervoor dat er geen overgewicht ontstaat en zorg voor een gezond en evenwichtig eetpatroon.

Ben je iets te zwaar? Zorg dat je de overtollige kilo’s weer verliest.

Diabetes en overgewicht bestrijden

De meeste mensen die diëten om kilo’s te verliezen, doen dit om cosmetische redenen. Een gezond gewicht geeft je ook minder kans op ziektes en aandoeningen. Het gaat hierbij niet alleen om diabetes, maar bijvoorbeeld ook hartkwalen, nierziektes en gewrichtsklachten. Overgewicht bestrijden is dus vooral goed voor je gezondheid. Niet voor niets wordt diabetes type 2 een welvaartsziekte genoemd. Door je overgewicht te lijf te gaan verklein je ook gelijk de kans op diabetes.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Hoe ziet een diabetes dieet eruit?

Het internet staat vol met diëten die speciaal bedoeld zijn voor mensen met diabetes. Wij gaan geen dieetvormen inhoudelijk bespreken, maar wij gaan jou inzicht geven waar een dieet aan moet voldoen om de kans op diabetes te verkleinen en om het leven met diabetes te vereenvoudigen.

Advies # 1 – Pas op met (geraffineerde) suikers

Een gezond dieet bevat zo weinig mogelijk geraffineerde suikers. Dat wil nog niet zeggen dat je niet meer zoet kunt eten, je moet alleen opletten wat je eet. Gefabriceerde suiker, zoals rietsuiker, basterdsuiker en tafelsuiker, is totaal niet voedzaam. Ze worden toegevoegd voor de smaak. Ze kunnen in het lichaam alleen maar schade aanrichten.

In groente en vooral in fruit zitten ook suikers. Deze moet je wel in ruime mate eten. Ze zitten namelijk vol met vitaminen, vezels en mineralen. Het teveel eten van geraffineerde suiker kan zorgen voor een vitaminetekort. Suiker onttrekt namelijk vitaminen aan het lichaam. Daarnaast zorgt geraffineerde suiker voor vetvorming.

Advies # 2 – Pas op met verzadigde vetten (transvetten)

Bij vetten moet er een onderscheid worden gemaakt tussen verzadigde vetten en onverzadigde vetten. In een goed diabetes dieet zitten veel onverzadigde vetten en geen tot nauwelijks verzadigde vetten. De onverzadigde soorten zijn juist zeer goed voor mensen met diabetes. Ze zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel en zorgen voor een gezonde bloeddruk en cholesterolgehalte. Deze gezonde vetten zitten bijvoorbeeld in:

  • Vette vis
  • Walnoten
  • Amandelen
  • Olijfolie
  • Avocado’s

De slechte verzadigde vetten tref je bijvoorbeeld aan in rood vlees, zuivelproducten en kaas.

diabetes dieet

Advies # 3 – Een koolhydraatarm dieet geeft verlichting

Snijden in het aantal koolhydraten binnen het dieet kan zorgen voor verlichting voor mensen met diabetes. Op deze pagina vindt je overigens een artikel over een koolhydraatarm dieet. Toch kun je niet zonder koolhydraten. Ze leveren namelijk energie aan het lichaam. In recepten gericht op een diabetes dieet zal er een onderscheid worden gemaakt tussen verschillende soorten koolhydraten. De belangrijkste 2 waar je op moet letten zijn

  • Enkelvoudige koolhydraten – bijvoorbeeld: suiker, frisdrank en witte rijst
  • Meervoudige koolhydraten – bijvoorbeeld: groente en fruit

koolhydraten2

Meervoudige koolhydraten zijn goed voor mensen met diabetes, enkelvoudige koolhydraten juist slecht. Enkelvoudige koolhydraten worden sneller door het lichaam omgezet in suiker. Hierdoor stijgt je bloedsuikerspiegel.

Advies # 4 – Weet wat je eet

Weet wat je wanneer gegeten hebt. Houd bijvoorbeeld een dagboek bij. Door het te weten kun je ook de broodnodige variatie aanbrengen in het eten. Het vastleggen wat je gegeten hebt is vooral van belang voor diabetici die insuline moeten spuiten. Dit maakt het eenvoudiger om je bloedglucosespiegel onder controle te krijgen en te houden. Door het vast te leggen is het eetpatroon te achterhalen bij verslechtering van je gezondheid.

diabetes-dieet

Hoe ga je diabetes te lijf?

Diabetes is vaak niet te genezen, maar wel goed onder controle te houden. Diabetici kunnen de kwaliteit van het leven verbeteren door het eetpatroon aan te passen aan de lichamelijke gesteldheid. Graag geven wij jou een paar tips om de baas te blijven over je diabetes. Hierin speelt het eten namelijk een belangrijke rol.

Tip # 1: Eet niet teveel en breng variatie aan in het eten

Eten is niet alleen een manier om de noodzakelijke voedingsstoffen binnen te krijgen, het moet ook gewoon lekker zijn en je moet je erop kunnen verheugen. Gelukkig kan dat ook gewoon. Een goed diabetes dieet is zeer gevarieerd en buiten de voedingsmiddelen waar je voorzichtig mee moet zijn, blijven er nog voldoende gezonde etenswaren over.

Belangrijk is om met mate te eten. Schep niet nog een keer extra op als je lichaam eigenlijk al verzadigd is. Zorg ook voor veel afwisseling in het eten. Door steeds dezelfde gezonde voedingsmiddelen te eten krijg je weer te weinig van andere noodzakelijke voedingsmiddelen.

Tip # 2: Eet minder verzadigd vet

Zoals al eerder aangegeven zijn vetten belangrijk voor je lichaam. Verzadigde vetten moet je juist zo weinig mogelijk eten. Verzadigd vet zit bijvoorbeeld in melkproducten, rood vlees en kaas. Het grote gevaar is bijvoorbeeld margarine en bak- en braadvet in een tabletvorm. De vloeibare vorm is veel gezonder. Er zijn ook etenswaren waar verzadigde vetten in zitten waarvan je het eigenlijk niet verwacht. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zoutjes, gebak en koek.

Tip # 3: Let ook op je drinken

In een goed diabetes dieet wordt er ook goed gelet op het drinken. Binnen een diabetes dieet is er vaak wel ruimte voor frisdrank, maar meerdere alcoholische consumpties op één dag wordt sterk afgeraden. Laat je niet verrassen door zogenaamde light drankjes, de term light kunnen ze ook mee bedoelen dat er minder suiker in zit. Let ook op met vruchtendrankjes. Deze zijn vaak minder gezond dan dat je denkt. Er zitten meer suikers in en minder voedingswaarden in vergelijking met vers fruit.

Let vooral op met grapefruitsap. Dit drankje kan de werking van medicijnen verminderen. Uiteraard moet je in dit opzicht ook opletten met alcohol.

Tip # 4: Veel sporten en bewegen

Sporten kan een belangrijke bijdrage leveren aan een betere gezondheid van diabetici. Het draagt bij aan een gezonder gewicht en betere bloedglucosewaarden. Bij voldoende beweging kunnen diabetici genoeg hebben aan een lagere dosis medicijnen en minder insuline.

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat 2 of de 3 mensen juist aankomt van een dieet in plaats van afvalt?

Om die reden heb ik een effectieve en moderne afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect compleet vermijdt.

Je krijgt daarbij overheerlijke recepten voor snelle vetverbranding met blijvend resultaat.

Je vindt onder andere het volgende in mijn populaire afslank receptenboek:

  • Meer dan 100 overheerlijke recepten die snel en makkelijk klaar te maken zijn (en waar de rest van het gezin ook van meegeniet)
  • Hoe je met mijn lekkere recepten, zoals vlees-, vis-, kip- of vegetarische gerechten, meerdere kilo’s per week verliest
  • 6 verschillende categorieën van recepten, met onder meer kipgerechten, visgerechten, vegetarische gerechten, salades, sauzen, dressings, desserts en meer
  • Tijdbesparende kant-en-klare dag- en weekmenu’s + boodschappenlijstjes

Ontdek hoe je meerdere kilo’s per week verliest met lekkere en simpel te maken afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

11 Reacties op "Zo Ziet een Effectief Diabetes Dieet Eruit + 4 Tips"

  1. Lisette says:

    Hoi Oscar, Ik wil natuurlijk gewoon gezond blijven en geen Diabetes krijgen, maar ik ben ook wel een levensgenieter. Ik ga graag met mijn vriendinnen ergens even wat drinken (vaak alcoholisch). En dit wil ik niet zomaar opgeven (alcohol geeft toch wat meer sfeer soms). Bij hoeveel alcohol trek jij de grens (ben 39 jr oud, weeg 70 kilo en ben 1.72)? Mvg, Lisette

    • Drs. Oscar Helm says:

      Ik raad je aan om maximaal 1 glas biologische rode wijn te drinken en niet meer.

      Uiteraard kan je 1 keer in de maand of iets een keer op een avond wat meer drinken, zoals op een feestje.

      • Lisette says:

        Hi Oscar, bedankt voor je (snelle) reactie! Ik ga maar gauw eens een fles van die rode wijn inslaan. 😉 Gr, Lisette

  2. H says:

    heb zojuist gehoord dat mijn zus diabetes heeft en ook mijn moeder heeft het. De dokter zij dat ik ook een grote kans heb om het te krijgen. Maar ik wil het echt niet ook krijgen!! dus ik ga denk maar zo snel mogelijk starten aan dit dieet.. hij ziet er goed uit!

  3. Ron says:

    Hi Oscar, Het dieet ziet er goed uit, maar ik vraag me af: wat versta je precies onder ”veel sporten en bewegen”? Wanneer weet ik, als 24-jarige man die 1.73 lang is en 72 kg weegt, hoeveel sporten en bewegen genoeg is voor mij? Bvd, Ron

    • Bart S says:

      als volwassene is min. 30 minuten per dag in ieder geval licht intensieve beweging genoeg? En dan misschien iets van 2x per week een hogere intensieve sport voor een uur of zo. Maaarr ik weet het niet helemaal zeker!

  4. geert wijnakkers says:

    als zoetekouw is het lastig om suiker te laten staan. Heb je nog suggesties voor zoete vervangers? Dus wel de zoete smak, maar toch gezond? bvd!

  5. Richard says:

    Ik ben 76 Jaar en heb al sinds 30 jaqar Diabetus Type 2 Zou graag dat gratis voorbeeld afslank weekmenu recepten + boodschappenlijstje van je ontvangen, mvg, Richard

  6. Sandra says:

    Bedankt hiervoor ik denk altijd dat er niet genoeg gedacht wordt aan ons diabetici voor diëten!!

Laat een reactie achter

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *